Tribuna, septembrie 1932 (Anul 5, nr. 24-25)

1932-09-11 / nr. 24

ANUL V. Nr. 24 DUMINECA 11 SEPTEMVRIE 1932. Prețul unui exemplar 3 lei. Ziar national Independent Modificarea conversiunii. Modificarea legi conversiuunii provoacă guvernului greutăți din ce în ce mai mari. După un consiliu de miniştrii ţinut săptămâna trecuta, problema a fost supusă studiului experţilor străini. Ori experţii străini privesc numai partea financiară a chestiunii (interesul finante internaţionale) nu şi Istare socială a asanării datoriilor agricole. Dacă străinii trebue să ne comande cum să ne conducem gospodăria, e rău de noi! Discutarea proectului făcut de dl Mironescu a fost amânată, neînţelegerile din sânul guvernului şi al parlamentului sunt la ordinea zilei şi se crede cfi în cele din urmă va triumfa părerea dini Iuliu Meniu, adecă amânarea modificării legii conversiunii pentru sesiunea de toamnă a parlamentului, adecă dupre 15 Nov. Propunerea făcută, ca drepturile proprietarilor până la 10 hectare (20 jug.) să rămână neatinse, a fost admisă, iar în acest caz se va vota un articol unic de lege, prin care se va amâna scadenţa cambiilor de la 1 Octomvrie până la 31 Decemvrie e. c. Aceasta era situaţia Marji. Cum însă guvernul s-a obişnuit, ca zi de zi să-şi schimbe părerea, se poate întâmpla să avem nouă surprize. Dacă parlamentul se închide sâmbătă — ceea ce e aproape sigur — atunci lucrurile se vor petrece cum le-am descris mai sus. NICOLAE C. DROC Foştii voluntari în războiul pentru întregirea neamului, despărţământul Sibiu, după o muncă de ani de zile s-au organizat şi graţie perseverenţei şi muncii neobosite depusă de dl Gh. Ttu, secretarul despărţământului Sibiu, s-a ajuns la rezultate frumoase dar se credea că totul ce se făcuse până azi e numai începutul unor străduinţi de 12 ani de luptă pentru revendicarea durerilor voluntăreşti. Cu ocaziunea zilei de 8 iunie, în cadrul unei solemnităţi deosebite s-a făcut decorarea foştilor voluntari în piaţa Regele Ferdinand din Sibiu. Aceasta a fost prima zi de sărbătoare şi recunoaşterea oficială al sacrificiului adus de foştii voluntari pe altarul patriei. Ştim cu toţii, că art. 92 din legea Reformei Agrare prevede împroprietărirea foştilor voluntari, dare ştiut că din nefericire mai ales în Ardeal foştii voluntari au fost sistematic înlăturaţi din drepturile lor, ba ceva mai mult, au fost împroprietăriţi cetăţeni care nici armata nu au făcut-o, diferite dactilografe şi funcţionare de prin birourile fostului consilier agricol de tristă amintire Nicolae Iancu, iar voluntarii au fost eludaţi. Ne putem da seama câtă marcă ţi câtă energie a trebuit sâ se consume cu diferite intervenţii ca sâ se poată împroprietări până în prezent după legea din 7 Iulie 1930 — circa 150 foşti voluntari ?! Şi azi voluntarii sunt tot atât de vitreg trataţi din partea organeor serviciilor agricole, cari interpretează greşit sau cu rea credinţă dispoziţiiile legii! De multe ori diferitele rezerve de stat sunt arendate la oameni cari la rândul lor le subarendează altora pe preţuri de speculă, în loc să fie cel puţin arendate foştilor voluntari, până la punerea în posesie. Aflăm că în ziua de 26 August a. c. — cu ocaziunea convocării celor aşa zişi împroprietăriţi în 1939, dar nepuşi încă în posesie — dl Gh. Tiu, secretarul despărţământului Sibiu, a încercat să rezolve chestiunea punerii în posesie, care chestiune se tărăgăna de o jumătate de an, din cauza că serviciul agricol Sibiu nu comunica despărţământului întinderea terenului cu care a fost împroprietărit fiecare voluntar, chestiune pe care secretarul despărţământului voia să o rezolve înainte de a pleca din fruntea