Tribuna Sibiului, iulie-septembrie 1979 (Anul 31, nr. 6825-6901)

1979-09-15 / nr. 6888

Pag. 2 văzute citite. • Prima ediţie a „Tîrgului breslelor" organizată între 7- 15.IX. a.c. în municipiul Mediaş s-a bucurat de un deosebit succes. Dovadă stau atît miile de vizitatori prezenţi în preajma standurilor, precum şi cifra desfacerilor. Foarte apreciate au fost hainele de blană, lenjeria de pat, paltoanele realizate de meşterii cooperativei „înainte" Agnita, tricotajele şi articolele pentru copii realizate de meşteşugarii de la „Timpuri noi" şi „Textila", produsele de marochinărie, încălţăminte şi îmbrăcăminte expuse de cooperativele „Gheaţa", „Măgura", „îmbrăcămintea" şi „Dumbrava". Un motiv în plus ca U.J.C.M. Sibiu să facă totul pentru permanentizarea acestei manifestări. • în R.F. Germania, potrivit statisticilor oficiale, anual, la fiecare sută de mii de copii sub 14 ani, 367 îşi pierd viaţa în accidentele de pe şosele, ceea ce reprezintă un trist record mondial. Pe locul doi se află Marea Britanie cu 305 cazuri la 100 000 minori. Următoarele două locuri sunt ocupate de Franţa şi S.U.A., fiecare cu cîte 260 accidente mortale la acelaşi număr de copii. • Sîmbătă, 8. IX. a.c., ora 14, ospătarii de la terasa restaurantului „Han Dumbrava" erau ocupaţi pînă peste cap. Cu ce? Nu, nu cu servirea consumatorilor, ci cu servirea... propriei amieze!? Flămînzi şi însetaţi, dar... sătui de aşteptare, cîţiva clienţi s-au îndreptat spre alte restaurante, semn că în unitatea amintită pendinte de O.J.T. Sibiu, unii lucrători şi-au greşit meseria! • în 6 septembrie a.c., în unitatea nr. 21 coafură din Sibiu s-a găsit o cheie de yale. Păgubaşul o poate recupera de la sediul redacţie!, cam. 23. • O „miss" - informează săptămînalul britanic „The Observer" - oferă la licitaţie ... craniul lui Oliver Cromwell, care, susţine proprietara, a fost transmis în familie din generaţie în generaţie ca ... relicvă de preţ. Asupra autenticităţii craniului (văzut ultima oară în public în anul 1661 în... vîrful unei suliţe) urmează să se pronunţe experţii de la Nothingham University. • în cursul unor recente experienţe realizate în sudul ţării, un aerotren al Companiei naţionale de căi ferate japoneze a stabilit un nou record mondial de viteză: 376 km pe oră! După o serie de îmbunătăţiri, la sfîrşitul acestui an, aerotrenul - susţin specialiştii - va atinge 500 km/h!! Ce vreţi, „secolul vitezei", deşi i-ar sta mai bine ca „secol al economisirii resurselor"! • A plecat dintre noi Ioan Găinaru, simpaticul octogenar, nelipsit, în zilele cu soare, din părculeţul din faţa Consiliului popular municipal Sibiu, îi vom păstra o frumoasă amintire bătrînelului nedespărţit de cutia lui de şah, în jurul căreia reuşea mereu să strîngă mulţi, mulţi tineri. • Nu mai putem deschide ferestrele - ne informează V. Mureşan din Terezian, bl. 8, ap. 12 — din cauza mirosurilor pestilenţiale pe care le emană containerele pline ochi cu resturi menajere. Pur şi simplu nu mai ştim ce să credem despre felul cum îşi înţeleg şi cum îşi fac datoria tovarăşii de la salubritate!? • O întrebare de baraj adresată factorilor competenţi: unde se pot încărca în Sibiu buteliile de aragaz tip „turist"? • în urmă cu patru zile, administratorul cantinei I.F.E.T. din Sibiu (str. Octombrie roşu) a găsit o bicicletă Pegas, nouă. • Stadionul „Inter" din Sibiu găzduieşte mîine de la ora 11 partida Construcţii - I.P.A.S., în cadrul etapei a IV-a a diviziei C, seria a XI-a. MIHAI SEVER Cartea 80 000 de cuvinte „cu sufletul