Tribuna, februarie 1902 (Anul 19, nr. 21-39)

1902-02-02 / nr. 21

Nr. 21 Sibiiu, Sâmbăta,  Teodor Itoafă, (sergent) fost hornist al batalionului IV, regimentul de inf. nr. 31, despre care am fost scris nu de mult că ’şi-a tras un glonţ de revolver în cap, a răposat astăzi în spitalul militar din loc. * înştiinţare. Comitetul central al »Reuniunii învăţătorilor români gr.-cat. din jurul Gherlei« eapune concurs la elaborarea următoarei teme: »Cari ar fi mijloacele şi modalităţile, prin cari învăţătorul ar pute otirni interesarea părinţilor faţă de susţinerea şcoalei şi salarizarea învăţătorului ?« Terminul va fi Dumineca sf. Ap. Toma inclusive. Di■ertaţiunea se va premia cu 30 coroane. Pot concurge numai membrii reuniunii susnumite. Gherla, la 8 Februarie st. n. 1902. Cu distinsă stimă: Ilariu Boroș, vicepreședinte. Iosif Demian, secretar. * Femeie — diplomat. Guvernul francez a denumit pe d-șoara Jeanne di Villeneuve-Fragose, viceconcipistă la consulatul din New York. Acesta este primul pas, că o femeie este aplicată în corpul diplomatic. Nu-i vorbă, diplomate a fost femeile întotdeauna, dar’ nu — oficios. Persecuţii polone. Ministrul de instrucţie rus a eliminat douăzeci şi şepte de studenţi de liceu, pentru demonstraţiile contra propunerii religiei în limba rusească. Multele persecuţii însă nu intimidează sentimentul naţional nici în băieţi. Din contră. — Din Marampol vin ştiri despre noue demonstraţii a studenţimii contra limbei ruseşti. Producţiunea publică a »Reuniunei socialilor români din Sibiiu«, ce se va da cu binevoitorul concurs al d-şoarelor : Olivia Bardoşi, Elena Cunţan şi Eugenia Simonescu precum aflăm, se va ţine Duminecă, la 23 Februarie n. p. in sala cea mare, dela »Gesellschaftshaus«.• Societatea română de lectură din Cluj, adecă Casina, în 15 Februarie st. n. 1902, la orele 5 p. m., în localităţile proprii, îşi va ţină adunarea generală, la care prin aceasta să învită toţi susţinătorii ei. Cluj, 12 Febr. Pentru comitet: Vasile Almăşan, preşedinte. Dr. Ştefan Morariu, secretar. * Bal la curtea imperială rusă. O telegramă din Petersburg anunţă, că balul curtei dat in onoarea archiducelui moştenitor al Austriei a fost splendid. Erau de faţă opt sute de invitaţi. Ţarina purta o splendidă toaletă de brocart de argint cu diademă şi un colan format din diamante mari. Archiducele Francisc Ferdinand a dansat cu Ţarina şi apoi cu marea ducesă Vladimir. Supeul a fost servit în sala Nicolae care era transformată in grădină de iarnă, cu palmieri, trandafiri şi buchete de alte fiori. Au luat parte la supeu toţi ambasadori. Turneu artistic. Celebra tragediană d-şeara Agatha Bârsescu va întreprinde in curând un mare turneu artistic prin oraşele principale din România având concursul dlor Nottara şi Ionescu, cu artiştii ieşeni. • * Lordul Kitchener — archeolog. Peste câteva săptămâni, lordul Kitchener, actualul comandant al trupelor engleze din Africa-de-sud, îşi va serba jubileul de 25 de ani de când se ocupă cu archeologia. Lordul Kitchenerşi-a câştigat mari merite prin descoperirile pe care le-a făcut în Palestina. Cu această