Tribuna, martie 1930 (Anul 3, nr. 98-101)

1930-03-09 / nr. 98

^ tf'VII VV'UMAS( r ) Ziar Naţional Independent Redacţia şi Administraţia: Director, finanţuri: Sibiu, Strada Hutam Iancu No. 35 Nicolae C. Droc Rândul m/m 2 Lei 50 bani Prețul unui exemplar 4 Lei Duminecă, 9 Martie 1930 Situaţia politică. Cercul politic e din nou încărcat de nouri negri. Situaţia guvernului s’a zdruncinat din nou, în urma frecăturilor interne din partidul naţional-ţărănesc deoparte şi atacurilor opoziţiei de altă parte. Naţionaliştii ardeleni vor supremaţia în guvern, căutând ca cu ocaziunea remanierii să intre mai mulţi naţionalişti decât ţărănişti şi astfel să stabilească echilibrul de forţe între ei şi fraţii de luptă aderenţi ai dlui Mihalache. Obiectivul principal e dl. Grigore Iunian, ministrul Justiţiei, — de care ardelenii vor să se scape cu orice preţ — şi ca să-l forţeze să plece singur, i-au pregătit o lege »din iniţiativă parlamentară« prin care se interzice ministrului de Justiţie să mai apară ca advocat în faţa instanţelor judecătoreşti, timp de 5 ani, după plecarea din fruntea departamentului. Dlui Iunian, fiind advocat, numai pe plac nu-i poate fi o asemenea lege şi fiind şi un om delicat şi cu mult bun simţ, s-a scârbit de această «dragoste» a partizanilor şi nici nu mai dă pe la minister. Se mai zice că un alt motiv al plecării dlui lunian din guvern ar fi şi faptul că nu vrea să treacă prin parlament «legea pentru apărarea onoarei», care în realitate nu e altceva decât legea gâtuirii presei. Naţionaliştii ardeleni însă mai diplomaţi — ca să nu le zicem iezuiţi — au rugat pe nişte deputaţi din vechiul Regat să semneze proectul de lege în contra dlui Iunian, ca să nu li se aducă lor acuzaţia că »l-au curăţat« pe simpaticul domn lunian. Se prea poate întâmpla ca proectul să nu fie depus pe birou! Parlamentului — în urma intervenţiei dlui Mihalache — dar în tot căzut ardelenii şi-au atins ţinta că dl. lunian va pune portofoliul la dispoziţia dlui Iuliu Maniu. A! doilea ţărănist indezirabil e dl. Răduceanu, ministru muncii, — căruia ardelenii nu-i pot erta »masacrul de la Lupeni«. Se speră cu ocazia remanierii va fi şi d-sa debarcat. Dl. Panfialippa va rămâne ministru de stat, — şi va sta în guvern să reprezinte Basarabia. Cert e că dl. subsecretar de stat, Eduard Mirto, va fi avansat ministru plin a! comunicaţiilor, în locul dlui fialippa, iar locul dlui Răducanu îl va lua dl. D. R. loaniţescu şi în locul dlui lunian se vorbeşte de dl Dr. Voicu Niţescu. In locul dlor E. Mirto şi D. R. loaniţescu, vor intra ca subsecretari de stat la Interne, doi naţionalişti, dintre actualii parlamentari, însă deocamdată nu se poate preciza nici un nume, căci dl. Maniu e foarte tăcut şi nu spune nimic, cel mult face aluzii şi dă iluzii candidaţilor . . . DL Vaida, titularul de la Interne, suferă de o boală internă . . . într’un sanatoriu din Viena şi se speră că dacă va fi împăcat dl Mihai Popovici cu preşidenţia Camerii sau a Senatului, boala dlui Vaida va dispare ca prin minune . . . Ruşinea neamului! Sufletul mi se revoltă şi întreaga-mi fiinţa e cuprinsă de de scârbă, când aud despre ruşinoasa faptă a unor inconştienţi, cari orbiţi de patima politicei de partid, au furat din localul primăriei comunei Răşinari tablourile marilor români I. I. C. Brătianu, General Averescu şi Octavian Goga! Nici când nu-mi puteam închipui ca între consătenii mei, pe cari îi cunoşteam de oaii cuminţi, plini de caracter şi înzestraţi cu multă modestie să se găsească unul singur, care să ne facă satul de ruşine. . . Nu condamn pe inconştientul, care a făcut acest lucru, căci nu și-a dat seama, dar autorul moral, acela care l-a pus la cale, trebue înfierat cu toată tăria! Nu poate fi altcineva decât vreun declasat, vre'o stârpitură a satului, vre'un laș, care s'a folosit de o asemenea unealtă! Dacă unealta inconștientă n'a cunoscut faptele mari ale acelor trei persoane, trebuia să cunoască sufletul mare al consăteanului său şi al meu, care este dl Octavian Goga, poetul suferinţelor întâlnirea s’ar fi fixat la Cluj şi de rezultatul acestei întâlniri între d-nii Maniu şi Vaida depinde împăcarea între naţionaliştii ardeleni şi ţărănişti în mare măsură. — In cazul că dl. Mihai Popovici ar lua preşidenţia Camerii, dl. Cicio-Pop ar trece ca preşedinte al Senatului, sau ministru al instrucţiunii, iar actualul preşedinte al maturului corp — dl. Traian Bratu — se lasă sacrificat şi nu vrea să facă neajunsuri dlui I. Maniu. Vom vedea ce se va întâmpla cu dl. Aurel Vlad — care la neamului şi cel mai curat suflet al neamului românesc. Cine a plâns mai mult durerea acestui neam, cine a cântat mai mult suferinţele şi năzuinţele neamului românesc, cine a înflăcărat mai mult poporul pentru lupta care trebuia să se dea şi să ne aducă România Mare, ca Octavian Goga? Cine a făcut până azi, mai multă cinste satului său şi cine a făcut mai mult cunoscut Răşinarii în ţara Românească şi în Europa? O afirm cu siguranţa de a nu putea fi desminţit: Octavian Goga ! ! Pe lângă faptul că Primăria a suferit o pagudă materială, dar a suferit în acelaş timp o lovitură morală de neiertat! Datoria primarului e să reclame cazul Parchetului să se descopere hoţul, iar dacă nu o face, rămâne singur vinovat şi-l înfierez de complice, ca pe unul, care ştie că s-a furat şi nu a reclamat celor în drept! Parchetul Sibiu are datoria să se sesizeze din oficiu să descopere hoţul şi să-mi scape satul natal de această ruşine naţională ! N. C. Droco fel suferă de o boală şi se zice că e o boală periculoasă... boala remanierii, de care ne temem că, nu va putea scăpa! Caracteristica acestei boli e că o primesc numai miniştrii dlui Maniu şi cel mai bun sanatoriu e . . . Viena, iar leacul cel mai sigur e vestea că dl. Maniu nu-l va debarca pe pacient, sau îi va satisface ambiţia ! De această boală au suferit şi mai suferă încă dnii Mihai Popovici, Alex. Vaida și Aurică Vlad, advocat de meserie, director de bancă, cms-