Tribuna, 1983 (Anul 27, nr. 1-52)

1983-09-15 / nr. 37

Proletari din toate țările, uniți-văl DIRECTOR FONDATOR: IOAN SLAVICI (1884) SĂPTĂMÎNAL DE CULTURĂ, editat de CONSILIUL CULTURII ȘI EDUCAȚIEI SOCIALISTE Reîntîlnire cu școala Începe un nou an școlar. Formulă lapidară ce pare a ilustra un eveniment obișnuit, așa cum ai constata sosirea toamnei. Ridicat însă la puterea a milioane de inimi care îi trăiesc din plin încărcătura emoțională, enunțul dobîndește o semnificație aparte. Aproape nu există casă în țara noastră unde să nu se simtă vibrația înaltă a acestui moment. Reîntîlnirea cu școala a devenit, prin tradiție, o sărbătoare a tinereții năvalnice, a speranței, înnobilată în anii din urmă de cuvîntul cald al conducătorului partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de prezența sa în mijlocul elevilor și studenților, de îndemnurile sale la muncă, la cutezanță revoluționară, de dragostea fierbinte cu care a vegheat și veghează pașii celor mai tinere generații. Se fac eforturi uriașe pentru ca invățămîntul românesc să-și poată îndeplini misiunea, să poată aduce în cugete luminile științei și culturii, valorile umanismului socialist, să modeleze oameni adevărați, oameni de omenie, stăpîni pe destinele lor. Educarea tineretului, sublinia în repetate rînduri secretarul general al partidului, este una dintre cele mai importante și mai complexe sarcini ale statului. Jumătate din populația României se află, sub o formă sau alta, angrenată în procesul de instruire. Cine își poate imagina amploarea acestui proces înțelege și rămîne impresionat de investițiile morale și materiale care se depun la buna sa desfășurare, în anii edificării societății socialiste multilateral dezvoltate s-au pus bazele trainice ale unei școli noi, cu un conținut fundamental îmbogățit, deschisă tuturor cetățenilor patriei, români, maghiari, germani și de alte naționalități, o școală care și-a așezat pe emblemă cele mai bune tradiții ale poporului nostru și aspirațiile lui contemporane, un vast laborator în care se plămădește viitorul. Odată cu primul sunet de clopoțel, cu această emoționantă revărsare de energii, vor începe să bată, în ritmuri aprinse, orele studiului, ale muncii și ale creației. Ca întotdeauna, ele vor fi însoțite cu cea mai aleasă grijă și responsabilitate, pe drumul împlinirilor. Alături de celelalte centre școlare, îmbrăcat în haine de sărbătoare, întîmpinînd cu dragoste pe înalții săi oaspeți, Clujul răspunde: PREZENT! Gaudeamus igitur. Tribuna Ceaușescu — România In falduri vii de roșu, De galben și albastru, Polara stea — veghează Al țării viitor; Și urcă România Prin vreme ca un astru, Ea — „țara mea de glorii“ Astru nemuritor. E țara mea de glorii Acest picior de plai, Și visul din stindarde îl facem să existe; Crești, legendară-n lume, Tu, gura mea de rai, Sub strălucirea stelei Spre ere comuniste. Suntem precum Carpații — Vecini cu veșnicia, Cînd viitorul vine Cu o clipă mai devreme. Cînd spunem Ceaușescu Noi spunem România Și inimile noastre Se-nflăcărează-n steme. Negoiță Irimie (1395) Anul XXVII, 15 septembrie 1983 3 lei Muncă, eficiență, bunăstare Recent, cum se știe, Comitetul Politic Executiv a dezbătut măsurile referitoare la transpunerea în viață a Programului privind aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitorești și autogestiunii, perfecționarea mecanismului economico-financiar, a mecanismului de retribuire a muncii și creșterea retribuției în acest cincinal, aprobat de Plenara C.C. al P.C.R. din iunie 1983. Aceste măsuri nu numai că sunt într-o deplină concordanță cu stadiul actual de dezvoltare economico-socială a țării, dar urmăresc în chip direct dezvoltarea proprietății socialiste, aplicarea și mai fermă a principiului socialist de repartiție în raport cu cantitatea, calitatea și importanța socială a muncii depuse, legarea mai strînsă a veniturilor individuale ale fiecărui om al muncii de rezultatele obținute în înfăptuirea planului de producție Acest important program, elaborat sub îndrumarea directă a tovarășului Nicolae Ceaușescu, ilustrează politica consecventă a partidului nostru de perfecționare continuă a relațiilor sociale, de creare a tuturor condițiilor pentru ridicarea permanentă a bunăstării materiale și spirituale a celor ce muncesc. El vine, în principal, să accentueze asupra faptului că legea repartiției după muncă cuprinde întreg ansamblul de relații de repartiție a bunurilor materiale și serviciilor ce se creează în procesul reproducției lărgite, măsurile luate urmărind să transforme sistemul de retribuire a muncii într-o pîrghie efectivă de stimulare a creșterii producției și a productivității muncii. De asemenea, trebuie remarcată importanța cointeesării materiale, adică realizarea unei concordanțe depline între munca depusă, rezultatele dobîndite și nivelul veniturilor obținute, ea primind în prezent un conținut mult mai bogat în procesul ridicării continue a răspunderii în administrarea averii obștești. Aplicarea recentelor măsuri în pr." va da noi dimensiuni inițiativei întreprinderilor, a colectivelor de oameni ai muncii, va spori interesul și răspunderea acestora pentru gospodărirea cît mai eficientă a capacităților de producție și a forței de muncă, contribuind la sporirea potențialului productiv