Tribuna, ianuarie 1933 (Anul 6, nr. 1-2)

1933-01-08 / nr. 1

Nr. 1 mai bun de făcut decât să înceapă să strige, că funcţionarul e beat şi că nu-şi cunoaşte serviciul, ba ceva mai mult s’a dus şi a reclamat pe funcţionarul directorului Casei Cercuale, care a dat ordin ca un şef de secţie să facă imediat anchetă şi să-i raporteze rezultatul. Funcţionarul anchetator s’a prezentat imediat tuturor patronilor, pe la cari a fost funcționarul reclamat în ora incidentului, cari toji au declarat în scris, că funcjionărul nu numai, că n’a fost în stare de ebrietate, dar s’a purtat foarte cuviincios. In acelaș timp — imediat după incident — funcţionarul s’a întâlnit cu un medic sibian, care a dat la fel o declaraţie scrisă, că funcţionarul era absolut normal. Bazat pe martorii ascultaţi, funcţionarul ofensat a dat în judecată pe patroana guralivă, care va fi cu siguranţă condamnată , ce a durat aproape două ore a căutat să demonstreze consiliului nevinovăţia sa. Consiliul intrând în camera de deliberare, după o chibzuinţă de o oră a adus un verdict afirmativ, condamnând pe susnumitul profesor la patru luni închisoare corecţională şi 2000 lei cheltueli de judecată, pentru faptul de: „Insulta superiorului." Acuzatul a fost imediat încarcerat la închisoarea militară a corpului VII armată, Sibiu. Ştiri «TRIBUNA», doreşte cititorilor ei, ca anul 1933 să le aducă mai mult noroc şi bucurie!a Petre Cioconea. Sâmbătă în 31 Dec. 931, a încetat din viaţă, după grele suferinţe, una din figurile bine cunoscute, ale Sibiului, un inimos român, şi un harnic şi duios tată de familie. Odată cu moartea lui Petre Cioconea, dispare, o figură clasică de daco-roman, un element de cinste şi ordine, un om de o sârguinţă rară şi un caracter dârz. Născut din părinţi săraci din Răşinari, şi-a făcut studiile prin puterile proprii, ajungănd apoi funcţionar la Banca Albina, iar apoi, şef de secţie principal la Administraţia financiară Sibiu. Moartea sa a provocat regrete inamine, în rândurile acelora, cari l-au cunoscut şi apreciat. Din parte ne transmitem îndureratei familii, cele mai sincere condom Vă facem cunoscut că timbrele fiscale din 10, 30 şi 50 bani înfiinţate prin Decretul Regal Nr. 339 din 6 Febr. 1932 (noua emisiune) vor circula până la epuizare. Timbrele fiscale de 20, 50 şi 100 lei (prima emisiune) vor circula până la 31 Decemvrie 1932. Preschimbarea lor se va face dela 1 Ianuarie 1933 până la 1 Martie 1933, numai prin fabrica de timbre. Timbrele fiscale de 1—11 lei inclusiv (prima emisiune) vor circula până la 1 Iunie 1933 și se vor preschimba dela 1 Iunie 1933—31 Iunie 1933 Preschimbarea lor se va face prin depozitele de vânzare C. A. M. în acelaş mod cum au fost preschimbate timbrele fiscale cu efigia Regelui Ferdinand. Timbrele de aviaţie vechea emisiune vor circula până la 31 Decemvrie 1932. Se vor preschimba cu cele din noua emisiune de la 1 Ianuarie 1933— 1 Martie 1933 prin depozitele de vânzare C. A .. Pentru control timbrele vor fi depuse în plicuri care vor fi trimise Fabricei de Timbre în fermele indicate mai sus. Administrator financiar I Cioran. Apel către funcţionarii inferiori. Prevederea este mama înţelepciunei. Omul înţelept in toate timpurile ca şi astăzi este nevoit ca să-şi poată găsi la nevoie asistenta medicală şi în cazuri de accidente şi conflicte, dreptatea, să facă apel la sfaturile şi sprijinul competinte al semenilor săi, cari aproape totdeaua nu Ie-a fost la Î-J S-a ft- -------- !