Transilvania, 1940 (Anul 71, nr. 1-6)

1940-01-01 / nr. 1-2

Anul 71. Ianuarie—Aprilie 1940. Nr. 1—2. TRANSILVANIA (Buletin de tehnică a culturii.) Rostul educaţiei în categoriile de îndeletniciri de Dr. G. Preda, vicepreşedinte al „Astrei". Constituţia „Regele Carol II“ prevede printre alte bune şi importante întocmiri şi aceea că cetăţenii români să-şi exercite dreptul de vot numai prin practica efectivă a unei îndeletniciri în vreuna din următoarele trei categorii: agricultură şi muncă manuală, comerţ şi industrie şi ocupaţiuni intelectuale. Cetăţenii ţării ar urma deci să fie împărţiţi prin felul lor de muncă în categoriile sus amintite. Ştim că o diviziune a muncii a existat dela origina umanităţii. Prima împărţire venită prin diferenţe naturale a fost aceea dintre bărbat şi femeie. Bărbatul s'a îndeletnicit mai mult cu lucrările dinafară, pentru a asigura subsistenţa comună; femeia s-a cantonat în căminul său consacrându-se grijilor de cămin. Această împărţire a adus cu timpul desvoltarea şi întărirea unor virtuţi speciale : îndrăzneala şi forţa musculară pentru bărbat, răbdarea, blândeţea, economia, etc., pentru femeie. Mai târziu atât împrejurările din mediu cât şi interesul de a obţine maximum de randament au adâncit şi mai mult diferenţierea sau specializarea muncii. Cu toate că omul posedă un mecanism vital complex de gândire, simţire şi mişcare, care-l deosebeşte de toate animalele, totuşi în ceea ce priveşte munca şi el ca şi vecinul său din scara zoologică s-au supus şi se supune condiţiilor ce i le impune mediul exterior.