Tribuna Sibiului, iulie 1975 (Anul 27, nr. 5821-5825)

1975-07-03 / nr. 5821

Pagina 2 Tribuna Sibiului Anul XXVII, nr. 5821 • Educatoarele şi dulcea lor povară! într-o scrisoare adresată redacţiei, El. Gănescu din Mediaş mulţumeşte călduros, în numele mamelor din cartierul Vitrometan, colectivului de educatoare al grădiniţei nr. 11 (directoare Victoria Tănăsoiu) pentru munca neobosită, plină de roade pusă în slujba educării copiilor lor. Extinzînd frumoasele aprecieri la adresa tuturor educatoarelor din judeţ, să nu uităm că ele deschid în faţa copiilor noştri nu doar cartea şcolii, ci şi pe aceea a vieţii. A vieţii dăruite idealurilor comuniste. • Pe gestionară cine o „tratează“? La subsolul secţiei medicale a Spitalului judeţean funcţionează zilnic, între orele 7—15, un bufet alimentar. Funcţionează e un fel de a spune, ne scrie un grup de bolnavi, pentru că gestionara, tot mereu bolnavă, nu prea dă pe la serviciu. Şi nu e bine. • Pe adresa I.J.G.C.L. Sibiu! Pe str. Aron Pumnul (în dreptul Pieţei Prahova) din Sibiu ■ lipseşte, de cca. 2 luni de zile, capacul la o gură de canal, iar cetăţenii au obosit tot făcînd apeluri. Ce facem? Aşteptăm primul accident...?!o Ştiaţi că__ din anul 1970 şi pînă în primult trimestru al acestui an numărul autoturismelor proprietate personală din judeţul nostru s-a dublat, ajungînd astăzi la 8056? Aceasta demonstrează, dincolo de graiulcifrelor, creşterea puterii de cumpărare şi, implicit, a nivelului de trai ale populaţiei. •n parazit cu trei hobby-uri! Plimbările (citiţi vagabondajul), băutura şi cerşetoria erau cele trei „ocupaţii“ ale lui Petre Stoica (corn. Amărăşti, Vilcea). „Cules", zilele trecute, de pe peronul staţiei C.F.R. Sibiu, unde adormise, s-a trezit în instanţă. Tot aici i s-a schimbat şi ruta pentru 5 luni! • Nu vă jucați cu... apa! Cu două săptămîni în urmă, în bazinul ștrandului din Ocna Sibiului s-a înecat tînărul Milu Gilgen din Sibiu (str. Riplui nr. 36). Sărind în apa rece, victima a suferit, se pare, un stop cardiac. Cercetările continuă. • Felicitări, tovarășe doctor! Venirea pe lume, după mult timp, a primului lor copil a însemnat pentru soţii Maria şi Arpad Benyi o nemărginită bucurie. Iată de ce azi întreaga lor recunoştinţă se îndreaptă spre doctorul Mircea Georgescu de la Maternitatea din Copşa Mică, cel care de fapt le-a salvat băieţelul. • „Omul nepotrivit la locul nepotrivit". In ziua de 17 iunie a.c., autobuzul care trebuia să-i ducă pe navetişti din satul Şoala spre casă la ora 15:30, a plecat din Mediaş, ca şi altădată, cu peste 3 ore întârziere. Vina, susţin revoltaţi navetiştii, o poartă dispecerul Octavian Orăştoianu care, plătit să preîntîmpine asemenea încurcături, le favorizează. Conducerea Autogării din Mediaş n-are nimic de spus? • Stihia şi urmările ei! Duminică, 29 iunie a.c., asupra comunei Răşinari s-a abătut o ploaie torenţială neobişnuit de violentă. Au fost avariate sau distruse 200 de case, reţeaua telefonică, zidul de protecţie al şoselei spre Păltiniş pe o distanţă de circa 1 km., 46 de poduri şi podeţe, 4 puţuri din lunca Stezii, o porţiune de 300 m.p. de drumuri etc. Valoarea pagubelor se cifrează la cca. 4 milioane lei. Au fost mobilizate urgent importante mijloace şi forţă de muncă pentru înlăturarea cit mai grabnică a urmărilor calamităţii. MIRCEA CRIVĂŢ I Interviulul săptămînii 1 . ^ Curier juridic • loan Bogdan — Copșa Mică. Pct. 29, din Precizările Ministerului Muncii nr. 2033/968, privind aplicarea legii 26/967 prevede că unitățile sunt obligate ca în cazul încetării raporturilor de muncă, să acorde compensarea în bani atît a concediului neefectuat pe anul calendaristic în curs (cota respectivă), cit şi a eventualelor diferenţe de concediu cuvenite pe anul 1967 şi stabilite pentru perioada cuprinsă între începerea ultimului an de muncă şi 31 decembrie 1967. 