Transilvania, 1934 (Anul 65, nr. 1-6)

1934-01-01 / nr. 1

strânsa legătură dintre publicaţiile ei şi teehnica propagandei culturale, va justifica şi lămuri mai bine conţinutul de astăzi al „Transilvaniei“. La un scurt internal de timp după unirea cu patria mamă s-a convins comitetul central al „Astrei“ că activitatea sporadică a acestei instituţii culturale nu mai poate corespunde vremurilor şi că o metodizare şi sistematizare a propagandei culturale, ieşită din înfăptuiri sau realizări concrete, se impune. In acest scop comitetul şi-a însuşit, principial, în 192?, propunerile unuia din vicepreşedinţii săi.1) Propunerile erau ieşite din învăţămintele obţinute în cei aproape 3 ani de practică din despărţământul Sibiu şi erau bazate pe principiul prosperităţii biologice a poporului român. (Principiu, emanat în secţia medicală a „ Astrei“ de la preşedintele ei de astăzi, profesorul Dr. I. Moldovan.) In scopul unei culturalizări a satului pe acest principiu, (deci pentru o mai bună adaptare şi un mai mare beneficiu de viaţă individuală şi naţională), propunătorul recomanda superiorizarea tendinţelor sau instinctelor din viaţa individuală, familială, socială, etc., înfăptuită sistematic, metodic, ierarhie, în raport cu mijloacele şi posibilităţile materiale. Publicaţiile „Astrei“ trebuiau negreşit să urmeze calea indicată prin această sistematizare a activităţii ei şi prin metodizarea din propaganda culturală. Alţi distinşi membri propagandişti ai „Astrei“ au făcut, de asemenea, propuneri (în scris sau la adunările generale), ieşite tot din practica propagandei lor. Comitetul central, la propunerea preşedintelui său de pe atunci, Vasile Goldiş, a hotărît ţinerea unui congres cultural.2) In zilele de 24, 25 şi 26 Aprilie 1930, s’a putut asista la frumoase şi importante discuţiuni, provocate de referatele ce priveau cele 36 probleme (în cari intra, negreşit, propaganda şi publicaţiile „Astrei“, date spre discuţie — din timp, — membrilor organizaţiilor sale periferice). Concluziile aduse nu au putut fi executate din cauza împrejurărilor grele prin care a trecut în ultimul timp „ Astra“, iar publicaţiile ei, în special „Transilvania“, ajunsese să fie redusă („Transilvania“ numai la numărul administrativ). In adunarea generală din anul trecut (Braşov 1933), doi din distinşii îndrumători culturali ai „Astrei“, prof. univ. Dr. I. Haţieganu (Cluj) şi prof.-insp. şeol. S. Ţeposu (Sibiiu). 9 Dr. Gh. Preda: Scurtă analiză a împrejurărilor de astăzi, cari pot da indicaţiuni asupra activităţii culturale de mâine a „Astrei“. Congresul cultural, „Transilvania“ Nr. 1 — 6 (Ian.—Iunie, 1930). 1* 3