Tribuna Sibiului, iulie 1988 (Anul 40, nr. 9616-9637)

1988-07-06 / nr. 9618

Pag. 2 văzute citite auzite • E o tradiţie pentru „Dacia-Service" (ca de altfel şi pentru alte întreprinderi) să-şi sărbătorească, din cînd în cînd, veteranii în producţie. Zilele trecute, la unitatea mai sus amintită, a avut loc o festivitate dedicată celor care au lucrat aici o perioadă de peste 30 de ani. Să-i numim: Miron Hentea, Mihai Boar, Gh. Ursache, Petrică Coşa, Irimie Mareş, Hans Benning, Mihai Rechert. La cei peste 30 de ani de muncă le urăm şi noi încă mulţi înainte! • In 4 iulie a.c. (că de anul trecut am şi uitat) în jurul orei 16, cam o oră şi jumătate troleibuzul 2 n-a trecut deloc prin staţia de la Teatrul de Stat - pentru că se juca o... dramă! • C.V. ţine cu tot dinadinsul să-şi cumpere o pereche de găini din rasa Paduană — rasă caracterizată prin „barbă" şi „favoriţi". (Amicul C.V. este spin!). • Ziceam, intr-un foileton, cîte ceva despre „focurile la iarbă verde", dar am omis să amintesc şi despre cele din Parcul „Sub Arini". Atenţie! • O decoraţie interioară de bun gust (de altfel ca şi servirea) veţi găsi la barul de pe terasa Casei de Cultură a Sindicatelor Sibiu. Este meritul ceramistului Octavian Hoandrea şi al şefului localului Ion Lemnăşanu. • Căminul cultural din Şaroşu pe Tîrnave se află într-o stare de Plîns — murdar, nevăruit şi... fără activitate. Poate oraşul Dumbrăveni, de care aparţine satul cu pricina, are ceva de spus! • Tot despre necurăţenie, în preajma chioşcurilor (şi nu numai în preajma acestora) de la lacurile din staţiunea Ocna Sibiului te „împiedici" de fel de fel de resturi alimentare, de ambalaje etc., dar mai ales te poţi cresta în talpa piciorului cu cioburi de sticlă semănate de băutorii de bere. • Şi încă ceva, pe aceeaşi temă, recomandă igieniştiii cei ce merg la ştrand, înainte de a intra în bazin să treacă pe sub duş (ca să-şi spele . . . transpiraţia şi să se . . . aclimatizeze). Dar şi mai şi: Nicolae Surdoiu din Gorj (surd la civilizaţie!) cazat la „Continental" Sibiu, a părăsit hotelul lăsînd camera într-o stare de murdărie pe care pixul nostru nu o poate ilustra. • Mai mulţi locuitori de pe strada Măsarilor întreabă „de ce ajunge ziarul — ziarul „Tribuna Sibiului" — după ora 14, ba chiar şi a doua zi după apariţie? Punem şi noi aceeaşi întrebare Difuzării presei! • Fanfara I.A.S. Apoldu de Sus a luat premiul... cel mai de sus la un concurs al fanfarelor (peste 20 de formaţii participante) care s-a ţinut la sfîrşitul lunii iunie la Buziaş (judeţul Timiş). • Grădina zoologică din Dumbrava Sibiului şi-a „completat" efectivele cu: lebede, cormorani, stîrci cenuşii, stîrci de noapte(!), ţigănuşi (parcă n-am avea destui!), pescăruşi, raţe sălbatice (fără varză!), maimuţe, un bardou pitic, un bivol alb. Şi, pînă la finele lunii septembrie se va mai imbogăţi cu: doi ponei, mai multe maimuţe (din specii diferite), un jaguar, o panteră neagră, antilope (una „Elan" și una „de Mlaștină"!), pelicani (dar nu stilou din renumita marcă) și alte păsări (care zboară dar nu se mănîncă). Toate astea, cică nu-s în contul ursului fugit, pentru că in,dividul a fost prins și . . .poprit! • Locatarii blocului nr. 11 din str. Semaforului Sibiu invită „Sanepidul" în sector pentru a lua măsuri împotriva Magazinului alimentar nr. 62, care lasă ambalajele (murdare) cu săptămînile sub ferestrele oamenilor (pentru serenadă de . .. mirosuri) . DIACONU TRIBUNA SIBIULUI Anul XL, nr. 9618 Dascălul ca o făclie Ultima şedinţă de lucru, din anul şcolar 1987188 a cadrelor didactice ce predau la clasele a IV-a din municipiul Sibiu (condusă de învăţătoarea Şerban Maria de la Şcoala Generală Nr. 5 Sibiu), s-a desfăşurat în satul natal al marelui poet naţional, Octavian Goga. Cu emoţie, sfială şi recunoştinţă cele 45 cadre didactice venite din şcolile Sibiului, se