opasiune, membrul academiei franceze din Paris, Clermont Ganneau, care a lucrat foarte mult cu generalul lord Kitchener, declară într’o revistă franceză, că raportul actualului comandant al trupelor engleze din Africade sud asupra sinagogelor din Galilea și a mormintelor Macabeilor, sunt privite ca model in literatura archeologică. Clermont Ganneau regretă că lord Kitchener nu mai goleşte acum morminte vechi, ci umple pe cele nouă. Balul din Câneni. Precum aflăm mai nou, pregătirile pentru balul ce se va da de inteligenţa din Câneni la 22 Febr. n. decurg mereu, promite a fi o seară din cele mai plăcute. Din Sibiiu încă vor participa mai mulţi — după informaţii positive. Biletele de bal pentru Sibieni sunt depuse la librăria archidiecesană. De persoană 1 leu, de familie 2 lei. Demonstraţii socialiste. Guvernul belgian a luat zilele aceste aspre măsuri contra socialiştilor. Causa acestor demersuri este aceea, că socialiştii să provedeau cu arme voind, ca dividaţi în cete să arangieze în toate părţile Bruxellei rescoală. Cu răscoal şi tulburări voiau să forţeze parlamentul pentru votarea sufragiului universal. Guvernul a aflat de intenţiile socialiştilor şi dau măsuri aspre le suprimă acum ori-ce încercare de consolidare şi organisare. Alegerea metropolitului Moldovei. Sâmbătă, 2 Februarie v., marele colegiu pentru alegerea metropoliţilor şi episcopilor se va întruni in sala de şedinţe a camerei sub prezidenţial P. S metropolitul-Primat spre a procede la alegerea metropolitului Moldovei şi a episcopului de Huşi. După-cum se crede P. S. Partenie, episcopul Dunării-de-jos, va fi ales metropolis care ca episcop de Huşi Archiereul Conon Aramescu Băcăoanul Alegerea pentru locul, ce va rămâne vacant la Galaţi se va face deosebit, fiind necesar un nou decret de convocare a marelui colegiu, când se știe, că va fi ales archiereul Meletie. * Boala lui Tolstoi. Din Petersburg se depeșeaza că doctorul Berthenson a plecat de acolo la Yalta, unde Tolstoi se află grav bolnav. Afară de pneumonie, ilustrul filosof are bătăile inimii foarte slabe şi dese leşinuri. întreaga lui familie e strînsă în jurul patului. Tolstoi e liniştit şi a spus: — Se apropie moartea, dar’ o aştept cu plăcere. • Daruri Academiei române. Regele Carol a trimis Academiei române, prin dl Al. Steriade, directorul reşedinţei regale, ca din partea sculptorului Rothoff din Berlin, două reliefuri, representând cel dintâiu podul Carol I de peste Dunăre şi cel de al doilea Ateneul român. Originalele acestor reliefuri din bronz vor fi aşezate în galeria de tablouri a palatului regal. • La fondul de 20 bani, întemeiat de »Reuniunea socialilor noştri« pentru cumpărarea unei case cu hală de vânzare pe seama meseriaşilor români din Sibiiu, au mai contribuit următorii: Dr. Sextil Puşcariu, Iosif Silaghi, A. Nyiry, I. Tabacovici, Eustatiu Precup, Ieronim Popovici, Simon Popovici, Teodosiu Suba, Firullot Braşovean, N. Tordăşianu, fiecare câte 20 bani; Iuliu Suceava, par. (Borgo-Prund) 1 cor. 90 bani şi Dr. Vasile Dan, advocat 2 cor. • Şedinţa ştientifică. Din Bucureşti ni se comunică următoarele : Societatea