Tribuna Sibiului, aprilie-iunie 1982 (Anul 34, 7677-7753)

1982-06-17 / nr. 7742

Pag. 1 Educaţia patriotică — o permanenţă in activitatea noastră Chiar dacă punctăm cîteva idei generale — valabile pentru orice şcoală, încercăm să inserăm cîteva din activităţile destinate educaţiei patriotice desfăşurate in anul şcolar recent încheiat la Şcoala generală Nocrich. Călăuziţi de repetatele îndemnuri adresate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al P.C.R. cu privire la misiunea nobilă a şcolii în educarea tineretului şi din dorinţa de a transpune în viaţă sarcinile trasate, atît planul general de muncă al şcolii, cit şi programele de activitate la nivelul unităţii de pionieri şi organizaţiei U.T.C. au prevăzut o serie de acţiuni concrete care vizează educaţia patriotică. Desigur, fiecare obiect de invăţămint în parte contribuie la sădirea sentimentului de dragoste pentru patria socialistă, a ataşamentului profund la măreţele sale idealuri, printre acestea istoria, geografia, limba română avînd ponderea cea mai mare. De asemenea, fiecare cadru didactic, în cadrul lecţiilor, prin conţinutul lor şi prin metode adecvate se străduieşte să formeze adevărate convingeri patriotice, în timpul orelor de curs ataşamentul faţă de patrie dobîndeşte un caracter conştient şi activ. Un rol de seamă în realizarea educaţiei patriotice care este o permanenţă în şcoala noastră, îl au activităţile în afara clasei şi şcolii, la nivelul organizaţiilor de pionieri, „Şoimi ai patriei“ şi U.T.C., în cadrul cărora s-au desfăşurat diferite acţiuni cu caracter patriotic. Mai intîi evidenţiem educaţia prin muncă şi pentru muncă prin participarea efectivă a pionierilor şi uteciştilor, români şi germani, la campania agricolă din toamnă. Pionierii şi uteoiştii conştientizaţi că patriotism înseamnă şi năzuinţa continuă de a face patria mai frumoasă, mai bogată, mai puternică, au intensificat acţiunile de strîngere a materialelor recuperabile, încît pînă în prezent s-a îndeplinit angajamentul la muncă patriotică în proporţie de peste 90 la sută, urmînd ca pină la finele anului şcolar să se realizeze integral. Patriotism înseamnă şi preţuirea jertfei înaintaşilor, a trecutului istoric. Dacă strămoşii noştri şi-au dovedit dragostea de ţară apărindu-şi-o cu arma-n mină, copiii — urmaşii lor — în timp de pace, le cinstesc memoria prin ample spectacole cultural-artistice şi sportive, cu un bogat conţinut patriotic, prezentate cu ocazia diferitelor evenimente importante din istoria patriei şi partidului. Pionierii au fost mobilizaţi în masă să participe la ştafeta „Porumbelul păcii“ prin alcătuirea unui album cu cele mai reuşite creaţii ale lor (poezii, desene, compuneri), s-a deschis o expoziţie cu desene sub genericul „Copiii lumii doresc pacea“. In vederea cunoaşterii realizărilor obţinute de poporul nostru sub conducerea partidului, pionierii au vizitat unităţile economice din comună. Pentru orientarea şcolară a elevilor spre meserii deficitare în comună, pentru a contribui direct la înflorirea Nocrichului, s-au organizat şedinţe comune cu părinţii prin lectorate care vizau orientarea şcolară şi profesională. Nu avem pretenţia că am epuizat tot ce s-ar fi putut spune in legătură cu educaţia patriotică din şcoala noastră, dar considerăm că în parte s-au amintit cele mai importante aspecte. prof. DOINA BLAGA CURIER Mai mulţi cetăţeni întreabă: Ce fel de asigurare pentru autovehicule se poate încheia pentru plecările în străinătate de către filiala A.C.R.? Răspuns: Pentru plecările în străinătate cu autoturismul propriu, filiala A.C.R. Sibiu, poate indicia următoarele forme de asigurare: • asigurarea