Tribuna, iulie 2002 (Anul 118, nr. 3451-3477)

2002-07-01 / nr. 3451

Pagina 2 Sibiul găzduieşte, între 2-7 iulie a.c. Al 7-lea Simpozion European de Paleontologie a Vertebratelor în fiecare an, începând cu 1996 este organizat Simpozionul European de Paleontologie a Vertebratelor, anul acesta urmând să se desfăşoare în România cea de-a 7-a ediţie. Ediţiile anterioare au avut loc în Danemarca (1996), Franţa (1997), Olanda (1998), Spania (1999), Germania (2000) şi Italia (2001). în intervalul 2-7 iulie se va desfăşura la Sibiu cel de-al 7-lea Simpozion European de Paleontologie a Vertebratelor, organizat de către Universitatea Bucureşti şi Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu. Din comitetul de organizare al simpozionului fac parte şi cadre didactice de la Facultatea de Geografia Turismului din Sibiu a Universităţii "Dimitrie Cantemir" din Bucureşti. Alegerea Sibiului ca loc de desfăşurare a celui de-al 7-lea Simpozion European de Paleontologie a Vertebratelor a fost determinată de poziţia sa la confluenţa drumurilor şi culturilor europene, de existenţa unor prestigioase instituţii de ştiinţă şi cultură, de frumuseţea oraşului în sine, de muzeele sale, de faptul că Muzeul de Istorie Naturală găzduieşte una dintre cele mai mari colecţii de dinţi de rechini din lume şi nu în ultimul rând de facilităţile organizatorice pe care Universitatea "Lucian Blaga" le poate oferi pentru buna desfăşurare a unei manifestări ştiinţifice de asemenea anvergură. Pentru prima oară în desfăşurarea simpozionului european sunt prevăzute în program conferinţe pe teme de larg interes aşa cum sunt: dinosaurii şi lumea lor, cauzele dispariţiei dinosaurilor etc.,conferinţe ce vor fi susţinute de specialişti renumiţi din România şi din alte ţări. Conferinţele vor fi gratuite şi vor avea loc în serile simpozionului, asigurându-se traducerea necesară. Astfel, conferinţele, însoţite de proiecţii, vor fi prezentate după cum urmează: ♦ Marţi, 2 iulie, ora 18 - prof. dr. Dan Grigorescu (Universitatea Bucureşti) "Dinosaurii şi pterosaurii din România" ♦ Miercuri, 3 iulie, ora 17.30 - dr. Eric Buffetaut (CNRS, Franţa), "Dinosaurs of Thailand"; ora 18.30 - dr. Pascal Godefroit (Institut Royal des Sciences Naturelles de Belgique, Belgia), "Late Cretaceous dinosaurs of the Armura region". ♦ Joi, 4 iulie, ora 17.00 - dr. Eberhard "Dino" Frey (Staatliches Museum für Naturkunde Karlsruhe, Germania), "Pterosaurs - the real dragons of the Mezozoic"; ♦ Vineri, 5 iulie, ora 17.00 - dr. Christian Meyer (Museum of Natural History, Basel, Elveţia), "What can we learn of dinosaur tracks and traces?" Conferinţele de miercuri, joi şi vineri vor fi traduse în limba română şi vor avea loc în aula "Avram Iancu" a Universităţii "Lucian Blaga" Sibiu, vizavi de Rectorat, B-dul. Victoriei 10. Simpozionul include pe lângă sesiuni de comunicări ştiinţifice şi de postere, dezbateri pe teme ştiinţifice specifice domeniului şi o excursie în teren pentru vizitarea unor importante obiective ştiinţifice, ne-a informat dr. Rodica Ciobanu, membru în comitetul de organizare. Studio ASTRA Film Ciorba Awara Regia: Cesar Paes, Marie Clemence, 1996, 70 minute "Ciorba Awara" este un fel de ghiveci cu ingrediente specifice tuturor culturilor care se găsesc în societatea guyaneză. Se spune că cei care gustă la sărbătoarea de Paşte din această ciorbă sunt tentați să rămână în Guyana pentru totdeauna. Pornind de la prepararea ei, filmul explorează relaţiile lumii pestriţe care populează această regiune franceză de peste mări. Amerindieni, europeni, urmaşi ai sclavilor, laoţieni, chinezi, brazilieni, surinamezi, cu toţii au de adăugat arome specifice lor în acest "ghiveci" de identități. Tribuna eveniment Petiţiile înregistrate, analizate şi soluţionate Cu prilejul ultimei şedinţe ordinare a Consiliului Local Avrig, a fost prezentată o informare cu privire la modul de soluţionare a petiţiilor şi sesizărilor adresate de cetăţeni Primăriei Avrig, în semestrul I 2002. Să menţionăm că evidenţa tuturor