Tribuna, aprilie 2001 (Anul 117, nr. 3071-3094)

2001-04-02 / nr. 3071

Pagina 2 Tribuna eveniment 2 aprilie 2001 . 120 de ani de la naşterea lui Octavian Activitatea poetului în slujba împlinirii idealului unităţii naţionale La împlinirea a 120 de ani de la naştere - 1 aprilie 1881 - ne gândim, cu adâncă recunoştinţă şi veneraţie, la cel care, în anii 1914-1918, hotărâtori pentru destinele întregului neam românesc, a ars ca o flacără pe altarul ideii naţionale, dominând o epocă şi o generaţie de excepţie la nemuritorul poet al Ardealului, Octavian Goga din Răşinari. în momentul declanşării primei conflagraţii mondiale, Goga a presimţit că a sosit “ceasul cel mare” pentru românii asupriţi din Austro-Ungaria. Ca urmare, pentru ani de zile, până la sfârşitul războiului, se va stabili în Ţară sau va lupta în exil pentru idealul unităţii naţionale. Prin activitatea sa, de-a dreptul mesianic,ă în România liberă, Goga a grăbit timpul împlinirii, influenţând deciziile cercurilor guvernamentale şi accelerând declanşarea evenimentelor împreună cu celălalt mare tribun ardelean, dr. Vasile Lucaciu, în cei doi ani ai neutralităţii României, Goga este omniprezent în presa cotidiană, la întrunirile publice ale “Acţiunii Naţionale” şi “Federaţiei Unioniste”, activează în “Liga pentru unitatea politică a tuturor românilor’’, care grupau minţile cele mai strălucitoare din vechea Românie care se pronunţau pentru intrarea Ţării în războiul de dezrobire şi unire, de la N. Iorga , N. Filipescu. Goga şi Lucaciu activează asiduu şi în “Cercul buconinenilor şi transilvănenilor din Bucureşti’’, poetul militând pentru constituirea unei legiuni de voluntari ardeleni în armata României; la începutul anului 1915, legiunea număra 5.000 de oameni, în ziarul “Epoca” al marelui patriot N. Filipescu, Goga deschide rubrica “Ardealul vorbeşte”, prin care se rostesc şi alţi refugiaţi din imperiul dualist: O.C. Tăslăuanu, O. Ghibu, Ghiţă Pop ş.a. Din această perioadă frământată, când România se pregătea de război, îşi trag sorgintea volumul de publicistică Strigăte în pustiu, Cuvinte din Ardeal într-o ţară neutrală (1915) şi cartea de poezii Cântece fără ţară (1916). O. Goga, desăvârşit orator, a dinamizat opinia publică şi prin discursurile sale de la Ateneul Român, Sala “Dacia”, sau rostite prin oraşele ţării; era incitant, la sublimul patriotismului şi naţionalului: “N-o să fie atâta încăpere în sufletul dvs. câtă durere vă aduc eu din Ardeal”; “Viitorul Ardealului e I în raniţa soldaţilor români”, în noaptea de 27/ 28 august 1916 armatele române pătrundeau în Ardeal pentru adezrobi, iar Goga, I făcându-şi datoria I de Român, s-a înrolat ca simplu soldat, împreună cu fratele său, Eugen. Când trupele române s-au retras prin lupte din Transilvania, iar autorităţile române, familia regală, armata se vor retrage în Moldova, O. Goga va conduce (atât cât a apărut) revista Marelui Cartier General al Armatei, “România”, articolul-program “Spre biruinţă”, al primului număr, fiind scris de el. Marele luptător naţional, condamnat la moarte în contumacie de autorităţile austro-ungare, se implică publicistic în organizarea românilor din Basarabia, iar după nefericita pace semnată de România cu Puterile Centrale la Bucureşti (7 mai 1918), ieşind temporar din război, s-a pribegit în Occident, în Franţa, unde a activat, alături de V. Lucaciu (reîntors din SUA), Partenie Cosma, Traian Vuia ş.a., în Consiliul Naţional al Unităţii Române (era vicepreşedinte); acesta s-a constituit la Paris, în ziua de 3 octombrie 1918, sub preşedinţia lui Take Ionescu, şi a fost recunoscut de Marile Puteri ale Antantei ca reprezentant al intereselor României. Consiliul a făcut mult pentru recunoaşterea revendicărilor legitime ale României de către viitoarea Conferinţă de Pace. Octavian Goga se afla în străinătate când a fost cooptat în Consiliul Dirigent al Transilvaniei, ales de Marea Adunare de la Alba Iulia. Era o meritată recunoaştere şi o motivată recunoştinţă. Dr. Mihai RACOVIŢAN . Maratonul Comisiei Administrative presărat cu chestionare Şedinţa ordinară a Comisiei Administrative, găzduită de