Tribuna, aprilie 1933 (Anul 6, nr. 6-7)

1933-04-09 / nr. 6

Nr. 6 Stăpânul si slop, tot dii tot Răşinii fiu plin şi poete sa surprindă pe nimeni, acest adevăr, filrrdcâ cura e stăpânul, aşa trebue sa fie şi slug?, — da ca stăpânul, e om zdravăn şi sluga*! de treabă, daca-î ticălos, la fel e şi sluga. Prin urmare, dacă un guvern e pacâlos — natural ca şi organele lui subalterne sur păcătoase, începând cu prefectul care reprezintă guvernul In judeţ! Primari! naţional-ţărănişti se cunosc imediat, nu e nevoe sâ stai de vorbă cu ei, ca sâ constiţi acest adevăr — e destul sa-i priveşti numai — şi imposibil să ajungi la alt rezultat. In Aiamor — jud. Saiustă cocoţat în fruntea administraţiei comunale, ca primar bun înţeles un anume, Zaharie Geleriu, care dacă are frate advocat în Dcna Sibiului — tot cârigaş, îşi închipue şi susţine chiar el, că va sta primar, cel puţin 30 ani. Noi şi garantăm că la viitoarele alegeri de primar s‘a ras iară săpun de primariat — pentru care lucru nu e nevoe sâ se schimbe regimul. Nu ne legăm de persoana sa, fiindcă e naţional-ţârânist, ci fiindcă habar n‘are cum se conduce o comună; — nu ştie altceva, decât şi ameninţe şi să se răsbune — nu ştie câ într'o comună, primarul trebue să fie egal cu toţi. Ca să se râzbune pe un consign al lui, iată ce a făcut: Lamentei tatălui, celui, asupra căruia nutrea gândul răzbunirii, a adus comisia la faţa locului, ca să se constate câ tatâl a murit bătut de fiu — băgîţi seama tatăl avea peste 70 an!... acum îl poarta pe bietul fiu nevinovat pe la Tribunalul Sibiu,—fiindcă aşa are poftă di primar ! — Orice strain ar nimeri în comună, hop cu el la postul de jandarmi, — câ-i comunist, gardist etc, etc. — şi-i fine la post de-slută de el. Şi apoi dacă primarul nu-i primar, barem de ar fi şeful de post, şef, dar par*ca-s făcuţi dintr'un aluat şi pe urmă nici nu de pretins sâ fie altfel! ...Destul răbeşti împreună cu micu mare, până dau cu oala'n Dumnezeu. Apoi aceştia să menţină ordinea în comună... aceştia să aibă dreptul sâ aresteze şi sâ schingiuiască fîraţe nevinovate ? ?.. Nu-şi închipue respectivii, ci sunt lipsiţi de cea mal slaba demnitate şi seriozitate?? Primarul din A’ămor să şi bage minţile’n cap; — să nu ne faca să căutăm pe urmele lui căci nu ştiu zău când ne va opri. Agmen ian fost voluntar In Reg. 2 Alba- Iulia la 5 ani recluziune pentru faptul de dublu asasinat şi al cărui proces s'a publicat la timp în ziarul nostru. Conform dispoziţiunilor Art. 183 C. M. numitul urmând a fi degradat, Dl General Inspector Economu Virgil, Comandantul Corpului 7 Armată, a dat ordin de zi pentru degradarea susnumitului condamnat in faţa trupei sub arme. In acest scop s-au adunat la Cazarma Mihai Viteazul din localitate, câte un pluton sub arme din fiecare corp de trupă şi unitate din garnizoană și prim comisar regal,colonel Carapancea Titus, şeful parchetului militar local, a delegat pe comisarul fregal, căpitan Băcanu Petre spre a îndeplini formalităţile cerute de lege. Trupa sub comanda maiorului Palius Vasile a fost aranjată în careu, după care s-a adus condamnatul care a fost degradat, în timp ce gorniştii sunau degradarea. Dl comisar regal Căpitan Băcanu Petre, a explicat trupei motivul pentru care condamnatul a fost degradat, arătând monstruoasa faptă de care s-a făcut vinovat şi pentru care nu mai merita să stea în rândurile ostaşilor. După aceea condamnatul a fost pus în lanţuri, urmând a fi trimis Penitenciarului Aiud, pentru a-şi ispăşi