de răspundere civilă auto sub forma contractelor de asigurare pentru care se eliberează documentul internaţional „CARTE ALBASTRA“ pentru ţările socialiste, şi „CARTE VERDE“ pentru ţările capitaliste, inclusiv R.S.F. Iugoslavia; • asigurarea de avarii — casco — pentru pagubele cauzate la autoturismul propriu în străinătate, absolut necesară pentru fiecare posesor de autovehicul intrucît prima de asigurare se plătește în lei, iar eventualele reparaţii provenite din accidente de circulație se suportă de societatea de asigurare din străinătate. Ambele asigurări se pot încheia și în străinătate dar cu plata primelor de asigurare in valută. • asigurarea suplimentară ile furt al autoturismului sau al unor părți ale acestuia; • asigurarea suplimentară pentru cazurile in care autoturismul este condus de alte persoane decît asiguratul; • asigurarea facultativă „TURIST" pentru cazurile de accidente corporale, în care se include şi asigurarea de bunuri casnice din gospodăria proprie. Relaţii suplimentare se pot obţine de la unităţile ADAS din Sibiu, Mediaş şi Agnita precum şi la filiala ACR Sibiu. (M. MUREŞAN) TRIBUNA SIBIULUI Anul XXXIV, nr. 7742 Breviar cultural • PLASTICA SIBIANA LA „TEATRUL MIC“. De curind, în foaierul Teatrului Mic din Bucureşti a avut loc vernisajul unei expoziţii de artă plastică aparţinînd pictorului sibian Ştefan Lăţea Brandeş. Sub genericul „Portrete ale actorilor Teatrului Mic“, artistul sibian oferă spectatorilor o „galerie“ de imagini „sustrase" de penelul artistului din lumea şi ambianţa specifică a prestigiosului teatru bucureştean. Autorul realizează un excurs dezinvolt slujit de virtuţile talentului său. Manifestarea a fost precedată — şi corelată — de prezentarea volumelor „Elogiu actorului“ şi „Nemurirea teatrului“ scrise de profesorul Horia Deleanu. • DE REŢINUT aceste frumoase versuri: „învaţă de la păsări să fii mereu un zbor/ Ia seama, fiu al jertfei, prin lumea care treci / Să-nveţi din tot ce piere cum să trăieşti în veci“. • PREZENŢE CULTURALARTISTICE SIBIENE LA TELEVIZIUNE. Această săptămînă ne oferă posibilitatea semnalării unor plăcute prezenţe cultural-artistice din judeţ pe micul ecran. După emisiunea „Pe sub munte-n Făgăraş“ realizată marţi cu sprijinul artiştilor amatori din Sebeşu de Jos îndrumaţi de instructor Doina Stoica, vineri, 18 iunie a.c., ora 15:45 în cadrul emisiunii în limba germană este difuzat reportajul TV „Aici sunt acasă. Agnita — coordonate industriale şi urbanistice“, în ciclul de emisiuni „Centre muzicale ale ţării", sîmbătă, 19 iunie a.c., ora 11:05 (TV 1) va fi transmis un concert al orchestrei Filarmonicii din Sibiu dirijată de Petre Sbârcea, repertoriul cuprinzînd muzică de Joseph Haydn. Pe acelaşi program, ora 13:00 emisiunea „La sfîrşit de săptămînă“ ne propune reportajul TV „Meşteşugarii Săliştei şi alţi oameni din Mărginimea Sibiului“, realizat de Marius Vintilă. In campionatul judeţean de fotbal LIDERUL - victorie şi in ultima etapă • CFR—CSUTCI 2—3 (0-1). Mai tehnici, studenţii au condus la mijlocul reprizei secunde cu 3—0, prin golurile înscrise, în ordine, de E. Pop, M. Stoica şi Şt. Popa. Feroviarii, cu un finis mai bun, reuşesc să reducă din handicap prin Duca şi Leb. • Firul roşu—Sparta 1—0 (0—0). Textiliştii din Tălmaciu au încheiat campionatul cu o victorie, care le asigură poziţia a noua in clasament, loc mai mult decit onorabil pentru o proaspătă promovată. Unicul gol a fost realizat de Dragoş Cornel. • Carbosin—Metalul Sibiu 1—2 (1—1). Meci aspru în care gazdele au deschis scorul prin Sălcudeanu în min. 32. Metalurgiştii sibieni egalează prin Telciu în min. 44, pentru ca tot el să înscrie