Tribuna Sibiului, aprilie-iunie 1989 (Anul 41, nr. 9847-9923)

1989-04-01 / nr. 9847

1 de .zică ărua cin:umvlar■mir. o pe Din enumelelite banifica ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. (Urmare din pag I) naţionale, cînd aproape toate ţările lumii sunt afectate de inflaţie, de creşterea continuă a preţurilor. România se numără printre puţinele state în care preţurile — de producţie, de livrare şi cu amănuntul — s-au menţinut la acelaşi nivel şi chiar au scăzut. Măsurile adoptate în anul 1988, la indicaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în vederea perfecţionării mecanismului economico-financiar prin îmbunătăţirea sistemului de formare a preţurilor, asigură creşterea rolului acestora în buna utilizare a fondurilor materiale şi băneşti, reducerea tuturor categoriilor de cheltuieli, desfăşurarea eficientă a activităţii economice. Pe piaţa ţărănească, indicele preţurilor a cunoscut, de asemenea, o evoluţie pozitivă, acesta fiind mai mic decit în anul 1987, în timp ce au crescut cantităţile de produse agroalimentare vîndute de producători. Comitetul Politic Executiv a cerut întreprinderilor, centralelor industriale, ministerelor, organelor de sinteză, financiar-bancare să ia măsuri ferme pentru respectarea strictă a disciplinei în domeniul preţurilor, pentru preve■irea oricăror tendinţe de majorare a acestora, pentru asigurarea stabilităţii tuturor categoriilor de preţuri, aplicarea neabătută a prevederilor legale din acest domeniu hotăritor pentru buna funcţionare a mecanismului economico-financiar, pentru dezvoltarea multilaterală a patriei. In continuarea şedinţei, Comitetul Politic Executiv a examinat RAPORTU PRIVIND PUNEREA ÎN FUNCŢIUNE A MAGISTRALEI A 3-A ŞI PROPUNERI DE DEZVOLTARE ÎN CONTINUARE A METROULUI BUCUREŞTEAN. Realizat la indicaţia secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, metroul bucureştean — obiectiv de o deosebită însemnătate economică şi socială, demn de Capitala patriei noastre socialiste — funcţionează, în prezent, cu două magistrale, ce însumează 50 km de linie dublă, care străbat Bucureştiul. Totodată, în curs de finalizare se află lucrările la magistrala a treia, Gara de Nord—Dristor 2, în lungime de 10 km, urmînd a fi dată în exploatare in luna august anul acesta. Astfel, lungimea totală a reţelei de metrou va atinge, în anul 1989, 60 km de cale dublă, cu 38 de staţii, îndeplinindu-se, cu un an mai devreme, sarcinile stabilite. Pornind de la aceste realizări, Comitetul Politic Executiv a aprobat propunerile privind dezvoltarea în continuare a metroului şi începerea în acest an, a lucrărilor de execuţie pe noile tronsoane: Leontin Sălăjan-Policolor, în lungime de 4,1 km şi Basarab-Griviţa Roşie- 1 Mai-Pajura, în lungime de 4,5 km. Aceste două tronsoane se prevede a fi puse în funcţiune cel mai tîrziu pînă la 23 august 1991. Comitetul Politic Executiv a soluţionat, de asemenea, probleme curente ale activității de partid şi de stat. ", V?ipO-pro color, tistic. lui pro-B iteagotice. dpe Pacea: a fororele 5,45. ■ta boinsporte 9; 15,45; jandarmerie; 11,30; ragiale: invinci- 16; 18. ,Sfîrcorele .Zone“, 19. ENI: fami- 17; 19. E SL’S. .