Tribuna Şcolii, 1973 (Anul 3, nr. 77-123)

1973-09-15 / nr. 109

BBSsassasgssbsaBBsgassBsa^^ ‘ Cu prilejul deschiderii noului an şcolar, sub auspiciile traducerii în viaţă a Hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. de însemnătate istorică pentru dezvoltarea şi perfecţionarea învăţămîntului în Republica Socialistă România,dorim educatoarelor, învăţătorilor şi profesorilor din întreaga ţară, tuturor elevilor şi părinţilor lor, să-şi desfăşoare activitatea la nivelul înalt al sarcinilor stabilite de partid şi al măsurilor luate de Ministerul Educaţiei şi învăţămîntului. Transmitem cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor acestora, cele mai călduroase urări de sănătate, de fericire şi de satisfacţii depline în munca dedicată nobilei misiuni de a pregăti tineretul patriei pentru construcţia socialistă. TRIBUNA ŞCOLII Vorbise despre stimularea interesului elevilor pentru studiul literaturii, despre iniţierea acestora în artă, despre folosirea mai amplă a literaturii contemporane, despre organizarea cabinetelor de limbă şi literatură română. Apoi a discutat despre pasiune: „...Ca şi pentru ceilalţi colegi ai mei care predau limba şi literatura română, pe lingă bucuria şi emoţia firească prilejuită de apropierea deschiderii a încă unui nou an şcolar în cronica propriei mele activităţi didactice, încerc sentimentul unor răspunderi mult mai inalte decit mi-au revenit vreodată, până acum. Sunt stăpînită de dorinţa de a realiza integral programa de învăţămint, dar şi de a introduce unele modificări privind, mai ales, ordinea capitolelor ; mă preocupă ideea de a-i conduce pe elevii mei spre o cunoaştere cit mai completă a marilor clasici, întemeietori ai literaturii române, dar şi gindul că drumul spre o cunoaştere cît mai directă a capodoperelor acestora ar constitui în mod fortuit o sursă de supraîncărcare a elevilor, aş vrea să reuşesc să sădesc, continuez mai departe truda învăţătorilor şi profesorilor din şcoala generală, o exprimare din partea elevilor cît mai corectă, cît mai concisă şi bogată in nuanţe semantice şi nu cea mai frumoasă şi dulce limbă românească, dar — totodată — să-i determin să fie o viaţă întreagă ucenici ai iscusitei zăbave asupra filelor de literatură, îndeosebi contemporană , şi m-ar bucura, ca floarea cu care copiii mei m-au aşteptat acasă la o aniversare, dacă voi izbuti să strunesc elevilor corzile viorilor sufletelor lor faţă de frumuseţile unei metafore, ale unui vers eminescian sau al unei file din primele nuvele ale celui mai recent debut literar. Mă aflu la început de an şcolar cu toate aceste gînduri, în faţa îndatoririi de a realiza un învăţământ modern în înţelesul pe care l-a dat — din acest punct de vedere — Plenara C.C. al P.C.R. din iunie, acest an. Cred cu toată adeziunea că tehnica didactică modernă şi metodele care îi antrenează pe elevi la lecţie, în activitate, în acte de gîndire şi de creaţie, reprezintă una din laturile procesului de modernizare a lecţiei. Dar îmi păstrez — ca cel mai de preţ dintre darurile pe care mie însămi mi l-au dat anii în care am fost, la rindul meu, elevăm convingerea că la baza oricărei perfecţionări şi modernizări a predării stă şi va sta multă, foarte multă vreme înainte, pasiunea profesorului pentru obiectul pe care îl predă, pasiunea cu care il predă şi pasiunea pe care o transmite şi o înmagazinează sporindu-i dimensiunile,in elevii săi. N-am să uit niciodată, şi poate ziua aceea a fost hotărîtoare pentru viitorul meu de profesoară, cînd intr-un 15 ianuarie, profesoara mea de română, după ce i-am salutat intrarea în clasă, ridicîndu-ne din bănci, ne-a reţinut citeva minute fără să ne aşezăm, evocîndu-ne figura lui Eminescu şi recitindu-ne citeva versuri doar, din citeva poezii ale luceafărului poeziei noastre. Ne-am