de ştiinţe din Bucureşti, va ţină a 100-a şedinţă extraordinară Luni 4/17 Februarie a. c. ora 8 seara în sala XVIII, a universităţii, fiind la ordinea zilei următoarele comunicări: Dl Dr. St. G. Hepites, istoricul lucrărilor astronomice în România ; dl Dr. Sava Atanasiu, despre Cobâlcescu, o pagină din istoria ştiinţelor în România ; dl Dr. I. Atanasiu, despre învăţământul medicinei veterinare in România ; dl Dr. Al. Vitzu, secreţiuni interne ale rinichiului cu demonstraţiuni; dl Dr. A. Urbeanu, din istoricul chimiei organice la noi in ţeară; dl Dr. A. Ostrogovici, despre constituţia productului secundar insolubil care se obţine în preparaţiunea acetoguanamiei; dl Dr. C. Demetrescu.Parepa, laboratoarele de Chimie ale armatei; dl Dr. Fior. Pomponiu, o chestiune de agrimensură practică; dl Dr. Ed. Fleck, despre macrolepidoptere ; dl Dr. Em. Riegler, un nou procedeu pentru dosarea iodului şi a cuprului şi dl. Murat, istoricul lucrărilor meteorologice în România. înşelător In comuna Chirpăr s’a presentat un înşelător, care îndemna pe ţărani să emigreze la America, unde-i va conduce el însuşi şi le va câştiga numaidecât lucru. Drept arvună trebuia să dee fiecare câte 2 coroane. Din comuna aceasta au emigrat mulţi Saşi şi Români şi mai toţi Ţiganii, aşa că cei rămaşi ’i-au crezut bucuros şi pungaşul a adunat o sumă frumoasă de la ei. Promisiunea, că va veni sâ-i conducă la America, nu ’şi-a ţinut-o, aşa că cei înşelaţi aşteaptă şi acum după el. * O bucurie a bolnavilor de reumatism şi podagră e alifia lui Zoltán. Acest leac minunat vindecă deja după o folosire de câteva zile cele mai mari dureri reumatice, ceea ce se dovedeşte prin număroase scrisori de recunoştinţă şi declaraţiuni dela medici. Sticla a 2 cor. se capătă în farmacia lui Zoltán Bela, Budapesta. * Binefăcătorii americani. O foaie din New-York publică o listă a tuturor darurilor dela 5000 dolari (25000 cor.) în Rus, cari s'au făcut în anul 1901 în Statele Unite din America de nord. Lista arată uriaşa sumă de 107 mii. 370 000 dolari (536 milioane, 850 mii cor.). Milionarul Carnegie singur a dat aproape 31 mii. dolari. El e unul dintre cei mai siguincioşi propovăduitori ai »evangeliei avuţiei«, adecă a învăţăturei, că o avere mare e un bun, care ’i l’a încredinţat D-zeu, ca să-’i folosească spre binele omenirii.* Un binefăcător, în Bucoveni, jud. Ilfov, România, s’a înfiinţat o societate Raiffeisen. Având numai un capital de 2000 lei, boerul Barbu Ştirbeiu ’i-a dăruit 10.000 lei. Cămătari. In Teaca s’a făcut prin tribunalul din Cluj timp de două săptămâni cercetare contra cămătarilor Rohrlich şi Scharf. Dovediţi fiind, Rohrlich a fost condamnat la un an şi opt luni temniţă şi 1900 cor. pedeapsă, ear’ soţul seu la 10 luni temniţă şi aceeaşi pedeapsă în bani.