Tribuna, decembrie 1931 (Anul 4, nr. 30-31)

1931-12-06 / nr. 30

ANUL IV. Nr. 30 DUMINECA, 6 Decemvrie 1951. Preţul unui exemplar 3 Iei. Ziar Naţional Independent Director : NICOLAE C. DROC Redacţia şi Administraţia : SIBIU, Str. AVRAM IANCU No. 35 Anunţuri : Rondul II. 7.50 Lei, în pagina de text 3.50 Lei. ■ ) Tinje si Italia se piaptaea! Apel pentru contribuiri benevole la zidirea bisericii ortodoxe române din comuna Şelimbăr, jud. Sibiu. Comuna Şelimbăr e situată lângă movile Voevodului Mihaiu Viteazul, care la anul 1599, în lupta de la Şelimbăr, a croit calea de izbândă, ca un Înainte-Mergător spre cetatea Alba-Iulia, unde în anul 1918 sa pecetluit pentru totdeauna şi sa realizat, visul Marelui Voevod. Pufirtii credincioşi — 85 femilii — strejeri ai Troiţei care stă de veghe ca un modest monument pe locul bătăliei dela Şelimbăr, am crezut să eternizăm acest moment istoric prin zidirea unei biserici ca semn de recunoştinţă în locul modestei bsericuţe de lemn care ameninţă să se prăbuşească. Noua biserică de cărămidă e sub coperiş, ridicată cu enorme jertfe din sărăcia noastră şi din unele dăruiri din afară. Până acum ne-a costat 1.000.000 Lei şi adrese asupra noastră o datorie de 300 000 Lei fără s£ fe terminată, iar noi nu mai avem de unde jertfi. De 2 ani nu mai putem face un pas înainte, ne omoară dobânda iar ajutor de nicăiri. Ne vedem nevoiţi să apelăm cu toată căldura la inimile darnice şi la jerfelnicia celor înţelegători, cari se unesc cu noi , gândul, în sopul de-a efernize acest moment istoric al luptei de la Şelimbări prin ridicarea unui lăcaş de impunere şi mulţumită. Donatorii peste 1000 Lei se vor înscrie între ctitorii bisericii. Rugăm Onor, preoţime, Consiliile parohiale, cât şi pe toţi bunii români de pretutindenea să ne întindă mână de ajutor pentru a ne realiza gândul. Banii colectaţi, împreună cu listele de subscripţie se vor trimite Oficiului parohial ortodox român din comuna Şelimbăr, jud. Sibiu, până la 31 Decemvrie 1931. Şelimbăr, la 5 Aprilie 1931. In numele credincioşilor ort. români din comuna Şelimbăr jud Sibiu: Nicolae Vlad, Irimie Milea, paroh ort. român, epitrop casar. Totul e gata, biserica lui Noi românii, nu-i vom lăsa ,,Mihai Viteazul“ e sub coperiş, şi vom spăla această ruşine , îi lipsesc doar uşile, ferestrele românismului, şi aranjamentul interior, plus o Cu toată criza, cu toată datorie de 300.000 lei la bancă! sărăcia în care ne zbatem, după ei au sacrificat totul, numai puterile noastre îi vom ajuta! pot. Iar ori ne cer concursul nos- Aşteptăm să vedem pe cei tru al tuturora, pentru a scăpa cari au beneficiat de pe urma neamul de ruşinea, ca în bise- României mari şi pe şefii de nica ridicată în memoria Marelui autorităţi. Voevod, să mai plouă prin re- Subscripţiile se primesc la zestre şi uşi, iar în timpul ernîi administraţia ziarului nostru, să fie umplută cu zăpadă ! Din sărăcia mea, dau 1500 lei. Nicolae c. Droc Săptămâna trecută dl Gr. Trancu Iaşi, fost ministru în guvernul Averescu, e interpelat în parlament pe dl ministru al armatei asupra cheltuelilor nesăbuite ce s-au făcut cu noile uniforme ale armaţii, cauzând prin aceasta datorii de câte 80.000 de fiecare ofiţer, iar dl general Ştefănescu-Amza a răspuns că statul a plătit ofiţerilor o primă de echipare. Interpelarea dlui Gr. Tranculaşi a fost binevenită, iar răspunsul dlui ministru al armatei a clarificat chestiunea. Mă bucur că am ajuns aci, căci nimeni nu mai poate contesta nici refrecta spusele dlui ministru al armatei, afirmate în plin parlament! Se naşte întrebarea: Azi, când ţara e în plin faliment, când statul de luni de vile nu şi-a putut plăti funcţionarii, când Rusia dispune de 3000 de aeroplane şi ne pânăP’ Ni s‘a predat spre publicare apelul ce urmează şi ne facem datoria de buni români de a ruga pe toţi cetăţenii cu dragoste de neam şi ţară să contribue cu obolul lor. E vorba de biserica lui Mihai Viteazul ce s‘a ridicat în apropiere de locul unde s‘a dat lupta decisiviză pentru cucerirea Ardealului şi unirea lui cu Patria mamă, acum 332 ani, când voivodul Mihai Viteazul, a unit pentru prima data Ardealul cu Ţara Românească ! Apelul ce urmează, clarifică pe deplin publicul şi suntem cândeşte cu ochi de fiară, din nemărginita apropiere, nouă ne arde de mninume noi, căci în războiul de mâine vom merge în mare ţinută, cu fireturi, eghileţi, furajere, etc. etc. Ne lipsesc epoleţii şi căciulii la Mihai Viteazu, ori mitraliere, tancuri şi măşti de gaze ? N‘ar fi fost mai bine, ca în loc de căciuli şi diversele uniforme — cari sunt în număr destul de considerabil pentru fiecare ofiţer, — să se fi distribuit pentru fiecare cetăţean civil câte o mască de apărare în contra gazelor, cu instrucţiunile de întrebuinţare? Bravo conducători! Pe voi vrem aşteptat! La aşa cap, aşa cătîulă ! Când ţara e în plin dezastru, când ţera arde, bebe se piaptănă! Nicolae C. Drcc vinşi că nimeni nu va fugi din faţa datoriei ! Un preot bătrân de 85 ani Nicolae Vlad a luat această frumoasă şi patriotică iniţiativă şi ultima lui dorinţă e de a efectua primul serviciu divin, iar apoi roagă pe Dzeu să moară în ţaţa altarului. Epitcopul bisericii — Irimie Milea— un fruntaş al comunei sale, de 23 ani în serviciul bisericii, şi a dat ultimul ban şi-a depus toate sforţările pentru frumoasa idee naţională, dar totul e zadarnic, sforţările au ajuns la maximum, iar ei apelează la ajutorul nostru prin următorul: Biserica şi Troiţa lui „Mihai Viteazul" din comuna Şelimbăr jud. Sibiu