Tribuna, ianuarie 2000 (Anul 116, nr. 2687-2710)

2000-01-04 / nr. 2687

Banca Dacia Felix a demonstrat că stă pe propriile picioare după seisme bancare provocate , până în 2005 banca se va situa pe primele trei La finele anului trecut, Banca Dacia Felix din Sibiu a angajat o întâlnire de afaceri şi oportunităţi. Au participat reprezentanţii unor instituţii care au înţeles că este momentul să-şi găsească un partener bancar care are capacitatea să depăşească momentele de dificultate din sfera bancară, în acest sens, vicepreşedintele băncii centrale, Eugenia Matiş, ne declara: “Banca Dacia Felix a revenit în forţă pe piaţa bancară din România, după o importantă infuzie de capital din Israel. Am pornit cu 58 miliarde lei, capital majorat recent cu încă 66 miliarde lei. Urmează în 2000 să ajungem la un capital social de 255 miliarde lei, demersuri aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor şi de BNR.” Vicepreşedinta ne declara că BDF nu ar fi avut problemele din anii din urmă “dacă Legea bancară 58/1998 ar fi existat atunci (o lege extraordinară privind recuperarea şi relaţia specială cu acţionarii), alta era situaţia băncii”, puncta sursa menţionată. “Sibienii şi-au regăsit încrederea în banca noastră. * Pentru amănunte privind revenirea în circuitul bancar a sucursalei “Dacia Felix” din Sibiu ne-am adresat directorului instituţiei, Marcela Bodea. In primul rând, felicitări pentru noua funcţie de director! Vă mulţumesc şi doresc să încredinţez cetăţenii judeţului că BDF şi-a trecut examenul de maturitate demonstrând că, în ciuda seismelor bancare, nu va fi remorca altei bănci sau nu va fi absorbită de alte unităţi bancare. Este o declaraţie curajoasă şi plină de fermitate... - Aici nu discutăm de curaj, ci de elemente bancare pragmatice, unde sigur, cum bine sesizaţi, fermitatea decizională este esenţială, astfel încât nici clienţii, nici banca să nu sufere. în acest sens, este suficient să vă spun că în anul 2000 regimul de funcţionare va fi unul de stabilitate şi de transformare a băncii într-o bancă comercială şi de investiţii. Mai mult, fondurile negative, până în 2002, vor fi fonduri pozitive. - La ce faceţi referiri când amintiţi de fonduri negative? - Există debite de 7 miliarde lei şi peste 600 de procese pe rol pentru recuperarea creanţelor. Acum, pentru a evita asemenea situaţii, avem un procedeu de selecţie care ţine cont de planul de afaceri, de un studiu de fezabilitate, de disponibilitatea fondului numerar. Noi nu mai acordăm bani contra unor garanţii. - înseamnă că vor exista refuzuri de creditare? - înseamnă că suntem profesionişti şi nu dorim să aducem nici un risc partenerilor curenţi sau în curs de lucru, înseamnă că suntem preocupaţi de stabilitatea şi prosperitatea societăţii şi, implicit, a clienţilor. - Care va fi relaţia de selecţie clientelară? - Această selecţie va însemna că am renunţat să acordăm credite pe termen scurt şi mediu pe documente acceptate la plată, credite de curier, forfetări de creanţe cu plată creată. Am elaborat un program de credite pentru profesii liberale (avocaţi, notari publici, farmacişti, liberprofesionişti cu venituri mari şi sigure) şi redeschidem şi conturi pentru un număr restrâns de persoane fizice dar cu posibilităţi financiare mari. Toate bune şi frumoase, dar cetăţeanul poate vrea să cunoască şi bilanţul de la reorganizarea băncii. Nu este un secret. Suntem o instituţie bancară care ştie că transparenţa este cea mai bună modalitate de a demonstra că se poate avea încredere în tine. Deci, revenind la o întrebare, pot să spun