golul victoriei la 3 minute după reluarea partidei. • Textila—Progresul 2—1 (1—0). Victorie preţioasă a textiliştilor medieşeni, care în retur au avut o comportare mult superioară faţă de cea din toamnă. Au marcat Sălcudeanu şi Groza pentru gazde şi Petrică pentru formaţia din Dumbrăveni. • Construcţii—Păltiniş 4—1 (1—0). Foştii divizionari C au cîştigat lejer în faţa răşinărenilor, graţie golurilor realizate de Dumitrică (2), Stîngaciu şi Gunesch (din lovitură de pedeapsă). Punctul de onoare al oaspeţilor se datoreşte lui Bîra. • A.S. Mecanica—Metalul Copşa 2—0 (0—0). Partidă de bun nivel tehnic la care şi-au adus contribuţia în egală măsură ambele formaţii. Au marcat Pastor şi Păucean. • ITA—Inter 1—4 (0—2). Campioana şi-a onorat „cartea de vizită“ cîştigînd la Mediaş cu un scor care ne scuteşte de comentarii. Au înscris pentru învingători Armeneanu (3) şi Bariu. Golul gazdelor a fost înscris de Binder din lovitură de la 11 m. V. MARA UN APEL LA RAŢIUNE TRIM PĂCII-emblema tinereţii noastre Continuatori ai tradiţiilor de luptă ale înaintaşilor noştri pentru afirmarea idealurilor umaniste, de pace, prietenie şi colaborare cu toate forţele progresiste ale lumii, studenţii sibieni îşi exprimă totala adeziune faţă de iniţiativele de pace ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, faţă de „Apelul poporului român adresat sesiunii speciale a O.N.U. consacrată dezarmării“, fiind hotărîţi să nu precupeţească nici un efort pentru o lume a păcii şi dreptăţii, în care tineretul român să se poată dezvolta nestingherit în condiţii de deplină libertate şi securitate. Noi, tinerii României de azi, vrem să trăim în pace pentru că ne-am născut şi am trăit in pace. Nimic nu ne este mai scump decît pacea şi patria noastră liberă şi suverană. Triumful păcii este emblema noastră, a tinereţii noastre. Prezentul Terrei confruntat cu un plus de tensiune reclamă acum mai mult ca oricînd acţiuni energice pentru salvgardarea păcii. în acest context major al luptei şi demnităţii umane, manifestările politico-educative şi cultural-artistice organizate în aceste zile la Casa de cultură a studenţilor sînt expresia concretă a dorinţei legitime a celor ce studiază în cetatea de cultură şi ştiinţă a Almei Mater din Sibiu, de a fi părtaşi direcţi la evenimentele pe care le trăim, de a spune un NU hotărît războiului şi morţii şi, in acelaşi, timp un DA hotărît triumfului vieţii, libertăţii, triumfului păcii şi progresului. Relevăm doar cîteva din acţiunile care s-au bucurat de interesul şi larga participare a studenţilor: seara de poezie patriotică desfăşurată sub genericul „Manifest liric pentru pace", susţinută de membrii cercurilor literare ale Casei de cultură şi Institutului de învăţămint superior Sibiu; montajul muzical-literar „Sîntem fiii unui neam liber şi dornic dintotdeauna de pace“; interesanta expunere a profesorului Nicolae Todericiu de la Facultatea de filologie-istorie, intitulată „Educaţia pentru pace"; dezbaterea iniţiată de student poliţei ub cu tema „România — Ceauşescu — acţiune constantă, fermă pentru triumful politicii de pace şi colaborare în numele viitorului omenirii". ION VIDRIGHIN, Directorul Casei de cultură a studenţilor Sibiu DORIN GOGALBA Din noul peisaj al cartierului Hipodrom III, Sibiu Foto: Fred NSS Elevi în întrecere • Pădurea Dumbrava a găzduit în 11 iunie a.c. faza judeţeană a „Cupei pionierul“ la orientare turistică. Pe primele trei locuri s-au clasat in ordine: Şc. gen. Cisnădioara, Şc. gen. nr. 4 Sibiu si Lic. Axente Sever Mediaş. • In 12 şi 13.VI.a.c. pe terenurile Şcolii sportive din Sibiu s-au desfăşurat întrecerile de handbal din cadrul campionatului