“, două 5 și 19. II ULUI: albeste ele 17 Anul XLI, nr. 9 847 TRIBUNA SIBIULUI Propunerile oamenilor muncii — mijloc eficient pentru perfecţionarea întregii activităţi (Urmare din pag. I) rile membrilor de sindicat, iar cele de competenţa organelor superioare să fie înaintate serviciului plan. Aici, tovarăşa Mariana Mihu este numită special să se ocupe de centralizarea acestora şi, funcţie de problematica ridicată, sunt repartizate spre soluţionare serviciilor respective. Altele, ajung in biroul xecutiv al C.O.M., care se pipă de rezolvarea lor1. In plenarele comitetului sindicatului, în şedinţele de biou sau conferinţa sindicatului sa fac, de asemenea, numeroase propuneri. Cele mai multe din acestea sînt evidenţiate ca hotărîri şi măsuri proprii ale comitetului sindicatului şi sînt urmărite pe fişe speciale, in care se precizează şi cine răspunde, termenele de rezolvare şi stadiul înfăptuirii lor. Ca un fapt pozitiv, remarcăm că la rezolvarea propunerilor sunt antrenate tot mai mult comisiile pe probleme. Spre exemplu, în şedinţa comună a biroului comitetului sindicatului şi consiliului oamenilor muncii, din 25 ianuarie a.c., s-a analizat starea morbidităţii în întreprindere. Ca urmare a numeroaselor propuneri anterioare sau chiar din cadrul şedinţei, au rezultat o serie de măsuri, cele mai multe revenind spre rezolvare comisiei sociale: înfiinţarea unui punct de informare pentru tratamentul diferitelor afecţiuni şi staţiunile balneoclimaterice recomandate; prezentarea bilunară la staţia de radioamplificare a unui „Cadran medical“; efectuarea de controale şi o mai atentă îndrumare a activităţii creşei şi grădiniţei; asigurarea antidotului în secţii; asigurareaunor locuri corespunzătoare de muncă femeilor gravide sa. Adunarea generală a reprezentanţilor oamenilor muncii, ca for superior de conducere a întregii activităţi din întreprindere, constituie cadrul propice de exprimare a opiniilor şi propunerilor oamenilor. „Toate propunerile făcute în adunare — ne precizează în continuare interlocutoarea — sunt reţinute şi apoi analizate în biroul executiv al CCM. După aceea, in termen de cel mult 30 de zile, sunt aflate în secţii răspunsurile, respectiv modalitatea de rezolvare, la următoarea adunare generală, directorul prezintă o informare despre felul cum au fost rezolvate propunerile făcute anterior“. Un aspect pe care l-am întîlnit la întreprinderea „7 Noiembrie“ este acela că sunt citeva propuneri care revin frecvent la diferite niveluri: grupă sindicală, organizaţie de partid, sau * chiar în adunarea generală. Acestea se referă de regulă, după cum am constatat, la probleme stringente de producţie, cu care întreprinderea s-a confruntat mai mult în ultimul timp — neasigurarea unei aprovizionări ritmice cu materii prime, lipsa unor piese de schimb şi accesorii pentru utilaje — sau chiar la mersul defectuos al mijloacelor de transport în comun. „O altă problemă mare cu care încă ne confruntăm — ne-a declarat Anca Popescu, secretar adjunct cu probleme organizatorice al comitetului de partid — o constituie locuinţele. întreprinderea nu dispune încă de un cămin pentru tineret şi sîntem nevoiţi să apelăm la bunăvoinţa altor unităţi pentru a ne ajuta în această problemă. De asemenea, ne-au fost repartizate foarte puţine apartamente în raport cu numărul cererilor. Dar, comitetul de partid şi conducerea întreprinderii fac acum demersuri pentru obţinerea aprobării de construire în regie proprie a unor apartamente. Desigur, cu ocazia analizelor efectuate pe diferitele probleme ale producţiei — în organizaţiile de partid, în şedinţele de birou sau plenarele de comitet — comuniştii vin cu sugestii şi propuneri, de care întotdeauna se ţine seama. Propunerile din adunările generale ale organizaţiilor de partid sunt evidenţiate pe fişe speciale, stabilindu-se şi cine se ocupă de rezolvarea lor (de regulă, acestea sunt de competenţa conducerii atelierului sau secţiei, iar dacă nu, sunt înaintate