Transilvania, 1940 (Anul 71, nr. 1-6)

1940-01-01 / nr. 1-2

suntem obligaţi să înlesnim mijloacele prin care se pot înlătura neînţelegerile pe care antagonismele le crează. Bunele înţelegeri dintre categoriile profesionale pot fi aduse prin diferitele organizaţiuni: suprasindicale, federative, cameră de muncă, etc., create în acest scop. Această bună înţelegere o poate pregăti şi o bună educaţie. Oricare ar fi cariera pe care ar vrea să o îmbrăţişeze cineva, nu trebue să se uite faptul că acel cineva trebue să poseadă calităţi de prevedere, de iniţiativă, de hotărîre, etc., care impun educaţia generală a tuturor facultăţilor. Educatorii din familie şi din şcoală trebuesc deci să caute să obţină o desvoltare armonică a tuturor facultăţilor educaţilor lor. Ultralumea şi lumea reală a acestor educaţi, idealismul şi realismul lor, se pot asocia prin o bună cultură integrală activă care ţinteşte ca forţele ideale ce le produce imaginaţia să fie realizate în vieaţa practică, iar forţele practice să se inspire mereu de idealuri înalte. Cultura negreşit va fi aşezată pe o bază morală. O altă educaţie folositoare înlăturării inconvenientelor aduse prin diviziunea muncii este cea civică. Ea constă în explicarea drepturilor şi îndatoririlor statului. Statul în adevăr are printre îndatoriri ajutarea şi asigurarea desvoltării materiale, intelectuale şi morale a cetăţenilor ce-l compun, dar pe lângă acest rol pacificator, menţinător de ordine şi siguranţă, el trebue să mai ajute orientarea şi selecţionarea profesională, coordonarea şi supravegherea diferitelor categorii profesionale pentru binele şi interesul obştesc. Fără a împinge prea departe această diviziune de îndeletniciri, statul va supraveghea deci ca promovarea ierarhică a valorilor profesionale să se facă pe principiile drepturilor și îndatoririlor cu accentul pe îndatoriri, productiv și constructiv cu accentul pe constructiv, cantitativ și calitativ cu accentul pe calitativ. O reală valorificare a grupelor de îndeletniciri ca şi o selecţionare a elitelor de conducere, statul trebue să o înlesnească numai în cadrul intereselor sale vitale. Educarea, disciplinarea şi stimularea energiilor tinere după însuşirile sau îndeletnicirile lor reale va aduce o contribuţie preţioasă la punerea de acord a intereselor profesionale cu interesul general al statului şi la strân