* Un banchet. In Răcaş (Timiş) s’a dat în cinstea pretorului Zimonyi, transferat la Vinga, un banchet. în decursul ospăţului s’a ivit o ceartă intre notarul din Budinţ-Ictar şi pretorul transferat, dela ceartă au ajuns la bătae, aşa că ospăţul domnesc s’a isprăvit ţigăneşte. La câteva zile după aceea s’au duelat şi aşa ’şi-au spălat pălmile de pe obraz. Falsificători de bani. In Nagy- Szöllös s’a descoperit o bandă de falsificători de bani. Intre aceştia se află şi proprietarul Fazekas. Căpetenia bandei, esecutorul Bocskor a scăpat la America. — în Timişoara circuleasă în timpul din urmă o mulţime de fiorini şi coroane false. Poliţiei ’i-a succes să prindă doi ţărani, cari împărţiau astfel de bani. La ei s’au aflat şi formele de ghips.* Din statistica lunei Decemvrie 1901 In luna aceasta s’au născut în Ungaria (fără Croaţia) 55.418 copii vii, 1301 morţi. Suma pasurilor de moarte a fost de 39813, sporul natural e deci de 15.605. Cele mai multe naşteri au fost dincolo de Tisa, cele mai puţine în Ardeal. Mortalitatea a fost mai mare dincolo de Dunăre, mai mică între Tisa şi Dunăre. Căsătorii s-au încheiat 6254, cele mai multe dincoace de Tisa, cele mai puţine dincolo de Dunăre. — Paşapoarte s’au dat 5793, dintre cari 2738 pentru America, 1383 pentru România. Ia Croaţia s’au dat 2663 paşapoarte, dintre cari 1822 pentru America.• Pentru cele ce vor să se facă învăţătoare. Ca întregire la o notiţă , dată de noi în chestia preparandistelor noastre mai comunicăm următoarele: Ministrul de culte a trimis tuturor inspectorilor de şcoale o ordinaţiune, prin care opreşte în mod definitiv facerea examenelor de cursuri şi de c calificaţiune la preparandiile pentru candidaţii de învăţători. Totodată a încunoştiinţat şi autorităţile bisericeşti, că nu va permite aceasta pe viitor nici în mod esepţional. — Ordinaţiunea aceasta va trebui să grăbească înfiinţarea de preparandii române de fete, fie confesionale la Blaj şi Sibiiu, fie prin Asociaţiune.* Alegere de preot Membrii preoţi şi mireni ai sinodului protopresbiteral al traotului Mercurei sunt convocaţi a se întruni în sinodul electoral de Joi, 14/27 Februarie a. c. la 11 ore a. n. în biserica din opidul Mercuria pentru alegerea de protopresbiter al traotului numit. Părinţi bestiali. Gendarmeria din Seghedin a fost încunoştiinţată, că în Stajerdorf (Bănat) chinue nişte părinţi cu cea mai mare cruzime pe o fată a lor de 16 ani. Cercetându-se, gendarmii au aflat după cuptor în casa celor pi- rîţi un sac, în care era vîrîtă biata fată. Aşa era de slabă, încât nu putea sta pe picioare. Ea e oarbă de amândoi ochii. Părinţii au fost daţi pe mâna judecătoriei, care fata în îngrijirea unor oameni. O glumă proastă. Văduva Bercze din Kapus, o femeie săracă, avea un singur băiat, care se susţinea pe sine şi pe mumă-sa cu lucrul mânilor. Din causa purtării lui era iubit de toţi. Intr’o seară venind dela lucru cu mai mulţi tovarăşi a intrat, ceea ce nu obicinuia, într’o carima. Soţii lui, ca să-’şi ridă de el, ’l-au îndemnat să bee mult şi cum nu era învăţat cu beutura s’a îmbătat tun şi a căzut sub masă. Ceialalţi ’l-au luat pe sus şi ’l-au dus acasă. Ajungând acolo ’i-au spus bătrânei lui mame în glumă, că fiiul ei e mort. Auzind ştirea aceasta, biata bătrână a căzut moartă la pământ. Dimineaţa, când sa trezit feciorul şi a aflat despre moartea mamei lui, s’a suit în podul casei şi s’a spânzurat. Ştiri morante. După ultimele ştiri sosite