•— • ’ pentru familie Lei 40. Taxa de înscriere pentru familie Lei 50. Cu aceste modeste sume vă puneţi la adăpost persoana şi existenţa Dvs. Deci aşteptăm concursul armatei de muncitori în opera ce ne-am impus. Cu stimă Direcţiunea Oficiului de Informaţiuni şi Asistenţă a Micilor Salariaţi Sediul Bucureşti, Ştirbey Vodă Nr. 76 Reprezentanţa Sibiu, str. Faurului 13 Ministerul Finanţelor Direcţiunea contribuţiunilor directe Publicaţiune Se aduce la cunoştinţa generală că termenul pe predarea declaraţiunilor de impuneri la contribuţiuni directe pe anul 1933 începe la 1 ianuare 1933 şi expiră la 31 Ianuare 1933. Acest termen se prelungeşte pentru marile întreprinderi până la 28 Februarie, iar pentru societăţile anonime până la aprobarea bilanţului de către adunarea generală, nu însă peste data de 30 Aprilie 1933. Se atrage atenţiunea celor obligaţi la facerea declaraţiunilor că nu se vor mai acorda alte termene. Până la stabilirea impunerilor de către prima instanţă, plata impozitelor directe pentru anul 1933, pe trimestrul Aprilie se va face cu titlul provizoriu pe baza debitelor anului 1932, conform dispoziţiunilor art. 5 al legii din 15 Noemvrie 1927. Cum se fac declaraţiunile ? Declaraţiunile se fac pe formulare oficiale în modul următor: a) Pentru impunerea veniturilor din comerţ industrie, , ,presiuni şi Un profesor de liceu condamnat la patm luni închisoare de consiliul de râsboii din Sibiu. In faţa Consiliului de Războiu al C. Z. A. din Sibiu, a venit spre judecare în ziua de 19 Decemvrie 1932, procesul profesorului de liceu Vâlcoviei David, din Câmpul-Lung, Bucovina. Consiliul a fost prezidat de dl. Colonel Martinovsky Anton, grefier de şedinţă dl. Alexandru Georgescu, iar acuzarea a fost susţinută de dl. procuror militar căpitan Panaitescu Gheorghe. Din citirea ordonanţei definitive CP Pfl nil'mTfiil nmfrtom vntn la serviciu, ara ^i în acelaş timp şi grave insulte. Desbaterile acestui proces a durat toată ziua, audiindu-se o mulţime de martori, atât ai acuzării cât şi cei propuşi de acuzat în apărarea sa. Comisarul regal în rechizitorul său a cerut Consiliului ca pentru menţinerea disciplinei în armată cât şi pentru a se da un exemplu acelor ce nu înţeleg să se supună ordinelor şi regulamentelor militare, un aspru verdict de condamnare. In apărarea acuzatului a luat cuvântul dnii avocaţi Magdu Valeriu şi Baltăreţu Nicolae, din baroul Sibiu, arătând calităţile intelectuale ale acuzatului, precum şi împrejurările care l’au determinat să cadă în această greşală, şi cere consiliului ca avându-se în vedere împrejurările în care s’a comis faptul, să aducă un verdict de achitare. In replică, a luat cuvântul dl. Prim comisar regal colonel Titus Carapancea, şeful parchetului militar, care printr-o expunere clară şi bine documentată a demonstrat consiliului vinovăţia acuzatului, care cu atât este mai gravă cu cât infractorul face parte din pătura intelectuală şi deci şi-a dat bine seama de gravitatea faptului ce a comis. In concluziuni cere consiliului un verdict de condamnare. Dându-se ultimul cuvânt acuzatului, aceasta printr’o lungă expunere auuuanieinemr. rcugam pe coi ;n restanță, a se îngriji de aceasta, pentru ca să-și poată achita, taxa abonamentului, mai ales câ sunt unii din 929— 30—31 etc, neachitaţi! După aceea vor urma, alte localităţi ! O acţiune de binefacere a Dlui Lenghel. Printre multele binefaceri şi nobile sentimente a dlui director de la cinematograful Apollo, faţă de opinia publică a oraşului nostru, ţinem să