şcolilor generale. Au participat 8 echipe de băieţi şi 11 echipe de fete. Rezultate: fete 1. Şc. gen. nr. 21 Sibiu, 2. Şc. gen. nr. 2 Gisnădie, 3. Şc. gen. nr. 19 Sibiu. Băieţi: 1. Şc. gen. nr. 6 Mediaş, 2. Şc. gen. nr. 1 Agnita, 3. Şc. gen. Arpaşu de Jos. • In 13.VI, la Turnu Roşu a avut loc „Cupa pionierul“ la oină. Pe locul întii s-au clasat reprezentanţii şcolii gazdă, locul secund revenind Şc. gen. nr. 17 din Sibiu. • în 12 iunie, a.c. Consiliul judeţean al organizaţiei pionierilor Sibiu a organizat complexul aplicativ „Pentru apărarea patriei“. Cele mai bune s-au dovedit echipajele şcolilor gen. Gh. Lazăr Avrig, nr. 1 Cisnădie şi, respectiv, nr. 5 din Sibiu. SPORT...SPORT... Clasamentul campionatului judetean de fotbal ediţia ’8)-'82 1. Inter 34 29 4 1 133-10 62 18. Viitorul Nocrich 34 02 36-101 2 Echipele Spicul si Viitorul au fost excluse din campionat. I. T.A. si Păltiniş — retrogradează In campionatul județean II. Campioană: Inter Sibiu. 34 8 4 22 38-107 20 34 3 1 30 14-99 7 2. Unirea 34 27 5 2 93-12 59 3. C.S.U. T.C.I. 34 24 6 4 92-31 54 4. Met. Sib. 34 22 6 6 58-28 50 5. Constr. 34 20 6 8 68-34 46 6. A.S. Mec. 34 17 8 9 57-43 42 7. Sparta 34 15 5 14 57-41 35 8. Met. Copsa 34 14 7 13 61-45 35 9. Firul roșu 34 14 3 17 51-52 31 10. Record 34 14 3 17 36-47 31 11. Progr. D-veni 34 14 2 18 63-62 30 12. C.F.R. 34 12 5 17 56-72 29 13. Carbosm 34 10 8 16 41-56 28 14. Textila 34 11 5 18 36-76 27 15. I.T.A. 34 8 6 20 31-81 22 16. Păltiniș Rășinari 17. Spicul Seica Festivalul jocurilor de mişcare Recent, în parcul Casei pionierilor şi şoimilor patriei din Sibiu s-a desfăşurat faza judeţeană a celei de-a doua ediţii a festivalului jocurilor de mişcare pentru şoimii patriei. Au participat peste 200 de şoimi ai patriei constituiţi in 15 echipaje din grădiniţe şi şcoli. Ştafetele aplicative, jocurile de mişcare prezentate s-au remarcat prin originalitate, complexitate, utilitate practică şi — ceea ce le e întotdeauna caracteristic micuţilor şoimi — prin voioşie. Iată-i pe cîştigători. Grădiniţe: L Grădiniţa nr. 13 Mediaş; II. Grădiniţa nr. 7 Cisnădie; III. Grădiniţa nr. 3 Mediaş. Clasa I:I. Şcoala generală nr. 4 Sibiu; II. Şcoala generală nr. 17 Sibiu; III. Şcoala generală Miercurea. Dirttrack la Sibiu Sîmbătă, 19 iunie a.c., pe stadionul Voinţa, are loc etapa a II-a a Campionatului naţional pe perechi la dirttrack cu alergători de la Metalul Bucureşti, Steaua Bucureşti, C. S. Brăila, I.P.A. şi Voinţa Sibiu. La ora 16 se desfăşoară concursul speranţelor, apoi întrecerea seniorilor. Orientare Tot in 19. VI., ora 8, Pădurea Dumbrava va găzdui faza de zonă a „Voinţiadei“ la orientare, în organizarea UCECOM Bucureşti prin U.J.C.M. Sibiu şi A. S. Voinţa. Participă sportivi din 20 judeţe. 11,00 T Școala s o scoal sat. Repoi 11.25 Fi) „Lumini — episodi Un vast I activitate ideologică tea pentn goarelor. cîntece 16 16,05 Un gram date politic: 16.25 lor Document: Revista „C mâniei“ 1 oul tinere închiderea mului 20, nai 20,30 tea econoi Un vast E activitate ideologică nătura no tru paceculturală, programe te politice 21,55 Din celor mai melodii 22,15Tele din„ SIBIU -spaţiu", ore 13,45;16. Arta: „Ore 10; 12; 14 18,30si 2a tului: „si orele 10; 18 $i20. MEDIAS sul: „Sen-lui“, orele 13,45; 16. Tineretului: nil", orele 18,30 si 2( CISNADI zi era", ori 18 $i 20. DUMBR/ ci dent la rele 9; 18 OCNA * „Incident I orele 10; TUF Un coleg al Teatru Sibiu efernă la dat nie, un litoralul cu piesa măgării“ ghe Vlad. PRONO Tragerea nie 1982. Extrage. 4 30, 41, Extrager 11, 21, 31, (meteoroli) IULIAN Mîine, va încălz în genera Cerul va Vîntul va Temperaţi me vor i între 9 şi iar cele r tre 20 şi