Transilvania, 1929 (Anul 60, nr. 1-12)

1929-01-01 / nr. 1

1925 1926 3735 1020 Adică cam 3500 de cărţi şi 8000 de (1000X8) articole şi lucrări pe an. S au prezentat anul acesta pentru premiare numai 57 de lucrări, iar pentru 11 premii cu subiect dat numai o singură lucrare! Trebuie să mai constat că printre aceste 57 de lucrări nu se găsesc măcar majoritatea operilor de valoare publicate în cursul anului. Cred că şi advocaţii adevărurilor oficiale şi protocolare vor amuţi înaintea acestei sdrobitoare dovezi. * Premiile nu mai constitue deci pentru autori, şi mai ales pentru cei mai de seamă dintre ei, o atracţie suficientă pentru a compensa plictiseala formalităţilor şi riscul unei candidaturi nereuşite. Cred că cauzele principale ale deprecierii premiilor ca atracţie sufletească sunt două: a) înmulţirea foarte mare a acestor recompense. Premiile mrea multe au banalizat premierea şi deci i-au scăzut partea din valoarea etică, care rezultă, ca şi pentru alte „odoare“, mai ales din raritatea lor. Mulţimea premiilor a mai făcut că şi selecţionarea premiaţilor să fie mai puţin temeinică şi deci să contribuie, şi în acest mod, la o scădere pronunţată a vechiului prestigiu. b) O a doua cauză, mai puţin importantă însă, este deprecierea valorei băneşti a premiului din cauza dezastrului aşa de general al valutelor şi din cauza scumpirei vieţii. Premii de câteva mii, sau chiar de numai câteva sute de Lei aur, în mediul economic de ieftinătate a traiului dinainte de răsboiu, însemnau ceva şi ca atracţie materială. Astăzi premii de 500 sau câteva mii de leişori hârtie sunt, din punctul de vedere material, cantităţi neglijabile. Desigur că deţinătorii de venituri abundente vor obiecta că autorii trebuie să fie „apostoli", deci nu le e permis să preţuiască banul, dar argumente de aceste nu sunt faţă de crunta realitate decât aforisme protocolare, adevăruri guvernamentale şi maxime tradiţionale, adică vorbe de clacă. Cărţi 3265 Reviste 950 1927 3638 1019