îndreptau spre casa memorială a celui care le-a descris în mod inegalabil profesia îmbrăţişată, prin versuri de o sensibilitate rară in poeziile „Dascălul“ şi „Dăscăliţa“. In atmosfera plină de mireasmă şi poezie a Răşinarului elevii clasei a IV-a de la Şcoala Generală Nr. 2, au prezentat pentru cei prezenţi montajul lterar-muzical: „Omagiu poetului răşinărean Octavian Goga“. S-au depănat ca intr-un vis poezii despre natura satului, despre oamenii contemporani cu poetul, oameni deosebiţi, care au lăsat urmaşilor dragostea de muncă, de pace şi de dreptate, pe care să le păstreze ca pe cele mai sacre lucruri. Intr-adevăr, răşinărenii de azi nu dezmint dorinţele înaintaşilor ci, se străduiesc, ca de altfel toţi fiii satelor şi oraşelor patriei, să-şi înfrumuseţeze locul natal, aceasta contribuind la înfrumuseţarea întregii ţări. In cabinetul de ştiinţele naturii al Şcolii Generale Nr. 2 Răşinari, ce poate concura cu cele mai frumoase cabinete din judeţul Sibiu, s-a continuat activitatea cercului cadrelor didactice prin susţinerea referatelor: „Forme şi procedee folosite în scopul formării şi cultivării gustului pentru lectură la elevii din clasele I—IV“, prezentat de învăţătoarea Felicia Oprişor de la Şcoala Generală Nr. 21 Sibiu şi „îmbinarea lecturii explicative cu tehnicile muncii cu cartea“, susţinut de învăţătoarea Toda Eugenia de la Şcoala Generală Nr. 17 Sibiu. Discuţiile purtate pe marginea activităţii pioniereşti, pregătite de elevii clasei a IV-a, precum şi a referatelor susţinute au scos în evidenţă faptul că dascălul are, aşa cum spunea Onisifor Ghibu, menirea de a lumina poporul: „Dascălul este făclia care se stinge luminînd“. Şi într-adevăr din rezultatele frumoase obţinute de dascălii claselor a IV-a din cercul pedagogic municipal reiese că aceştia îşi cunosc bine nobila misiune de dascăl şi muncesc cu pasiune şi dăruire pentru ridicarea la cote superioare, de creativitate şi eficienţă a învăţământului sibian. Minerva OLTEAN, învăţătoare, Şcoala Generală nr. 2 Răşinari CONSEMNĂRI Consfătuire medicală interjudeţeană Filiala Sibiu a Uniunii Societăţilor de Ştiinţe Medicale — Secţia de Medicină Generală Mediaş, în colaborare cu Societatea de Gastro-Enterologie şi Direcţia Sanitară a judeţului Sibiu, a organizat în Mediaş, la finele lunii iunie, o importantă manifestare medicală, în cadrul căreia au fost dezbătute etiopatogenia, diagnosticul şi tratamentul pancreatitei acute şi cronice. Tematica abordată a determinat prezenţa unor personalităţi medicale din centrele Bucureşti, Cluj-Napoca şi Timişoara, alături de specialişti ai Spitalului Judeţean Sibiu şi ai Spitalului Municipal Mediaş, precum şi a unui mare număr de medici generalişti. Cadrul problematicii dezbătute a fost determinat de amplul şi complexul raport intitulat „Probleme actuale de etiopatogenie, diagnostic şi tratament al pancreatitelor acute şi cronice“ prezentat de Conf. Univ. Dr. Alexandru Oproiu de la Spitalul Clinic Fundeni — Bucureşti. Comunicările, în număr mare, au detaliat unele aspecte clinice de diagnostic şi tratament, enunţate în raportul menţionat. Amintim dintre aceste comunicări de deosebită valoare practică: „Diagnosticul imagistic, (ecografic) în afecţiunile hepato-bilio-pancreatice“ (Dr. G. Jovin — Bucureşti), „Valoarea şi limitele computer-tomografului în afecţiunile bilio-pancreatice (Dr. Şerban Georgescu — Bucureşti), „Analiza semiologică a suferinţelor pancreatice (Conf. Univ. Dr. Gh. Badea şi colaboratorii — Cluj- Napoca), „Corespondenţa radio-ecografică în pancreatita cronică şi în cancerul pancreasului“ (Dr. A. Ordeanu şi colaboratorii — Cluj-Napoca), „Valoarea testului glico-amilazuric (ERMINI) în diagosticul unor afecţiuni pancreatice“ (Conf. Univ. Dr. T. Banciu şi colaboratorii — Timişoara), „Aspecte ale modificărilor pancreatice la hotarul acut-cronic neoplazic“ (Dr. O. Rada şi colaboratorii — Timişoara). Experienţa locală a constituit subiectul unor comunicări prezentate de Dr. M. Deac şi colaboratorii săi de la Spitalul Judeţean Sibiu, precumşi de doctorii T. Florea, M. Rabiu şi colaboratorii acestora de la Spitalul Municipal Mediaş. Raportul, completat de comunicările prezentate şi de discuţiile prilejuite, a permis formularea unor concluzii practice referitoare la atitudinea corectă a medicului practician în faţa pancreatitei acute şi a celei cronice. Dr. medic Radu ISPAS a S3m Campionatul judeţean fotbal , la Odată cu încheierea jocurilor celei de a 30-a etape, desfăşurate în săptămîna ce a trecut, a căzut cortina peste ultimul „tablou“ al Campionatului judeţean I de fotbal, ediţia 1987/ 1988. Aceasta s-a încheiat cu victoria scontată şi meritată a formaţiei Carpaţi Agnita, un „unsprezece“ ce îşi asigurase, cu încă multe etape înainte, dreptul de a disputa barajul pentru eşalonul superior în care evoluase cu un an în urmă. Avînd la dispoziţie un lot tînăr, omogen, bine pregătit fizic şi tactic, cu mulţi jucători rapizi, cu aptitudini tehnice, liderul s-a detaşat şi a terminat cu un apreciat avans această cursă, pe care a dominat-o cu o precizie de metronom, de la un cap la celălalt. Este un merit incontestabil al antrenorilor C. Barbu şi I. Flităr, a conducerii asociaţiei, a întregului lot de jucători, din care am cita acum pentru merite deosebite pe I. Pavel, T. Irimie, C. Oliu, N. Popescu, O. Olteanu, I. Ciceu, I. Szombety şi G. Schappes, ca şi a entuziastei şi disciplinatei lor galerii, ce şi-a încurajat şi însoţit favoriţii atît acasă cit şi în deplasare, constituindui-se în cel de al 12-lea jucător al formației. Principala contracandidată la titlu, în special în turul campionatului, Carbomet Copșa Mică, după ce a cedat în etapa a 17-a pe propriul teren cu 1— 2 în fața viitoarei campioane, deşi a avut în continuare comportări contradictorii, a ocupat în final un merituos loc doi, dar la 10 puncte distanţă de lider, lucru nemaiîntîlnit in nici una din precedentele ediţii ale acestui campionat. Oricum, exigentul antrenor Gh. Albotă şi-a reconstruit, în spiritul seriozităţii ce-l caracterizează, o echipă careîn ediţia viitoare, suntem convinşi, va avea un cuvînt mai hotărît de spus. Următoarele clasate — Metalul Sibiu, Unirea Ocna Sibiului şi Vitrometan au fost formaţiile care au făcut faţă cu succes rigorilor unui campionat superior calitativ celor anterioare, sibienii şi medieşenii fiind, alături de jucătorii din Tălmaciu şi cei ai Textilei Mediaş, singurii care au cucerit victorii în faţa campioanei. Cele trei formaţii, dînd deplin credit tinereţii şi-au redat de pe acum jucătorii în vederea confruntărilor viitoare, ele oferind spectatorilor, la fiecare apariţie, partide de bună calitate, cu reale virtuţi tehnice şi spectaculare. Din grupul celor 7 formaţii de mijloc (Relee, Construcţii, Firul RoşuF., Record, I.T.A.Geamuri, C.F.R.-I.U.P.S. şi Vulturii) am remarcat jocul aerisit şi tehnic al constructorilor (se simte competenţa şi mina antrenorului C. Zotincă) urmăriţi de ghinion în multe partide; elanul şi jocul elaborat al textiliştilor din Tălmaciu, pregătiţi de entuziastul şi neobositul I. Pîţan; ascensiunea din retur a formaţiilor I.T.A.Geamuri, care are azi un alt mod de exprimare în teren datorită instruirii lui M. Tulinschi şi C.F.R.-I.U.P.S. (şi aici simţindu-se prezenţa lui N. Florescu nu numai la timonă ci şi în teren), pregătirea minuţioasă şi atentă a Recordului, ca şi evoluţia constant bună, după un început timid, a proaspetei promovate Vulturii din Şura Mică. Ne-am fi aşteptat mai mult de la Relee Mediaş care în trecut ne obişnuise cu prestaţii mai bune. Tractorul, Voinţa-Balanţa, Sparta şi Textila Mediaş, deşi au etalat de multe ori im joc plăcut ochiului, s-au zbătut spre final doar pentru a evita „zona fierbinte“ a retrogradării. Primele două şi-au realizat obiectivul. Ultimele aşteaptă reuşita la examenul de baraj al agniţenilor (noi le dorim succes convinşi fiind că-i vor absolvi cu brio) ca să rămînă ambele în eşalonul actual. In caz contrar vor susţine un joc de baraj pentru a decide formaţia ce va lua în anul viitor drumul spre Dumbrăveni, Tîrnava, Alina şi Aţe). V. MARA Clasamentul 1. Carpaţi Agnita 2. Carbomet C.M. 3. Metalul Sibiu 4. Unirea O. Sib.