Tribuna, 1989 (Anul 33, nr. 1-51)

1989-01-05 / nr. 1

SAPTAMÎNAL DE CULTURAV EDITAT DE CONSILIUL CULTURII SI EDUCATIEI SOCIALISTE» DIRECTOR FONDATOR: IOAN SLAVICI( 1884)« 3 LEI Omagiu Urmînd o veche si stralucita traditie, aceea de a oferi cinstire si recunostinta marilor fii ai neamului, omagieri, in aceste zile, cu fierbinte dragoste si ales respect, activitatea revolutionara si stiintifica a tovarasei academician doctor inginer Elena Ceausescu, personalitate de seama a vietii noastre politice si sociale, eminent om de stiinta de renume mondial, patriot si militant neobosit, a carei viata alaturi de tovarasul Nicolae Ceausescu, conducatorul iubit al partidului si statului nostru, este un maret exemplu de responsabilitate si daruire comunista, inchinate progresului tot mai inalt al stiintei, invatamintului si culturii românesti. Intreaga tara pretuieste inalta competenta si contribute a tovarasei Elena Ceausescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, presedinte al Consiliului National pentru Stiinta si Tehnologie, presedinte al Consiliului National al Stiintei si Invatamintului, la elaborarea si înfaptuirea planurilor majore si programelor de dezvoltare social-economica a tarii, la progresul ei stiintific, la edificarea societatii socialiste multilateral dezvoltate si înaintarea patriei noastre spre comunism. Un fierbinte omagiu aduce tara activitatii tovarasei academician doctor inginer Elena Ceausescu pe tarîmul stiintei si tehnologiei, dezvoltarii cercetarii stiintifice si aplicarii în productie a rezultatelor acesteia, ridicarii nivelului calitativ al invatamintului si al culturii romanesti, imbogatirii vietii spirituale si largirii nivelului de cunoastere al întregului popor. Valoroasa opera elaborata reprezinta o contributie însemnata la dezvoltarea stiintei si culturii nationale si internationale, un model de angajare si devotament patriotic. Factor esential în dezvoltarea progresului material si spiritual al patriei, stiinta, în conceptia tovarasei academician doctor inginer Elena Ceausescu, este ,,chematä sa dezvolte cu un ei mai inalt elan revolutionar cercetarea fundamentalei de perspectiva, în toate domeniile cunoasterii umane, pentru a deschide noi orizonturi cercetàrii aplicative çi pentru a spori aportul stiintei la progresul general al patriei, la sporirea tezaurului gîndirii stiintifice nationale si universale“. Toti oamenii de stiinta si cultura din România, întregul popor isi afirma cele mai profunde sentimente de apreciere si mîndrie patriotica fata de activitatea si orientarile tovarasei Elena Ceausescu, care se rǎsfrîng benefic asupra întregii stiinte, asupra învațâmîntului si culturii noastre socialiste, însufletiti de acest exemplu mobilizator, sintem ferm hotariti sa däm dovada de o çi mai inalta abnegatie pentru înfâptuirea obiectivelor trasate de Congresul al XIII-lea al Partidului Comunist Român, in lumina indicatiilor si orientarilor secretarului general al partidului, tovarasul Nicolae Ceausescu, pentru a contribui la trecerea României spre o noua etapa, superioara, de dezvoltare. In aceste momente aniversare, gindurile si sentimentele noastre cele mai inalte se indreapta spre tovara ca academician doctor inginer Elena Ceausescu, omagiind omul politic, savantul eminent si patriot, pe fiica devotata a patriei noastre socialiste, îi uräm din toata inima sanatate, multi ani, putere de munca çi impliniri alaturi de cutezatorul nostru conducator, tovarasul Nicolae Ceausescu, spre binele ei viitorul luminos al patriei. Tribuna Eterna primavara a-Colinda colinde, argint pe drum cuvinte-n cuvinte se-aduna acum ca robii trandafiri ne atinsi de ger glas de copii iscind „brutier“ Aceleia care, cu dragoste multa, prin zîmbetul lor viitorul asculta Aceleia care la tara gîndeste la pomul cel tinar ce bine rodeste