remarcăm, că a dat dovadă de o adâncă înţelegere a durerilor celor somaşi fără bucurie şi pâine de Sf. sărbători, prin fapta de Duminecă 18 Dec. când a dat sala cinematografului în mod gratuit, pentru rularea filmului Ciuleandra, dat de către „Acţiunea Românească Sibiu“ pentru ajutorarea şomerilor şi copiilor săraci de Sf. sărbători, pe lângă care, a donat şi 500 Lei în scopul urmărit. O astfel de faptă evidenţiază în sine simpatia ce o are Dl. Lenghel deşi minoritar, faţă de publicul sibian, fără deosebire de naţionalitate. — Societatea Subof. reang. pensionari, filiala Sibiu aduce la cunoştinţa tuturor membrilor săi că în ziua de Vineri 6 Ianuarie a. c orele 7 seara va avea loc o adunare generală la Restaurantul Kovatsch, Piaţa Pr. Carol 12 la care sunt rugaţi a lua parte toţi, urmând a se aduce la cunoştinţă rezultatul în ce priveşte împroprietărirea. Comitetul. tu «re«»» scup r/ft modelul celor similare din strainătate funcţionează Oficiul nostru de informaţiuni şi asistenţă, care în schimbul unei mici taxe de înscriere şi a unei cotizaţiuni lunare de Lei 20 oferă abonaţilor săi, asistenţă juridică (avocat) şi asistenţă medicală (doctor) în cazuri de boală, acestea în mod cu totul gratuit. In prezent avem înscrişi cu drept de asistenţă între 4000—5000 membrii şi in dorinţa de a putea fi de folos la cât mai mulţi din Dvs. şi punând în practică lozinca ,Unirea face puterea" facem un călduros apel rugându-vă a da urmare sfaturilor noastre şi a vă înscrie în număr cât mai mare la acest oficiu care pe lângă asistenţa ce o veţi găsi totdeauna, dar veţi avea şi sfaturi bune întrucât această instituţie este condusă de oameni luminaţi. Fiind prin felul serviciului ce executaţi expuşi fără voe la diferite accidente cari necesită totdeauna sprijinul cuiva, pentru a dovedi nevinovăţia Dvs., iar în cazuri de boală sau rănire atât a abonaţilor noştrii cât şi a soţiilor şi copilaşilor Dvs. veţi găsi asistenţa unui om de lege şi a celor de ştiinţă în sprijinul nevoilor Dvs. Nu veţi regreta niciodată banul Dvs. înscriindu-vă cu toţii în acest oficiu. Taxa de înscriere odată pentru totdeauna Lei 25. Cotizaţie lunară de persoană Lei 20. Cotizaţie lunară bis; b) Pentru impunerea venitului global pe formularul Nr. 5; c) locuitorii satelor fac declaraţiuni analoage pe formularul Nr. 5 pentru impunerea venitului lor global. Acei săteni însă cari au avut în anul 1932 un venit total sub 20 030 lei sunt dispensaţi de a da declaraţiuni. Se menţionează că aceste declaraţiuni trebuesc completate cu toate datele prevăzute în formulare, în caz contrariu ele se consideră necomplete şi declaraţii cad sub sancţiunile prevăzute pentru cei ce nu dau declaraţii. Instrucţiunile pentru întocmirea şi predarea declaraţiunilor se găsesc pe formularele respective. Formularele oficiale Nr. 4, 4 bis şi 5 se procură de la percepţii şi debite de tutun. Ce se declară? Veniturile din comerţ, industrie profesiuni, ocupaţiuni întâmplătoare venituri mobiliare, salarii, tantieme, dividende etc, care se impun anual fie la impozitul elementar fie la global, se declară pe formularele respective aşa cum ele s’au încasat sau cum sunt de încasat pe 1932. Proprietăţile agricole se declară numai pentru global pe formularul Nr. 5, stabilirea impozitului urmând a se face pe baza veniturilor constatate la recensământul în curs. Clădirile se declară deasemeni numai pentru global pe formularul Nr- 5, stabilirea impozitului urmând a „TRIBUNA* ____________________Pag. 3