Tribuna, mai 2001 (Anul 117, nr. 3095-3120)

2001-05-02 / nr. 3095

2 mai 2001 Tribuna publicitate ■ socială Pagina 3 ' ':' r P 5 1!! pL î !"TfT! jV, ’.2» '*T- - 9 : | L —Iii TOftlÜ —r a ffffi mJr " ^ăuPil »îl T JEHE • i I Hj| M in |J| 1 Bl |ţ|;W Mk CEL MAI TARE DIN PARCARE *|bcată ! Scandalul care a ţinut, zilele acestea, prima pagină a ziarelor locale, dintre Primărie şi Consiliul Local Sibiu şi societatea TRANSELECTRONIC SRL Cluj- Napoca, cu care s-a asociat municipalitatea pentru exploatarea parcărilor publice, s-a făcut simţit încă de la câteva luni de la încheierea contractului, la vremea aceea sămânţa fiind inexistenţa unui studiu care să reglementeze modul de realizare a lucrărilor de amenajare a parcărilor. La timpul acela, fostul viceprimar, Ioan Sturz, conducea lupta din partea municipalităţii iar neînţelegerile aveau să deschidă un lung şir de dispute. în prezent, starea “de război” dintre cei doi asociaţi a condus la emiterea de către Consiliul Local a unei hotărâri prin care declară reziliat contractul. Municipalitatea reproşează societăţii Transelectronic nerealizarea unor lucrări în parcări şi neplata a 3,5 miliarde lei. Primăria susţine că s-au încălcat dispoziţiile contractului care stipulează că firma clujeană are obligaţia să achite, lunar, minim 30% din încasări, dar nu mai puţin de 60 milioane lei. Primăria recunoaşte că Transelectronic a încasat sume mici şi că cei 30% reprezentau mai puţin de 60 milioane, dar nu recunoaşte că atât procentul, cât şi suma minimă erau calculate la un număr de 1300 de locuri de parcare şi nu la 545, câte au fost predate asociatului său. Cele 3,5 - 3,6 miliarde de lei reprezintă, potrivit documentelor Primăriei un debit restant de 1,023 miliarde şi peste 2,5 miliarde majorări de întârziere. Asupra acestor sume se poartă, în continuare, discuţii, în opinia SC Transelectronic ele apărând doar după ce Primăria a primit o înştiinţare de la asociatul său potrivit căreia se face vinovată de un prejudiciu de 3,7 miliarde lei. Transelectronic acuză Primăria că a achiziţionat aparatură pentru 1300 locuri de parcare, preluarea a mai puţin de jumătate din locuri însemnând, practic, nefolosirea şi, deci, neamortizarea unei părţi din investiţiile în dotări. De asemenea, clujenii afirmă că în cele 3,7 miliarde leintră şi o parte din sumele pe care le-ar fi realizat dacă le erau predate toate parcările. Asociatul Consiliului Local / Primăriei Sibiu spune că până când nu a cerut municipalităţii cele 3,7 miliarde, aceasta nu pomenise nimic de cele 3,5 - 3,6 miliarde pe care le vrea de la Transelectronic. Trebuie privit cu sinceritate şi spus că şirul neregulilor de care sunt acuzate autorităţile administraţiei locale este mai lung decât cel de care zice Primăria că se face vinovat Transelectronic. Dacă ar fi să ne aducem aminte, ar trebui să povestim despre gratuitatea pe care au dat-o consilierii angajaţilor Primăriei şi chiar şi lor, despre întârzierea elaborării Regulamentului parcărilor publice, despre scandalul cu reducerile la abonamentele de parcare pentru studenţi, locatarii din zonele cu parcări etc. Se pune, însă, întrebarea firească înainte de a ajunge la capitolul rezilierea contractului: cum de Transelectronic nu a cerut punerea punctului în afacerea cu Primăria dacă scandalurile n-au contenit să apară. Şi, de ce nu a cerut Transelectronic rezilierea contractului şi daune de la Primărie? Sau altă întrebare: să-şi fi făcut un calcul şi să fi ajuns la concluzia că ar câştiga mai mult în cei 10 ani pe cât a încheiat contractul chiar dacă foloseşte mai puţin de jumătate din parcări? Nimeni nu poate şti. La fel nu sunt prea clare nici motivele pentru care Primăria vrea numai rezilierea contractului. S-au vehiculat tot soiul de variante, una dintre ele a fost aceea publicată într-o ediţie de săptămâna trecută a ziarului nostru, demontată însă de viceprimarul Gh. Tuluc, al cărui cuvânt, până una alta, n-avem motive să-l punem la îndoială. Un altul, mai răutăcios, spune că, după câteva luni, în care serviciul va fi la Primărie el va fi dat “indivizilor în pantaloni scurţi şi cu pană la pălărie", o aluzie la vreo implicare a primarului Klaus Johannis... Să fie atunci cel 3,6 miliarde lei singurul motiv şi, mai ales, este acest motiv real pentru că am văzut, se pare că suma s-a născut mai mult ca un răspuns la o alta, decât ca o realitate. Poate municipalitatea să rezilieze, însă, unilateral contractul? Pentru un necunoscător se pare că