Prefectura judeţului Sibiu, a fost un adevărat maraton, pe parcursul căruia aplicarea Legii 18/91, Legii 1/2000, măsurile pentru punerea in posesie, îmbunătăţirea profilului sănătăţii, a serviciilor medicale şi farmaceutice, dezvoltarea sectorului agroalimentar, dezvoltarea IMM-urilor, studiul negocierilor de aderare la UE au fost temele pe parcursul cărora directorul Direcţiei Instituţiilor Descentralizate din MAP, Ion Mărgăritaru, i-a chestionat pe şefii instituţiilor descentralizate, testând spiritul managerial, inventivitatea, creativitatea şi spontaneitatea lor. Astfel am dedus din discuţii că nu există o coerenţă în actul medical, că nu poţi proba calitatea managerială pentru un director de spital după performanţele profesionale de pe tărâmul exerciţiului medical individual, că înainte de a solicita noi posturi trebuie deblocate cele existente. Tot în acest context, reprezentantul ministerului a criticat lipsa de coeziune şi de centralizare a activităţilor de control, plafonarea unor cadre de control, lipsa de interes pentru surse alternative de apă destinate consumului industrial, practicarea unei agriculturi de supravieţuire, controlul superficial vizavi de banii care provin de la Casa de Sănătate etc. Nu în ultimul rând, a fost criticat actul birocratic care a devenit o realitate în România. în finalul Comisiei Administrative au fost aprobate două referate privind oportunitatea reorganizării companiei naţionale “Poşta Română” SA pe direcţii judeţene şi cea care se referă la oportunitatea menţinerii, la Sibiu, a unei sucursale aparţinând SCDEE “Electrica” SA. Adrian POPESCU * Am intrat în a 6-a săptămână a Postului Mare. Pericopa evanghelică a săptămânii (Mc. 10,32-45) ne redă întâmplarea cu cererea celor doi fii ai lui Zevedeu, apostolii lacov şi loan. Aceştia i-au zis lui Iisus: “Dăruieşte-ne nouă să şedem unul de-a dreapta Ta şi altul de-a stânga Ta întru mărirea Ta’{Mc. 10,37). Sf. Evanghelist Matei, relatând aceeaşi întâmplare, spune că mama fiilor lui Zevedeu a venit împreună cu ei să-i ceară acest lucru. Se pare, deci, că aceasta era mai mult dorinţa mamei, grijulie ca orice mamă pentru viaţa şi soarta copiilor ei. Răspunsul lui Isus este redat în acelaşi chip de ambii evanghelişti: “Nu ştiţi ce cereţi!”. El foloseşte această întâmplare spre a le vorbi de întâietatea în împărăţia lui Dumnezeu care se întemeiază pe slujirea semenilor, căci “cel care va vrea să fie mai mare între voi să fie slujitor al vostru... că şi Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-şi dea sufletul răscumpărare pentru mulţi". întâietatea este cu atât mai înaltă şi mai durabilă cu cât această slujire este mai desăvârşită. Acum apostolii nu vor înţelege mare lucru, dar mai târziu, când vor ajunge să bea şi ei din paharul suferinţăor, vor înţelege pe deplin această taină a mântuirii prin purtarea crucii suferinţelor, prin dăruirea de sine în slujirea semenilor. * Duminica a V-a din Postul Paştilor este numită a Măriei Egipteanca, o curtezană păcătoasă devenită simbol al pocăinţei şi al măreţei conştiinţei feminine, capabilă de îndreptare mai mult decât şi-ar putea închipui oricine. în acest an, duminica a V-a a căzut chiar în ziua ei de pomenire în calendar, 1 aprilie - ziua morţii ei. Cuvioasa Maria era originară din ţara Egiptului şi a trăit în secolul al V-lea. La vârsta de 12 ani şi-a părăsit părinţii mergând în oraşul Alexandria, unde vreme de 17 ani a trăit în desfrânare. într-o zi, văzând mai multe persoane care se duceau la Ierusalim spre a se închina la Crucea Domnului, s-a luat şi ea după ei. Ajunsă la Biserica învierii, o putere nevăzută, un lucru minunat, o oprea să intre în biserică. A înţeles însă de îndată care era pricina acestei opriri şi anume viaţa ei păcătoasă de până atunci. Cu ochii scăldaţi în lacrimi, va făgădui atunci Maicii Domnului că-şi va schimba viaţa dacă va fi lăsată să intre şi să se închine Sf. Cruci. Şi într-adevăr, după ce a intrat şi s-a închinat s-a retras în pustia Iordanului, ducând o viaţă de aspră pocăinţă. După 47 de ani de asceză, primul om pe care l-a întâlnit a fost stareţul Zosima, căruia