Transsylvania Nostra, 2020 (Anul 14, nr. 1-4)

2020 / nr. 2

Transsylvania, ' nostra ■ în timpul regimului comunist în România, industrialiarea şi urbanizarea forţată au dus la subminarea satului românesc; pierderea aprecierii faţă de valoarea muncii şi a responsabilităţii personale a făcut ravagii în toată ţara, dar la sat - unde viaţa însemna comunitate - efectul a fost devastator. Odată cu deschiderea graniţelor în anii 1990, când am putut vizita Europa, am conştientizat faptul că acolo comunităţile rurale îşi pierduseră tradiţiile şi valorile moştenite din trecut. In România ele încă se mai păstrau, în ciuda încercărilor sistematice ale regimului comunist de a le distruge. Am realizat treptat că prin conservarea şi punerea în valoare a patrimoniului pe care strămoşii noştri l-au creat de-a lungul a secole de istorie, noi, comunitatea din Viscri, putem avea un trai mai bun. Aşa luat naştere iniţiativa mea de a pune în valoare satul şi comunităţile rurale din România prin restaurarea patrimoniului, formarea profesională a localnicilor, încurajarea meşteşugurilor tradiţionale şi susţinerea antreprenoriatului local. Mihai Eminescu Trust (MET) a început să se implice pentru conservarea patrimoniului cultural în România la sfârşitul anilor 1980 odată cu alăturarea la mişcarea Operation Villages Roumains. Prin această iniţiativă, mii de sate din România au fost adoptate de localităţi din Occident (Franţa, Olanda şi Belgia) ca răspuns la aşa-numitul „program de sistematizare” al lui Nicolae CEAUŞESCU, prin care 8000 de sate la nivelul României urmau să fie demolate. în anul 2000, fundaţia MET a luat fiinţă şi în România şi de atunci se dedică în principal reînsufleţiră satelor şi comunelor din Transilvania şi Maramureş, două dintre cele mai autentice zone din Europa. Misiunea fundaţiei este de a revitaliza comunităţile locale din România prin punerea în valoare a patrimoniului cultural şi natural, integrare multiculturală şi încurajarea economiei locale. MET pune în practică un concept integrat de dezvoltare durabilă şi, prin implicarea şi responsabilizarea actorilor locali, păstrează autenticitatea patrimoniului şi o armonizează cu nevoile comunităţii. Domeniul de activitate al Fundaţiei Mihai Eminescu Trust ■ Iniţial, Mihai Eminescu Trust s-a concentrat în principal asupra satelor din Transilvania, un caz special datorită istoriei şi bogăţiei lor culturale, dar şi a situaţiei de urgenţă provocată de emigrarea în masă a saşilor, în 1990. Primele proiecte ale fundaţiei au reprezentat intervenţii punctuale asupra patrimoniului construit din satele Transilvaniei, lucrând cu comuni- Thus was born the initiative to enhance the Romanian village and rural communities by the conservation of heritage, the professional training of the locals, encouraging traditional crafts, and supporting local entrepreneurship. The Mihai Eminescu Trust (MET) started to get involved in the preservation of Romanian cultural heritage in the late 1980s, once it joined the Operation Villages Roumains movement. Through this initiative, thousands of Romanian villages were adopted by Western localities (in France, the Netherlands, and Belgium), as a response to Nicolae CEAUŞESCU’s so-called “systematisation programme”, according to which 8000 villages in Romania were to be demolished. In 2000 the MET was established in Romania as well, and since then it is mainly dedicated to reviving the villages in Transylvania and Maramureş, two of the most authentic regions in Europe. The activity field of the Mihai Eminescu Trust Foundation ■ Foto 2. Alma Vii, incinta bisericii fortificate după restaurare © MET ■ Photo 2. Alma Vii, precinct on the fortified church after conservation © MET 40 2020 I 02 The trust’s mission is to revitalise the local communities in Romania through enhancing the cultural and natural heritage, multicultural integration, and encouraging the local economy. MET implements an integrated concept of sustainable development and, through the involvement and accountability of local actors, preserves the authenticity of heritage and harmonises it with the needs of the community. ■ Initially, Mihai Eminescu Trust mainly focused on Transylvanian villages, a special case due to their history and cultural richness, but also because of the emergency situation caused by the mass emigration of the Transylvanian Saxons, in 1990. The foundation’s first projects were localised interventions on the built heritage of Transylvanian villages, working with the multicultural communities, where the villagers were open to learning to work with local materials and to use traditional building techniques. In the transition period that followed, MET contributed to the development of the “new community”, by bringing local cultural values back to the foreground and restoring an emotional connection between the community and its cultural heritage. The trust was active on a smaller scale in another picturesque area of Romania, Maramureş, where it saved several wooden houses, decorated by skilled local sculptors. The MET activity has evolved progressively, diversifying its fields of intervention and expanding the projects’ implementation area. Motivated to take over the responsibility of revitalising cultural and natural heritage, MET has implemented 1230 projects of various amplitudes in 46 villages and towns, to which are added 115 localities where it has carried out an educational programme for degraded land reforestation. ■ OVERVIEW ■ RAPORT ■JELENTÉS