Tribuna, martie 1936 (Anul 9, nr. 413-414)

1936-03-01 / nr. 413

Nr. 411 „TRIBUNA“ Revolta militară din Tokio 3000 soldaţi au ocupat ministerele . Primul ministru şi ministrul de finanţe au fost omorâţi şi Tokio s-a produs iarăşi o revoltă militară. Regimentul 3 de infanterie cu garnizoana în Tokio, a ocupat în zorii zilei de 26 Februarie a. c. înfrângând rezistenţa santinelelor, casa primului ministru, diferite ministere şi oficiul telegrafic şi telefonic. Ministrul de finanţe a opus tot timpul ceia mai mare rezistenţă a lărgirii şi continuării operaţiilor militare. — Războiul în permanentă reclamă chertueii atât de mari, încât primejdia unei prăbuşiri financiare a Japoniei devenise iminentă. In acţiunea sa moderatoare, ministrul de finanţe era sprijinit de primul ministru şi de Mikado. Revoluţia, indreptându-se contra acestora, ea nu poate să fi pornit decât de la acei militarişti japonezi, cari cumulează un fel de socialism cu o hotărâre practică a războiului. Dărâmarea trusturilor capitaliste cari stăpânesc toată viaţa economică a Japoniei şi deschiderea de noui pieţe pentru industria japoneză şi pentru massa muncitoare a poporului japonez prin război — sunt cele două ţinte ale ofiţerimei revoluţionare, oricât s’ar părea că ele se contrazic. Se pare că împăratul a consimţit ca garda imperială să fie opusă revoluţionarilor. Dacă aceasta s'ar adeveri — ar însemna că în Japonia se dă acum lupta hotărâtoare între militarismul revoluţionar şi elementele civile moderatoare. Lupta s’ar da şi între cei dintâi şi Mikado, a cărui mistică revoluţionarii o admit numai câtă vreme ea se pune In serviciul lor. In tot cazul ceiace se petrece la Tokio, va putea avea însemnate urmări pentru continentul asiatic şi prin aceasta, pentru politica mondială. Pacea lumii depinde de întorsătura ce vor lua lucrurile la Tokio. Trai mii de soldaţi au ocupat ministerele O telegramă din Tokio anunţă că acolo s’a produs o revoltă militari. Trei mii de soldaţi au ocupat ministerul afacerilor străine şi au atacat celelalte ministere. Mai mulţi miniştri ar fi fost omorâţi, între ei şi Takahashi, ministrul finanţelor. S-a proclamat starea de asediu. Bursele din Osaka şi Tokio sunt închise. Cenzura opreşte orice ştire. Au fost chemate regimentele din garda imperială pentru a reprima acţiunea rebelilor. Starea de asediu a fost proclamată nu numai la Tokio ci în toată Japonia. Este caracteristică împrejurarea că Takahishi, ministrul finanțelor, care a fost asasinat, era extrem de criticat în cercurile radicale din armată, din pricina Împotrivirii sale la mărirea creditelor militare. Cum a fost asasinat primul ministru şi ministrul de finanțe Consulatul general japonez din Singapore a primit o telegramă din partea ministrului de afaceri străine al Japoniei, care prezintă astfel evenimentele . Azi dimineaţă la ora 5 şi 20, un număr de soldaţi făcând parte din prima divizie, fără a fi primit nici un ordin, au asasinat pe contele Saito, fost primministru, pe primul ministru Okada şi pe ministrul de finanţe Takahashi. Generalul Watanabe, inspector general al şcolilor militare a fost grav rănit. Contele Makino şi generalul Luzuki, mare şambelan al Curţii au fost de asemenea atacaţi, dar au reuşit să fugă. Prinţul Sayonji, decanul oamenilor de stat, Yuasa, ministrul casei imperiale şi generalul Kawashima, ministrul de război, sunt neatinşi. Se prevede că ordinea va putea fi restabilită în curând. Asasinii aveau în fruntea lor pe căpitanul Monaka. Cine este amiralul Saito Amiralul Saito, care a fost asasinat, a fost de cinci ori ministru al marinei, de