la gură“ „Staţi puţin! Vă rugăm, insistent! Staţi! Trageţi-vă sufletul! Respiraţi adine ... Încă o dată" Stimaţi cititori, recunoaşteţi sincer că introducerea ne tentează, cu atît mai mult cu cit urmează invitaţia de a face un posibil ocol al Terrei în numai 80 000 de cuvinte. Să pornim deci, la drum cu o lectură relaxantă şi utilă din moment ce satisface provizoriu eterna curiozitate omenească (cine? ce? unde? cînd? cum?) Memoria reţine date şi fapte unice, în timp ce ochiul rutinat decantează impresii referitoare la spaţii geografice şi afective. Detalii. Multe, inedite, consistente, fără a fi obositoare. Ca cititori suntem avantajaţi de dorul mistuitor de a povesti al autorilor, chiar dacă ne avertizează de la bun început, că n-au avut intenţia de a realiza un ghid cu date istorice şi geografice cu km. sau tarife. Sorina Stark şi Alexandru Stark renunţă la „inventarul rece“ al carnetelor de note, înclinînd spre introspecţie. Fiecare spaţiu respiră prin oamenii săi şi mai puţin prin istorie patinată. Mapamondul nu înseamnă un glob drămuit pe hectare şi continente, ci o imensă concentrare de fiinţe umane şi de spirit. „CU SUFLETUL LA GURA", o carte despre lume şi pentru lume, o carte despre cei care zilnic „la un kg de alimente şi doi litri şi jumătate de apă consumă 12 kg de aer“ şi au sublima datorie să facă lumea mai bună şi mai dreaptă şi mai frumoasă. Ce aflăm din cele 192 de pagini? Totul şi nimic despre ceea ce se numeşte Paris, ce se întîmplă între50 grade şi plus-minus 50 grade, ce e norocul, cum arată un orăşel de turtă dulce şi... Detalii şi cifre insolite. Incintă deopotrivă cotidianul şi exoticul, oferind cu adevărat senzaţia că eşti în faţa unei cărţi „de gînduri, care exprimă dragoste sau revoltă, jenă ori admiraţie, temeri sau speranţă“. Frazele te acaparează prin supleţea exprimării şi inteligenţa stilului „Belle epoque", şniţel, balul Operei, Prater, Strauss, 12 laureaţi ai premiului Nobel. Intr-un cuvînt, Viena şi în cîteva pagini fascinante, impresiile autorilor. Veţi mai afla ce înseamnă politeţea şi punctualitatea într-o ţară cu hoteluri pe metru patrat şi orologii sofisticate. America rămine un capitol inedit in jurnalul de călătorie. Deci, „Aur. Aer. Poluare ... Zgîrie-nori... Oscar ... Crime ... Petrol... Rudy... Crize... Automobil... Watergate ... Smile. O.K.“ ... şi altele. „Staţi puţin! Vă rugăm insistent! Staţi! Trageţi-vă sufletul! ...... şi sâ-ncercăm totuşi, să facem ocolul lumii în 80 000 de cuvinte“. DORA-MARIA POPESCU TRIBUNA SIBIULUI Anul XXXI, nr. 6 888 Rechizite şi uniforme şcolare 99 pentru elevii de la sate Consemnăm după investigarea în mai multe comune şi sate din judeţul nostru — Răşinari, Sadu, Tălmaciu, Avrig etc. — faptul notabil că în acest an au fost luate măsuri eficiente pentru buna aprovizionare cu rechizite şi uniforme şcolare. în aceste condiţii acum, la deschiderea unui nou an şcolar peste tot la sate se pot procura cu uşurinţă cele necesare elevilor, scutind părinţii de alergături inutile. Astfel în 10 localităţi U.J.C.C. Sibiu a luat măsura preambalării rechizitelor necesare elevilor din clasele I—IV, în alte 19 şcoli din tot atîtea centre de comună funcţionează librării mobile care expun şi vînd pe loc rechizite şi cărţi (dicţionare, beletristică). Acţiunea trebuie considerată model de conlucrare între unităţile de desfacere ale cooperaţiei şi conducerile unităţilor şcolare. (I.C.) Deschiderea stagiunii la Teatrul de stat Teatrul de stat Sibiu deschide stagiunea 1979—1980, azi, 15 