Tribuna, septembrie 1904 (Anul 8, nr. 166-185)

1904-09-01 / nr. 166

Nr. 166. * albă, şi-a exprimat adrenţa şi votul de încredere faţă de paşii luaţi de Conistor şi de Episcopul diecesan împotriva proiectului de reformă al învăţământului primar, care jigneşte cele mai elementare principii pedagogice şi metodice. * Budgetul Austriei. Ziarul ceh „Nar. Listyu din Praga vestește, că proiectul de lege pentru budgetul Austriei pe anul 1905 este deja gata. Budgetul se încheie cu un excedent de 500.000 coroane. Noul tratat comercial italo austro-ungar. Din Viena^se comunică următoarele: In numărul de azi al ziarului din loc *N. W. Abendblatt» cu provocare la informaţiunea primită din Budapesta scrie, că noul tratat comercial încheiat la Vallombrosa constă din două părţi şi adică dintr’una interimarâ, care este valabilă numai pe un an: dela 1 Octombre până la finea lui Sept. 1905, şi dintr’una definitivă care are valoare pe 10 ani și este quasi continuarea celei dintâi. Clausula vinului a fost luată în partea interimara a tratatului, conform căreia se poate importa în decurs de un an jum. de milion măil metrice de vin alb pe lângă o vamă de 16—17 franci. Acest favor este stabilit pentru toate statele cu exporturi de vin. In tratatul definitiv nu se cuprinde nici o clauzulă, aşa că cu începere de la recolta vinului din anul viitor vinurile importate în Austria şi Ungaria nu vor avea nici un favor. * Conferenţa interparlamentară. Din St. Louis se depeşează. Sâmbătă a fost deschisă conferenţa interparlamentară din St. Louis, la care s au adunat representanţii din toate ţările civilizate şi cu representaţiune naţională. S-a discutat mai pe larg chestia resboiului ruso-japonez, după obiecţionările reprezentanţilor francezi, italieni şi austriaci conferenţa a adoptat propunerea deputaţilor englezi de înţelesul, ca să se adreseze tuturor puterilor mari un apel, ca la momentul oportun acestea să intervină pentru sistarea ostilităţilor dintre cele două naţiuni beligerante. Ca loc de adunare a congresului din anul viitor a fost ales orașul Bruxela. * Deputatul Mainei între alegători. Pe deputatul Radnei Vancsó Gyula, l-a ajuns dorul de alegătorii sei. Pe cum ni se comunică azi în 13 c. își începe turneul în comunele sale din cerc, adeca prin satele românești din cercul Radnei. Se zice că merge spre a se convinge de mizeria poporului, pricinuită de anul acesta rău. Prea bine. N’ar strica însă dacă alegătorii i-ar adresa următoarele întrebări : Adevérat e că în anul acesta réu ai votat D-Ta 400 milioane pentru tunuri și nici exigențe militare ? Adevérat e că în anul acesta au votat urcarea lefilor pe seama fibrraelor şi notarilor comunali ? Dup’astea îi mai pot pune alegătorii următoarea întrebare : Adevérat e că în Dietă, întrerupând pe deputatul Românilor Dr. Aurel Prad, ai zis că nu există partid naţional român, voind prin asta a contesta drepturile elememare constituţionale ale poporului românesc ? Şi potrivit răspunsului ce vor căpăta să-l trateze pe dl Vancsa în consecenţă. SUNT GUPE TRISTE... Sunt clipe triste de amurg Ce sufletul ţi-l înfăşoară Ca într’o mantie uşoară Ţesută ’n lacrime ce curg. *Pe neştiute se desfac Din fund pierdut de amintire Dureri, ce altâdată tac Ca liniştea din cimitire. Tristeţa razelor ce-apun, Adânc în tine se resfrânge ; Când ele taine vechi îţi spun, Tu lacrimi vechi începi a plânge. Şi palide-ţi răsar acum Uitate umbre prietenoase, Ce-ţi vin, pe nici nu ştii ce drum, Şi sunt din inima ta scoase. Mângâietoare îţi fac semn, Ele ce dorm aşa departe, Supt sălcii şi supt cruci de lemn, Sărmanele fiinţe moarte. Privirile din ochii lor Sunt triste ca o noapte-adâncă, Se stâng cu razele ce mor, Şi-ai vrea să nu se stângă încă. Tu glasul lor ai vrea s’asculţi, Şi-ţî piere glasul în ureche . „TRIBÜNA“ O ştire senzaţională este lansată din Petersburg. Se afirmă, că ţarul ar fi trimis lui Kuropatkin un ordin telegrafic, în care îi interzice retragerea, îl pune în vedere să resiste cu orice preţ a japonezilor şi să reocupe Liaoyangul (!). Nu se ştie, întrucât este adevărată această veste, dar admiţând că nu poate fi trasă la îndoială, apoi mai mare prostie nu ştim să se fi comis vreodatâ, deşi nu ar fi acesta primul cas, când