Tribuna, septembrie 1931 (Anul 4, nr. 19-21)

1931-09-13 / nr. 19

ANUL IV. Nr. 19 DUMINECA, 13 Septemvrie 1931. Preţul unui exemplar 3 Iei. Ziar Naţional Independent Redacţia şi Administraţia : SIBIU, Str. AVRAM IANCU No. 35 Director : NICOLAE C. DROC Anunţuri: Rândul mm Z.SO Lei, în pagina de text 3.50 lei. Iarăşi poliţia! Plecarea din oraşul nostru a dlui comisar Constantin Domonescu,şeful biroului de populaţie, ne dă un nou prilej să ne ocupăm de Chestura poliţiei Sibiu. Ştim că acest funcţionar şi-a cerut singur mutarea, iar Ministerul i-a admis-o. Se naşte întrebarea: de ce a plecat acest funcţionar cinstit şi corect, care după cum ştie tot oraşul a descoperit din propria iniţiativă fraude de aproape un milion lei, comise în dauna statului, făptuitorii, unii condamnaţi, alţii în curs de instrucţie. A reorganizat serviciul, introducând contabilitate pentru gestiunile băneşti, cu un cuvânt a pus ordine în serviciu — din haosul în care era — iar subalternii înţelegători l-au stimat şi iubit regretând că se despart de şeful, care şi-a înţeles cu adevărat menirea. Ne-a mirat plecarea comisarului Lipoveanu, fostul şef al serviciului de siguranţă, cerem orice s-ar zice a fost destoinic, având reale calităţi de poliţist, ca şi dl comisar Comănescu cel care părăseşte azi Sibiul. Acest funcţionar cinstit, după ce a fost peste 20 ani şef de autoritate, fiind încadrat comisar prin faimoasa lege de organizare a poliţiei, s'a văzut înjosit, căci ar fi fost drept şi după lege să i se fi dat lui conducerea biroului de siguranţă, fiind cel mai vechiu ofiţer de poliţie judiciară, dar prostia interesul şi lipsa de patriotism al chestorului şi secretarului G. Stroia, seducătorul de minore , a găsit cu cale să pună un sas, care e mult mai tânăr şi cu mai puţină experienţă şi de... e sas, nu ar trebui să se dea secretele ţării pe mâna străinilor, când avem români mai capabili. Ce capacitate ori talent de poliţist are secretarul — seducător de minore — Ghiţă Stroia? Ce dragoste de neam poate avea chestorul, Camil Pop, care a spus-o în faţă fraţilor din Vechiul Regat să plece de unde au venit ? La ce era să ne mai aşteptăm de la asemenea oameni, decât numai la prostii şi fapte ruşinoase, pe cari le va cunoaşte în curând toată ţara! Atragem atenţiunea autorităţilor şi forurilor competente asupra activităţi nefaste a Dnei Ema Bietz, fosta baroneasă Bedeus din Sibiu, care a produs o vie indignare in cercurile românişti din creş. Se vede că această Dnă se complace In rolul damei voalate a Sibiului, care ne mai putându-se îndeletnici cu intervenţiile în chestiunea reformei ierere, în care a jucat un rol destul de trist, se distrage pentru moment a fi binefăcătoarea conaţionalilor ei saşi, începând o dârză activitate în a interveni pentru evacuarea din locuinţe a funcţionarilor şi ofiţerilor care stau sub scutul legi chiriilor. Se zice, că ar fi avut oarecare succes într-o asemenea chestiune, despre care vorbeşte oraşul întreg. Nu putem crede că chestiunea a ajuns atât de departe ca oameni să fie daţi afară din locuinţele lor la intervenţia unei streine, căci astfel vom fi nevoiţi a cere lămuriri de la autorităţile în chestiune întrebându-se în ce calitate şi cu ce mijloace miraculoase lucrează această doamnă ca să poată exopera ordine cere trece chiar peste legile ţării. Este de remarcat că această doamnă intervine totdeauna în chestiuni cari necesită o înconjurare a legii şi bineînţeles în dauna românilor. Am ascultat cu mult entuziasm promisiunile dlui Prim ministru Iorga, că va veni era legalităţi şi dreptăţii, şi iată că trebue să constatăm că o femee nici măcar româncă reuşeşte cu uşurinţă să înconjoare legea dăunând şi terorizând funcţionarii români. Ne întrebăm ce merite pentru ţară are această doamnă bucurându-se de astfel de