Tribuna, iunie 1931 (Anul 4, nr. 11-13)

1931-06-07 / nr. 11

ANUL IV. Nr. 11. DUMINECA, 7 IUNIE 1931. Preţul unui exemplar 3 Lei. Ziar National Independent Redacţia şi Administraţia : SIBIU, Str. AVRAM IANCU No. 35 Anunţuri: Rândul mim 7 Lei, in paginii de text 3 Lei. învăţăminte din alegeri Alegerile recente ne-au furnizat o mulţime de învăţăminte interesante. In primul rând un mare număr de abţineri, ceea ce dovedeşte desinteresarea corpului electoral, datorită în cea mai mare parte partidului naţional-ţărănesc, care a înjosit ideea parlamentarismului român, prin demisiile în alb luate foştilor lor deputaţi şi prin lenea şi tembelismul care a caracterizat pe foştii reprezentanţi ai poporului, cari în timpul celor doi ani şi jumătate nu s-au gândit la altceva, decât la afaceri veroase şi ghiftuirea buzunarelor lor şi ale partizanilor, aducând ţara în plin faliment prin sutele de legi votate fără nici un alt rost decât acela al căpătuelii. Disciplina diferitelor partide foarte scăzută, dovadă marele număr de transfugi politici şi marele număr de voturi obţinute de dl N. Iorga, al cărui partid era aproape inexistent in alegerile din 1928, când mergând în cartel cu averescanii au avut cu 9 voturi mai puţin pe ţară, decât au avut lupiştii. Ţărănimea din Vechiul Regat în general s-a dovedit mai conştientă ca ţărănimea ardeleană, dovadă numărul extrem de mic de voturi obţinute de naţional-ţărănişti în Bucureşti, unde guvernul a obţinut peste 20.000 voturi iar naţional ţărăniştii în frunte cu î. Maniu nu au obţinut decât 1955 voturi. Tot la fel ţăranii moldoveni, spre exemplu la Bacău dl Iorga a obţinut 20456, iar lista dlui Maniu numai 1935 voturi. Dorohoiul cu 14040 guvernamentali contra 2083 naţionalişti. Judeţul Neamţ cu 19520 guvernamentali contra 2244 naţional ţărănişti. Romanul cu 20602 guvernamentali contra 865 urlimani. Tutova cu 14474 guvernamentali contra 838 naţionalişti. Recordul l-au bătut bulgarii din Dobrogea, cari deşi au fost împroprietăriţi de Iuliu Maniu, totuşi în aceste alegeri le-au dat lovitura mortală, astfel că în judeţul Caliacra guvernul a luat 20968 voturi, iar naţional-ţărăniştii numai 290 (două sute nouă zeci). Naţional ţărăniştii au pierdut terenul pe toată linia, în Vechiul Regat, Basarabia şi Bucovina nicăeri nu au avut nici jumătate din voturile nici unui judeţ, singura excepţie o formează judeţele Alba, Caraş, Cluj, Hunedoara şi Satu- Mare unde cu mari sforţări şi minciuni nemaipomenite, au putut întrece guvernul cu câteva sute de voturi, afară de Alba, care a luat 17580 voturi naţionaliste faţă de 9664 voturi guvernamentale. Pe provincii rezultatul a fost următorul: In ardeal, guvernul 331.702, naţional-ţărăniştii 209.032, averescanii 37.614, lupiştii 35.154, georgiştii 33.435, social-democraţii 64.248, blocul muncitoresc ţărănesc (comuniştii) 47.395 şi maghiarii 139.005 voturi. In toată ţara: guvernul 1.389.849, naţional-ţărăniştii 438. 761, georgiştii 173.343, averescanii 141.229, lupiştii 100.678, cuziştii, 113.850, social-democraţi 94.953, evreii 64.175, blocul muncitoresc 73.711, liga contra caIn numărul trecut al ziarului nostru am arătat unele abuzuri grave comise de chestorul poliţiei Sibiu, dl Camil Pop, care s-a compromis din toate punctele de vedere. Pe lângă o lipsă totală de activitate, a mai adus statului şi considerabile daune materiale, iar prestigiului autorităţii cu care este investit, mari daune morale. Guvernarea naţional-ţărănistă de tristă amintire s-a ilustrat prin jaf şi cocoţarea partizanilor în funcţiuni pe cari nu le meritau, dând în acelaş timp ocaziunea partizanilor să-şi facă de cap şi să sfideze populaţia, care era îngenunchiată şi batjocorită de trântorii partidului şi stoarsă