septembrie, cu spectacolul „De viaţă, de dragoste, de moarte“, realizat de regizoarea Nicoleta Toia, autentic omagiu adus acelora care de-a lungul secolelor au creat tezaurul nostru folcloric, armonii şi sinteze lirice în care fondul profund educativ este în perfectă armonie cu o incontestabilă valoare estetică. Din bogatul material existent s-au ales cîteva dintre cele mai reprezentative creaţii pentru a marca evenimentele cruciale ale vieţii: naşterea şi copilăria, munca şi dragostea, revolta socială, lupta poporului român pentru apărarea fiinţei sale naţionale, moartea şi din nou naşterea ce simbolizează reluarea ciclului vital dar şi optimismul poporului nostru. Spectacolul pune în valoare — prin mijloace specific teatrale — toată această comoară de frumuseţe şi înţelepciune, oferind spectatorilor satisfacţia pe care n-o poate oferi decît întîlnirea cu arta autentică. Laureaţii sibieni ai etapei republicane 2. La capitolul creaţie, artiştii amatori din judeţ au demonstrat mai convingător decît în ediţia I a Festivalului naţional „Cîntarea României“ că tezaurul şi bunele tradiţii ale artei noastre populare pot deveni autentice „rampe de lansare“ pentru ingeniozitatea, talentul şi personalitatea culturală a oamenilor muncii. Faptul că în primul eşalon al celor distinşi cu premiul I au apărut nume noi, de certă valoare şi originalitate, îl explicăm prin îmbunătăţirea asistenţei de specialitate acordată de Centrul judeţean de îndrumare a creaţiei populare şi a mişcării artistice de masă, materializată printr-o muncă mai atentă de descoperire şi promovare a artiştilor populari. Configuraţia „sibiană“ a etapei republicane, pentru secţiunea creaţie artişti amatori este următoarea: Gheorghe Cercel (Sebeşu de Jos) — sculptură; Gheorghe Lăzăroiu (Sibiu) — artă fotografică; Maria Băncioiu (Sibiu) — scoarţe; Maria Gligor (Sibiu) — ţesături; IoanaGoşa (Sălişte) — ţesături; Maria Spiridon (Avrig) — ţesături; Ion şi Ana Omotă (Răşinari) — lucrări executate în piele; Cineclubul Casei de cultură a sindicatelor din Sibiu; Vasile Frunzete (Răşinari) — pictură naivă; Maria Băncioiu „Arta Sibiului“ (Sibiu) — ţesături. • Creatori profesionişti — secţiunea critică şi istorie literară — Mircea Tomuş, redactor-şef al revistei „Transilvania“ pentru volumul „Mihail Sadoveanu“. • Pionieri. Interpretare: ansamblul folcloric al Casei pionierilor din Cisnădie; cineclubul Casei pionierilor din Sibiu; taraful Casei pionierilor din Sibiu; obiceiul folcloric prezentat de Şcoa■ la generală din Jina. La secţiunea creaţie s-au obţinut 5 premii. • Elevi. Interpretare: formaţia de dansuri populare româneşti a Liceului pedagogic şi Liceul industrial nr. 1 din Sibiu, formaţia de fluieraşi a Liceului industrial nr. 2 din Sibiu; Marilena Oprinescu, solistă de jazz, elevă la Liceul industrial nr. 6 din Sibiu. Creaţie: Carmen Negulei şi Daniel Suciu (secţiunea poezie), elevi la liceul „O. Goga“ din Sibiu. • Studenţi. Interpretare: corul de cameră al Institutului de învăţămînt superior din Sibiu. Bilanţ final pentru sibieni: 38 premii I. DORIN GOGALEA »CÎNTAREA ROMÂNIEI* „Şcoala compoziţiei“ • SPORT • Debutanţii noştri sunt la înălţime: astăzi publicăm două miniaturi constituind primii paşi ai autorilor pe tărîmul creaţiei şahiste. Cu acest prilej, constatăm însă participarea redusă la concursul nostru tematic a compozitorilor formaţi. Să fie oare tema impusă atît de dificilă, inabordabilă? Debutanţii dezmint cu succes această presupunere! Atunci?... Autorii miniaturilor sînt: 542(XX) Liuben Cristev din Bucureşti şi 543(XXI) Ladislau Vigh-Tarsonyi din Oradea. Dezlegări de probleme 533. Joc aparent: 1 .... Rd4 2.Dd3x. Soluţie: 1.Df6!