comitetului de partid). Secretarul organizaţiei de partid are obligaţia ca la următoarea adunare să dea răspuns despre felul cum au fost soluţionate propunerile făcute. Trebuie să vă spun că la comitet ajung destul de puţine propuneri, şi aceasta pentru că problemele importante, care ii frămîntă pe comunişti, sunt de regulă prevăzute în programele proprii de măsuri, şi se acţionează permanent pentru rezolvarea lor. Mai multe propuneri s-au făcut cu ocazia discuţiilor individuale. Acestea au fost reţinute şi fac obiectul unor analize ce au loc cu prilejul prezentării concluziilor în şedinţe de birou sau plenare ale comitetului de partid, unde se prezintă şi modul de rezolvare a problemelor ridicate de comunişti“. Desigur, o altă modalitate de a ilustra importanţa ce se acordă propunerilor oamenilor muncii la întreprinderea „7 Noiembrie“, ar fi fost aceea de a merge pe firii unor asemenea propuneri. Insă, eu, spaţiul nu ne permite, vom pune punct aici, nu înainte de a mai preciza că o dovadă în sensul pozitiv al lucrurilor o constituie şi faptul că, foarte rar se întîmplă ca oameni ai muncii din această unitate să se adreseze organelor de conducere de la nivelul municipiului sau județului. Ceea ce înseamnă că, în bună parte, propunerile lor sunt rezolvate în întreprindere. Pag. 3 Imagine din centrul municipiului Mediaș IGIENA — o necesitate de prim ordin (Urmare din pag II nitate Maria Radu). Salonul de consumaţie cu aspectul lui de o discretă eleganţă şi rafinament face, chiar şi pentru un trecător întîmplător, o bună impresie. Ea aceasta se adaugă faptul că este permanent salubru. Oficiul şi magazia însă necesită igienizare (acţiune planificată în luna mai). Notăm, în treacăt, faptul că, în ziua raidului, aprovizionarea era sărăcuţă — cantitativ şi sortimental — dar, după cum afirmă şefa de unitate „asemenea situaţii sunt destul de rare, în general cofetăria fiind bine aprovizionată“, în ceea ce priveşte controlul medical al personalului notăm, fără alte comentarii: au fost aplicate amenzi pentru cei ce nu l-au făcut la timp! Plăcintăria-patiseria din Piaţa Republicii a C.P.A.D.M. Sibiu (şefă de unitate Ana Fluieraşi are o foarte mare fluenţă de consumatori (într-un spaţiu extrem de mic). Aici lucrurile, multe lucruri, nu sunt în regulă: veselă degradată, mobilier necorespunzător, flacăra de gaz-metan de la soba de gătit arde jumătate afară (atenţie la gazele arsei), ventilatorul nu funcţionează, pentru că atunci cînd este „pus la lucru“ face un zgomot de te surzeşte, există urme de rozătoare, recipienţii de gunoi fără capace... şi alte abateri de la regimul de igienă. Pentru cele arătate s-au aplicat, pe loc, amenzi. Dar nu acestea sunt importante, ci înţelegerea conducerii de care aparţine unitatea de a lua măsuri urgente pentru recondiţionarea acesteia. Alimentara nr. 90 (şef de unitate Simion Popa). Spaţiul de desfacere corespunde cerinţelor de igienă, în schimb magazia, mult subdimensionată faţă de necesarul de depozitare, reclamă zugrăvire urgentă. O coincidenţă ciudată: în unitate, chiar în magazie, erau vopsele, gips, var, ustensile de zugrăvit lîngă făină şi alte mărfuri alimentare, dar de zugrăvit se zugrăvea pe undeva pe afară! Zugravii luaseră în stăpînire magazia Alimentarei de ziceai că se află în propriul atelier! Şi aici s-a lăsat cu... amendă. Alimentara nr. 95 (şefă de unitate Elena Bunea) este planificată pentru igienizare şi diverse reparaţii in mai-iunie. Instalaţiile frigorifice funcţionează, cu graficul de temperatură la zi. Magaziile sunt bine întreţinute din