Transilvania, 1939 (Anul 70, nr. 1-6)

1939-01-01 / nr. 1

Anul 70. Ianuarie—Februarie 1939. Nr. 1 TRANSILVANIA (Buletin de tehnică a culturii.) O şedinţă solemnă a Comitetului Central Şedinţa festivă a Comitetului central dela 28 Ianuarie, desfăşurată în prezenţa dlui Ministru D. Gusti — Preşedintele Serviciului Social — şi a dlui Iuliu Moldovan, Preşedintele „Astrei“, ca şi a tuturor membrilor veniţi din colţurile cele mai îndepărtate ale Ardealului şi Banatului, dar şi din Basarabia, a avut caracterul solemn al unui moment istoric. In evoluţia „Asociaţiunii“ noastre, s’a înscris o dată crucială şi pentru vechiul aşezământ ardelenesc, dar şi pentru istoria culturii româneşti însăşi. Pentru prima dată întradevăr se păşeşte la integrarea într'un program cultural comun a preocupărilor de educaţie a mulţimii, fără ca prin aceasta obiectivele proprii „Astrei" să fie umbrite, ci dimpotrivă întărite în vederea noii misiuni ce cu atâta înţelegere, i s’a dăruit reorganizarea operei de înălţare a neamului în ţinuturile Mureş, Someş şi Timiş. Emoţia care a cuprins pe cei cari au luat parte la şedinţa dela 28 ianuarie, e aşadar uşor explicabilă. Mândrii de înfăptuirile trecutului, pe care un idealism din alte vremi l-a făurit, luptătorii „Astrei“ au înţeles că sunt onoraţi cu o încredere pe deplin meritată. Preşedintele lor a ştiut să-i ducă la o biruinţă pentru care s-a străduit cu acel spirit de jertfă preţuit de mult, de noi toţi. Dl Ministru D. Gusti apoi, s’a dovedit şi de data aceasta omul realităţilor, sociologul care nu înţelege să lucreze improvizând, care cunoaşte mai bine ca oricine valoarea şi semnificaţia tradiţiilor. Dsa a socotit clar că — în mod firesc, — greutăţile şi izbânzile „Servi BIBUOTICA ”