de ultima vlagă de perceptori, care încasau melci 80.589, maghiarii 139.005, şi Garda de fier 30.000 voturi. De remarcat că liberalii-georgiştii, un partid tânăr, înfiinţat numai de 1 an, a luat 173.343, iar averescanii un partid vechiu abia 141.229 voturi. Pentru prima dată în parlamentul României vor intra 5 deputaţi comunişti. Celelalte partide vor lua: guvernul 287 mandate, naţionalţărăniştii 30mandate, georgiştii 12, averescanii 10, lupiştii 7, cuziştii 8, liga contra cametii 6, socialiştii 7, maghiarii 9 şi evreii 4 deputaţi. Fostul ministru Virgil Madgearu — cei cu peştele sărat şi galoşii sovietici — a căzut şi la Bucureşti şi la Galaţi. Iată o nouă dovadă că fraţii din Vechiul Regat sunt mai conştienţi ca ardelenii, căci dacă ar fi fost candidat în Ardeal cu siguranţă ar fi fost ales încă o constatare : * Puterea partidului naţional în Ardeal se bazează pe biserica unită prin tobă ultimul leu al cetăţeanului, ca să poată face plimbări prin străinătate toate secăturile şi să ne facă ţara de râs în ochii străinilor, de la cari noi cerşeam împrumuturi ruşinoase. O astfel de plimbare ruşinoasă a făcut şi chestorul nostru, dl Camil Pop, care a fost trimis cu alţi chestori — toţi membrii cluburilor naţional-ţărăniste — să studieze organizarea poliţiei din Berlin. Nu am zice nimic, dacă ţara ar fi fost într'o situaţie financiară înfloritoare, dar atunci când ţara era în plin faliment, această misiune la Berlin a dlui Camil Pop şi a celorlalţi 5—6 chestori, — toţi gealaţii tir Umanilor — pe la Paris, Londra etc., constitue o adevărată tâlhărie în avutul ţării, a estiunii, cani ne-au guvernat căci fiecare chestor a primit între 120.000 şi 150.000 lei de căciulă, ca să se plimbe 3 luni în străinătate ! Ştim precis că, chestorul nostru, dl Camil Pop, nici nu ştie vorbi nemţeşte şi în toate cazurile când avea să vorbească — în serviciu — cu cineva nemţeşte, se folosea de interpret! In faţa unei comisiuni de experţi, oricând îi fac dovadă dlui Camil Pop că e analfabet în limba germană. Dacă două-trei vorbe nu poate îngâna nemţeşte, cum a putut fî trimis la Berlin pe banii statului să „studieze“ organizarea unei poliţii moderne. Dacă n‘a studiat organizarea poliţiei germane — căci nici n‘a putut-o studia — cel puţin de-ar fi studiat organizarea localurilor de toleranţă, căci spre nenorocirea populaţiei oraşului Sibiu la noi prostituaţia e în floare, cu toate restrucţiunile legii, care nu se aplică, iar poliţia... doarme! Guvernul dlui Iorga, are datoria să pretindă restituirea banilor de la toţi aceşti chestori, dar mai ales de la dl Camil Pop, care nu a „studiat“ nimic, pentru simplul motiv că nici nu putea studia căci nu ştia nemţeşte ! Cu atât mai mult i s-ar putea pretinde banii pentru faptul că, dl chestor Camil Pop, are casă frumoasă şi pământ la Satu Mare, unde asemenea a fost chestor. Fiind fecior de dascăl sărac din Şinca Veche de sigur că le-a făcut din micile economii ale salariului. Nul aşa de chestor ? Asemenea cerem să restitue suma de 25.000 lei — rămase de la fostul prefect de poliţie Ştefănescu, — sumă cheltuită fără aprobarea ministerului ! Cerem aceasta ca să vadă poporul că dl N. Iorga îşi respectă cuvântul spus la adunarea de la „Thalia“. Chestiunea trăsurii şi hamurilor puse la loterie, din care a scos respectabila sumă de peste 90.000 lei prin forţarea publicului să cumpere bilete a 100 lei pentru acea loterie. Valoarea reală a trăsurii şi hamurilor vechi, nu putea trece de 15.000 Iei totuşi prin siluirea pungilor secătuite ale cetăţenilor au atins suma de 90.000 pentru a-şi cumpăra un automobil. Cerem şi în această chestiune o severă anchetă. Cai, şi alte hamuri de re- n atenţia dlui ministru Brefoism. Asta-i poliţie?