(Zugzwang)Re4 2.De5x.___C oriunde 2.Nf3x,____....De4! 2.Nc4x. Frumoasă problemă. Soluţia cu trei variante distincte, ultimele două realizînd o temă nouă în acest concurs — „Corecția neagră“ (apărarea prelungită). 534. l.Dd5(Zugzwang) Rh2 2. De5+ R oriunde 3.Dh5x, 1 .... Rh4 2.DÍ6+ Rh3/h5 3. Dh6/Dg5x, 1.... T oriunde pe orizontală 2.Dd3+ și 3.Dh7x, dar 1___Td2! 2.Tg6! (deschide diagonala c.3 h8 și totodată interceptează diagonala nebunului negru) urmat de 3.Dh8x. 535. Joc ap.: 1 .. . Re7 2.Te5x. Sol.: 1.Td7(Zugzwang)Re5 2.Te7x,1... f3 2.Te3x, 536. 1.Th6(Zugzwang) a3 2.Th3 şi 3.Ta3x, 1... e4 2.Tb5 şi 3.Ta5x, 1... Ra6/a8 2.Rb8/ Rb6 şi 3.Th6/Th8x. Se observă că după a doua mutare a albului, negrul nu poate opune nici o rezistenţă. Informare. Concursul nostru permanent de dezlegări pe semestrul I (1979) n-a putut fi încheiat din cauze obiective. De aceea, cele două semestre (I și II) vor fi cumulate la finele anului, acordîndu-se premii primilor patru dezlegători din fruntea clasamentului, cu punctaj maxim. A.F.I. 2x (4+3) (4+3) ?.* Meci decisiv pentru finala „Cupei F.R.B.“ Astăzi, cu începere de la ora 17, în ringul instalat pe terenul „Luceafărul“ din Sibiu (caz de timp nefavorabil în Sala armatei, din str. Ştefan cel Mare) îşi vor disputa întîietatea în cadrul primei etape din returul „Cupei Federaţiei române de box“ pugiliştii din selecţionatele judeţelor Cluj-Napoca şi Sibiu, întîlnirea este decisivă pentru calificarea în turneul final la care vor participa cîştigătoarele celor 6 serii stabilite anterior. In tur selecţionata judeţului nostru a obţinut două victorii (una acasă și una la Satu Mare), pierzând în fața clujenilor cu 8—4. Gînduri la început de an şcolar (Urmare din pag. I) împreună cu organizaţiile de pionieri şi şoimi ai patriei şi U.T.C. vom căuta ca prin noi mijloace să sporim eficienţa activităţilor culturalştiinţifice, politico-educative şi sportive. Sub directa îndrumare a organelor locale de partid şi de stat, toate cadrele didactice din şcolile judeţului vor trebui să desfăşoare o mai intensă muncă politico-educativă pentru ridicarea calităţii întregii activităţi instructive de formare şi de educare a tinerei generaţii prin şi pentru muncă, în spiritul dragostei faţă de patrie, partid şi popor, pentru formarea unei înalte conştiinţe patriotice. Avînd în vedere valoarea ştiinţifică şi pedagogică a cadrelor didactice din judeţul nostru, cît şi entuziasmul tineretului şcolar, considerăm că noul an şcolar 1979/1980, anul celui de-al XII-lea Congres al partidului, va constitui totodată şi anul unei calităţi superioare în întregul proces instructiv-educativ. Să urăm, aşadar, tuturor — cadre didactice, elevi şi studenţi — „Spor la muncă şi succes la învăţătură“! 3 B SIB Carte tiv“, 14. 1( Grădinu es 20.30 „Vere 10; I „Legele 18 brie: orele ME sul: 9. 11 18.30 tului: în sti 16.30; 8,30 mena. Carpa lodii Roma Pol da timuh Progr.tistic 10.55 lari. In j — Ti rectă Timiș aduna prileji de lui l u i Ceauș gei*tr lui' mân. Renul text desch scolar 1979-15.0 bal: 1 re — nicest transt tă de Hochi da — la tui tional Finali telor nine caden înregi Bled ( menii re por da a nizatf tră. CultUI 17.50 tului. rămîn temă nală. seri. 1 19,35 dia 2( Dalia: petrol episoc rietăt tracti jurna Tra septe Exl 1; 70 11; Exl 67; E 84; 8 m (mete HOR.1 Mi fi ui cerul lat si şi a\ Vînt din perat vor fi și cele 18 și