Transilvania, 1936 (Anul 67, nr. 1-6)

1936-01-01 / nr. 1

In acest fel ne explicăm neîntrerupta actualitate „Astrei“ şi a revistei ce o reprezintă, şi prin aceasta , unei activităţi ce n’a încetat o clipă să fie rodnică, pitditoare pentru multe alte înjghebări culturale, cu o eficaciteducativă ce nu mai poate fi discutată. Idealul de totdeauna al „Asociaţiunii şi în consecinţe al „Transilvaniei*, permanenta ei axă de orientare, pumn cardinal al voinţei creatoare, a fost o educare a masse’i populare româneşti în sensul ridicării virtualităţilor etn şi etice la rangul unor mari actualităţi naţionale. Fiinţalectivă a neamului aşa cum a apărut plămădită de grei împrejurări istorice — cu psihologia şi concepţia ei de vie naţională — a trebuit să fie păstrată şi desvoltată. „Asociaţiunea“ a rămas şi astăzi — într’o vreme care filosofia internaţionalistâ a făcut remarcabile progres — credincioasă acestei idei. In largul ei cadru însă, nuneroase completări şi adânciri s’au dovedit necesare. Pr sentimentală şi romantică înaintea răsboiului, noua concepţi educativă a devenit integrală începând cu biologicul chit, după marele eveniment al Unirii şi a imprimat astfel „Astfel o direcţie mai realistă şi mai rodnică deci. Ca o natura consecinţă, „Transilvania“, care fusese mai întâi — în mc firesc — o revistă literară, s’a prefăcut — ca o ilustrai a spiritului de adaptare — într’un „buletin de tehnică culturii“. Noua ei titulatură înfăţişa cu multă exactitate direcţi ce i se impunea. Ideea naţională ce prezidase la înfăptuire ei, se întrupa în forma cea mai potrivită vremii noastre accentuând prin epitetul „tehnică“ o mentalitate ce depăşim vechiul ei stadiu liric — înţelegea să dea cuvenita einste principiilor de metodă şi sistematizare culturală. „Transilvania“ a devenit aşadar un „buletin“ care-ş lua obligaţia să înregistreze cu o deosebită atenţie şi emoţi înfăptuirile culturale ale cercurilor şi despărţămintele „Astrei“. Pe cât a fost cu putinţă, redacţia revistei s-a ferit să dea un caracter birocratic şi strict statistic aceste „înregistrări“. Ea s’a străduit dimpotrivă să desprindă semnificaţia şi să noteze entuziasmul ce a însoţit pe creatorul faptei culturale. Am urmărit în acest mod — atât răsplă t