Tribuna, aprilie 2002 (Anul 118, nr. 3377-3402)

2002-04-01 / nr. 3377

vagina 2 Tribuna Militarii nu şi-au pierdut simţul umorului urmare din pag. 1 video, dar şi apetitul interpretativ dovedit de participanţi la categoria interpreţi individuali sau de grup. A fost un excelent moment de a identifica problemele, idealurile creatorilor militari, starea lor de spirit, preocupările şi impactul pe care îl are mediul artistic civil în practica lor militară. Au fost momente artistice care ne-au dat de gândit privind rolul şi importanţa formatorilor cultural-artistici, dar şi clipe care ne-au delectat cu bunul gust, umor fin, pantomimă, toate cu certe valenţe profesioniste. Comandantul AFT, g-ral bg. dr. Nicolae Uscoi, a punctat şi el, aceste aspecte constatate de juriul festivalului, recunoscând public că asemenea activităţi reprezintă un câştig nu numai pentru mediul militar, ci şi pentru comunitate în genere. Festivalul Naţional de Umor Cazon Sibiu 2002 poate fi catalogat şi ca o acţiune bine manageriată de MApN, MCC, Direcţia Judeţeană de pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional, de Academia Forţelor Terestre şi, nu în ultimul rând, de stafful Cercului Militar din Sibiu. Trebuie să felicităm participanţii din Bucureşti, Braşov, Rm.Vâlcea, Mediaş, Sf. Gheorghe, Tg. Mureş, Zalău, Vaslui, Turda, Iaşi, Galaţi, Deva, Craiova, Brăila, Caransebeş, Alba lulia, Sibiu, Breaza, Câmpulung Moldovenesc, Constanţa, Miercurea Ciuc, Lugoj, Slatina şi Cluj-Napoca. Felicitări merită şi sponsorii: Universali Bucureşti, Metalcar, Gesile, Vinaria, Cesena, Vitromex Avrig, Basarab Tălmaciu, Omul Casei Şelimbăr, sponsori care au înţeles importanţa evenimentului naţional. Lor ne-am alăturat şi noi, cei de la Sibieni la Kiev urmare din pag. 7 - Domnule senator, cum au decurs alegerile? - Ucraina este o republică prezidenţială, constituită în baza Constituției adoptate de Rada Supremă (Parlamentul n.n.) la 28 iunie 1996. Șeful statului este Leonid Danilovici Kucima, reales la 14 noiembrie 1999, în urma alegerilor prezidenţiale, pe o durată de 5 ani. S-au înscris să participe la alegeri 105 partide politice constituite în 15 grupuri parlamentare. Spre deosebire de sistemul nostru, grupurile parlamentare nu reflectă rezultatul alegerilor, fiind constituie pe baza opțiunilor personale ale deputaţilor. Tratatul privind relaţiile de bună vecinătate şi cooperare între România şi Ucraina a intrat în vigoare la 22 octombrie 1997. Alegerile au decurs în general bine şi credem că, în pofida a ceea ce se vehiculează, Ucraina se înscrie în rândul ţărilor cu o democraţie în curs de formare, ca şi la noi. Domnule senator, mai multe unităţi economice importante din Sibiu se interesează de soarta Combinatului de la Krivoi Rog, unde au livrat cantităţi mari de utilaje, care n-au fost plătite sau pentru care li s-au reţinut garanţii importante ce grevează asupra solvabilităţii lor. Care mai este soarta acestuia? - în ceea ce priveşte cooperarea în construirea Combinatului de îmbogăţire a minereurilor acide de la Krivoi Rog, partea română insistă pentru aplicarea şi respectarea prevederilor Protocolului interguvernamental din 5 mai 1994, privind colaborarea în construcţia combinatului, insistând pe respectarea clauzelor privind livrările de pelete şi alte mărfuri ucrainene, în contul utilajelor livrate şi lucrărilor executate de firmele româneşti, încă din 1997, partea română a propus să se convină şi să se semneze un addendum la Protocol, în care să se prevadă clar - Modalităţile de finanţare a lucrărilor, obligaţiile Ucrainei faţă de România, noile termene de dare în funcţiune a combinatului etc. . Lea ucraineana insistă pe propunerea de înfiinţare a “Tribuna”. Felicitări merită AFT-ul şi Garnizoana Sibiu, pentru implicare