Tribuna, aprilie 1929 (Anul 2, nr. 58-61)

1929-04-07 / nr. 58

Anul II. Nr. 58. Preţul unui exemplar Lei 4. Duminecă 7 Aprilie 1929. ................................■. 11 REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA SIBIU Str. Avram Iancu Nr. 35. Director: Nicolae C. Droc Anunţuri: rândul LeucOIM. ZIAR RATIONAL. INDEPENDENT Dezastrul de la liceul „Gh. Lazar“ din Sibiu Nu cu plăcere deosebită am descris vara trecută situaţia disperată de la liceul „Gh. Lazăr“ din Sibiu, când am fost nevoiţi să demascăm în faţa opiniei publice numaipomenitul hal de decădere morală ce domneşte între unii din membrii corpului profesoral. Am descris-o, poate chiar cu durere în suflet, dar am fost obligaţi s’o facem, căci numai astfel am văzut o îndreptare a situaţiei. Am spus-o de atunci şi o repetăm şi azi, că educaţia tinerelor vlăstare e încredinţată pe mâini slabe. Timpul a dovedit că afirmaţiunile noastre au fost adevărate şi profeţiile noastre s’au îndeplinit acum. Ce să mai aştepţi de la oameni ca Ioan Bunea, actualul director, care pe vremuri a fost bătut de foştii săi elevi din Braşov, dar de un Petre Andreescu, celebrul calomniator, care acum o lună de zile a fost condamnat de Tribunalul Sibiu la 4000 lei amendă principală și 1000 lei amendă secundară, transformabilă în închisoare, pentru calomnierea consilierului agricol Nicolae Iancu! N’a făcut apel, căci avea toate șansele ca pedeapsa să-i fie majorată , rămânând așadar un calomniator ordinar. Ce să te aştepţi de la un Anchidim Şoldea, tânăr profesor, care-i reclamat Parchetului Sibiu pentru şantaj ? Ce educaţie poate da un profesor ca Ioan Popa-Romanescu, care în loc să fi rămas la parohia sa din Sălişte şi să cădelniţeze vacile gravide, cari nu pot făta, cum o făcea pe vremuri pentru 5 (cinci) coroane, s-a făcut profesor de Istorie şi a spus-o elevilor textual: „Marii istorici dl Iorga, Xenopol, Lupaş şi eu“, aşadar se afirma drept mare istoric, când spunea că „Arabia e insulă şi Catargina e în golful Persic“!! ? Acest specimen — Ioan Popa Romanescu , în loc să dea exemple de modestie, infiltrează grandomanie şi predă elevilor în loc de ştiinţă prostii, ca cele înşirate mai sus! Ce moralitate au infiltrat elevilor aceşti profesori, când zilele trecute liceul „Gh. Lazăr“ a aranjat un concert în sala „Urania“, iar biletele le-au predat elevilor să le plaseze. Orice om îşi poate închipui că fiecare elev a căutat să plaseze cu orice preţ cele 5—10 bilete ce a primit, căci neplasându-le avea bucluc cu profesorii săi. Cunosc cazuri, când unii elevi transformaţi în platz-agenţi, cu lacrimi în ochi se rugau de cunoscuţii lor să le cumpere câte un bilet, iar alţii au vândut biletul de 80 lei cu 40 lei în seara concertului pe la uşile de intrare. Bieţii elevi, — transformaţi în agenţi plasatori de bilete — au plătit diferenţa de preţ din buzunarul lor, sau au fost nevoiţi să-şi înşele părinţii, pentru a satisface pofta marelui istoric, loan Popa-Romanescu tămâetorul vacilor gravide! Faptul acesta n’ar fi cel mai mare rău, dacă nu s’ar fi întâmplat un caz şi mai grav. Elevii nemâncaţi după concert s’au dus la crâjmă, iar de acolo prinzând chef au vizitat după alte localuri de noapte şi casele de toleranţă, unde au fost prinşi de pedagogul Smeu! Inchipuiţi-vă hal de decădere morală, băeţi de 15—16 ani, morţi de beţie în braţele unor femei goale, luând lecţii de perversitate în săptămâna patimilor!! Faptul s’a întâmplat după spovedania elevilor, iar a doua zi urmau să fie împărtăşiţi cu sfânta cuminecătură! Inchipuiţi-vă ce educaţie morală au sădit aceşti profesori în sufletele tinerelor