osânda. Depolarea unui tapar tonacil la 5 anitoni. Consiliul de Războiu a Corpului 7 Armată Sibiu, a condamnat pe Caporalul Gherghina Tra Domnule Mihalache Mă cuprinde un fel de silă, ca să nu-i zi: greaţă când îţi scriu. Bag seamă câ de ace am lăsat de azi pe mâine acest, răvaş. Acum mă ard buricurile degetelor şi tare am o poftă sâ mă răfuesc cu d-ta puţintel. Cred că n-ai să te superi. Pe aci prin sat se zice că eşti cam gros la obraz. De, eu nu ştiu ce să zic. .. dar tare mă tem de zicala popoporului. Ce spune satul şi evanghelia, să crezi. Numai că în cazul de faţă eu nu vorbesc de cele auzite şi spuse ci de cele trăite şi simţite pe pielea mea. Şi acum s-o iau de pe căpăt căci altfel îmi pierd şirul cum ţi-ai pierdut d-ta capul. Zece ani te-am urmat în opoziţie, zece ani am crezut, neroziile dine, zece ani te-am votat ca sinuroşi. Intr'o clipă de neiertată nerozie am crezut că într'adevăr un partid ca ale voastre trebue sprijinit, ca unul care apără (n‘ar mai apăra toată viaţa ! ) nevoile ţăranilor. Ei bine v‘am adus şi le putere. Aţi cârmuit patru enî. Să-mi spui deschis şi fâră'nconjur domnule Mihaleche, eî curajul să priveşti în urma înfăptuirilor d-taie ? N‘ai curajul! Dovadă stă faptul că ai părăsit cârma grea a statului şî ai plecat să te plimbi prin cele străinătăfi. Era momentul acum ? Atunci pentru ce ai urlat zece ani în opoziţie, ca atunci când ai fi avut prilejul să faci un bine ţărănimii să fugi ? Eşti un înşelător de rând. Noi milioanele de ţărani amăgiţi netrebnic amăgiţi de hodoşenia minciunilor voastre, vă facem răspunzători, ticoloşilor! Ne au nimicit ! Stă fierul plugului ruginit în pustiita ogradă, iar grajdul e gol. Toată truda unei vieţi întregi ne-au fost-o perceptorii. Urlă pustiul prin bătătură şi voi în loc să găsiţi leacul veniţi cu impozite pe produsele noastre ! fuitorilor ! Trădătorilor! Cu trudnicii noştri bani vă plimbaţi hoiturile prin cele stremfilăţi, iar pătura ţârănească care v-a votat, se prăpădeşte. Blestem până la a zecea spiţă pe capul celor care vor mai vota pe ţărănişti. Nicolae Astăniloaiei plugar Codeanu-Silişte.a Din ,,Poşta Ţăranului* Bucuşti. Festival sportiv „Şoimii Carpaţilor“ Sibiu. Cuvântarea dlui Iuliu Haţegan, preşedintele „Şoimilor Carp.“ Duminica, 19 Martie c. ora 3 d. m., a avut loc la teatrul orăşenesc, un festival sportiv, dat de „Şoimii Carpaţilor“ secţia Sibiu, cu concursul orchestrei Reg 90 infanterie. Din asistenţă semnalăm, prezenţa dlui ministru al Spaniei la Bucureşti, dlui Virgil Economu, comandantul Corp. Vil. Armată. Dnnilor: Silviu Ţeposu, Dr. Iosif Stoichiţă, din partea „Astrei“ general medic în dr. N.c. Moga ele, cu un cuvânt tot ce are Sibiul mai de valoare şi marcant. Dl Dr. Liviu Ionaşiu, preşedintele secţiei Sibiu, în cuvinte călduroase, mulţumeşte publicului asistent şi prezintă secţa Sibiu a „Şoimilor Carpaţilor“ ca afiliată „Şoimilor Carpaţilor“ din Cluj, încadrată în acţiunea bătrânei „Astre“ ardelene. Mai departe spunea sa, această ideie de organizare a tineretului românesc, a preocupat acum 4 ani, în toamna anului 1929, pe doi mari profesori clujeni , anume Dr. Iuliu Moldovan şi Dr. Iuliu Haţegan, ilustrul oaspe de azi al Sibiului, care au pus baze solide societăţii „Şoimii Carpaţilor“, la cuvântul apoi dl Dr. Iuliu Haţegan, preşedintel „Şoimilor Carpaţilor“, care în cuvinte înălţătoare, relevă scopul societăţii, acaparatoare, a elementelor tinere la viaţa activă, pentru care lucru e necesar, să dispară discordia ce