şi profesionalism. Acum aşteptăm cu interes ediţia viitoare, cu speranţa exprimată şi de g-ral lg.dr.Nicolae Uscoi, anume: “Ca această importantă manifestare cu caracter militar să se constituie într-un veritabil exerciţiu de spirit, menit să valorifice potenţialul şi specificul instituţiilor angrenate în acest frumos maraton numit umorul”, unei societăţi internaţionale pe acţiuni, iar partea română a acceptat să discute această posibilitate, însă nu angajant. Ucraina este reticentă la cererile României privind compensarea valorii (circa 100 mil. dolari - n.n.) instalaţiilor livrate de România altor republici din fosta URSS în contul Combinatului din Krivoi Rog şi nu a participat la prima rundă de consultări tripartite româno-ruso-ucrainene, care a avut loc la Bucureşti. Se vorbeşte foarte mult despre soarta minorităţii române din Ucraina. Ce ne puteţi spune despre românii de acolo? - Minoritatea română din Ucraina este formată, conform recensământului din 1989, din 324.525 “moldoveni” şi 134.825 români care reprezintă, ca număr, a treia etnie după ucraineni şi ruşi. România a inclus în textul Tratatului politic de bază unele prevederi menite să diminueze discriminările ce decurg din această divizare artificială şi să protejeze drepturile românilor. Semnarea Tratatului de bază nu a determinat eliminarea totală a suspiciunilor cunoscute ale părţii ucrainene, alimentate de forţele naţionaliste, şi nici ameliorarea climatului în relaţiile dintre autorităţile ucrainiene şi societăţile culturale româneşti. în 1998 s-a constituitla Bucureşti a avut loc şi prima sesiune - n.n. Comisia Interguvernamentală pentru Problemele Minorităţilor, care şi-a propus drept obiective fixarea cadrului şi mecanismelor concrete de consultări şi colaborare, la care au subscris cele două ţări dar, deşi au avut loc trei sesiuni ale acesteia, drepturile minorităţii române sunt departe de a satisface aceste deziderate. în ultima perioadă, au fost în această ţară două delegaţii ale reprezentanţilor MAE şi a avut loc o vizită a preşedintelui României de atunci, Emil Constantinescu, cu care prilej a fost inaugurat Consulatul General al României la Cernăuţi şi s-a anunţat convenirea înfiinţării la Cernăuţi a unei universităţi multiculturale, iar în 2001 Ucraina a primit o delegaţie condusă de Doru Ionescu, şeful Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. Toate acestea au vizat şi problematica păstrării identităţii etnice, lingvistice, religioase şi culturale a minorităţii române din Ucraina, dar nu s-au semnat protocoalele convenite cu aceste ocazii. Foto: FRED M% B.C.R. a modificat dobânzile începând de astăzi, 1 aprilie a.c., Banca Comercială Română a modificat dobânzile bonificate la disponibilităţile în lei la vedere şi termen ale persoanelor fizice şi juridice. Noul cuantum anual al acestora este: la persoane fizice şi juridice - depozit la vedere 5%; 1 lună - 26%; 3 luni - 28%; 6 luni - 29%; 9 luni - 30%; 12 luni - 31%; 18 luni - 33%.Pentru certificatele la depozit pe 3 luni dobânda este de 29%, iar pentru cele pe 6 luni dobânda acordată este de 31%. Disponibilităţile în cont card se bonifică cu o dobândă de 6%, iar depozitele în lei constituite în vederea ieşirii la pensie, au pe 12 luni o dobândă de 31%. Depozitele în lei pentru vacanţă primesc o dobândă de 29% pentru cele pe 6 luni şi de 31% cele pe 12 luni. CLB.) 1 aprilie 2002 OZITUL O B.C. CARPATICA Dobtuidti; 32° o + Premii Scadenţii: 1 noiembrie Premii: S Excursii In Pi visa in pendiclii simmitului Este disponibil in pendiclii: 21 februarie 30 ipuilie O . POZITULA Banca Comerciala CARPATICA S.A. Sibiu. Bulevardul Vasile Milea Nr.l Tel 069 23.01.60 VOLKSBANK Romania VOLKSBANK ROMANIA - IN SERVICIUL PERSONAL AL CLIENŢILOR 11 ORE PE ZI Ca sucursală a