da, pentru că atât în Caietul de sarcini, în baza căruia s-a organizat licitaţia pentru adjudecarea serviciului, cât şi contractul de asociere spun că acesta poate fi reziliat pe baza unei simple notificări scrise făcută de municipalitate, dacă asociatul nu-şi îndeplineşte obligaţiile. Transelectronic susţine, însă, că trebuiau stabilite condiţii, în sensul de a se înţelege, de comun acord, ce înseamnă neîndeplinirea obligaţiilor şi că acest pact juridic trebuia legalizat distinct. Astfel, Transelectronic nu va preda parcările şi va da în judecată Primăria / Consiliul Local. La rândul ei municipalitatea este hotărâtă să meargă până în pânzele albe. Noi, cei din afara sistemului, optăm pentru o împăcare, şi asta, fiindcă preluarea parcărilor de către Primărie nu este o soluţie reală şi pentru că şansa dezvoltării este implicarea agenţilor economici privaţi în realizarea serviciilor publice. Razván MARCU * Pentru că dumnealui n-are păr pe cap, dl. viceprimar Tuluc s-a pus pe chelit arborii din Sibiu. Propun ca Bulevardului Victoriei să i se spună Pădurea spânzuraţilor * Este sezonul în care se pierd chei: zilele trecute ne-a mai fost adusă la redacţie o legătură, găsită sub Podul Minciunilor * S-au înmulţit furturile din locuinţe în cartierul Ştrand, hoţii operând în timpul zilei, când adulţii sunt la serviciu, iar copiii la şcoală. “Avantajul” şomerilor, care stau acasă şi îşi păzesc sărăcia! * Sunt pline sălile Tribunalului de împricinaţi, care se judecă pentru insultă sau bătăi, semn că oamenii şi-au cam pierdut busola, Ioan B. s-a certat cu Maria A. şi, când a isprăvit argumentele verbale, a pus mâna pe un lanţ şi-a încins-o! A fost amendat penal cu un milion lei (Cei care au asemenea apucături cum să nu-şi ologească nevestele şi copiii?) * Continuă într-o veselie “migraţia” oportuniştilor spre partidul aflat la putere, semn că sunt tot mai puţini cei cu şira spinării întreagă şi tot mai mulţi cocoşaţi în politica românească * Continuă circul privind câinii vagabonzi, unii făcându-şi idealul vieţii lor din lupta pentru creşterea şi educarea acestora. Iubirea de câine a ajuns mai mare decât iubirea de om... * Ţiganii din Rusciori fac prăpăd pe unde calcă, precum lăcustele și se pare că nimeni n-are ac de cojocul lor. * Oficialităţi sibiene au plecat în Statele Unite “să se familiarizeze cu conceptul de parc industrial”, iar apoi ne vor lămuri şi pe noi ce este acest “parc” şi la ce foloseşte. Normal, doar de aceea am votat! * “Numai la noi se poate întâmpla aşa ceva, să construieşti un soclu şi abia după aceea să te întrebi ce vei aşeza pe el. Păi, orice lucrare de acest fel trebuie să fie concepută unitar şi în funcţie de locul în care urmează a fi amplasată, nu aşa, la întâmplare” (Gavril Abrihan). De unde nu e, nici Dumnezeu nu cere! * într-un săptămânal care apărea în anul 1902 intitulat “Bunul econom” citesc: “O telegramă din Bucureşti anunţă că comitetul central al albanezilor din România a adresat Austro-Ungariei, Italiei, Franciei şi Rusiei o petiţie în care cere ca trupe italiene să ocupe Albania. Guvernele puterilor respective n-au răspuns până acum.” Strănepoţii lui Gjorgj Kastrioti (Skanderbeg) n-au avut niciodată linişte în propria lor piele. * O nouă diversiune strecurată peste graniţă de vecinii noştri maghiari: legitimaţia de ungur autentic, care oferă o seamă de facilităţi. Nu m-aş mira ca destui politicieni care se dădeau până acum români verzi să-şi amintească subit că sunt unguri... roş-alb-verzi. în fond, dacă nu te jenezi să treci dintr-un partid în altul, de ce ţi-ar fi ruşine să-ţi schimbi naţionalitatea? * Tot mai lipsite de conţinut şi de interes emisiunile însăilate chinuit de Florin Călinescu, Marius Tucă, Octavian Andronic şi Mircea Badea, iar cele de divertisment sunt de-a dreptul penibile. Risipa de vorbe încearcă să mascheze deficitul de idei. * In ce-l privește pe Cristian Tudor Popescu, acesta s-a transformat treptat într-un inchizitor aspru și inflexibil, cu gesturi bruşte şi ocheade ucigătoare, pe care mi-e teamă să nu-l visez noaptea! * Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii are pe masa de lucru dosarul “Presa”, care se referă la gazetarii de dinainte de 1989. Să vedeţi aici surprize. * Mi-a plăcut spusa unui scriitor englez celebru: “Politica este arta de a obţine bani de la bogaţi şi voturi de la săraci, promiţâdu-le că îi vor păzi unii de alţii” (Oscar Wilde). C.N. PICĂ Primăria Sibiului şi SC Transelectronic vor să fie #♦