aşezat în bănci cu lacrimi în ochi, care nu m-au întristat, fiindcă erau lacrimi de emoţie profundă şi de mîndrie îndreptăţită pentru a fi avut un Eminescu. Pe lingă cele pe care le-am expus mai înainte ca preocupări cu care mă apropii de ziua sărbătorească a începerii noului an şcolar, aş vrea să vă încredinţez că în conţinutul obiectului limba şi literatura română, pe care îl predau, voi include pasiunea pentru obiect, că la materialele pe care le voi folosi voi adăuga întotdeauna pasiune, şi că elevilor mei, mă voi strădui să le adaug în profilul formaţiei lor, pasiunea pentru învăţătură, pentru muncă şi pentru cultură, pasiune cu care — la vremea absolvirii şcolii — să muncească, să trăiască, să ducă mai departe opera zilelor noastre...“ Am transcris după notele pe care le-am luat de la Secţia Iumba şi literatura română a Consfătuirii cadrelor didactice din judeţul Dîmboviţa — poate cu unele omisiuni sau adăugiri — o parte din intervenţia profesoarei Mina Nicolescu de la Grupul şcolar profesional de construcţii de maşini din Tîrgovişte , sunt gînduri despre pasiune, exprimate cu pasiune, în prag de an şcolar, ca o străveche şi mereu nouă dimensiune a muncii de educator, Iostin ştefanescu REVISTĂ SĂPTĂMÎNALĂ Anul III Nr. 109 Sîmbătă 15 septembrie 1973 12 pagini — 1 leu La 17 septembrie, primul apel al clopoţelului TELEGRAMA adresată corpului didactic şi elevilor Şcolii generale Rona de Sus, judeţul Maramureş Cu prilejul sărbătoririi a 200 de ani de existenţă a Şcolii generale Rona de Sus, judeţul Maramureş, adresăm corpului didactic şi elevilor călduroase felicitări, întemeiată cu două secole în urmă, şcoala din Rona de Sus a cultivat cu stăruinţă în conştiinţa unui larg şir de generaţii temeinic pregătite, idealuri pentru o viaţă liberă şi fericită, sentimentul de dragoste faţă de patrie şi de popor. Sărbătorirea şcolii dumneavoastră constituie o expresie a politicii partidului nostru de preţuire şi valorificare a tradiţiilor luminoase progresiste ale invăţămintului românesc, de cinstire a înaintaşilor culturii şi civilizaţiei poporului român. Subliniem, cu deosebită satisfacţie,grija manifestată de cadrele didactice ale şcolii pentru continua perfecţionare şi dezvoltare a activităţii instructiv-educative şi a vieţii social-culturale a comunei. Ca urmare a măsurilor luate şi a sprijinului permanent dat de organele locale şi judeţene de partid şi de stat. Şcoala generală din Rona de Sus a înregistrat o serie de succese in pregătirea teoretică şi practică a elevilor, în educarea atitudinii lor active faţă de muncă, faţă de proprietatea socialistă, de preţuire a muncii şi de respect faţă de cei care produc bunurile materiale şi spirituale. Suntem încredinţaţi că şcoala din Rona de Sus îşi va îndeplini cu succes, şi pe mai departe, misiunea sa socială, aceea de a forma constructori activi ai societăţii socialiste şi comuniste, că personalul didactic îşi va perfecţiona continuu activitatea sa şi că elevii vor munci cei abnegaţie şi devotament în scopul ridicării tot mai mult a prestigiului şcolii, continuînd opera începută de înaintaşii lor. încheiem mesajul nostru dri convingerea că tradiţia celor două secole de activitate a şcolii dumneavoastră şi luminoasele perspective deschise invătămîntului din ţara noastră de Hotărârea Plenarei C.C. al P.C.R. cu privire la dezvoltarea şi perfecţionarea invăţămintului în Republica Socialistă România, vor constitui un puternic imbold pentru personalul didactic şi elevii Şcolii generale din Rona de Sus în desfăşurarea unei activităţi de înaltă calitate şi eficienţă, pusă în slujba ridicării patriei noastre pe cele mai înalte culmi ale progresului şi civilizaţiei. TRAIAN POP , adjunct al ministrului educaţiei şi invăţămintului ÎN ACEST NUMĂR Supliment de stiinte sociale y y