Solia de pace pi in lume o poarta ideile noastre pe-amintilor harta demnele clinte slujind omenia simplu numindu-se azi România Si ctim ca e pilda, statornic, prin ani savant cu renume, exemplar cetatean alaturi de-o viata, în lupta deplina cu Cel ce ne este stegur çi lumina Colinda colinde, flori dalbe pe rampa doreste din inimi poporul întreg La multi ani! Cornel Udrea Urare stramoseasca Se-ande pacea-n firul holdei — Clinchei de aur cum pogoara înmiresmîndu-i copaciul . La multi ani, iubita tara! Se-aseaza visu-n dreptul fruntii Ca fapta-n mîna tutelara, în jocuri se-nmlâdie pruned. La multi ani, frumoasa tara! Se-asterne timpu-n calendare Ca fruct culoarea-n primavara Cu gustul de statornicie, La multi ani, mänoasa tara! Se-ncinge liera între Marc Si-n IVÎunti ce-n lauri o-mpresoara, Kamine stap eternitatii, La multi ani, mareasa fara! Aduna versul bucuria Si veghea, cîntec sa rasara Ca-n tricolor suprem poporu! —: La multi ani, eterna tara! Ion Margineanu „Trebuie sa împletim ferm cercetarea cu învâtâmîntul, cu productia, sa legam mai strîns întreaga cercetare de cerintele practice ale productiei, de solutionarea problemelor care apar zi de zi în activitatea complexa pentru realizarea de produse mai bune, cu un nivel calitativ si tehnic tot mai ridicat" Eugen Palade Omagiu Afirmarea plenarǎ a stiintei invatamintului Dezvoltarea fara precedent a stiinței si tehnologiei, pǎtrunderea tot mai accentuat a progresului tehnic în toate sectoarele activitǎtii economico-sociale, proces caracteristic epocii noastre, au transformat stiinta si invafämintul într-o autentica forta nemijlocita de productie, izvor de avutie nationala a economiei moderne, a progresului si civilizatiei contemporane. Pornind de la interesele si obiectivele de baza ale societatii noastre, Partidul Comunist Român, secretarul sau general, tovarasul Nicolae Ceausescu au acordat çi acorda o importanta de maxima însemnatate stiintei si invatamintului, necesitatii situarii la baza tuturor activitatilor economico-sociale a celor mai recente si valoroase cuceriri ale geniului uman. In acest cadru, cercetarea stiintifica si invatamintul de toate gradele din tara noastra au cunoscut mai ales în ultimele doua decenii un adinc proces de perfectionare, modernizare si restructurare, fiind racordate la nevoile imediate si de perspectiva ale societatii noastre socialiste, pe baza unor conceptii originale în care sunt incorporate tezele si ideile de exceptionala valoare teoretica si practica fundamentate de tilvarasul Nicolae Ceausescu, privitoare la rolul, locul si sarcinile acestora, la orientarea lor spre domeniile prioritare, la integrarea cercetarii cu invatamintul si productia, la necesitatea introducerii în activitatea economico-sociala a progresului stiintific si tehnic, la sporirea aportului creatiei si inteligentei proprii. In impunatoarele succese dobîndite de poporul român în anii socialismului, se afla incorporat organic si aportul stiintei, cercetarii si invatamintului, care si-au legat intreaga activitate de cauza nobila a fauririi societatii socialiste multilateral dezvoltate în tara noastra, de înaintare spre comunism. Contributia decisive a acestor domenii de activitate este indisolubil legata de competenta si daruirea cu care au fost si sunt conduse si îndrumate unitar, orientate cu întelepciune si inalta raspundere de catre tovara ca academician doctor inginer Elena Ceausescu, presedintele Consiliului National al Stiintei si Invatamintului, savant de large recunoastere internationala, spre rezolvarea prompta si de inalta eficienta a problemelor prioritare ale economiei nationale. Lucrînd nemijlocit alaturi de stimatul conducator al partidului si statului nostru, tovarasul Nicolae Ceausescu, genial etitor si strateg al României moderne, tovarâ ca academician doctor inginer Elena