0 Nicolae Oprişor — Sibiu. Dacă v-aţi dat demisia, unitatea era obligată să vă pretindă restituirea din indemnizaţia de concediu acordată pe anul calendaristic, cota corespunzătoare perioadei nelucrate din anul pentru care vi s-a acordat, (art. 19 pct. 5 din Legea 26/967). 0 Gheorghe Neamţu — Mediaş. Plata indemnizaţiei de naştere se poate face tatălui în cazul decesului mamei. Prevederea de mai sus trebuia cunoscută de organul respectiv, fiind publicată în Buletinul Oficial nr. 75/966 — art. 12 din Instr. M.F. şi C.S.P.M.S. date în aplicarea Decretului nr. 954/966, privind indemnizaţia de naştere. 0 Constantin Anghel — Sibiu. Art. 30 al. 2 din Decretul nr. 231/974 prevede că „paza obştească se efectuează de personalul unităţii socialiste sau, după caz, de membrii cooperatori, în afara orelor de producţie, precum şi în zilele de repaus, cu respectarea prevederilor legislaţiei muncii“. (A se vedea art. 123 din Codul muncii). Letiţia Lunceanu — Sibiu. Legea 5/973 prevede în art. 5 al. 2 că fac parte din familie — în privinţa aplicării acestei legi —, soţii, copiii, precum şi părinţii soţilor, întreţinuţi de aceştia. Pentru lămuriri detaliate, adresaţi-vă sectorului locativ al întreprinderii judeţene de gospodărie comunală şi locativă. • Ioana Şimon — Agnita. Art. 154 din Codul muncii vă dă răspuns la întrebarea dv: „femeile gravide, începînd din luna a şasea, şi cele care alăptează nu vor fi repartizate la muncă de noapte“. • Ioan Raţiu — Noistat. Dacă aveţi contract, clauzele acestuia trebuie respectate de ambele părţi. • Ioan Botezatu — Sibiu. Proprietatea asupra imobilului se dovedeşte cu extrasul de carte funciară. Spaţiul nu ne permite să detaliem aspectele problemei, vă recomandăm să vă adresaţi colegiului de avocaţi (Sibiu, str. Lenin nr. 10) pentru lămuriri complete. CAIUS CONSTANTINESCU consilier juridic NE SCRIU CITITORII SUPERLATIVE PE ADRESA COLECTIVULUI DE MUNCĂ DE LA BĂILE OCNA SIBIULUI Un craiovean, Anghel Balteanu, lucrator la Sucursala Dolj a Băncii Naţionale, ne scrie din staţiunea Ocna Sibiului, unde se afla la tratament. Redăm scrisoarea textual: „încă de la sosirea în staţiune, de la director (tov. Petre Guran), pînă la personalul care asigură rezolvarea problemelor de gospodărire şi cazare, îţi dai seama de grija tuturor pentru a te face să te simţi cît mai bine. Primirea se face de salariaţi amabili, care rezolvă imediat solicitările oamenilor muncii sosiţi din întreaga ţară să-şi caute sănătatea în această staţiune renumită pentru puterea miraculoasă a căilor. M-a impresionat grija deosebită cu care îi consultă pe bolnavi medicul Ion Pinciu, ajutat de asistenta Voichiţa Bîldea, aş dori, de asemenea, să amintesc de Maria Timaru de la băile saline care, în prag de pensionare munceşte cu o pasiune demnă de invidiat, de Ana Ştefan, asistentă medicală la fizioterapie, o persoană foarte amabilă cu toţi pacienţii, indiferent de vîrstă, sex, etc. N-aş putea nicicum să uit pe cele două lucrătoare din secţia parafină şi nămol, prin a căror muncă sute de oameni îşi ameliorează boala sau devin sănătoşi. Acestea sunt doar cîteva persoane din colectivul de muncă al staţiunii — cu care am avut eu tangenţă — dar atmosfera generală care domneşte aici m-a convins că toţi lucrătorii îşi desfăşoară activitatea la fel de bine. în ce priveşte calitatea cazării şi curăţenia în vile nu am nimic de reproşat. După o perioadă de tratament de 10 zile mă simt foarte bine, datorită acestui colectiv de oameni minunaţi, îndrumaţi cu competenţă de conducerea unităţii, şi educaţi în spirit comunist de organizaţia P.C.R. Pe această cale le mulţumesc. ANGHEL BALTEANU vila 5, camera 8 Ocna Sibiului La rîndurile de mai sus se poate adăuga că buna reputaţie a staţiunii Ocna Sibiului