din New-York, fiiul preşedintelui Roosewell, se află pe moarte. — Primarul din Desane Vercelese (Italia), Iuliu Michiardi, pe când celebra căsătoria, a fost lovit de un atac de apoplexie, ca e ’l-a ucis. — Din Viena se anunţă, că lucrările căii ferate, până la Marea-Neagră, încep la primăvară. — In districul Nestschinsk, Rusia, s’au descoperit nişte mine de aur foarte bogate. — Pe muntele Vuschad, Serbia, s’a prăbuşit o stâncă uriaşă, ucizând 15 oameni cari lucrau la un drum nou sunt mulţi răniţi. — Vice-preşedinte casei de depuneri din Detroit. Statul Michigan, America, după ce a defraudat un milion de dolari a dispărut. Casa a dat faliment. — Guvernul din Braunschweig a interzis ca pe teritorul ducatului să se facă colecte în bani pentru mişcarea din Austria în favorul desfacere de biserica catolică. — Miss Stone a primit oferte de la editori americani ca se scrie istoria captivității ei Fiecare editor îi oferă câte 25.000 franci. — Lordul Dufferin, fost vice-rege al Indiei a murit în Londra Știri din piață. Sibiiu. Grâu hl. 13—1480, suoară 8— 9, orz 7.60—8.20, oras 4.80—5 40, cucuruz 7.80—8.80 cor.; 10 ouâ 50-58 b. Piața banilor din Sibiiu. Galbinul 11.25; 20 lei (hârtie) 18.92 ; 20 lei (argint) 18.76, lira turcească 21.40, lira engleză 23.84; 20 maree germane 23.36; napoleonul 18.98 ; rubla (hârtie) 2.53 ; rubla (argint) 2.43 cor. Mediaș. Grâu hl. 13.50—14, sâcarâ 9— 9.50, orz 8—8.50, ovâs 5.50 —6, oupuruz 7.50—8 cor. 9 ouâ 40 bani. Budapesta. Grâu bănățenesc, 50 phlgr., 9.15—9.50, sâcară 7.60—7.80, orz 5.10—6, ovâs 7.35—7.75, oupuruz 5.10—5.60, cincantin 5.90—6 cor. 13o*itt în biblia. La 14 Februarie n. 1902. Hotel »Împăratul Romanilor«: Copony, fapt., Gross şi fam. com. Braşov; Magyari şi soţia, funcţ. econ. Bethlen-Szt.-Miklos; Göpp, Stuhlreiter, căpit. Făgăraş; Similiansm, cor. Worms. Hotel .Neufihrer.: Nitkovzky, archit. Dido-Sânt-Mărtin. Hotel »Meitzer*: Hedvig, Viena ; Kunerth şi soţia, not. Boz; Vogel, elev Făgăraş; Medgyesch, înv. Şura-mică; Clonţa, preot, Clonţa, econ. Beclean. Hotel »Mihaiu*: Grankovics, mehanic Cluj; Man, not. Vinţul-de-jos; Manu, sergentmajor, Sebeşul-săsesc; Cărpinişan, înv Rehău, Pakarku, elev, Taşnad! Neago, Făget; Herstian, Sălişte; Stanciu, corn. Bruia; Sasu com. Răşinar. Hotel »Central*. Huplea, Bogario, econ. Dragoş; Russu, şef de orchestră, Făgăraş. Hotel tHabermannt, Papp, Făgăraş. Teatru orăşaneac în Sibiiu. Direcţiunea I Leo Bauer. Sâmbătă, 15 Febr. Beneficiul Iosefinei Schwarz. Nation, die Wirthin vom goldenen Lamm“, operă comică în 3 acte de R. Genee, începutul la z ore seara. Pentru redacţie şi editură responsabil: George Mohan. Proprietar: Pentru »Tipografia«, societate pe acţiuni: Iosif Marschall. Doctoral 14313 Romulus L. Crăciun Morburi interne. KARLSBAD, „StreLizss“. « ooooooooc * „PORUMBACEANA“, CASSĂ DE ECONOMII SOCIETATE PE ACŢII IN PORUMBACUL-INFER. Convocare. Domnii acţionari ai cassei de economii »Porumbaceana« societate pe acţii în Porumbacul-inferior, conform § 16 din statutele societății se învită la I-a adunare generală, ordinară, care se va ținea în Porumbacul inferior, la 9 Martie st. n. 1902 la 11 ore nainte de amiazi în școala română. OBIECTELE: 1. Raportul anual al direcțiunii, bilanțul anului 1901 și raportul comitetului de supraveghiare. 