sesizărilor se ţine într-un registru special, aflat la îndemâna secretarului Primăriei, ce urmăreşte respectarea termenului legal pentru comunicarea răspunsului către petent, după ce, în prealabil, au fost făcute cercetările necesare, astfel ca răspunsul să conţină şi temeiul legal al soluţiei adoptate. In perioada monitorizată au fost înregistrate 1363 petiţii, cele mai multe fiind adresate compartimentelor de asistenţă socială (509) şi registrul agricol (553). Majoritatea se referă la eliberarea adeverinţelor şi certificatelor, care să ateste o anumită situaţie, aşa cum rezultă din evidenţa primară, fiind necesare pentru a beneficia de anumite drepturi prevăzute de legi, precum: ajutor social, şomaj, întăbulare în CF a documentelor realizate de persoane autorizate, divorţ, starea civilă a persoanei etc. De asemenea, au fost primite şi sesizări adresate de cetăţeni altor instituţii (Prefectură, Preşedinţie, Consiliul Judeţean etc.), cu privire la activitatea Primăriei Avrig, ceea ce a necesitat o verificare atentă şi în spiritul legii a problemelor ridicate. Dan FRÂNCU Atenţie agricultori! Tratamente fitosanitare Dacă în alte zone ale ţării culturile agricole sunt la pământ, iar ţăranii îşi plâng paguba pricinuită de secetă, la noi culturile arată bine şi cu voia celui de sus vom avea o recoltă bogată. Pentru ca dorinţa să devină efectiv realitate Staţia de prognoză şi avertizare a Direcţiei Fitosanitare Sibiu recomandă producătorilor agricoli să efectueze o serie de tratamente de prevenire după cum urmează: La ceapă pentru combaterea manei se cere efectuarea tratamentului III cu una din substanţele Previcur - 0,15% sau Captadin - 0,2% sau Dithane - 0,2% sau Patafol - 0,2%. Perioada optimă de stropit este cuprinsă între 28 iunie-2 iulie a.c. în soluţia de stropit se va adăuga, ca adeziv, aracet în proporţie de 0,2%. La castraveţi pentru prevenirea apariţiei manei, a pătării unghiulare şi afidelor se recomandă efectuarea unui tratament curativ cu unul din amestecurile: Parafol - 0,2%+Champion - 0,3%+Mospilan - 0,06 kg/ ha sau Skavit - 0,2%+Kasumin - 0,15%+Victenon - 0,05% sau Novozir - 0,2%+Confidor - 0,04%. Perioada optimă de tratament este cuprinsă între 28 iunie-2 iulie a.c. La fasole pentru prevenirea antracnozei se recomandă executarea tratamentului III cu una din substanțele: Euparen - 0,2% sau Captadin - 0,25%. Perioada optimă de tratament este cuprinsă între 28.06-2007 a.c. La cultura de fasole pentru boabe, pentru combaterea gărgăriţei se vor completa produsele de mai sus cu Carsetox -1,5 l/ha sau Sincratox -1,5 l/ha. La cartofi pentru prevenirea manei și combaterea gândacului de Colorado se recomandă efectuarea tratamentului nr. II cu unul din amestecurile: Bravo - 0,2%+Calypso - 0,08% sau Champion - 3 kg/ha+Actara - 0,06 kg/ha sau Previcur - 3 l/ha+Victenon - 0,3 kg/ha. Perioada optimă de tratament este cuprinsă între 28.06-2.07.2002. La vița de vie pentru prevenirea atacurilor de mană, făinare, putregai și acarieni se recomandă efectuarea unui tratament curativ cu unul din amestecurile: Antracol - 0,3%+Topsin - 0,12%+Danirun - 0,06% sau Champion - 3 kg/ha+Derosal - 0,1%+Torque - 0,05%. Perioada optimă de tratament este cuprinsă între 29 iunie-3 iulie 2002. LIVIU BREZAE Lansare de carte Editura Studia, Editura Ceda din Cluj-Napoca şi Biblioteca ASTRA vă invită marţi, 2 iulie, ora 17, în Biblioteca ASTRA, la prezentarea volumelor "Studenţia Cluj", vol.I, "Seniorii" de Constantin Mustaţă, "Jocul vieţii", vol.I şi II, de Florence Scovel Shinn, în traducerea Ligiei Mustăţea. Invitaţi: Constantin Mustaţă, Ligia Mustăţea, prof. Victor Bercea, din Cluj-Napoca. (I.M.) 1 iulie 2002 JSvVÎSIO^V COMERCIALA CARPATICA CERTIFICATUL DE DEPOZIT ANIVERSAR Dobânda: 29% pe an Temnen: 1800le CUTIURI: 5, 25 sau 50 milioane LEI DISPONIBIL numai în perioada 11 IUNIE - 31 IULIE Sibiu. Bulevardul Vasili Mitei Nr.l lei 089/2.1.01.f.b Banca Comercială Carpatica SA pune în practică măsuri de limitare a riscului de creditare . Segmentul de piaţă ţintă al BC