Tribuna, februarie 2002 (Anul 118, nr. 3327-3350)

2002-02-01 / nr. 3327

COTIDIAN INDEPENDENT. APARELA SIBIU Anul CXVIII, serie nouă, nr. 3327 Vineri, 1 februarie 2002 16 pagini, 3500 lei (la abonați -1500 lei) Varianta în limba română pe INTERNET http://www.tribuna.ro E-mail: red@tribuna.ro, publicitate@tribuna.ro Hermann Oberth • savantul al cărui vis ne-a ridicat spre infinitul Universului Sfârșit de ianuarie, într-un Sibiu, cu o zi frumoasă, caldă, cu cer limpede, cât să cuprindă umbra albă a zborului unei rachete, lansate, simbolic, în memoria savantului al cărui vis ne-a ridicat spre infinitul Universului. A fost lume multă, ieri, în faţa Primăriei municipiului, ca să asiste la dezvelirea bustului în bronz al părintelui zborului, cosmic, operă sculpturală ce poartă semnătura unui mare artist, sculptorul Ioan Cândea. Prezenţa numeroasă a avut valoare de simbol, de dragoste pe care o purtăm unui OM ce a îndrăznit să ridice barierele visului nostru şi să le poarte în depărtări pe care doar poeţii le pot atinge cu metafora. “Când istoricii secolelor viitoare vor privi spre secolul XX, cele mai multe realizări vor fi uitate, numai una nu acesta a fost secolul în care omul s-a descătuşat din lanţurile cu care-l ţinea legat Pământul şi a început cercetarea Universului”, nota istoricul american Arthur Schlesinger, la sfârşitul anilor ’60, după ce omul a ajuns pe Lună. Şi, iată, cât de frumos rezonează spiritul poetic cu Ion Onuc NEMEȘ conțin pag. 14 •5» 3 km 3 COQ Astăzi la Antena 1 Sibiu “Dialog fără prejudecăţi” Invitatul emisiunii "Dialog fără prejudecăţi" este dl. Adrian Iorgulescu, preşedintele Uniunii Forţelor de Dreapta. Emisiunea se transmite începând de la ora 16. Astăzi debutează în Palatul Sporturilor “Transilvania” Cupa “FOX KIDS” -pagina 9 - Crucea Roşie Sibiu sprijină sistemul sanitar sibian Paturi pentru Spitalul Militar de Urgenţă Sibiu * valoarea donaţiei se ridică la 35.000 euro * în această săptămână, Crucea Roşie Română, filiala Sibiu, a donat 45 de paturi metalice şi saltelele aferente în valoare de aproape 35.000 euro, Spitalului Militar de Urgenţă Sibiu, în urma acestui generos gest, posibil prin finanţarea Crucii Roşii Germane, filiala Baden-Würtemberg, au fost schimbate paturi vechi de aproape 40 de ani din secţiile Ambulanţă, Neuropsihiatrie, ORL, Radiologie şi Interne. Transportul umanitar a mai constat şi în cinci scaune medicale, care vor fi închiriate de filială sibienilor cu afecţiuni locomotorii, “închirierea scaunelor, a cârjelor sau a cadrelor necesare deplasării se face în baza unui contract încheiat între filială şi solicitant, pentru o perioadă de trei luni, iar în caz de necesitate, contractul poate fi prelungit”, ne-a declarat directoarea Crucii Roşii sibiene, Claudia Popa. Un alt transport similar va sosi la Sibiu, luni, 4 februarie, bunurile urmând a fi distribuite Spitalului CFR Sibiu şi Sanatoriului din Avrig. lUKO NAGY PSD Sibiu a mai obţinut un loc în Consiliul Local * secretarul Nicola Iordan spune că iniţiativa nu are temei legal * preşedintele Comisiei de validare a spus că unii dintre consilieri parcă au mâini din ghips * PSD Sibiu a reuşit, ieri, după două tentative eşuate, care au avut loc în ultimele luni ale anului trecut, să-şi mai aşeze