Transilvania, 1928 (Anul 59, nr. 1-12)

1928-01-01 / nr. 1

Anul 59. Ianuarie 1928. Hr. 1. TRANSILVANIA Organul societăţii culturale „Astra“. Problema culturalizării masselor. Realizarea idealului naţional prin înfăptuirea statului nostru în graniţele etnice ale românismului, a pus, cum e şi firesc, noui probleme vieţii româneşti, a deschis noui drumuri către ţinte şi idealuri noui, întru aprofundarea, completarea, îmbogăţirea, clarificarea şi desăvârşirea vieţii naţionale. Vieaţa nu cunoaşte repaos întreg, cel mult popasuri de hodină pentru o nouă acumulare de forţe, — hodină aparentă, — în realitate şi în clipele de popas acţiunea nu încetează. Popoarele nu pot aştepta venirea clipei când pot adormi pe laurii biruinţii, ei sunt silite să pornească la drum îndată ce-au ajuns pe-o culme, pentru a se apropia de alta, dacă nu se împacă cu gândul că istoria lor a luat sfârşit. Continua uizuinţă spre o tot mai mare desăvârşire a vieţii e o lege firească pentru geniul omenesc, pentru elementele ce-l alcătuesc, câtă vreme sunt sănătoase. Dela unire şi până azi câte focuri nouă nu s’au aprins pe culmi. Câte programe economice, politice, culturale, nu s’au elaborat, nu s’au afişaţi Câţi nu îşi macină cele mai bune forţe pentru deschiderea de drumuri nouă ! Cât sbucium, câtă frământare pentru a lumina ţintele cele mai apropiate, care trebuesc mai în grabă atinse de naţia întreagă, pentru a putea pune, dela început, temelie puternică şi sănătoasă noului Stat naţional. Pentru omul obişnuit să gândească, obişnuit cu observarea, cu analiza ca şi cu sinteza, marele siucium din anii de după unire, e un semn de adâncă vitalitate a neamului nostru. Suntem un popor, care a simţit, din clipa unirii, că realizarea idealului de unitate politică, nu poate fi pentru el hodină în care să se împotmolească, ei întâiul prilej în istoria sa, când, cu forţele naţionale din întreg