2. Decisiunea asupra distribuirii profitului realizat conform bilanțului. 3. Sistemizarea și alegerea comptabilului, căssariului și lichidatoruluicontrolor. 4. Alegerea comitetului de supraveghiare conform § 39 din statute pe un period de 3 ani. 5. Fixarea marjelor de presenţă pentru membrii direcţiunii şi comitetului de supraveghiare. Domnii acţionari cari voiesc a particicipa la adunare, în persoană sau prin plenipotenţiari, în sensul § 17 din statute sunt rugaţi a-şi depune »Certificatul de acţii,« eventual dovezile de plenipotenţă cel puţin cu o zi înainte de adunare la cassa societăţii pe lângă revers. Porumbacul inferior, 8 Februarie 1902. Direcţiunea» Debit Contul profitului şi al perderilor. Credit Interese. Interese: după depuneri .... Cor. 889.2? dela cambii escomptate . col. 3970.34 Interese de reescompt . . Spese de birou................... Amortisare. 3 823.60 » 394.75 » împr. pe oblig. . . » 120.75 409109 Provisiuni și taxe de înscrieri . 205343 » 58.72 2166 Taxe pro transcrieri de acțiuni .6 10°, din mobiliar . . . 34 Profit curat ........................ 398418 615052 N 615052 Active Contul bilanțului. Pasive Cassa în numerar . . . 1613471 Capital social c. 40.000 Cambii escomptate . . . 71324— ; rate solvite............................. 24688— Împrumuturi pe obligațiuni 4970-- 1. Depuneri spre fructificare . . 2831464 Mobiliar . . . . . . . . 587.17 Fondul de reservă ..... 800— după amortisare de . . . . col. 58.72 528451 Cambii reescomptate .... 19187— Interese transit Anticipate . . 146210 Profit curat .................................. 398418 7843592 7848592 Porumbacul inferior, în 31 Decembre 1901. Lazar Stoichiţa m. p., ca s spr. loan Marinescu m. p, preşedinte. Dimitrie Bulicrea m. p., Nicolau Solomon m. p., Dimitrie Mandeal m. p., membru în direcţiune. membru în direcţiune. vice-preşedinte. loan Geou m. p., loan Stoichiţa m. p, miembru în direc. membru In direc. Subsemnatul comitet am examinat Conturile presente şi confrontându-le cu registrele principale şi ausiliare ale societăţii ţinute în bună regulă, le-am găsit în consonanţă cu aceleaşi şi esacte. — Porumbacul inferior în 8 Februar 1901. Comitetul de supraveghiere. loan Dejenariu m. p. Dr. loan Şendea m. p. loan Cândea m. p. preşedite. George Codrea m. p. George Comisia m. p. Dionisie Şchiopa m. p. TRIBUNA 2/15 Februarie 1902 Pag. 83 Vieaţa socială. Producţiune teatrală în Orăştie. Tinerii meseriaşi români din Orăştie aranjează Sâmbătă în 9/22 Februarie 1902 în sala hotelului »Transilvania« în favorul fondului »Secţiei industriale« o producţiune teatrală, începutul la 8 ore seara. Preţul locurilor: Locul I. şirul 1, 2 şi 3 câte 2 cor.; şirul 4 1 cor. 80 bani; locul II. şirul 1 şi 2 câte 1 cor. 20 bani; şirul 3, 4 şi 5 câte 1 cor. Parterie 80 bani. Galeria 50 bani (pentru dansatori 80 bani). Loja 8 cor. Suprasolviri se vor primi cu mulţumită şi se vor purta publice. După producţiune dans.