despărţământului, de unde auzim că s-a dat demisia. Demisia secretarului s-a produs nu numai din cauză că autorităţile însărcinate cu aplicarea legii din 1930 nu şi-au făcut datoria, dar au înlăturat pe voluntari, ci această demisie a fost provocată şi de lipsa de solidaritate şi executare a ordinelor şi instrucţiunilor date. Aflăm că demisia secretarului este irevocabilă, fapt care ne îndurerează căci ne dăm seama că în aceste vremuri de mare sărăcie nimeni nu va munci pe gratis cum a muncit secretarul Gh. Tiu, timp de aproape 4 ani, care nu numai ca n a urmărit nici un interes personal, dar a cheltuit din buzunarul său de pensionar sărac, cu familie grea, pentru a putea îndeplini statutele Uniunii foştilor voluntari! Ca să dovedim lipsa de solidaritate publicăm mai jos circulara trimisă celor 76 de organizaţii din judeţ, la care nu au răspuns timp de 2 luni şi jumătate decât 76 organizaţii din 76 ! Circulară către toate Organizaţiile Foştilor Voluntari din judeţul Sibiu. După cum aţi văzut primul punct din programul nostru a fost atins prin Înalta distincţiune morală acordată de M. Sa Regele Carol 11. Serbarea frumoasă şi înălţătoare care a fost şi in oraşul Siiu, ca şi Inlte judeţe şi in Bucueşti, în care clipe am trăit aceleaşi momente din 8 iunie 1917 la Ieşi, când primul batalon de Voluntari a depus jurământul de credinţă în faţa fieriatui Rege Ferdinand I, gloriosul şi făuritorul României Mari, cu deosebire numai că această serbare a fost săvârşită în ziua de 8 iunie 1932, în faţa Domnului General Comandant al Corpului VII Armată, autorităţilor militare şi civile din oraşul Sibiu. Iubiţi Camarazi! pentru ca lupta noastră să nu înceteze şi să ne putem revendica şi alte delearte materiale ale noastre, căci avem convingerea, că acum după primul act de recunoştinţă vom recolta şi altele, ce avem în programul nostru bine stabil!. Avem toată credinţa, că pe viitor vă veţi strânge rândurile că numai astfel vom putea birui în lupta pe care o ducem şi avem nevoie de tot concursul Dvs. material şi moral, fără de care nu vom putea face nimic Aşa, că Vă rursăni să binevoiţi a aduna toate organizaţiile, pe toţi membrii noştri verifcaţi şi decoraţi până în prezent şi sâ aduceţi la Cunoştinţă tuturora Abe ,ce urmează : 1. Domnii preşedinţi şi delegaţi ai organizaţiilor comunale voluntăreşti, veţi înainta fără altă intervenţie secretarului (în strada Raţelor No. 1) un tablou citeţ şi detailat de toţi foştii voluntari şi din care să reiese, în dreptul fiecărui, că a primit medalia şi brevetul, sau numai medalia ori brevetul şi cine nu, dar se va ţinea seamă, că numai aceia cari au fost recunoscuţi şi decoraţi vor intra in acest tablou şi publicaţi în Monitorul Oficial. Termen pentru primirea acestui tablou este până la data de 25 Iulie 1932, când toate aceste date trebuie să fie centralizate să putem raporta Ministerului Apărării Naţionale, pentru a ni se trimite restul de medalii şi brevete, pentru acei cari au fost decoraţi şi nu li s-au trimis de această dată. Despărţământul posedă încă 300 de brevete, însă cu regret nu se pot trimite organizaţiilor respective, cari nu au luat parte la serbare, întrucât nu avem banii necesari pentru procurarea mărcilor poştale şi plicurilor necesare pentru expediere, căci după cum ştiţi cu cotizaţia sunteţi în restanţă pe anii 1931 şi 1932, lucru foarte regutabil şi de ici şi de colo nu mai putem chintui din banii noştrii ca să vă susţinem interesele Dvs. căci de trei ani am cheltuit peste 8000 Lei pentru interesele membrilor noştrii, făcând corespondenţa şi intervenţiile necesare. Ştiţi bine, că birou nu avem, unde ar putea să vină delegaţii să primească