privilegii şi având laissez, passer, la minister şi autorităţi în timpul când jurnalul publică comunicatele diferitelor ministere, că nici unii senatori şi deputaţi nu pot interveni decât în scris şi pe când se ordona ca birourile să fie controlate şi evacuate, o străină intră iese cănd vrea. Cerem să se ia măsuri ca activitatea acestei doamne Bielz Bedeus, care este cunoscută ca toate ministerele să înceteze odată. Bătaia Jandarmilor. In urma unei dispoziţii a Casei Autonome a drumurilor s‘a reziliat contractul dlui Ioan Aron i s‘a interzis exploatarea liniei de autobuse pe intinerariul Sibiu — Mediaş — Serviciul de poduri şi şosele al judeţului a transmis, ordinul regiunei de jandarmi cerând executarea lui. Până aci totul e în regulă. Dl Maior N. Stavrescu, comandantul Legiunei Sibiu s-a postat în ziua de 1 Sept. în comuna Şura Mare împreună cu 5 jandarmi şi a dresat un proces verbal de contravenţie, a confiscat permisul de circulaţie şi carnetul de conducere al şoferului Şerbai Ştefan, care venea dinspre Sibiu După vre‘o oră a venit şi maşina dinspre Mediaş, căreia la fel i-au făcut semn să oprească, dar şoferul Iou Gheorghe n‘a oprit. Un jandarm s‘a suit pe aripa maşinii, iar apoi văzând că maşina nu opreşte a sărit jos. .Şoferul a condus maşina în Sibiu ducându-o la atelierul de reparaţii Schuster din str. Morilor. A doua zi venind maşina din Mediaş a fost oprită de şeful de post din Şura Mare, însoţit de un jandarm sergent, care a încărcat arma în faţa maşinii speriind călătorii. Şoferul Ioan Sibişan a oprit imediat, iar şeful de post s-a suit în maşină şi a venit la Sibiu. Aici a găsit pe şoferul Iou Gheorghe, — cel care nu oprise maşina cu o zi înainte şi l-a arestat, ducându-l la poliţie. Intre timp dl. Maior Stavrescu a găsit şi arestat pe str. Tribunii pe tânărul Maniu Băra — nepotul dlui Crăciun Băra — care este procuristul dlui Ioan Aron, concesionarul liniei ducându l la poliţie, unde după ce a dat un pumn şi o palmă a dat ordin şefului de post să-l lege de mâna şoferului Iou Gheorghe şi să-l conducă la garajul Schuster, unde urma să facă cercetările. După câteva minute a venit şi dl maior Stavrescu la gerej, unde i-a aplicat un pumn în faţa tânărului Maniu Băra, iar şoferului Idu Gheorghe, i-a administrat o zdravănă bătae cu centura — în timp ce un jandarm îl ţinea, ca dl maior să poată da în plin apoi i-a mai dat şi câteva palme. De la garaj — tot legaţi — i-au condus la Parchet, iar de acolo la legiune, unde au început cercetările. Suntem informaţi că îrn cursul cercetărilor un jandarm ar fi dat o declaraţie scrisă, că ar fi văzut la tânărul Maniu Băra o telegramă care ar fi fost trimisă de Aurel Dobrescu şi prin care li se spunea să calce pe oricine li s‘ar pune în cale, câ-i va plăti cu bani. Ori ni s‘a spus că nimic nu-i adevărat, nici o telegramă cu asemenea conţinut n‘eu primit, nici dela Aurel Dobrescu nici dela altă persoană ! Parchetul va lămuri şi chestiunea aceasta, căci cineva trebue să fie vinovat, ori Aurel Dobrescu — ceea ce cu greu putem crede — ori jandarmul, care a putut fi interesat în cauză. Pe la orele 4 a pus în libertate pe Meniu Băra, iar şoferul a fost reţinut la legiune până a doua zi, când l-au înaintat Parchetului, iar Parchetul l-a trimis să doarmă la Poliţie, ca a doua zi să fie din nou înaintat Parchetului. Fapta şoferului neprezentând nici o gravitate şi nefiind motive de arestare, şoferul a fost pus imediat în libertate. Aceasta e starea reală a lucrurilor. Se naşte întrebarea: Pentru ce au fost bătuţi tânărul Maniu Băra şi şoferul Iou Gheorghe, când ordinele dlui general Dumitrescu, inspectorul general al jandarmeriei interzice bătaia ? Dacă şoferul s-a făcut vinovat, justiţia îl va pedepsi, — singure în drept să aplice pedepse —, dar nicidecum jandarmeria! Ar fi