Tribuna, ianuarie 1911 (Anul 15, nr. 1-24)

1911-01-28 / nr. 22

. POSTA ZIARULUI »TRIBUNA*. Emeric Madách. TRAGEDIA OMULUI. Trad. de Octavian Goga. TABLOUL XIII. "(Haosul. In depărtare se vede un petec din pamlnt, miro ându-se din ce în ce până ce dispare între stele. Ceaţă care se întuneă până devine besna. Adam, moşneag, sburând cu Lucifer). Adam. Ast sbor nebun, răspunde-mi unde duce? Lucifer. Nu ţi-ai dorit tu, desbrăcat de humă, In sfere ’nalte să pătrunzi, — acolo Unde spuneai că glas de înrudire Dela un duh ai desluşit... Adam. E drept, Dar nu-mi credeam atât de rece calea; Pustia e tot ş’atâta de străin Ca domul unui făcător de rele... Două simţiri în pieptul meu se luptă. Eu văd ce ’ngust e lutul care ’nchide Pornirea mea de sbor în alte lumi. Aş vrea să scap de sânul lui, — dar vai, De dor eu plâng, căci doare despărţirea. Ah Lucifer! Priveşte înapoi... întâi pierdurăm florile din ochi, Apoi frunzişul tremurat din codri; Peisaju ’ntreg atât de 'mpestriţat — îmi pare-acum pustie fără rost. Ce ne mişca, e şters acum. — Şi stânca Pare sgulită ’n muşinoi nătâng... Iar norul plin de trăznet, socotit De cei de jos un glas sfinţit din cer, S’a subpat în aburi nevoieşi... Unde-i întinsul mării care urlă?... Un petec sur pe globul ce rotind Se pierde-acum în droaia de tovarăşi... Aici a fost întreagă lumea noastră... O Lucifer şi ea s a dus... şi ea... Răspunde-mi, oare trebuia s’o pierdem?... Lucifer. Se schimbă tot privit din înălţime... întâi se pierde farmecul, apoi A mărimea, forţa, până ce rămâne Temeiul rece îngrădit în cifre. Adam. In urma noastră stelele rămân Şi nu simt ţintă, stavilă nu simt, Ce preţueşte viaţa fără luptă?.. Fără iubire?... — Sgriburesc Lucifer! Lucifer. Dacă-i sfârşită vitejia ta, Să coborâm la jocul din ţărână! Adam. Eu nu ţi-am zis! Eu vreau tot înainte Până se rup, numai atât mă dor Pripoanele ce de pământ mă leagă. Dar — vai ce simt? Răsufletu-mi s’opreşte, I Putere n’am şi mintea mi se ’ncurcă. Să fie-aievea basmul lui Anteu, jj Ce doar’ atât putut-a să trăiască, Cât s’a atins de pravul pământesc?... Spiritul pământului. Adevărat... Mai mult e ca un basm... Tu mă cunoşti — sunt duhul pământean, In sufletul tău viaţa mea se sbate... Vezi, pân’ aici hotarul meu se’ntinde, Tu vei trăi de te întorci din drum, Te prăbuşeşti de vrei să urci mai sus, Ca viermele ce ’n picurul de ploaie Se svârcolește... căci pe seama ta Pământul e ăst strop... Adam. Zadarnic vrei Să mă înfridi, eu nu te-ascult... Doar trupul De mi-e al tău, — cu sufletul rămân. Nu au hotar idela ş’adevărul, Ce mai întâi s’au plăsmuit, ca lutul In care dorm materiile tale... Spiritul pământului. Biet muritor supus deşertăciunii! Incearcă-te şi groaznic vei cădea! A mai vechiu socoti mirosul decât crinul Şi mai întâi e forma decât trupul şi după soare raza ta o crezi. De ţi-ai vedea tu sufletul pribeag In haosul fără hotar, cum cată Un înţeles şi-o formă de ’ntrupare, Cum se trudeşte în zadar ş’apoi Anuî XV. Arad, Vineri 10 Februarie n. (28 ianuarie v.) î9îî. Nr. 22 ABONAMENTUL Pe un an , 38 Cor. Pe un juni,, 14 * Te o lună . 240 « Nm! de zi pentru Ro* saânia şi străinătate pe an 40 franci. Telefon pentru oraş şi comitat 502. REDACŢIA şl ADMINISTRAŢIA! Deák Ferencz-utcza 20, INSERŢIUNILE 80 primesc la administraţie. Mulţumic publice şi Loc deschis costă fiecare fir 20 fii. Manuscripte nu să înapoiază. “5* CONVOCARE. Alegătorii români aparţinători partidului naţional român din comitatele : Arad, Cenad şi Bichiş ,sunt invitaţi la adunarea poporală ce se va ţinea în Arad, la 16 Februarie st. n. 1911, la orele 11 a. m. în Casa Naţională. OBIECTELE : 1. Situaţia politică. 