brevetele, iar secretarul nu poate să primească pe nimeri în casa dânsului, căci nu are nici o obligaţie în acest sens şi deci să fim mulţumiţi, că ne munceşte benevol. Vă rugăm de a lua măsuri, ca până la 15 August 1932 cel mai târziu să ne trimeteţi cotizaţiile cu un tablou în care să se specifice fiecare membru, că a plătit cotizaţia pe 1931 şi 1932 socotit cu 40 Lei trapa şi 100 Lei ofiţerii, altcum cu toată bunăvoinţa nu ne vom mai ocupa de interesele Dvs. cari sunt mult mai mari ca şie noastre ale orăşenilor. Ar fi foarte trist, că prin neplata cotizaţiei să lăsăm să dispară această societate, care este cea dintâi insură şi drapelul nostru confecţionat cu atâta muncă, în faţa căruia cei prezenţi V'aţi închinat în ziua de 8 iunie 1932 şi v'aţi legat prin oareşicare jurământ, prin cuvintele Domnului General şi al iubitului nostru preşedinte, că-l veţi apăra în toată viaţa Dvs. cu aceiaşi mândrie cu care aţi apărat şi drapelele noastre, cu care am venit în ţară şi le-aţi dus la biruinţa de astăzi. In ce priveşte chestiunea de împroprietărire, până în prezent s-au împroprietărit 154 de foşti voluntari din oraşul şi judeţul Sibiu, unde cu mari greutăţi am putut să descoperim, câte o mică rezervă de stat. Pentru ca să putem descoperi toate rezervele prin comunele Dvs. vă rugăm a ne înainta câte un memoriu semnat de toţi foştii Voluntari, unde se află rezervă de stat şi tote jugăre, denumind terenul şi întărit apoi prin semnătura notarului şi al primarului, că într’adevăr există această rezervă, serviciul agricol nu ne arată nici un fel de rezervă cu toate demersurile noastre. Ne veţi mai atâta în scris, după ce vă veţi organiza de urgenţă pe comune numele preşedintelui sau delegatului Dv. Acela va coresponda cu noi, şi aceluia urmează să i se trimită toate instrucţiunile şi directivei noaste. Fiecare voluntar din organizaţie să fie convins, că numai în acest sens vom putea economic, atât muncă cât şi paralele necesare, pe cari azi nu le avem, noi nu vom mai da curs nici unei cereri individuale, dacă nu sunt semnate de şef sau delegat, oricare ar fi chestiunea. Domnii preşedinţi şi delegaţi sunt rugaţi cu insistenţă, că orice adresă sau orice comunicare din partea noastă să fie adusă la cunoştinţa tuturor camarazilor, ca împreună apoi să luaţi hotărârile necesare, căci cu regret trebue să vă spunem că unii dintre Dvs. nu aduceţi la cunoştinţă, camarazilor comunicările ce ni le facem noi, nici măcar chiar invitaţia la serbare nu a fost adusă la cunoştinţă camarazilor voluntari, ca să ia parte la serbare. In tabloul ce ne veţi înainta, pentru primirea brevetelor şi medaliilor veţi arăta şi pe acei camarazi, cari au luat parte la serbare şi probabil au luat medalia unii din ei, fără să fie verificaţi şi decoraţi, pe motivul, că şi ei ar fi fost voluntari, însă nu şi-au îndeplinit formele ca să fie recunoscuţi. Aceştia trebuie să îi urmărim, întrucât nu au dreptul şi nu au avut dreptul de a primi medalia, fără ca să fie trecuţi prin I. D. şi vor fi urmăriţi prin Jandarmerie pentru port ilegal de decoraţii (Dv. îi cunoaşteţi mai bine cine a fost şi cine nu din organizaţia Dvs). Ne veţi mai arăta deodată cu aceasta şi pe acei, cari ar avea dreptul să fie verificaţi şi nu şi-au făcut actele până în prezent, căci vom face intervenţii, ca şi ei să fie decoraţi, după verificare. In acest sens vă vom comunica şi instrucţiunile necesare. Până vom veni la curent cu cotizaţile, ca să avem şi noi bugetul nostru de cancelarie, orice cereri din partea Dvs., cari ni se vor trimite pentru a fi înaintate autorităţilor în afară de despărţământ, ni se va ataşa timbrele necesare şi mărcile poştale în