două ori guvernator general în Coreea şi apoi primministru. El a fost şeful delegaţiei japoneze la conferinţa navală a celor trei puteri, ţinută la Geneva în anul 1927. Takahashi a fost odată primministru şi de şase ori ministru de finanţe. Mişcarea nu e îndreptată contra Mikado-ului Puţinele ştiri primite prin Manciuria, subliniază că mişcarea revoluţionară nu este îndreptată împotriva Tronului, rebelii declarând că sprijină pe împărat. Insurgenţii au întâmpinat prea puţină rezistenţă la ocuparea edificiilor publice din Tokio. Totuşi au izbucnit apoi răscoale de stradă şi s-au produs numeroase incendii. Regimentul răsculat urma să plece în Manciuria Regimentul 3 de infanterie, cu ajutorul căruia a fost dată lovitură de stat la Tokio urma să plece în cel mai scurt timp în Manciuria. Cartuşele oarbe ale soldaţilor au fost înlocuite zilele trecute prin cartuşe de război. După ştiri din sursă chineză, viitorii mişcării sunt ofiţeri tineri. Lovitura de stat din Tokio a fost urmată de dezordini considerabile. Se constată că în recentele alegeri s-a manifestat un puternic curent liberal şi anti-imperialist, potrivnic tendinţelor reacţionare ale unor anumite cercuri militare. Revolta pare a fi preludiul unei mari acţiuni în Asia. Ştirile din Tokio au provocat o adâncă nelinişte, mişcarea fiind considerată ca preludiul unei acţiuni militare japoneze în stil mare pe continentul Asiatic. Cercurile politice chineze cred că mişcarea militară a fost determinată de numeroaselepiedici puse de oameni de stat japonezi înaintări militare în China“ şi refuzul acestora de a deslănţui o acţiune împotriva Uniunei Sovietelor acum patru ani, cănd forţele sovietice din Extremul Orient n’ar fi oferit o rezistenţă serioasă. Cercurile politice din Nanking se tem că luarea putere la Tokio de către elementele militare, ar avea drept urmare logică o înaintare hotărâtoare în China şi în Mongolia exterioară. Asasinarea ministrului finanţelor s-ar explica prin refuzul pe care acesta l-a opus sistematic cererilor de sporire a creditorilor pentru armată şi marină. Temeri de război la Nanking Ştirile din Tokio sunt primite cu cea mai mare îngrijorare la Nanking. Sunt temeri că după lovitura de stat, armată japoneză se va deda unei acţiuni extremiste în China şi împotriva Sovietelor. Temerile de război intr’un viitor apropiat sunt mari. Aducam la cunoştinţa onoratei noastre clientele Onor. public sibian şi dolor ofiţeri, că marele şi renumitul magazin de cafea LA PAŞA Strada Regina Maria 42 Unic magazin din Sibiu şi jur este cel mai bine asortat cu tot felul de cafea prăjită şi măcinată imediat la cerere cu instalaţiunile cele mai perfecţionate, neexistente asemănătoare în Sibiu, gust, aromă, calitate neîntrecute. — Cum şi tot felul de coloniale cu preţurile ceie mai reduse pe piaţe Sibiului.— D-nii negustori, Şcoli militare, Restaurante, Bodegi etc. se pot aproviziona cu tot ce se necisită. O singură încercare vă va convinge de serviciul mulţumitor, şi preţurile cele mai ieftine. Notaţi şi vizitaţi magazinul LA PAŞA Str. Regina Maria 42 Telefon 93 Convorbiri gratuite Războiul italo-abisinian Ultima victorie italiană la sud de Makalle, campania din Africa întră în faza sa decisivă şi va schimba probabil mult situaţia diplomatică. Prin ea coordonarea operaţiunilor italiene s’b perfectat şi daca lumea doreşte într’adevăr pace, ar putea găsi acum baze noi de discuţii, să mulţumească pe Italia, şi să împiedece astfel pe Abisinia să meargă la un dezastru complect. Se dovedeşte astfel că abisinienii , cu oricâtă asiduitate ar fi înarmaţi de engleji, sunt