i-a mărturisit suferinţele şi ispitele prin care a trecut. Peste un an, când Zosima reveni în pustie, în postul Paştelui, îi va aduce după dorinţa ei Sf. împărtăşanie, iar peste un alt an venind a vă găsi moartă şi o va înmormânta într-o groapă săpată de un leu. Apoi stareţul Zosima se va întoarce la mănăstirea sa, învăţând din cele întâmplate cum Dumnezeu primeşte pe cei ce cu adevărat se pocăiesc şi-i înalţă chiar până la treaptă sfinţeniei. Gh. DOBRIN Eftimie Costeiu a câştigat pariul cu ministrul Educaţiei... Preşedintele CJ Sibiu, Eftimie Costeiu, a avut un dialog contradictoriu cu ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, cu ocazia vizitei acesteia în judeţul Sibiu. Ministrul susţinea că învăţământul preuniversitar nu este în pericol, căci pe plan local rămâne cota de TVA destinată învăţământului local. “Trebuie să faceţi o cheie, astfel încât colectarea TVA de la nivelul judeţului, strânsă de la societăţile comerciale, să rămână acasă, în scopul dorit de minister. Din păcate, acest TVA ajunge la Bucureşti, de unde se reîntoarce subnutrit acasă”, susţine preşedintele CJ Sibiu, care nefiind crezut de ministrul Ecaterina Andronescu a propus, formal, un pariu... în sprijinul ministrului a sărit şi Teodor Fârtonea, preşedintele SIP, care a fost anunţat, în ziua următoare, că a pierdut pariul, împreună cu d-na ministru, căci consultarea juridică i-a dat dreptate d-lui Costeiu. Ca atare, tema “trimite-mă în piaţă fără bani” va fi studiată la Bucureşti, inclusiv la Ministerul Educaţiei şi Cercetării A. POPESCU Teatrul “Radu Stanca” a trecut la Consiliul Local Solicitarea Consiliului Judeţean Sibiu de preluare a Teatrului “Radu Stanca” de către Consiliul Local al reşedinţei de judeţ a fost aprobată de deliberativul munici- pal fără probleme. Primarul Klaus Johannis a arătat că preluarea este motivată datorită activităţilor destinate, în cea mai mare parte, locuitorilor municipiului Sibiu şi că vor exista surse de finanţare. Potrivit hotărârii adoptate, finanţarea teatrului va începe după aprobarea bugetului local. Primăria a făcut o evaluare minimă a cheltuielilor și acestea se ridică la 8 miliarde pe întreg anul, însă este posibil, dacă vor exista fonduri, să fie cheltuite până la 20 miliarde lei.. (R.M.) “în România se produce de 20-30 de ori mai mult alcool decât în Germania urmare din pag.l suntem mulţumiţi la finalul acţiunii. Trebuie să remarc că am avut invitaţi, excelenţi referenţi şi specialişti, cum ar fi: dipl.ing. Peter Domhelm, de la Novozymes Austria GmbH, dipl.ing. Gerhard Weiss, reprezentând GeWe Biotechnologie GmbH din Germania, ing. Jonasi László şi Gh. Ioan Stroia de la Biami International, ing. Nicolae Fofiu din partea Scandic Distilleries, Alexandru Frăţian, reprezentantul Novozymes România, şi ing. Dumitru Martin, Biami International, în fiecare an Biami International organizează astfel de seminarii. Cât priveşte activitatea din ţară, specialiştii şi consultanţii noştri sunt curtaţi, ceea ce înseamnă că suntem o firmă care şi-a cucerit piaţa prin seriozitate. La acestea adăugăm oferta de tehnologie. Ultimul exemplu în acest sens fiind solicitările venite din Republica Moldova”. Conform sursei citate, Concernul Novozymes nu este o prezență recentă în România. Primele încercări de colaborare au apărut în 1978, iar primele legături datează din 1981. în contextul amintit, dl. Grama ne-a mai precizat că, în România, se produce de 20-30 de ori mai mult alcool decât în Germania sau în Austria! Banca Comerciala Carpatica SA Sibiu -pentru persoane fizice: - 500.000 lei (termen o lună și 12 luni) - 5.000.000 lei (termen o săptămână) -1.000 USD sau echivalent alte valute -pentru persoane juridice: - 50.000.000 lei (termen o lună și 12 luni) - 200.000.000 lei (termen o săptămână) - 5.000 USD sau echivalent alte valute Dobânzi acordate la conturile curente și de depozit Cont curent Lei Persoane fizice 10 Persoane juridice 10 Valută USD 3,0 EUR 2,5 DEM 2,5 Depozite la termen 1 săptămână 28 28---1 lună 37 35 5,1 3,3 3,3 3 luni 38 37 5,3 3,5 3,5 6 luni 39 37 5,5 3,75 3,75 9 luni 40 35--" -12 luni 42 34 6,1 4,5 4,5