că, la sfârşitul lunii septembrie a.c., veniturile înregistrate de bancă se ridică la peste 2.766 miliarde lei, în timp ce cheltuielile nu depăşesc 2.496 miliarde lei. De aici puteţi constata că am avut un profit de 269,84 miliarde lei. Am înţeles că în filialele din ţară, totul este OK. Ce se întâmplă cu filialele din străinătate? - BDF a renunţat la aceste filiale, pentru o perioadă, dar şi-a continuat cultivarea relaţiilor cu corespondenţii bancari. Astfel, în 24 de ore putem face orice mişcare bancară cu bănci din Argentina, Austria, Belgia, Brazilia, Bulgaria, Canada, Croaţia, Danemarca, Elveţia, Franţa, Italia, Germania, Iugoslavia, Japonia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Kenia, Moldova, SUA, Suedia, Slovenia, Spania, Rusia, Singapore, Ungaria, Ucraina, Turcia, Venezuela... Ar fi în jur de 130 de corespondenţi bancari pe tot globul. Cu toate că doamna directoare a dorit să nu vorbim despre dânsa, totuşi trebuie să facem câteva cuvenite precizări. Cei nouă acţionari din Israel, care deţin 74% din capitalul băncii, acţionari care au puternice relaţii internaţionale şi afaceri importante în România, au acordat actualului director de la Sibiu toată încrederea şi prin prisma activităţii sale de până acum. Marcela Bodea este diplomat în finanţe şi contabilitate şi are o bogată experienţă profesională în funcţii cu profil economic şi financiar la întreprinderea de Ciorapi Sebeş Alba, SC “Asigurarea Românească”, Credit Bank şi la Banca Internaţională a Religiilor. De reţinut că, în 1996, directorul Băncii Dacia Felix Sibiu a devenit şi expert contabil în cadrul “Corpului experţilor contabili şi contabililor autorizaţi” din România, filiala Sibiu. A consemnat A. POPESCU Apar “mugurii’ relaxării fiscale Guvernul a adoptat, în ultima sa şedinţă pe anul 1999, primul set de măsuri din cadrul programului de relaxare fiscală. Principalele modificări aduse sistemului fiscal vizează reducerea impozitului pe profit de la 38 % la 25 % şi introducerea unei cote unice de TVA de 19 %. în acelaşi timp, au fost eliminate facilităţile, scutirile şi exceptările de la plata impozitelor, cu excepţia menţinerii cotei zero la TVA pentru energia electrică, termică, precum şi pentru alte servicii prestate populaţiei. în aceeaşi şedinţă a mai fost aprobată introducerea creditului fiscal, a fost stabilită o nouă cotă de 5 % pentru impozitul aferent activității de export, pentru încasările efective de valută în conturile din România. L.B. Taxe de deschidere cont bancar BCR - 10.000 lei Banca Agricolă - 5.000 lei BIR - 3.000 lei Banca Transilvania - 9.500 lei (persoane fizice); 49.500 lei (persoane juridice) Romexterra - 7.000 lei Carpatica - 100.000 lei (persoane juridice) Sume minime pentru constituirea de depozite bancare în valută - la vedere Valuta Persoane fizice Persoane juridice BRD USD EURO 3SS 300 3.000 2.500 Banca Ion Tiriac USD DM 300 echiv. 500 USD 1.000 1.700 BIR USD DM 500 echiv. 500 USD5.000 echiv. 5000 USD Banca Transilvania USD DM 500 echiv.500 USD 1.000 echiv. 1.000 USD Banca Carpatica ■ USD EURO 500 echiv.500 USD 500 echiv.500 USD Banca București USD DM 500 echiv. 500 USD 10.000 echiv. 