se confirmă şi din alte scrisori pe care le-am primit la redacţie. Un loc de tratament cu tradiţie de două milenii este onorat de oameni care-şi cunosc meseria şi o practică cu dragoste şi dăruire. Subscriem deci mulţumirilor de mai sus. C. V. Vor dispărea necazurile posesorilor de autoturisme din Hipodrom? (răspunde tovarăşul MACARIE POPA, prim-vicepreşedinte Consiliului popular municipal Sibiu) Aşa cum se ştie, în cartierul sibian Hipodrom se face tot mai simţită o criză a spaţiilor de parcare a automobilelor. Cum poate fi ea rezolvată? — Noi parcări pot fi amenajate în cartier numai la cererea asociaţiilor de locatari. Pentru a obţine aprobarea, acestea trebuie să dispună de un proiect de parcare, executat de Centrul de proiectare judeţean, potrivit normelor de sistematizare. Municipalitatea este dispusă să pună la dispoziţia solicitanţilor utilajele necesare. Nu se va admite executarea de parcări individuale şi nici construirea de copertine, datorită aspectului lor inestetic. Şeful sectorului de sistematizare, arhitectul Ionel Vitoc, vorbea de posibilitatea construirii de-a lungul Văii Săpunului a unor garaje comune (500 —1000 maşini), pe trei nivele, cu circa 25 la sută mairef al ine decit costul unui garaj individual. — Intr-adevăr soluţia există şi este foarte avantajoasă, însă nu va putea fi pusă în practică decit după avizarea schiţei de sistematizare a Văii Săpunului, începînd cu anul viitor. Este vorba de a se amenaja în acel loc o zonă de agrement şi asta comportă un studiu aprofundat al utilităţilor care vor trebui amplasate. (I.S.) • Recent, la Sibiu s-au desfăşurat fazele judeţene ale concursurilor de telegrafie şi telefonie pe ramură. La concursul de telegrafie primele două locuri au revenit, în ordine, Măriei Tolciu şi Măriei Mihuleţ, ambele de la Oficiul municipal de poştă şi telecomunicaţii Sibiu. Concursul de telefonie a cuprins două etape. La centralele cu o singură poziţie de lucru cele mai bune rezultate au fost obţinute, în ordine, de: Magdalena Deszi (Micăsasa), Maria Nistor (Valea Viilor), Ana Toplrceanu (Orlat), Lucreţia Istode (Cristian) şi Eufrosina Dotorin (Arpaş). La centralele cu mai mult de o poziţie de lucru, pe primele trei locuri s-au clasat: Sofia Iulia, Rodica Danură şi Raveca Constantin, toate de la Sibiu. Acestea, împreună cu ocupantele primelor două locuri la concursul de telegrafie, vor participa la faza pe ţară, în anul viitor, în cinstea Congresului al X-lea U.T.C. şi a Conferinţei a X-a a U.A.S.C.R. Comitetul municipal U.T.C. Sibiu, în colaborare cu întreprinderea cinematografică organizează mîine ora 18,30, în sala cinematografului Pacea, concursul „Cineştie cîştigă“ pe tema „Tineretul, personaj de film — tineretul oglindit în cinematografie“. După concurs va rula noul film românesc „Toamna bobocilor“. • La concursul naţional de frizerie, coafură şi cosmetică, desfăşurat recent la Bucureşti, reprezentanţii cooperativei „Igiena“ din Sibiu s-au clasat pe locul 15, dintr-un total de 40 de echipe concurente, reprezentînd tot atîtea oraşe ale ţării. INFORMAJII .ro 0 Răspunzînd solicitărilor tinerilor din municipiul Sibiu, Comitetul municipal U.T.C. organizează mîine ora 18:00, la Casa de cultură a tineretului, un concurs-spectacol al interpreţilor şi grupurilor folk, în vederea selecţiei pentru un ciclu de manifestări cultural-artistice pe perioada vacanţei de vară a elevilor şi studenţilor. %0 Clubul sportiv muncitoresc Sibiu a pus în vînzare abonamente pe anul 1975 la Ştrand. Costul unui abonament (30 de intrări) este de 120 lei. Relaţii suplimentare şi plata la sediul clubului, str. Independenţei nr. 1, tel. 31582, zilnic între orele 8 şi 10. Anul acesta examenul de definitivare în învăţămînt are loc în perioada 26—30 august. Cadrele din învăţămîntul liceal