Tribuna, 1979 (Anul 23, nr. 1-52)

1979-01-04 / nr. 1

Proletari din toate țările, uniți-vă! SAPTAMÍNAL DE CULTURĂ eDitat de CONSILIUL CULTURII ȘI EDUCATEI SOCIALISTE La început de an optimiste sau melancolice, pline de noi impulsuri sau afectate de semnul întrebării, zilele ce marchează sfîrșitul unui an calendaristic și debutul altuia sînt întotdeauna prilejuri de evaluări, confruntări și trasări de noi jaloane, ce a fost bun și util pînă în clipa de față, ce va fi bun și util în zilele ce vor urma acestei clipe și mai ales cum va putea fi realizat la modul optim ceea ce e încă proiect, vis, dorință, astfel încît la capătul unei alte serii de 365 de zile să putem pune mare, convingător, semnul „plus“, semnul împlinirii, al reușitei. Ce înseamnă, deci, anul 1979, an nebisect, egal în zilele și ceasurile sale cu 1978, prin ce se va deosebi de el și prin ce l-ar putea depăși, hărăzită fiindu-i aceeași durată în calendare, aceeași riguros cronometrată întindere? Și, mai ales, ce ne îndreptățește să vedem în anul 1979 altceva decît am văzut în 1978? în viața omenirii, spre deosebire de viața ogoarelor, se întîmplă atît de des ca semințele semănate într-un an să încolțească în următorul sau în următorii ani, se întîmplă ca din germenii împrăștiați conștient ori involuntar roadele să se ivească după mai mult de două ori trei anotimpuri și nu întotdeauna ele sunt și cele rîvnite. O bună parte a lumii supraindustrializate se așteaptă să culeagă în 1979 roadele grele, nedorite, ale inflației în germene aflată în 1978 și în anii precedenți, ale șomajului și insecurității economice și, cu deosebire, se așteaptă să recolteze unele din consecințele dramatice — economic — ale cursei înarmărilor, ale monstruoasei escaladări a cheltuielilor militare. Atîta timp cît rațiunea popoarelor este vie și deplină, tragicele flori ale înarmării pot și trebuie să fie smulse înainte de a rodi. Pășim în 1979 cu încrederea că guvernele, parlamentele lumii vor asculta glasul rațiunii și vor aplica măsuri corespunzătoare. Pășim în 1979 cu satisfacția că țara noastră, prin glasul celui mai autorizat reprezentant al ei, tovarășul Nicolae Ceaușescu, nu pregetă nici un efort (Continuare în pag. 7) DAN REBREANU 10 PAGINI — 1 LEU Omagiu președintelui țării O sărbătoare editorială dă o deosebită semnificație ultimelor zile ale lui 1978, salutând strălucit debutul noului an: apariția în librării a impresionantului volum „OMAGIU președintelui Nicolae Ceaușescu“, publicat de Editura politică — vibrant omagiu adus de partid și popor celui mai iubit fiu al său, conducător exemplar, neobosit luptător pentru cauza socialismului, păcii și colaborării în lume, cu prilejul împlinirii, la 26 ianuarie 1978, a 60 de ani de viață și 45 de ani de activitate revoluționară. Am fost martori la grandioasa sărbătorire a zilei președintelui iubit, la exprimarea bucuriei și recunoștinței întregii noastre națiuni socialiste, am participat cu toții la ea, oameni ai muncii din uzine și fabrici, de pe șantiere și ogoare, din lăcașuri ale culturii și creației, bărbați și femei, tineri și vârstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități, uniți în același gînd și animați de aceeași fierbinte dorință, de a-l omagia din adîncul inimilor pe întîiul cetățean al țării, pe ilustrul fiu al poporului, remarcabilă personalitate a vieții politice internaționale, comunist și om de nemărginită omenie — tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Rod al acestor patriotice aspirații, al prețuirii și respectului de care se bucură pretutindeni in țară și în lume tovarășul Ceaușescu, volumul recent apărut înmănunchează, în peste 600 de pagini, mesaje, telegrame, scrisori, relatări, reportaje, eseuri, articole, cîntece, creații literare, urări de sănătate, viață lungă și putere de muncă în slujba omenirii și progresului, un veritabil tezaur de gînduri și simțăminte, de