un membru de partid în scaunul de consilier. Astfel, Consiliul Local Sibiu are acum, după patru ani, din nou, 25 de membri. Postul ocupat acum de PSD în urma votului favorabil acordat de 10 pesediști, doi peremiștidin trei, semn că nu tot PRM-ul merge pe Rázván MARCU cont în pag. 14 j'jJsJSjdsJy JslSyJysJBj'y Despre reînnodarea relaţiei de întrajutorare PSD - UDMR, prin document parafat, am scris în urmă cu trei săptămâni, pe vremea când cele două părţi afişau îndoieli cu privire la soarta protocolului de colaborare, deşi amândouă ştiau precis, cum ştiam şi noi, că acesta va fi semnat. Pe vremea aia, una din părţi declara că nu va face “nici o concesie”, iar cealaltă promitea că “va face opoziţie fermă". Protocolul de la Vila Dante (cel cu Infernul) trebuia să se producă. La răsărit în mod logic, a fost stropit cu şampanie să mai crească - şi a vrut să dea impresia că sămânţa a rodit după un travaliu de negocieri dureroase. PSD doreşte să meargă mai departe, UDMR îşi asumă rolul cârjei, amândouă părţile sunt mulţumite, una poate să guverneze în tihnă, fără fantoma moţiunilor prin preajmă, cealaltă îşi mai deretică prin etnie. Diferenţa este că dl. Marko îşi serveşte etnia, iar dl. Năstase îşi serveşte partidul. Avantaj Marko. Avantajul se realizează şi prin simplul fapt că oricât bine ar face PSD României, binele se răsfrânge asupra tuturor locuitorilor. Nu ştim din ce cauză, atât Marko, cât şi Năstase au ţinut să sublinieze apăsat, în alocuţiunile lor rostite după împlinirea protocolului, că nu este vorba de un târg. Ca noutate, vom nota că Marko Bela a “îmbunătăţit” vechiul protocol, reuşind să condiţioneze sprijinul politic al Uniunii de executarea promisiunilor la termen fix, fără posibilitatea transferărilor dintr-un protocol în altul. Aşa se face că zilele de 30 aprilie, 30 septembrie sau alte zile din “anexele" protocolului, trebuie încercuite pe calendarul guvernului. în legătură cu modificarea Constituţiei, premierul a mai cerut timp, dorind discuţii suplimentare cu UDMR, pentru a putea aprecia mai exact ceea ce domnia sa a numit “marja de înţelegere". Pentru aceia care nu înţeleg bine ce înseamnă marjă de înţelegere, sau sunt în pericol să interpreteze tendenţios, vom spune că sintagma respectivă nu înseamnă, în nici un caz, “târg”. Mihai BRATU “Nu poţi face performanţă decât înconjurat de o echipă de profesionişti” * dialog cu actorul Constantin Chiriac, directorul Teatrului “Radu Stanca" Sibiu * 1. - Maestre, daţi-mi voie să vă spun aşa pentru că o meritaţi din plin, vă propun să faceţi o scurtă retrospectivă asupra a ceea ce s-a întâmplat în teatrul sibian în perioada directoratului dumneavoastră.  Imediat după preluarea conducerii Teatrului “Radu Stanca” în ianuarie 2000, am încercat să pun în aplicare programul managerial cu care am câştigat concursul, astfel încât vorbele să se transforme cât mai repede în fapte. Se știe că, în acel moment, teatrul sibian nu era deloc într-o situaţie roză. Trecuse o perioadă destul de mare în care actorii nu-şi primiseră salariile, telefoanele erau tăiate, gazul nu era plătit de 3 luni. Mai mult, circa 30 de angajaţi au fost daţi afară, iar din punct de vedere al performanţei, teatrul sibian practic nu exista. Ioan VIPRIGHIM cont în pag.3