* 5. Vitrometan 6. Relee Mediaş 7. Construcţii Sibiu 8. Firul Roşu T. 9. Record Mediaş 10. I.T.A.-Geamuri M. 11. C.F.R.-I.U.P.S. Sibiu 12. Vulturii Şura Mică 13. Tractorul Sibiu 14. Voinţa-Balanţa 15. Sparta Mediaș 16. Textila Mediaș 30224 478-1918 30174 953-3238 301551051-2935 301811142-2234 301461058-4234 301191028-3531 301181134-2630 301321533-4428 301071347-4727 301071330-3427 301151439-5127 301061425-3926 301051531-4425 30891336-5325 30771627-5021 30851720-6521 * Echipă penalizată cu 3 puncte. Premiu anual de poezie Stagiunea 1987—88 a Cenaclului de limba germană „Adam Müller Gutenbrunn“ al Asociaţiei Scriitorilor din Timişoara s-a încheiat printr-o şedinţă festivă, în cadrul căreia au fost decernate premiile literare ale cenaclului pentru stagiunea curentă. Pentru stagiunea 1987—88, premiul de poezie al cenaclului menţionat a fost acordat poetei medieşene Ilse Hehn, autoare a 4 volume de versuri. Aceeaşi scriitoare are sub tipar la Editura Kriterion cel de-al cincilea volum de versuri intitulat „împotriva curenţilor fluviului“. Joi, Concurs tehnicoaplicativ de motociclism Gradul sporit de interes manifestat deopotrivă de tineri şi Unul dintre cei mai asidui organizatori ai sporturilor cu motor — Comitetul Municipal Sibiu al U.T.C. — a fost demonstrat şi cu ocazia ultimului concurs tehnico-aplicativ de motociclism, desfăşurat în ultima zi a lunii iunie a.c. Competiţia care a inclus două probe de îndemînare (desfăşurată pe pista stadionului sibian Voinţa), şi de viteză în coastă (pe drumul judeţean modernizat spre Cisnădioara) a reunit la start 19 participanţi care s-au întrecut în limitele categoriilor de cilindree pînă la 150 cmc şi peste 150 cmc. După desfăşurarea ambelor probe menţionate, la clasa pînă la 150 cmc, au fost desemnaţi cîştigători Dan Bogdan (locul I), Daniel Stoica (II), Sigmund Lienerth (III), toţi trei sportivii de la I.P.A. Sibiu, concurînd pe motorete „Mobra“ de construcţie românească. La clasa peste 150 cmc — clasamentul fiind valabil şi la general — pe primele trei locuri s-au situat în ordine Adrian Popescu de la I.C.S.M.I. (C.Z. 250), Anton Hack de la Metalurgica (C.Z. 175) şi Bucurică Vintean de la D.J.P.Tc. (Jawa 350). Singura participare feminină a fost nominalizată prin persoana sportivei Nicoleta Nicolae de la întreprinderea Poligrafică Sibiu. Remarcînd încă o dată buna organizare şi reuşita acestei competiţii de masă aflată sub însemnele Daciadei, subliniind apetenţa ridicată a sibienilor pentru sporturile cu motor, devenite tradiţionale pe aceste meleaguri, sugerăm organizatorilor unor viitoare întreceri de gen, organizarea unui concurs de regularitate şi anduranţă care să reunească la start cît mai mulţi tineri, posesori şi conducători ai motoretelor de provenienţă indigenă. (N.I.) 20, 20,25 Plen P.C.l însui pent: între gătit: dintr - g socia nuni nia. tru (c). ce. * econi de : tății. sănăi pia I spect jVn£ rea Sil „Leg din uă 11,15 18 ș Ar Piedx Konf și Horele col „Doai dul“. Mi gresu blesti 11,15, 18; „Nistravi“ 11,30 în Ti se vi resan artă nerici de nebrn c arter trepri dența la a Festiv „Cintîndru Denef Cursi C.S. nizeaz vacan bazini cursui inot pe pînd ani) s rile s în p 23 iu VIII, 25.VII înscrii în să mergă serii lui (sei a 16, te înscrii se ot medic, circun tară ( tul ui 200 le ES Metaservic aprer vremie moașă cu Vîntul derat Tempt*ment Intre iar ct tre 30