grupului austriac de retail banking Volksbank, grup prezent în toate ţările Europei Centrale şi de Est, Volksbank România urmează tradiţia companiei-mamă, diferenţiindu-se pe piaţa bancară românească prin calitatea deosebită a serviciilor şi produselor sale, adaptate nevoilor clienţilor. După ce anul trecut banca a extins orele de lucru cu clienţii şi în zilele de sâmbătă, Volksbank România vine acum cu iniţiativa fără precedent de a-şi prelungi chiar mai mult programul în beneficiul clienţilor. în consecinţă, începând cu 1 aprilie 2002, toate sucursalele VBR din Bucureşti, Sibiu, Cluj-Napoca, Timişoara, iar în curând şi cea din Braşov, vor fi deschise publicului după cum urmează: Luni - Vineri 8.00 -19.00 Sâmbătă 9.00 - 13.00 pentru toate operaţiunile bancare efectuate de către casierie, departamentul servicii clientelă şi departamentul retail. VBR devine astfel banca cu cel mai extins program de lucru cu publicul din România, oferind un maximum de disponibilitate clienţilor din ce în ce mai ocupaţi, conectaţi la ritmul alert al vieţii moderne. Contact: Departamentul Marketing Tel. 303 9317 / 18 , Fax 303 9392 E-mail: marketing@volksbank.com.ro _______________________________încrederea Dvs. ne obligă. Complexul Naţional Muzeal “ASTRA” Sibiu - campionul premiilor naţionale urmare din pag. 7 acordarea unor premii şi acelora care se ocupă de tezaurul cultural cel mai de preţ al ţării - patrimoniul cultural. Ministrul Culturii şi Cultelor, acad. Răzvan Theodorescu, şi ministrul secretar de stat, prof.univ.dr. Ioan Opriş, au înmânat, în cadrul ceremoniei, cele 25 de premii şi Marele Trofeu, premiile purtând numele unor mari personalităţi ale muzeografiei şi muzeologiei româneşti: Grigore Antipa, Alexandru Tzigara - Samurcaş, Gheorghe Focşa, Tancred Bănăţeanu, Horia Bernea, Romulus Vuia, Ion Frunzetti, Petru Comarnescu, Constantin şi Hadrian Daicoviciu, Virgil Vătăşianu, Vasile Drăguţ etc. Complexul Muzeal Naţional “ASTFIA” din Sibiu a fost singura instituţie muzeală din ţara noastră care a acumulat trei premii importante: Premiul Tzigara-Samurcaş pentru “Tezaure Umane Vii”. Sistemul de conservare şi revitalizare a patrimoniului cultural intangibil; Premiul Romulus Vuia pentru Realizările Muzeului Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA (Muzeul în Aer Liber). Noua grupă tematică “Sisteme arhitectonice cu funcţii de depozitare şi conservare a produselor agro-alimentare şi furajere; restaurarea completă a picturii murale interioare a Bisericii din Bezded; inaugurarea Cabinetului de Pedagogie Muzeală; Premiul Virgil Vătăşianu pentru Restaurare in situ a Complexului Mulinologic Rudăria, judeţul Caraş-Severin. Aceste trei premii reprezintă un succes absolut şi cea mai înaltă recunoaştere oficială a prestigioasei instituţii muzeale sibiene. O prezenţă singulară în cadrul festivităţii de premiere a constituit-o delegaţia sibiană, alcătuită din 45 de muzeografi, autorii proiectelor menţionate, identificaţi şi prin ecusoanele speciale ce menţionau proiectul la care au lucrat, ei fiind aplaudaţi şi felicitaţi de conducerea ministerului şi de întreaga asistenţă. Aşa cum ne spunea dr. Corneliu Bucur, directorul general al Complexului Muzeal Naţional ASTRA, sibienii şi turiştii vor avea posibilitatea să ia cunoştinţă de aceste trei proiecte premiate în cadrul expoziţiei ce se va deschide în ziua de 18 mai, de “Ziua Internaţională a Muzeelor”, în Pavilionul Expoziţional din Muzeul din Dumbrava Sibiului. Bucuroşi de a fi fost martori la acest eveniment care onorează cultura română, iar în plan local întreaga comunitate sibiană, transmitem felicitările noastre acelor muzeografi, cel mai adesea anonimi, a căror dăruire faţă de destinul patrimoniului cultural național se identifică cu jertfa ziditoare.