al economiei naționale, la creșterea mai rapidă a venitului național, a bunăstării materiale și spirituale a întregului nostru popor. Ion Cetan Invățămintul românesc — dimensiuni revoluționare Invățămintul românesc — dimensiuni revoluționare • Secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ne-a atras în repetate rînduri atenția, ultima dată la Consfătuirea de lucru de la Mangalia, că procesul revoluționar în țara noastră este la fel de actual ca la începuturile sale și în noile condiții istorice. Din cuvintele secretarului general am înțeles că spiritul revoluționar trebuie să orienteze activitatea fiecăruia dintre noi, pentru că peste tot unde se desfășoară actul constructiv e nevoie de o viziune nouă, modernă, care să-i dea temeiul duratei în timp. Evident, și Invățămintul, ca factor determinant al construcției sociale, se subordonează acestui imperativ. El a fost și rămîne pe mai departe animat de spirit revoluționar. Care sunt, pe scurt, valorile pe care le promovează? Mai întîi, cît privește extensiunea sa, a creat nu numai înlesnirea, ci și obligativitatea par(Continuare în pag. 3) Mariana Răduțiu Inspector general, Inspectoratul școlar județean Cluj 9 In contextul general al construcției socialiste fiecare ramură are un rol propriu. Așa cum reiese din documentele Congresului al XII-lea al Partidului, ale Conferinței Naționale a P.C.R. din decembrie 1982 precum și din noral indicațiile Secretarului geal partidului tovarășul Nicolae Ceaușescu, în recenta sa cuvîntre de la Consfătuirea de lucru pe problemele organizatorice și politico-educative din 2—3 august a.c., în actuala etapă pe care o traversează economia noastră națională sub impactul exercitat de criza mondială de materii prime și de resurse energetice se impun învățămîntului și cercetării din domeniul chimiei responsabilități fără precedent în cea mai tînără facultate de tehnologie chimică din țară cadrele didactice sînt conștiente de dublul aspect al răspunderii ce le revine în acest context In primul rînd, contribuția noastră adusă cercetării integrate, în vederea rezolvării unor probleme prioritare ale producției va trebui să se îmbunătățească substanțial. Așa cum este cunoscut, întregii cercetări științifice românești i-a fost imprimat un spirit cutezător de către tovarășa doctor inginer academician Elena Ceaușescu, care în calitate de președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie a orientat cu precădere preocupările tuturor oamenilor de știință spre studii legate direct de cerințele economiei, spre abordarea curajoasă a unor domenii de vizf din știința mondială. în acest sens, recentul Simpozion internațional de macromolecule organizat sub egida Uniunii Internaționale de Chimie Pură și Aplicativă (IUPAC) reprezintă o confirmare elocventă a aprecierii de care se bucură peste hotare cercetarea românească din domeniul chimiei, în general, și contribuției deosebit de importante și profund originale a tovarășei academician Elena Ceaușescu prin lucrări teoretice și aplicative în domeniul de specialitate. Sub acest imbold, orientarea cercetării în facultatea noastră oferă numeroase exemple legate (Continuare in pag. 3) Conf. dr. Zeno Andrei Decanul facultății de Tehnologia Chimică Cluj-Napoca . Debutul noului an școlar, odată cu primele semne ale toamnei, a însemnat dintotdeauna un eveniment important în istoria învățămîntului nostru. Deschiderea unui an nou școlar înseamnă pentru unii începutul, iar pentru alții continuarea studierii tainelor lumii, a problemelor vieții. Activitatea rodnică în cadrul învățămîntului înseamnă cunoașterea mai bună a legilor obiective de dezvoltare a societății, înseamnă desăvîrșirea personalității umane, într-un proces de continuă autoperfecționare. Școala e chemată astfel să transmită cuceririle cele mai noi ale științei, totodată și ca s-o ducă mai departe, pe trepte tot mai înalte; menirea ei este deci să pregătească specialiști creatorii cu înaltă conștiință civică. Niciodată ca astăzi, cînd facem eforturi mari pentru ridicarea, conform hotărîrilor Congresului al XII-lea, a patriei la un nivel de dezvoltare și mai înalt, învățămîntului românesc nu i s-au tra(Continuare în pag. 3) Prof. univ. dr. Iosif Kovács prorector al Universității „Babeș-Bolyai" , începem, azi, acest nou an universitar sub semnul adîncilor semnficații pe care le implică sărbătoarea școlii, a tinerilor patriei, liberi și stăpîni pe destinul lor, conștienți de forța și viitorul lor luminos, comunist. O sărbătoare potențată de puternicul ecou al cuvîntării tovarășului Nicolae Ceaușescu la recenta consfătuire de lucru pe problemele muncii organizatorice și politico-educative, care se constituie într-un amplu program mobilizator în vederea concentrării eforturilor întregului partid și popor pentru înfăptuirea neabătută a obiectivelor stabilite de Congresul al XII-lea și de Conferința Națională a partidului. Privite din perspectiva istoriei, certitudinile tineretului patriei se întemeiază pe un nou și deplin umanism, umanismul revoluționar, umanismul socialist. Iată de ce, în activitatea școlii, a învățămîntului superior trebuie să se aibă în vedere formarea de cadre (Continuare în pag. 3) Prof. univ. dr. Ioan Puia Rectorul institutului agronomic „Dr. Petru Groza" Cluj-Napoca