vlăstare, ai căror părinţi în dorinţa lor ferbinte de aşi vedea copii mai fericiţi decât ei, i-au dat la şcoală, muncind pentru ei din zori şi pânâ’n noapte, strângând suta de lei, pe care legând-o în colţul batistei au adus-o copilului la oraş. Odrasla în straie domneşti, întâlnindu-şi în stradă pe tatălsău îl trage sub prima poartă, fiindu-i ruşine de hainele negre de muncă şi opincile găurite ale tatălui — şi-i stoarce ultimul ban pe care apoi într’un moment de extaz îl aruncă femeii depravate ! Când te gândeşti că între profesorii acestui liceu sunt vreo 10 profesori — preoţi, se naşte de la sine întrebarea ce educaţie religioasă şi morală au primit aceste victime ? Culmea e că între cei 17 elevi cu buclucul toţi, afară de doi, sunt ortodoxi! încă o dovadă că profesorii — preoţi ortodoxi ai liceului „Gh. Lazăr“ nu s-au ocupat cum trebuia de educaţia morală-religioasă a elevilor lor! Cei 17 elevi au fost daţi afară din şcoală aplicându-li-se diferite pedepse, fără o prealabilă şi serioasă cercetare! Maestru de muzică Nicolae Oancea a luat declaraţiile celor 17 elevi păcătoşi. După ce numiţii şi-au dat declaraţiile scrise dl Oancea le-a spus-o în faţă că sunt proşti, pentru faptul că au scris adevărul! Le-a spus textual: „Vaţi ars, că dacă minţeaţi aţi fi putut scăpa“! Alt educator! Ce sunt vinovaţi bieţii părinţi, cari şi-au retras mămăliga de la gură pentru aşi da copii la şcoală ? Unii profesori orgolioşi au căutat să-şi facă faimă cu organizarea concertului, iar rezultatul care a fost? Nenorocirea elevilor şi durerea fără margini a părinţilor. Şi pe vremea regimului maghiar se dădeau concerte din partea elevilor liceului sub conducerea maestrului Rudolf Resch. Aceste concerte erau momente de adevărată recreaţie morală şi înălţare sufletească, însă nici când nu ştiu să se fi încasat bani, ci erau invitaţi toţi părinţii şi amatorii de cultură muzicală, în mod gratuit în zilele de dumineci şi sărbători şi numai înainte de masă! Repet, după cum am spus-o şi în anul trecut, că la liceul „Gh. Lazăr“ din Sibiu e un adevărat dezastru şi întâmplarea recentă adevereşte pe deplin afirmaţiunile noastre! Iată cum lucrează adevăraţii apostoli ai culturii naţionale, între care avem un încăpăţînat ca Ioan Bunea calomniatori ordinari ca profesorul Petre Andreescu apostolul şantajului Anchidim Şoldea şi marele istoric şi tămâitor al vacilor gravide Ioan Popa-Romanescu. Ministerul Instrucţiunii are datoria să ordone o anchetă severă şi să pedepsească în mod exemplar pe vinovaţi, curăţind atmosfera pestilenţială ce domneşte în liceul „Gh. Lazăr“ din Sibiu! Nicolae C. Droc Guvernul legalităţii! Aşteptat-a poporul românesc să vină la cârmă Mesia Ardealului, dl Iuliu Maniu, ca apoi, conform făgăduinţei, lapte şi miere să curgă pe întinsele plaiuri ale Ţării Româneşti. Făgăduitu-s’a cinste şi legalitate, scăderea dărilor şi oftinirea vieţii! Ce vedem? Mutări de funcţionari mititei, în special notarii, cari n’au altă vină decât aceea, că şi-au primit în casă neamurile cum e cazul notarului Beu din Apaldul de jos, care fără nici un motiv a fost mutat la Ilimbav. Revizori şcolari mutaţi şi degradaţi pentru singura greşală de a fi ortodoxi, cum e cazul revizorului Dragomir, retrogradat în postul de învăţător! Concesii de autobuse pe linii deja concesionate în mod exclusiv, cu contract în regulă sunt nesocotite de Prefectul Judeţului, dându-se autorizaţii numai membrilor partidului, catolicilor de preferinţă, sau celor simpatizaţi din motive binecuvântate. S’a dat astfel de autorizaţii pe linia Sibiu—Sălişte unui oarecare Ţaţa (nu „ţaţă“), iar pe linia Si-