Transilvania, 2009 (Anul 115, nr. 1-12)

2009-01-01 / nr. 1

_______________________________________Corvin LUPU Redactorul-șef al revistei Transilvania Editor-in-chief of the Transilvania magazine Momente din istoria Unirii de la 1859 la aniversarea a 150 de ani Moments at the Unification from 1859 and 150years since its anniversary On the 24 January 2009 we celebrate 150 years since the double election of Alexandra loan Cuza as the ruler of Moldavia and Muntenia. The act from 24 January 1859 represented a unique act in the history of the Romanians and was a very important step in the Unification of all Romanian territories which was completed on the 1st of December, 1918. This is the moment for the author to remember the efforts of the Unionist party from Moldavia to put forward a candidate in both territories and to realize this important act. Keywords: unification, Alexandru loan Cuza, Costache Negri, Vasile Alecsandri, election, Romanian national state Institution’s address, Str. Tribunei, nr. 6, Sibiu, România, tel./fax: + 40 269 21 33 77; transilvaniaro@yahoo.com Personal e-mail: corvinlupuru@yahoo.com uirea Moldovei şi a Ţării Româneşti, la 24 ianuarie 1859, prin urcarea pe tronurile celor două principate a lui Alexandru Ioan Cuza, a fost abordată în istoriografia românească, în mod repetat, in extenso. în general, regimurile politice pe care le-a traversat istoria României au privit cu ochi buni și foarte buni acest eveniment. Uneori, entuziasmul generat de această mare realizare a generaţiei paşoptiste a condus la unele exaltări care i-au cuprins mai ales pe politicieni şi opinia publică, momente în care s-a exagerat rolul poporului român şi posibilităţile sale de exprimare politică pe arena internaţională. Fără a minimaliza semnificaţia excepţională a fiecărei etape de realizare a Unirii şi a fiecărei personalităţi implicate, dorim să menţionăm că realizarea actului de la 24 ianuarie 1859 şi consolidarea sa în următorul deceniu a fost posibilă într-un context internaţional favorabil, în cea mai mare măsură legat şi de interesele Franţei. După Războiul Crimeii (1853-1856), Franţa victorioasă devenise cea mai importantă putere a Europei şi avea o capacitate de influenţare a deciziilor continentale mai mare decât a celorlalte şase puteri, în cadrul Congresului de Pace de la Paris (1856), care a pus capăt războiului, reprezentatul Franţei, Contele Alexandr Walewski, al Prusiei, Maximillian Franz Hatzfeldt, al Sardiniei, Salvator de Villamarina şi al Rusiei, contele Orlov, au susţinut dorinţa românilor din Moldova şi Ţara A. I. Cuza: Personalitatea aleasă de partida naţională să ocupe ambele tronuri româneşti sursa: http://rowikipedia.org/wiki/Fi%C5%9Fier:AIC_Cuza_Alexandru_Ioan.jpg 1»