2. Dreptul limbei româneşti. 3. Votul universal. 4. Prezentarea proiectului de rezoluţie. Mihai Veliciu, Dr. Cornel Ardelean, Dr. Vasilie Avramescu, Avram Avramut, Pavel Ageu, Antonie Aode, Vasilie Anghelini, Gheorghe Ardelean, loan Iosif Ardelean, Vasiliu Albu, loan Aconi Vârtaciu, Lazar Adamovici, loan Ardelean, loan Andrei, Augustin Beleș, Dr. Dimitrie Barbu, Dr. Teodor Burdan, Dr. Sever Barbura, Dr. Eugen Bileş, Savu Baciş, Avram Borcuţa, Pavel Beldea, Alexandru Bozgan, Vasilie Beleş, Iosif Berari, Gheorghe Bătrîna, Ioţa Bodea, Ioan Bodcu, Nicolae Băbău, Petru Berzovan, Teodor Băltean, Constantin Bârlea, Petru Branga, Simion Buda, Ioan Burza, Gavril Bodea, Petru Borlea, Simeon Bule, luliu Bodea, Nicolae Balta, Pintea Covaci, Gheorghe Crisan, Pera Cuparescu, Zaharie Cuparescu, I. Cuparescu, P. Călean, loan Covaci, loan Cosma, losif Cimponeri, loan Cure, Nicolae Codrean, Gheorghe Ciobris, Dr. Remus Chicin, Nicolae Chicin, Ioan Codrean, Mihai Curta, Ioan Chebeleu, Petru Chebeleu, Zamfir Conopan, George Crainic, Aurel Ciorogari, Mihai Cosma, Axentie Chirila, George Câlb, Tanasie Cociuba, Alexandru Cuedan, Pavel Dobrău, Petru Dubas, George Denişorean, Dimitrie Dubeșteanu, George David, Constantin David, Mihai Drăgan, Iosif Dan, Ioan Dudaş, George Dîrlea, George Domocoş, George Feier, Pavel Felnecan, Valeriu Felnecan, Ludovic Fazecaş, Toader Fălcuşan, Victor Faur, Alexandru Fiorea, Eugen Feier, Nicolaie Fulge, George Faur, Ioon Filimon, Petru Fleşeriu, Radu Găvruş, Iuliu Giurgiu, Vasilie Goldiş, Dr. Lazar Ghebeleş, Dr. Aurel Grozda, Procopie Givulescu, Ioan Georgea, Todor Gârba, Pera Giurcoane, George Gomboş, Augustin Grozescu, Iuliu Givulescu, Protasie Givulescu, Cornel Grozda, Nicolae Grecu, Alexandru Gligor, Dr. Iacob Hotăran, Todor Halmangian, Iosif Hanciu, George Haiduc, Ştefan Hotăran, Nicolae Hărduţ, Romul Haiduţ, Dr. Sever Ispravnic, Dr. Cornel Iancu, Lazar Iorga, Ioan Iercoşan, George Ispravnic, Iustin Iancu, Aurel Iancu, Silvius Ispravnic, Solomon Jurcoane, Alexa Joie, Ioon Ivan, Emanuil Juga, Nicolae Ionescu, Laurentiu Juga, Mihai Lucuţa, Cornel Lazar, Dr. Laurean Luca, Filip Leuca, Nicolae Lăzărescu, Ştefan Leucuţa, George Lupuţ, George Leric, Simeon Leric, Arsenie Leuca, George Leuca, Aurel Leuca, Dr. Iustin Marsieu, Dr. Emil Monţia, Dr. Vincentiu Marcovici, Gligor Moisă, Teodosiu Motiu, Simeon Mărza, loan Mladin, loan Macavei, Ignatie Mara, Damaschin Medre, loan Musca, Solomon Madincea, Nistor Mara, loan Mladin, Ignatie Mladin, loan Montani, Aurel Mara, Cornel Montia, Iustin Montia, loan Micloşi, loan Morari, Aurel Morari, Teodosie Moţ, George Moldovan, Fabriciu Manuila, Constantin Mihulin, Virgil Mihulin, loan Marşieu, Dimitrie Muscan, Cornel Mladin, Teodor Memete, Pascu Moţ, Vilie Mornăilă, Paul Mercea, Sabin Micluţa, Maximilian Miclea, loan Mihuţ, Todor Mogoş, George Mladin, Dr. Ioan Nemet, Dr. Aurel Novac, Dimitrie Nistor, Petru Nemet, Iustin Nica, Vasilie Neiculescu, R. Nestor, V. Neamt, Teodor Negru, G. Nichin, Dr. Nicolae Oncu, Iosif Ognean, Vasilie Olariu, Toader Oarga, Solomon Oprea, Lazar Oprea, Stefan Oprean, Dr. Ştefan C. Pop, Dr. Gheorghe Popoviciu, Dr. Teodor Pop, Dr. Iustin Petruţiu, loan Popoviciu, Petru Fele, Cosma Popescu, Cornel Popescu, Alexandru Pop, Emil Popoviciu, Uros Pătean, Aurel Petroviciu, Iuliu Pop, loan Petrila, Vasiliu Popoviciu, losif Popoviciu, losif Popa, Vichentie Pantoş, G. Petroviciu, C. Putici, Emil Păcurar, Tanasie Precup, Ioan Popescu, Iosif Petcuţ, Ştefan Pută, Arcadie Ponta Mărgitan, Avram Pută.