Tribuna, septembrie 1933 (Anul 6, nr. 18-20)

1933-09-03 / nr. 18-19

/ANUL VI. Nr. 1S-19 Duminecă 3 Septemvrie 1933 Prețul unui exemplar 3 lei. Ziar National Independent Caveant consules! Se apropie ziua fatală de 14? 25°/« să fie plătiţi în 30 de ani, căcialtfel ce distruge marea masă producătoare. Dacă se face acest lucru situaţia se va îndrepta, populaţia îşi va recăpăta liniştea, iarstatul îşi octomvrie, când expiră moratoriul, în urma căruia vor începe vânzările silite. Toba va începe cu sunetul ei sinistru să cheme cumpărat©tii la imobilele ce vor fi scoase la vânzare. Băncile şi cămătarii, cari au jefuit populaţia mai rău ca în Codrul Vlăsiei, vor veni din nou la putere. Legea conversiunii se dovedeşte a fi o pacoste pe capul nenorocitului de debitor, care nu e cu nimic vinovat de criza financiară și economică în care a ajuns. Sute de mii de cetățeni sunt expuși a se vedea pe drumuri cu familiile lor. Datoria guvernului e să oprească aceste vânzări ! Să convoace parlamentul și să voteze o altă lege, prin caresă reducă la 25476 datoriile tuturor debitorilor, atât către particulari cât şi către stat, iar aceşti cesta chiar factorul constituţional. În orice caz — actualmente — guvernul şi partidul naţional ţărănesc se află într'o criză extrem de acută, care nu mai poate dăinui. Trebue să se rezolve! Rezoluţi ? : „Plecaţi domnilor şi vă spălaţi, rufele murdare în casa propre“ ! Această ţară este casa tuturor românilor, cari va putea încasa regulat drepturile nu vă mai îngăduie să o conduceţi şi-şi va putea plăti regulat data- Plecaţi cât mai repede, căci este viile, — altfel vom merge ,din rău nu numai în favorul ţării, ci şi‘n în mai rău ! favorul vostru. Şi dacă eraţi pre-Pentru câteva mii de cămăcuţi de mai înainte, tot în favorul ilari şi bănci hrăpăreţe* nu trebue vostru era în primul rând. 4 să se distrugă o ţară întreagă. Altfel fii acestei ţări, aruncă „Garda pentru apărarea pro- cu apă fiartă după voi şi veţi prietăţii“ de sub prezidenţia dlui pleca cum nu vă place, cu coaprofesor universitar, Jam. Antonescu a dat semnalul de alarmă şi a început lupta, iar guvernanţii au datoria să ţină seară de acest fapt şi să îndeplinească dorinţele ei, căci astfel ne putem aştepta la adevărate mişcări populare, cari numai bine nu vor aduce pe capul nefericitei ţâri. Caveant consuîes ! ■m N. C. Droc da’ntre picioare ! Cu siguranţă vă e frică de urmări şi veţi pleca şi nemânaţi/ Aceasta-i cea mai simpla şi ieftină soluţie. N. D. Găvozdea mi vămi i şi iar Partidul naţional-ţărănesc îşi ia adio de la puterea luată îi acordă nu numai 2 luni, ci până va merge pe lumea ceialaltă, tot de odihnă se va bucura. Domnia sa, ca domnia sa, dar ce vor face bieţii Madgearu, Tilea etc. etc. Sărăcuţii de el, cum se vor despărţi de vaca bună de lapte ?? Şi încă mai au îndrăsneala să declare că „guvernul stă mai bine ca oricând ? ?! Curată demagogie neruşinată, care n o poţi găsi decât în gura mincinoasă a unora de felul acesta. Concomitent cu acestea, vine să confirme şi să întărească, cele de mai sus, pregătirea partidului Liberal de a prelua frânele con urma recomandaţiilor medicilor, ducere, pentru care fapt se duc are nevoe de cel puţin 2 luni de odihnă“ (primul medic, care a recomandat acest lucru, a fost d sa, căci doar este medic de meserie). Dar iată că situaţia acest due tratative de împăcare între cele două curente liberale, ba aceste tratative, spun cercurile oficiale, sunt aproape încheiate, intervenind în sensul şi favorul aUltimile frământări din anturajul guvernanţilor sunt semnificative, într’adevâr ştirile cari ne vin din Capitală sunt alarmante , aşa că ne putem aştepta din moment în moment, la demisia guvernului. Pe lângă insuccesele interne şi externe, cari le a cules guvernul Vaida, prin reprezentanţii lui oficiali, mai contribue la dărâmarea regimului şi certurile dintre diferitele curente din partid „Maniştii“ se mişcă „ Mihalachiştii“ — la fel — astfel că dlui Vaida i-a trecut pofta de a mai guverna. De aceea a căutat o formulă de retragere, şi-a