10.000 USD J. Pagina 2 Tribuna financiar ■ economică 4 ianuarie 2000 Norme privind acoperirea riscurilor de tip catastrofă Ministerul Finanţelor a aprobat, prin Ordinul nr. 1496/ 1999, normele prudenţiale privind acoperirea riscurilor de tip catastrofa. Potrivit acestuia, societăţile de asigurarereasigurare şi societăţile de reasigurare care acceptă în asigurare/reasigurare riscuri de catastrofe naturale - cutremure, inundaţii, furtuni, uragane etc. - trebuie să prezinte Oficiului de supraveghere a activităţii de asigurare din cadrul Ministerului Finanţelor, până la data de 22 ianuarie 2000, un program de reasigurare din care să rezulte capacitatea lor de a subscrie. Societăţilor care nu vor prezenta acest program şi nu vor obţine un aviz în acest sens, li se va interzice efectuarea unor astfel de operaţiuni. Ordinul MF precizează că aceste măsuri se vor aplica în cazul asigurărilor de bunuri și al celor de persoane, atât pentru contractele aflate în derulare, cât și pentru cele ce se vor încheia de acum înainte. L.B. Un “cadou” pentru bugetari Primul ministru Mugur Isărescu a anunţat că are în vedere, pentru anul 2000, modernizarea operaţiunilor bancare, sporirea serviciilor oferite de bănci şi limitarea plăţilor în numerar. Un prim exemplu în acest sens va fi plata salariilor în sistemul bugetar pe cărţi de credit. Primul ministru şi-a exprimat, cu acest prilej, şi temerea că această categorie de salariaţi se arată a nu fi încântată de această măsură, fiind obişnuită să primească salariul în “teancuri, sub formă de cărămidă”... CL.B.) ţ£a mulţi ani, 2000 ! HI Cine se scoala de dimineaţă locuri de muncă apucă! După euforia celor trei zile de sărbătoare cu cel mai mare fast pe care l-a văzut omenirea, anul 2000 şi-a intrat în drepturi. Ce ne rezervă nouă, românilor, acest an de început de mileniu (după unii) este greu de prevăzut... Totuşi, câteva semne tot se arată. Proaspătul guvern, “miruit’prin consensul politic al Convenţiei, nu înseamnă altceva decât “aceeaşi Mărie, dar cu altă pălărie”, pălăria nouă fiind Mugur Isărescu. Acesta, cum îi stă bine unui finanţist rasat, a şi trecut la faimoasa “relaxare financiară” ca primă măsură. Nimic de spus, măsura-i bună, dar cusurgiii, întorcând-o pe toate feţele, au ajuns la concluzia că ea, relaxarea, a apărut “ca nuca-n perete”, motivând că reducerea impozitului pe profit, cel puţin acum, se va aplica la un număr foarte restrâns, de agenţi, marea majoritate neavând acest element, în schimb, TVA-ul uniformizat va lovi fără milă în contribuabilul de rând, care va plăti pentru alimentele de bază cu cel puţin 10% mai mult. Că, ulterior, vom avea şi o niscai inflaţie, bucuroşi le-om duce toate, dar pe undeva, “scroafa-i moartă-n coteţ” şi în acest început de an. Şi ca să nu vorbim numai de rele, AJOFP Sibiu, consecventă menirii pe care o are, ne comunică, pentru această săptămână, oferta locurilor de muncă. Muncitori 3 locuri circulariste 14 locuri croitor ffc 30 locuri croitor-confecționer îmbrăcăminte după comandă % 2 locuri fochist cazane industriale % 1 loc frezor universal * 4 locuri gaterist % 2 locuri instalator încălzire centrală și gaze ^ 5 locuri mecanic auto ¥ 5 locuri modelier lemn % 1 loc operator vopsitor textile × 1 loc strungar % 1 loc tâmplar manual ^ 1 loc tinichigiu auto ^ 1 loc vopsitor auto * 2 locuri electronist. Studii medii ^ 10 locuri agent pază și ordine. Studii superioare 2 locuri analist 5 locuri asistent marketing-publicitate % 1 loc chimist 5 locuri inginer construcții civile 2 locuri inginer electronist 5 locuri inginer instalaţii % 1 loc inginer instalaţii pentru construcţii 1 loc inginer tehnologia şi chimia produselor textile % 1 loc inginer finisaj textile. După cum se poate observa, locurile de muncă sunt cam “subţiri”, aşa că îndemnul nostru pentru cei interesaţi este graba la ghişeele AJOFP Sibiu, de la care se poate obţine orice informaţie legată de aceste oferte. Vorbi ceea: cine se scoală de dimineaţă... Titus DUNAREANU