domneşte între generaţia tânără şi cea bătrână, căci numai astfel se poate pune bază statului naţional român, creindu-se o conducere de elită şi demnă.Apoi face ideologia societăţii, care zice D-sa este gata oricând să fie avangarda armatei române în timpuri critice . „De la Dumnezeu, prin Dumnezeu, la Dumnezeu“, e concepţia ideală, care trebue să stea în fruntea noii generaţii. Foc în Apaidul de jos. Duminică 19 Martie c, ora 6 dimineaţa s-a ivit un foc în Apaidul de jos, arzând complect şura săteanului Moise Popa Nr. 428, întinzându-se apoi şi la vecinii, Dumitru Fofelzan 427 şi Dumitru Farcaş 429, ale căror ştiri la fel au fost complect arse. Mulţumită pomperilor din Apald cari merită toată lauda, focul a fost localizat în trei ore, altfel întreg şirul de stradă ardea Pagubele sunt evaluate la cel puţin 65.000 Iei. Şeful de post a stabilit prin anchetă, că vina cade asuprii lui Moise Popa. — Miniştrii Angliei, dnii: Ramsay MacDonald şi Sir John Simon, au fost la Roma, unde au avut o întrevedere, cu ducele Benitto Mussolini, referitor la situaţia alarmantă din Europa. — In California (America) în 11 Martie, a avut loc un cutremur groaznic. Numai în localitatea Langbeach s au aflat 120 morţi şi 5000 răniţi. Soţia fostului preşedinte al Statele Unite, Hoover, a scăpat cu viaţă. Sunt pagube de milioane de dolari. Abonaţii din comunele: Mercurea Sibiului, Apsidul de jos, Apaidul de sus, Sângătin, Iudosul mare şi Gusu, ii rugim să fie pregătit! a ne achita abonamentele restante căci intre 10 si 13 Aprilie a. c. vom trece pe la dânşii, conform înţelegerii avute. Aceasta, ca să nu procedăm in consecinţă. — Conferinţa de dezarmare este în criză — pentru aceasta, a avut loc o Intrevedere între domnii MacDonald şi Paul Boncour. O astfel de întrevedere a avut loc şi între dnii Mussolini şi MacDonald. Scris cam unui ţăran către Mihalache După mm ani de făgiduel! şi patru de minciuni ! „TRIBUNA* ____________________Pag. 50 Vjstvît Sănătatea sufletului, trupului, minţii, mai bine zis spiritul moral, fizic şi intelectual, sunt trei puncte conducătoare şi conducătoare, cari sunt scrise cu litere de aur pe fruntea oricărui şoiman şi şoimane. Sistematizarea muncii şi armonizarea familiei, încă, nu pot lipsi din program, fiindcă, numai în astfel de condiţii, putem dispune de o Românie eternă. Cuvântarea plină de energie a dlui Haţegan a fost răsplătită şi des întreruptă de lungi ovaţii de către opinia românească sibiana asistenta. Se desfăşoară apoi programul sportiv, care a fost foarte bogat şi surprinzător — anume: Sub conducerea profesorului de educaţie fizică de la liceul „Gh. Lazăr“, Branga s-a executat gimnastică suedeză. Sub conducera profesoarei. Dan, gimnastică suedeză ritmică, executată de şoimane. Scrimă, asalt de sabie, asalt spadă, de către membrii, ofițeri superiori din garnizoana Sibiu, în frunte cu dl colonel Skeleliy. Sub conducerea măeastră a dlui profesor dela liceul „Gh. Lazăr“, C. M. Ionescu, s’a executat, gimnastică artistică, stil, paralele — la care s’au distins următorii membri: Grama, Brumar, Moldovan, Cora, Schiau şi Reissner. Tot sub conducerea dlui C. M. Ionescu, care a muncit şi munceşte mult în această direcţie, s’a mai executat: Sărituri la cal, capră, statui romane, gladiatori, lupta dela Tape, măciuci,joc de lumini. Serbarea a luat sfârşit la ora 6V*. Şoimii şi şoimanele, au fost invitaţi în sala de educaţie fizică, a liceului Gh. Lazăr, unde dl Haţeganu le-a ţinut o lecţie. D. G. ȘTIRI