Tribuna, 1980 (Anul 24, nr. 1-51)

1980-01-03 / nr. 1

Proletari din toate țările, uniți-vă! Z n. DIRECTOR FONDATOR: IOAN SLAVICI (1884) Anul XXIV, 3 ianuarie 1980 SAPTAMINAL DE CULTURĂ editat de CONSILIUL CULTURII ȘI EDUCAȚIEI SOCIALISTE 8 pagini - 1 leu Participarea întregului popor De ce anume, în condițiile istorice actuale, multiplicarea și lărgirea formelor de participare a tuturor oamenilor muncii la conducerea societății se exprimă ca necesitate obiectivă și subiectivă a acestei perioade? Din multele determinări ale acestui impuls, cuprinzător și generos, am sublinia acum și aici doar două aspecte. Făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, operă de deosebită complexitate și de dimensiuni nemaiîntîlnite, presupune participarea întregului popor la elaborarea și fundamentarea direcțiilor și parametrilor acestei grandioase opere de edificare, participarea întregului popor la creația valorilor materiale și spirituale, afirmarea multilatearlă a fiecărui om, ridicat gradul înțelegerii responsabile a spiritulului vremii și încadrat în cadența timpului pe care îl străbatem. Pe de altă parte, cum fiecare dintre noi ne înfățișăm în sfera relațiilor economice și politice ca proprietari și producători ai bunurilor cu care ne îndestulăm prezentul și ne asigurăm viitorul, avem dreptul și datoria să participăm la toate nivelurile și în toate sferele conducerii la dezbaterea și statornicirea deciziilor fundamentale și la asumarea de obligații pentru transpunerea lor în viață. Recentele măsuri cu privire la creșterea rolului Frontului Unității Socialiste în viața social-politică a României și îmbunătățirea organizării sale, măsuri ce demonstrează și reaccentuează personalitatea și spiritul creator al secretarului nostru general, au drept scop asigurarea participării tuturor oamenilor muncii la activitatea politică, exprimînd astfel, la o treaptă calitativ superioară, unitatea și coeziunea poporului nostru. Să încercăm a adinei pe două planuri și în două direcții esența și finalitatea măsurilor amintite: constituirea în cadrul Frontului Unității Socialiste a organizațiilor proprii ale acestuia și îmbunătățirea organizării consiliilor Frontului Unității Socialiste prin contopirea funcțiilor de președinți ai acestor consilii cu cele de secretari, secretari adjuncți sau de membri ai birourilor comitetelor de partid de la nivelurile respective. Organizațiiie proprii ale Frontului Unității Socialiste, cu caracter politic, se constituie, în principiu, din rîndul cetățenilor care nu fac parte din Partidul Comunist Român, avînd comitete pe lingă consiliile acestuia, cit și în cadrul acestor consilii, sub îndrumarea organizațiilor de partid. Sarcina principală a organizațiilor Frontului Unității Socialiste este asigurarea participării membrilor lor la întreaga viață politică a țării. Ei vor lua parte activă la discutarea tuturor legilor și hotărîrilor supuse dezbaterii întregului popor, a hotărîrilor consiliilor populare și a tuturor măsurilor care privesc viața și dezvoltarea economico-socială a localităților urbane și rurale. Organizațiile Frontului Unității Socialiste participă la desemnarea candidațiilor de deputați pentru consiliile populare de toate categoriile, asigurîndu-lise totodată desemnarea din rîndul lor a unor deputați în organele locale ale puterii de stat. Organizarea politică a societății noastre, sistemul democrației socialiste românești a dobîndit astfel o nouă dimensiune — participarea tuturor categoriilor de oameni ai muncii la viața politică a țării. In acest mod, sistemul democrației socialiste se înfățișează ca un ansamblu unitar și coerent, atotcuprinzător, atît sub raportul cuprinderii sale umane și materiale, cit și al funcțiilor ce are de îndeplinit. Dacă sub aspectul organizării politice de partid, nu există nici un temei pentru un sistem pluralist, cîtă vreme în plan social există o singură clasă conducătoare în societate — dînd expresie unicității și deplinității puterii de stat —, cu ale cărei idealuri și aspirații fundamentale se identifică idealurile și aspirațiile întregului popor, iar pe plan politic există un singur și legitim partid al clasei muncitoare și a celorlalte categorii sociale aliate acesteia la exercitarea puterii de stat, avem însă temeiuri să afirmăm că sistemul nostru social-politic, privit în întregul său, este un sistem pluralist, și își accentuează acest caracter, cuprinzînd toate organele și organizațiile de stat și obștești, indiferent de natura lor — fie direct, fie prin intermediul Frontului Unității Socialiste — pe toți oamenii muncii, precum și un sistem multifuncțional prin aria problematică, ramurile și domeniile ce se integrează într-o conducere unitară avînd la bază centralismul democratic. Organizațiile proprii ale Frontului Unității Socialiste, deși au caracter politic și își propun tocmai asigurarea participării oamenilor muncii la viața politică a țării, nu se confundă cu organizațiile de partid, dar nici nu acționează în paralel cu acestea. Participarea la viața politică a țării a tuturor oamenilor muncii își are izvorul în aceleași premise obiective