punct de vedere igienic. Vestiarul şi grupul sanitar — curate. Personalul — îngrijit şi cu controalele medicale efectuate. Un necaz mai vechi: infiltraţii de apă în plafonul spaţiului de desfacere a mărfii (autoservire) care, credem că, folosind nişte specialişti pricepuţi, pot fi înlăturate. Restaurantul „Sibiul Vechi" ne-a surprins prin citeva nereguli. Ne-a surprins pentru că, în general, această unitate se bucură de o bună apreciere din parte conducerii LC.SA.P., dar mai ales a clienților săi. La bucătărie, faianţa spartă lingă un robinet, resturi de mîncare într-Un vas descoperit şi bucătăresele, tot cu... capul descoperit. Magazia — supraaglomerată de ambalaje. Sistemul de ventilaţie din bucătărie — necorespunzător. In rest, frigiderul funcţionează (dar graficul acestuia nu este ţinut la zi), sala de servire este, relativ, curată şi personalul are efectuate examenele medicale. Constatările de mai sus scot in evidenţă citeva aspecte, să spunem, nu foarte grave, dar neplăcute. Cu atît mai mul cu cit ele pot fi evidenţiate, cînd conducerile unităţilor şifie întreprinderilor de car« acestea aparţin au ca obiectiv, alături de planul economic, şi igiena — despre însemnătatea căreia pentru starea de sănătate (şi civilizaţie!) a populaţiei nu e căzut să vorbim, acum, la sfîrşitde veac XX... I Vă recomandăm pentru sfîrşitul săptămînii SIMBATĂ, 1 APRILIE - Teo- I tiul de Stat Sibiu - ora 19, ■ spectacolul „Culisele revistei“ , prezentat de Teatrul de Estra- Idă din Baia Mare; Teatrul de Păpuşi Sibiu - orele 9,15 şi I 10,30 spectacolul în limba ro- I mână „Fetiţa de la circ" de I Ricarda Terschack; Centrul de Creaţie şi Cultură „Ciitarea I României“ al Sindicatelor Si-biu - ora 17, seară cultu- ral-distractivă pentru tineret; ora 19, concert al unor for■ maţii din ţară şi de peste ho- I tare în cadrul manifestării cul■ tural-artistice „Zilele muzicii de Jazz '89“; Terenul Clubul Spor- I tiv Scolar Sibiu - orele 8,30- 11,15 si 16—19, meciuri între e- echipele C S.Ş. Braşov, C.S.Ş. I Chimistul Rm. Vilcea, C.S.Ş. I Sibiu şi Cedonia Sibiu in cadrul competiţiei de handbal a ■ junioarelor contînd pentru „Culpa primăverii". DUMINICA, 2 APRILIE - Teatrul de Stat Sibiu - ora 19, spectacolul de teatru „Burghezul gentilom" de Moliere; Teatrul de Păpuşi Sibiu - ora 11, spectacolul în limba română „Fetiţa de la circ"; Centrul de Creaţie şi Cultură „Ciitarea României“ al Sindicatelor Sibiu - ora 17, seară culturaldistractivă pentru tineret; ora 19, concert în cadrul manifestării cultural-artistice „Zilele muzicii de jazz ’89"; Terenul Sportiv Şcolar Sibiu - orele 9,30-12,45, meciuri de handbal în cadrul competiţiei junioarelor „Cupa primăverii“; Teren Mecanica Sibiu - ora 11, partida de fotbal dintre divizionarele C. C.S.U. Mecanica Sibiu şi Minerul Ştiinţa Vulcan; Stadion Gaz Metan Mediaş - ora 13, intîlnirea de fotbal dintre echipele Gaz Metan Mediaş şi Electromureş Tîrgu Mureş, în cadrul Campionatului republican al juniorilor; Teren Carpaţi Agnita - ora 11, meciul de fotbal dintre divizionarele C. Carpaţi Agnita — Textila Cisnădie. Rubrică redactată de N. IVAN EXCURSIE LA MECIUL DE FOTBAL FLACĂRA MORENI - F.C. INTER SIBIU Iubitorii fotbalului din Sibiu sunt invitaţi să vizioneze partida Flacăra Moreni — F.C. Inter Sibiu, de duminică, 2 aprilie, prin intermediul excursiei organizate de susţinătorii echipei. Plecarea duminică, 2 aprilie, ora 8.30, de la Hotel Bulevard, înapoierea după finalul partidei. Preţ 150 lei, în care este inclus transportul şi biletul la meci- înscrierile şi prezentarea la autocar.