tehnicprofesional vor susţine examenul la data de 1 septembrie. Cooperaţia de consum dispune în întreaga ţară de 17 unităţi şcolare pentru pregătirea cadrelor. La Brăila şi Constanţa fiinţează în anul şcolar următor două şcoli de specializare postliceală pentru specialitatea „depanarea aparatelor de radio şi televiziune“. La Alba Iulia, Bistriţa, Buzău, Botoşani, Caracal, Corabia, Gherla, Huşi, Oradea, Ploieşti, Rm. Vilcea, Sibiu, Sf. Gheorghe, Timişoara şi Tîrnăveni există şcoli profesionale care vor forma cadre în variate meserii de la electromecanici și ceasornicari pînă la cofetari-patiseri și bucătari-ospătari. îndemn la vigilenţă în ultima perioadă sub titlul „pierderi“, la „mica publicitate“ a ziarelor centrale şi locale cea mai mare parte a spaţiului este ocupată de „anularea“ unor legitimaţii de întreprindere pierdute. In perioada 3 aprilie—22 mai a.c. (interval ales de noi la întîmplare) la rubrica mai sus amintită a ziarului nostru au apărut nu mai puţin de 87 de asemenea anunţuri! Faptul, deloc minor, ni se pare că atestă o anume lipsă de responsabilitate. Profitînd de acest soi de neglijenţă, anumite elemente antisociale ar putea pătrunde în incinta unor întreprinderi tocmai folosindu-se de astfel de legitimaţii pierdute. Adresăm de aceea un îndemn la vigilenţă! (D. I.). S-a dat în folosinţă Oficiul P.T.T.R. Sibiu 6 Marţi, 1 iulie a. c., în Hipodrom II s-a deschis Oficiul P.T.T.R. Sibiu 6. Noul oficiu va putea deservi întreaga populaţie din cartierul Hipodrom, precum şi din cartierele Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Calea Dumbrăvii. Oficiul P.T.T.R. Sibiu 6 stă la dispoziţia cetăţenilor cu următoarele servicii: distribuire de presă şi poştă, mesagerii prezentate şi sosite, abonaţi radio şi televizor, telegrame, convorbiri telefonice la cabine sau de la postul telefonic automat interurban. De asemenea, tot aici se pot face abonamente la ziare și reviste, asigurindu-se toate celelalte servicii. Măsuri pe linia aplicării Decretului 51 Vechiul bufet, mic şi insalubru, din cartierul sibian Hipodrom I s-a transformat recent într-o modernă linie de autoservire. în loc de alcool şi pierdere de timp cetăţenii de aici pot servi zilnic, la alegere, 5—6 meniuri, în condiţii igienice, civilizate. Chiar dacă unii cetăţeni nu înţeleg cum se cuvine rostul unor asemenea măsuri, (directorul ICSAP, Ioan Bran, ne spunea că a primit cîteva reclamaţii cum că „pentru o bere ni se cere să gustăm ceva“ sau „nu ni se dă bere pentru acasă“), conducerea ICSAP, impulsionată şi de prevederile Decretului 51, este hotârîtă să continue energica pe linia eliminării ultimelor focare de poluare fizică și morală existente. Pînă la sfîrșitul anului sînt planificate a fi reprofilate o serie de bufete. Astfel, Negoiul (Tribunei 11) va deveni rotiserie. Cindrelul (R. Marx 3) — plăcintărie, Doina (Guşteriţei 32) — plăcintărie, iar Lazaret (Maşiniştilor 2) — rotiserie-patiserie-plăcintărie. Alte unităţi de acelaşi profil — Zorile, Crişul, Lotru, şi Călugărul vor suferi transformări similare in cursul anului viitor. In unele spaţii rămase disponibile (P-ţa Republicii-Agenţia CEC, Crinilor 27 şi Reconstrucţiei 22) vor fi amenajate, cit mai curînd, unităţi de cofetărie. Toate aceste modificări vor reda alimentaţiei publice menirea ei iniţială, în sensul asigurării cu prioritate a necesarului de hrană a populaţiei. (I. S.) Comerţ civilizat — prima linie cu autoservire cin marele cartier sibian „Hipodrom“ . Colegiul de redacţie: VICTOR DOMSA (redac-Redacţia si administraţia: tor şef), IOAN NISTOR (secretar general de re-Sibiu, B-dul Victoriei 11, (indacţie), EMIL DAVID, IOAN DOBRA, ALEXANDRU trarea prin strada Justiţiei). GRAD. Telefon: 1 28 10, 1 31 83. Tiparul: întreprinderea poligrafica Sibiu, Sos. Alba Iulia, nr. 40. (40064))