incapabili moralmente să susţină un război lung de organizare şi de rezistenţă, împotriva unei armide europene modern organizate. Constituindu şi însă un puternic imperiu în Africa de răsărit , italienii vor avea de luptat cu duşmănia perfidă şi vindicativă a Angliei. Părăsită de Franţa, Italia va trebui ca să reziste, neapărat să se sprijine în Europa pe cineva. Şi singura mare putere europeană, care ar putea să fie de un imens folos lui Mussolini, este fără îndoială Germania. De altfel Anglia, care pare în, căpeţânală — pe această metodă — n’o mai discută şi pentru a nu se ridiculiza, se acoperi complect cu eventualile hotărâri pe care le va lua în timp Liga Naţiunilor. Această din urmă este totuşi în imposibilitate de a fi categorică. Ar însemna să fie incosecventă cu toate metodele ei până astăzi. Trecând peste inerţia ei, când mari puteri părăsind o, au violat principiile de bază ale menirii ei, nu vedem cum ar putea lua o hotărâre în problema Italo-Abisiniană, când are relaţii atât de intime cu Rusia Sovietică — când au călcat pacte iscălite de ea şi a sugrumat, desfiinţat şi asasinat un stat recunoscut şi de ea şi de Ligă ca independent. Totuşi în cele din urmă se desminte ştirile publicate de ziarele italiene, ca fiind lipsite de orice temei, — ajutorul concret ce urma să fie dat Abisiniei de către Rusia. Care-i viitorul şi rezultatul civilizaţiei? Sau de unde ar mai putea veni salvarea Europei întregi? Când în Abisinia gurile de tun, îşi cer valuri, valuri de carne, iar dictatura Imperialists îşi va realiza visul, călcând în picioare cadavrele eventualei victorii. Dar din totalul acestor frămân, ţări ale războiului italo-abisinian, în care se sbate astăzi, liniştea lumei întregi, din toată această nesiguranţă în care plutim, se desprinde o tristă constatare. Deasupra lumii întregi, clocoteşte în plin cazanul Satanei.... Mărţişoare de Aur — Argint Doubler şi metal, bogat asortiment ieftin la E. Mayerbüchler jun. Palatul Andrée — Str. Tribunei 1 Reparaţie prompt şi solid Lucrări noi în aur şi argint Membru al soc. de Credit „înlesnirea“ Pag- 3 Publicaţiine de licitaţiune. In localul Institutului de Zălogire, Sibiu, Strada Mitropoliei No.19, se fine LUNI IN 9 MARTIE 1936 şi în zilele următoare, totdeauna dela ora 8 şi jumătate Licitafiune asupra obiectelor zălogite cu scadenta până în 31 Ianuarie 1936, şi anume: lucrurile preţioase începând cu Nr. 1865 din anul 1935 iar mărfurile preţioase începând cu Nr. 2882 din anul 1935 până inclusiv No 6828 din anul 1935. Se atrage atenția proprietarilor biletelor de zălogire, în interesul lor propriu, de a face scoaterile sau prolongatiile înaintea nchaflunei. Bilete de amanet sub 109 Lei nu se mai pot prelungi, ci sunt a se scoate Institut de Zălogire Sibiu Informaţiuni Ordonanţa Ministerului de Interne. Ministerul de Interne, cu ordinul Nr. 127-1936 ordonă: 1. ) Toate denumirile inscripţiile şi indicatoarele de ordin public ale judeţelor, oraşelor, satelor străzilor şi drumurilor să se facă în limba română şi conform cu nomenclatura oficială. 2. ) Interzice cu desăvârşire întrebuinţarea vechilor denumiri, atât la inscripţiunile şi indicatoarele făcute de organele oficiale cât şi mai ales prin presă, publicaţiuni, firme reclame şi manifestări publice ale populaţiei minoritare. 3. ) Punem în vedere tipografiilor, că este oprit a tipări diferite imprimante destinate a avea caracter de publicitate (ziare, reviste, cărţi, dări de seamă, etc.) în cari s’ar întrebuinţa altă denumire a localităţilor, decât cele oficiale. Cumpăr piei de vidră, plătesc bine. Adresa la ziar.