găsit-o. „Dl primministru, Alexandru Vaida, în Jubileul de 30 de ani al firmei „Elastic“ A. Datky & Co te criza economică şi financiară de azi, când cel mai multe întreprinderi serioase şi cu baze solide se clatină sau se răstoarnă, este într- adevăr un adevărat eveniment să asişti la un jubeu de 30 de ani. Această firmă care face cinste nu numai industriei sibiene, dar chiar şi industriei româneşti în general, căci firma Da’ky St Comp. este astăzi cea mai mare inteprindere din ţară în fabricarea arcurilor. începuturile fondării acestei întreprinderi datează de fapt încă din anul 1875, când taţii proprietarului de azi a fondat pe piaţa sibiană un atelier de fierărie. Dl şef senior de azi al firmei, Dalky Arpad senior, după ce a învăţat în atelierul tatălui fierăria, pentru a continua experienţele lui, a plecat în străinătate şi a lucrat un timp mai îndelungat la renumita firmă, furnizoare de trăsuri a curţii regale din münchen, I.TI. frayer, unde a avut destulă ocazie a se perfecţiona în arta contaţionării arcurilor de trăsuri. Reîntorcându-se din străinătate, in anul 1903 s-a căsătorit cu D na Maria Szégely şi preluând o parte din atelierul tatălui, a deschis o fierărie proprie. Dl Datky Arpad senior a reuşit pe de o parte printr-o energie lăudabilă şi neîncetată, iar pe de altă parte prin cunoştinţele sale speciale şi bine bazate de meseri, a ar fi treptat treptat cadrele interprinderei, până când, prin cumpărarea maşinilor , prin raţionalizarea fabricaţiunii a reuşit să scadă şi proprile. Natural, că în raport cu această desvoltare, casa unde a început devenea îngustă aşa încât în anul 1929 a cumpărat fabrica verde „Rieger“ din strada Pulberei Nr. 1,mutându-şi întreprinderea acolo, sub numele „Eristic* A. Datky & Co. Tot în acest timp a fost complectată fabrcă de arcuri, care începând din anul 1920 a confecţionat nu numai arcuri de trăsură, dar şi arcuri de automobile, de locomotive, de vagoane, etc. cu o secţie de tăiat pile cu forţa motrici, iar în anul 1933 cu o secţie de fabricat topoare. Secţia de fierărie a fabricei mai confecţionează apoi şi diferite articole speciale de fierărie, îndeosebi articole necesare industriei electrice, ca fire curbe, fire mici etc. Înainte cu 30 de ani, când întreprinderea a început activitatea sa, Dl Arpad Datky senior avea 3 lucratori, azi — iată dovada eclatantă a desvoltării extraordinare — se găsesc în fabrică 70 lucrători şi 7 funcţionari, iar producţia anuală se urcă la cca 40.000 kg. arcuri, 60.000 kg. Oile retăiate şi 30 000 kg. articole de fierărie, topoare etc. Di Datky Arpad senior, are un trecut plin de muncă, silinţă şi energie, care şi-au adus rezultatele frumoase,tât în viaţa lui familiară şi socială cât şi ca fabricant, punând baza unei întreprinderi aşa înfloritoare ca firma „Elastic“, A. Darky St Co. Importanţa activităţii dsale însă este aceea, ca prin înfinţarea primei fabrici române de arcuri a reuşit să cucerească pe acest teren independenţa industriei şi comerţului din ţară asupra străinătăţii, întrecând în calitate firmele similare străine. D-Iai însă, în afară de munca grea şi neîncetată a meseriei, a găsit în tot timpul activităţii sale, destul timp pentru a se interesa şi de interesele concetăţenilor săi şi ai oraşului Sibiu, nelipsind de la nici o acţiune, care s-a pornit în interes public devenind, tocmai în urma acestora, preşedintele sau vicepreşedintele nenumăratelor instituţiuni şi asociaţiuni, consilier al Casei Cercuale, etc. etc. aşa,imit azi, cu ocazia jubileului de 30 de ani, cu conştinţa liniştită şi demnitate poate primi felicitările, cu cam desigur concetăţenii se vor grăbi a-l întâmpina. Redacţia şi Administraţia: SIBIU, Str. Mitropoliei Nr. 29 Director: Nicolae Coman Droc Anunţuri: Rândul m/m 2'50 Lei în pagina de text 3'50 Lei Doritorii de a cumpăra sau vinde imobile (case, locuri virane) sau orice efecte publice, f-bele de baned etc. fi publicate in ziarul nostru, pot primi informaţiuni în biroul administraţiei ziarului nostru din str. mitropolie Nr. 29, zilnic Intre orele 10-12