Ceaușescu, în cadrul înaltelor raspunderi ce-i revin la membru supleant al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român si prim viceprim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, unde participa activ si permanent la elaborarea si înfaptuirea politicii interne si externe a partidului si statului nostru, s-a afirmat ca un stralucit conducator politic de seama care si-a închinat viata, din cei mai tineri ani, luptei revolutionare, marelei opere de înfaptuire a societatii socialiste si comuniste în România. Conducînd çi îndrumînd cu inalta competenta stiinta, invratamintul si cultura, eminentul savant si intelectual comunist, tovara ca academician doctor inginer Elena Ceausescu, pe baza unei bogate çi temeinice experiente si a unui accentuat spirit de investigare si creativitate, a angajat aceste domenii de activitate in opera de dezvoltare economico-sociala a României, aducînd contributii de cea mai mare însemnatate la elaborarea politicii știintifice a partidului si statului, a planului de cercetare stiinfifica si dezvoltare tehnologica si introducere a progresului tehnic, ca parte integranta a planului national unic, a programelor de perfectionare a organizarii si modernizarii productiei, de implementare a celor mai avansate cuceriri ale revolutiei tehnico-știintifice contemporane si de valorificare superioara a potentialului creator al gîndirii românesti. Concomitent cu multilaterala activitate desfasurata pe tǎrîm politic si social de conducere si coordonare a întregii vieti stiintifice a tarii, a invatamintului si culturii, tovara ca academician doctor inginer Elena Ceausescu s-a afirmat și ca cercetator de mare prestigiu national si international, prin lucrarile proprii deschizatoare de noi orizonturi într-unul din domeniile de virf ale chimiei moderne, stiinta si tehnologia compusilor macromoleculari, fapt care se constituie ca un însufletitor exemplu personal al eminentului savant ridicat din rîndurile clasei muncitoare. Publicate în reviste de specialitate de larga circulație, ori sub forma unor monografii de mare întindere, preluate si traduse in limbi straine de numeroase edituri din diferite tari ale lumii, comunicate la congrese si simpozioane, un mare numar dintre ele fiind brevetate ca inventii si materializate sub forma unor valoroase instalatii, tehnologii si produse industriale din grupa cauciucurilor sintetice, intreaga aceasta impresionanta opera stiintifica s-a bucurat de o inalta apreciere. (Continuare în pag. 3) Prof. univ. dr. Gheorghe Marcu Gînduri la inceput de an Un nou inceput de an. Moment de bilant, dar si de proiecte, de sperante în noi si noi împliniri socialiste. Am trait, in anul care s-a încheiat, al treilea al cincinalului actual, clipe de profunda satisfactie fata de realele succese obtinute de clasa noastra muncitoare, de întregul popor român, în frunte cu partidul sǎu comunist, în punerea in practicǎ a ideilor Programului Partidului Comunist Român de dezvoltare multilateralǎ a patriei ei înaintare a României spre societatea idealǎ a omenirii, comunismul, ei pǎsim în noul an încrezǎtori în destinul nostru, în rolul major pe care România socialista îl are în concertul natiunilor lumii, pentru instituirea pe planeta albastra a unei lumi a pǎcii, colaborǎrii si progresului. Intreaga noastra natiune, strîns unita în jurul partidului, a secretarului sau general, tovarasul Nicolae Ceaușescu, cel mai iubit fiu al poporului nostru, întîiul presedinte al României, eroul între eroii neamului, personalitate proeminenta care si-a pus amprenta gîndirii sale revolutionare asupra a tot ceea ce a realizat poporul român în anii de dupa cel de al IX-lea Congres al partidului, de cînd — prin vointa unanima — a fost ales la cîrma destinelor noastre, este hotârîta sa faca, prin munca sa responsabila, angajarea