recunoștință, luminoasă încredere și admirație, unanim închinate președintelui țării de către C.C. al P.C.R., Consiliul de Stat, guvern, numeroși oameni ai muncii, activiști de partid din ilegalitate, militari, tineret, ministere și instituții centrale, organizații de masă, personalități ale vieții științifice, culturale, artistice, precum și de către numeroși șefi de state și guverne, conducători de partide și organizații internaționale. ,„Alegerea dumneavoastră în fruntea partidului și a statului a constituit un moment crucial în desfășurarea operei de construcție socialistă în România, a inaugurat o etapă nouă, caracterizată printr-un profund spirit științific rațional și înnoitor in conducerea societății, prin întărirea puternică a legăturilor cu masele largi populare, stimularea și mobilizarea energiilor lor creatoare, participarea entuziastă a întregului popor la făurirea conștientă a propriei sale istorii“ — se spune în Mesajul C.C. al P.C.R., Consiliului de Stat și Guvernului, adresat tovarășului Nicolae Ceaușescu. Această înaltă apreciere a excepționalei personalități și a rolului decisiv pe care-l are pe multiple planuri și în nenumărate compartimente ale vieții contemporane președintele țării străbate ca un fir roșu întregul volum, compunînd un portret de reală strălucire și complexitate. Cuvintele tipărite și semnate cu inimă și conștiință curată reflectă sensurile profunde ale făuririi României socialiste de azi, anii devenirii ei ca prezență tot mai semnificativă în lume, noua calitate a vieții, progresului, colaborării și păcii pe care poporul nostru o propune la inițiativa și cu contribuția directă, majoră, a tovarășului Ceaușescu. Impresionează în mesajele volumului și în bogata lui ilustrație fotografică tabloul unității de nezdruncinat a poporului în jurul conducătorului prețuit, ca un simbol pe deplin reprezentativ al drumului nostru de la încredere și nestrămutată hotărîre, spre triumf. In conștiința noastră Orice aniversare este un prilej de retrospectivă și evocare, de bilanț și sinteză asupra unor evenimente istorice sau a vieții unor oameni. Aniversarea pe care o sărbătorește acum poporul nostru este un prilej de omagiere a unei personalități de seamă a vieții noastre social-politice, sprijin apropiat al celui dintîi fiu al țării. Ce reprezintă pentru tineret tovarășa Elena Ceaușescu? Reprezintă femeia-om de știință, a cărei muncă este încununată de succese și aprecieri remarcabile. Ce poate fi mai mobilizator pentru tînăra care învață sau muncește decît acest exemplu de interes fecund pentru cunoaștere și activitate! Este în același timp femeia-cetățean, prezență activă în procesul de conducere și militantă pentru cauza participării femeii, în general, la viața social- politică. Prin propria-i activitate a contribuit la creșterea, în ultimii ani, a numărului de femei care ocupă funcții de răspundere la diferite niveluri, inclusiv în cadrul organizației de tineret din țara noastră. Femeie-soție, a fost și este mereu și neobosit alături de conducătorul partidului și statului nostru. Alături în anii ilegalității, alături în momente de bucurie sau de restriște, alături în mijlocul oamenilor muncii sau în soliile de pace și prietenie trimise pe alte meleaguri. Femeie-mamă, zîmbește cu drag copiilor care-i dau flori, privește cu încredere tineretul, îi ajută pe oamenii aflați la nevoie. întrunind toate aceste calități ale comunistului, tovarășa Elena Ceaușescu reprezintă pentru tineret un model de personalitate, un model de muncă și viață. Generațiile tinere — șoimi, pionieri, uteciști — sunt recunoscătoare tovarășei Elena Ceaușescu pentru grija și dragostea cu care le înconjoară. Omagiul lor, în această zi care sărbătorește o viață închinată partidului și țării, sunt mulțumirile și urările de ani mulți fericiți. LILIANA MIHUȚ prim-secretar al Comitetului județean Cluj al U.T.C.