cercurile înalte din Petersburg au produs confusiune în dirigiarea operaţiunilor şi planul de râsboiu al generalisimului Europatkin. Lumea stă uimită şi se întreabă, că dacă cercurile din Petersburg şi denunciantul Alexiev din Charbin se pricep mai bine la dirigiarea campaniei, de ce nu merge pe câmpul de râsboiu ţarul ori vice-regele Mandoluriel ? Ori că voiesc să aibă o unealtă oarbă asupra căreia să descarce la cas de nesucces toată răspunderea ? De cum trecură anii mulţi, Acuma moartea lor e veche. Acuma, simţi ce singur eşti, Şi’n dureros trudita-ţi minte Iţi picură, când ’ţi-aminteşti, Eterna pace de morminte. Mihail Paleologu. Preternhii Alexandru Vojen. Tu mi-ai trimis o salutare Când gându-ţi sboard ’n veşnicie, Ş’-aprns de dragostea cea mare O rază mi-o trămiţi şi mie. Şi raza din a ta lumină Cu raza mea s’a ’mpreunat, Şi amândouă se închină Isporului de joc, şi nesăcat. Un neam sătos după lumină Cu dor aprins ’ţi stă în cale. . Mergi dar! Şi dorul îl alină!. Spune-l, că-l mai e şi nebiruit, Când toate gândurile sale In sufletul său şi le-a regăsit! Budapesta, 8 Septembre 1904. Silviu Suciu. Pag. 2. Cum am semnalat şi el, momentul culminant al evenimentelor recente este plecarea escadrei de pe Baltica în Extremul Orient. Ruşii leagă mari speranţe de acţiunea acestor vase, dar probabil şi de astădată se vor trezi cu amară dezamagire din starea şi acum somnambulă în care îl făcuse se cază ambiţia după glorie deşartă, eftină şi strălucită, şi stomacul nesăţios al molochului care voia să înghită toată lumea. Londra, 12 Sept. * Daily Mail» crede, că Tienlingul nu este pe deplin fortificat. Nainte de lupta de la Yaoyang ofi cehi ruşi îşi petreceau prin birturi şi alte localuri publice până la începutul luptei. Numai după ce a fost ordonată evacuarea Liaoyangului, au încetat cu orgiile nemaipomenite. Londra, 12 Sept. Conform unei depeșe, armata lui Kuroki se află la o distanță de numai o zi de armata rusă, care se retrage fără repaus. La Tokio se așteaptă Zilele proxime o luptă decisivă lângă rîul Hun. Această luptă are prospecte favorabile pentru Kuroki, deoarece corpul său de armată n’a prea luat parte la lupta dela Liaovang și astfel este destul de capabil de luptă. La ordinul direct al generalisimului japonez Oyama s a întâmplat că Japonezii n'au făcut prizoniere mai multe grupuri mici ruseşti, ceea ce se putea face cu atât mai uşor, cu cât aderase la luptă şi Kuroki. Oyama însă n’a voit să aibă de lucru cu ocrotirea prizonierilor şi năcazurile ce resulta din transportarea şi paza lor, când şi aşa îl vor pica la mână şi mai mulţi Ruşi în lupta iminentă. Tokio, 12 Septembre. Ministerul de marină japonez evaluează perderile indurate de armata japoneză în luptele de la 26 August până la 2 Septembre la 17.539 soldaţi între cari 136 ofițeri şi 464 vulneraţi. Pe flancul stâng vin 7681 morţi, pe cel drept 4866 car pe centru 4992. Londra, 12 Sept. Din Taifu se telegrafează, că generalul Nogi va asedia în timpul cel mai apropiat forturile de pe înălţimile Erlungtsang şi Hintausang, cari sunt cele mai bine întărite în frontul nord-estic. Chinezii, cari au părăsit Port-Arthurul la 6 Septembre spun, că 5000 japonezi au debarcat în baia Luisa. Japonezii explorează posiţiile adversarului cu ajutorul baloanelor a căror construcţie seamănă cu aceea a baloanelor construite de Santos Dumont. Armata japoneză de asediu se baricardează din toate părţile, ridicându-şi întărituri cu faţală mare. Armata japoneză primeşte zilnic trupe auxiliare, cari sosesc dinspre Dalny. Spitalul din Dalny este plin cu răniţi aşa că partea cea mai mare a acestora trebue transportată în patrie. Petersburg, 12 Sept. Din Kronstadt se vesteşte că flota de pe Baltica a plecat sub comandamentul contra-admiraluluî Rosdestvenski în Asia pe teatrul de résbel. Londra 12 Sept. Corespondentul de pe câmpul de résbel al lui a „Standard“ a prins vestea la Tientsin, că trupe chineze se așează tacit în Mandsuria, care ocupă acum ambele părți ale râului Liao. Aceste trupe se zice, că au destinaţia să ocupe teritorul cucerit de către Japonezi. Londra, 12 Sept. Lui „Standard“ îi se raportează din Tokio, că Japonia va ridica probabil la începutul anului viitor un împrumut de 80.000.000 Yeni.