si daruirea afectiva, din acest al 45-lea an al libertatii si independentei noastre un an al productiilor industriale si agricole record, un an de referintâ în istoria contemporana a României. Putimi în noul an, în care întregul nostru tineret, însufletit de exemplul tinerilor luptatori revoluționari-vizionari, tovarașul Nicolae Ceaușescu si tovarâca Elena Ceausescu, în cadrul marii demonstratii înscrise cu litere de aur în istoria mișcǎrii noastre antifasciste și antiimperialiste, semicentenare acum, de la 1 Mai 1939, este hotârît sǎ-çi aducǎ, pe bâncile desâvîrsirii sale spirituale, în laboratoare, în uzine și pe ogoare, prinosul muncii sale entuziaste, al întregii sale capacitati creatoare, devenirii materiale si spirituale a patriei. Pâtim în anul Congresului al XIV-lea al Partidului Comunist Român, mobilizîndu-ne toate energiile pentru ridicarea României pe noi culmi ale civilizatiei si progresului. Pueim noi, slujitorii limbii si literaturii romane, ai frumosului, în anul îngemânatului centenar al trecerii în eternitate a „luceafarului poeziei românesti“ si a neîntrecutului nostru povestitor, animati de nobila nazuinta de a dältui în carnea de plumb a literelor, dupa putinta ei talent, noi opere însufletite de noile idealuri ale patriei. „Traim într-o epoca de uriașe cuceriri ale stiintei si tehnicii în toate domeniile de activitate, ale cunoasterii umane, în general“ — sublinia tovaraçul Nicolae Ceausescu în Expunerea cu privire la stadiul actual al societatii socialiste românesti si perspectivele dezvoltarii sale viitoare, perfectionarea conducerii economico-sociale, dezvoltarea democratiei muncitoresti-revolutionare, rolul statului si al organismelor democratice. Cresterea rolului Partidului Comunist Român si activitatea ideologica, politico-educativa, ridicarea nivelului de cunoastere stiintifica, de cultura, a constiintei revolutionare. Raportul de forte si caracteristicile fundamentale ale situatiei internationale, ei „trebuie sa intelegem bine ca numai în masura în care vom înarma tineretul, oamenii muncii, întregul nostru popor cu aceste noi si noi cuceriri ale stiintei si cunoasterii umane vom ridica nivelul general de pregatire al constructorilor socialismului din tara noastra. Avem o puternica baza materiala, stiintifica ei, mai presus de toate, ne calauzim, in intreaga activitate, de conceptia stiintifica revolutionara. însaçi politica generala, tezele principiale ale partidului nostru constituie si trebuie sa reprezinte un puternic factor în întreaga activitate politico-educativa. In decursul istoriei poporului nostru, oamenii inaintasi din rîndurile sale au adus o mare contributie la dezvoltarea stiintei si tehnicii — au fost momente cînd s-au aflat în primele rînduri“. çi Am ascultat cu totii, cu deosebit interes responsabilitate revolutionara. Mesajul adresat natiunii de presedintele României socialiste, tovarasul Nicolae Ceausescu, ei pasim çi în noul an însufletiti de nobile idealuri si îndemnuri pe care le confine, într-o Românie demna, liberâ ei stapînâ pe destinele sale. Pâsim în noul an într-o patrie cu o noua geografie economica si spirituala, cu a un nou statut între natiunile lumii, o patrie democratic! muncitoresti, a drepturilor democratice asigurate întregului popor, o patrie în care munca este considerata principalul izvor al bunastarii si demnitatii, mîndri de istoria noastra multimilenara, încrezatori in forta unitatii noastre ei în constiinta ei mereu treaza si hotârîti de a da noi dimensiuni felului de a fi al poporului nostru, demnitarii si vointei sale necurmate de libertate nationala si sociala, acum cînd marile idealuri ale libertatii, unitatii si independentei nationale îsi afla împlinirea în dimensiunile eroice ale actualitatii, în istoria exemplara a României socialiste contemporane. Vasile Retegan