și subiective ca cele care generează și legitimează acțiunea partidului ca forță politică conducătoare a întregii societăți. Dar aceasta nu înseamnă implicit dobîndirea calității de membru de partid, calitate ce reclamă un înalt nivel de conștiință și responsabilitate, o nemărginită angajare, spirit revoluționar desăvîrșit, renunțare de sine și sacrificiu suprem. Organizațiile proprii ale Frontului Unității Socialiste nu acționează în paralel cu cele de partid, alături de acestea, ci convergent și subordonate lor, partidul păstrîndu-și și accentuîndu-și, ca expresie a unei legități obiective, rolul său de factor structurant al întregului sistem politic, valorile sale de forță politică conducătoare a întregii societății. Contopirea de funcții, înscrisă în contextul măsurilor de creștere a rolului Frontului Unității Socialiste în viața social-politică a țării și îmbunătățirea organizării sale, nu înseamnă schimbarea naturii organizațiilor proprii ale Frontului Unității Socialiste, adică transformarea lor în organizații de partid. Această măsură semnifică preocuparea pentru realizarea în condiții calitativ superioare a conducerii de către partid a organizațiilor Frontului Unității Socialiste — și din interiorul acestora — în coordonatele strategiei și tacticii sale, pentru manifestarea activă, operativă, competentă și combativă a acestora în soluționarea tuturor problemelor economico-sociale și politice. Esența și finalitatea acestor măsuri au fost exprimate cu deosebită relevanță de către însuși secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu: „Adoptarea acestor măsuri va oferi cadrul organizat de participare la viața politică a milioane de oameni ai muncii, cetățeni ai Rebublicii Socialiste România care nu sunt membri ai Partidului Comunist Român și care înfăptuiesc neabătut politica partidului nostru, ce corespunde pe deplin intereselor vitale ale întregului popor. Aceste măsuri organizatorice de amplificare a democrației în viața politică a țării corespund pe deplin noii etape istorice în care se găsește România — aceea a edificării societății socialiste multilateral dezvoltate. Ele constituie o cerință obiectivă a mersului nostru înainte pe toate planurile, a unirii și dinamizării tuturor energiilor și capacităților creatoare ale poporului în vederea asigurării progresului multilateral al patriei“. Conjugînd aceste măsuri cu deciziile legislative ale recentei sesiuni a Marii Adunări Naționale, valoarea și semnificațiile lor ni se relevă cu mai pronunțată deplinătate. Modificările aduse legii fundamentale cît și legii electorale, vizînd perfecționarea sistemului nostru electoral, sînt o nouă expresie manifestată față de eficiența democrației, cu semnificative consecințe și în ceea ce privește rolul Frontului Unității Socialiste în viața socială și de stat. Mărirea numărului deputaților în Marea Adunare Națională și în consiliile populare, dinamizarea campaniei electorale, creșterea numărului circumscripțiilor electorale în care se vor depune două candidaturi accentuează și rolul ce revine Frontului Unității Socialiste, căci, potrivit legii noastre electorale, acestui organism politic larg reprezentativ îi revine sarcina organizării participării cetățenilor la desfășurarea alegerilor, a campaniilor electorale, precum și acea a propunerii candidaților de deputați pentru Marea Adunare Națională și consiliile populare. Astfel privind măsurile adoptate, în legătura lor organică, avem imaginea de ansamblu a unei concepții și acțiuni sistemice și statornice pentru accentuarea și dezvoltarea arhitecturii democrației românești. ION DELEANU PATRIA Patria nu e o zi, o lună, un an nici zece din recolta acestui pămînt — oricît de bogat în care tot cred! — Patria nu-i sulița ce lovește ager, aprins, iscusit în paravanul soarelui ori a nopții! Nu-i piatra căzută în fața demiurgului orb, nu-i cerul de ieri sau cerul de azi; ah, nu-i strălucirea unui singur steag, o netăgăduită lanternă pe munți și pe mare! Patria nu e un hambar cu mere roșii-aur-purpură; da, nu e o hidrocentrală — mai veche, mai nouă — cu zeci de turbine puternice, vii, salutare; și nu e colina cu staulul oilor, cu steaua însinguratului palidă, abia picotind în ochii stăpînului; nu e un cuib de vulturi, sau unul de vulpi; nu-i piscul Everest, nu-i jungla leilor, nici plasa cu pești de aur sub clopotul serii! Vai! Patria nu e un tîrg în care se vînd în totală învălmășeală tunuri și tancuri, cartofi și petrol, parfumuri, vieți omenești, porumbei ori bombe atomice, rachete cu șapte focoase pentru jocul cu moartea! Și nu-i nici cîntar, nici metru de împărțit țări, colonii, granițe! Nu-i dictatorul! Nu-i bicepsul economic, nu-i ticălosul, nu-i lovitura dată sub centură, sălbatic! Patria nu e fărîma nici Universul — nu-i un cuvînt — Ci așa cum o albină de aur Și apriga floare galbenă-roșie-albastră eternă Conlucrează în Pace cu frumusețe trează, existență fără de care sori negri ne-ar inunda suflarea! Patria: lumina, izvorul, sîngele, iubirea, viața, idealul! Patria, inima Ta Mumă răsărită în pieptul Fiului căci MA vă este Fericirea! , -rr-M VICTOR NISTER