Carpatica îl reprezintă întreprinderile Mici şi Mijlocii, cărora le oferă o gamă largă de produse şi servicii precum operaţiunile de plăţi şi încasări în lei şi valută, diverse opţiuni de plasament a disponibilităţilor băneşti, credite din surse proprii şi din linii de finanţare externe. IMM-urile reprezintă un sector deosebit de dinamic care necesită susţinere, însă, totodată, sensibil la influenţa diverşilor factori de natură economică şi legislativă. Evoluţia profitabilă a întregii activităţi a Băncii Comerciale Carpatica SA se datorează efortului depus de managementul băncii în urmărirea şi supravegherea riscului general bancar şi a riscului de creditare, ca şi principală componentă a acestuia, în cadrul programelor sale de management al riscului de creditare, BC Carpatica a luat măsura diminuării acestuia prin semnarea unei convenţii cu "Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru întreprinderile Mici şi Mijlocii". Prin acest acord, FNGCIMM asigură garanţii şi preia o parte a riscului aferent împrumuturilor în lei şi valută acordate de BC Carpatica firmelor mici şi mijlocii în scopul finanţării programelor lor de investiţii sau pentru finanţarea nevoilor de fond de rulment ale acestora. Realizarea acestui parteneriat cu FNGCIMM va impulsiona semnificativ susţinerea IMM-urilor ce se adresează băncii noastre. (P) Agenda vieţii spirituale ♦ Duminica I după Rusalii este închinată de Biserică pomenirii tuturor sfinţilor, atât a celor ştiuţi şi cinstiţi de oameni cu numele înscrise în sinaxarele Bisericii, cât şi a celor neştiuţi de oameni, ştiuţi numai de Dumnezeu. Pe toţi cei"rătăciţi în munţi, în pustie, în peşteri şi în crăpăturile pământului", precum şi pe cei care au trăit în lume, între oameni, prin sate şi oraşe, singuratici sau în familie, ale căror nume şi număr îl ştie numai Dumnezeu. Numărul lor este atât de mare, încât Sf. Ap. Pavel îi numeşte noi de mărturii - vorbind numai de cei din Vechiul Testament, dar numărul celor din Noul Testament este nesfârşit. Pomenirea lor se face în această primă duminică după Rusalii întrucât sfinţii, prin vieţile şi virtuţile lor minunate, sunt cele mai bune dovezi despre prezenţa şi lucrarea Duhului Sfânt în Biserica cea adevărată a lui Hristos. O Biserică fără sfinţi este ca o fântână fără apă, ca o grădină fără flori. Ei sunt fraţii noştri mai mari, care, în virtutea iubirii ce-i leagă de lume, se roagă şi mijlocesc pentru oameni. împreună cu sufletele drepţilor, sfinţii şi îngerii alcătuiesc Biserica cerească, triumfătoare, legată prin iubire de noi, cei din Biserica luptătoare. ♦ Astăzi, 1 iulie, calendarul creştin ortodox face pomenirea Sfinţilor Mucenici şi doctori fără de arginţi: Cosma şi Damian. Aceştia erau din cetatea Romei şi au trăit şi mărturisit, în zilele împăratului Carus (282-284) fiind fraţi, şi ocupându-se cu meşteşugul vindecării atât a oamenilor, cât şi a animalelor. Pentru munca lor ei nu percepeau bani, ci căutau să sădească credinţa în Hristos în sufletele celor pe care îi tămăduiau. De aceea, au fost pârâţi la împărat că prin vindecările lor fac ca numărul închinătorilor la idoli să scadă. Şi a trimis împăratul ostaşi ca să-i prindă şi să-i aducă înaintea lui la judecată, dar aceştia mergând nu i-au găsit, deoarece credincioşii îi siliseră pe sfinţi să se ascundă într-o peşteră. Atunci ostaşii mâniindu-se, au arestat alţi doi bărbaţi cinstiţi, în locul lor. Aflând de aceasta Sfinţii Cosma şi Damian, nerăbdând ca alţii să sufere în locul lor, au ieşit din peşteră şi s-au predat singuri. A doua zi, pe când împăratul sta la judecată, iar Sfinţii îşi mărturiseau credinţa lor în Hristos, se spune că capul împăratului s-a răsucit într-o parte încât nu putea să-l mai întoarcă. Atunci cei doi l-au tămăduit pe împărat şi totodată acesta a crezut în Hristos, atât el cât şi toată casa lui, însă dascălul păgân al sfinţilor care îi învăţase meşteşugul vindecărilor, nerăbdând cinstea pe care oamenii de la sate o aduceau sfinţilor doctori fără de arginţi, la îndemnul diavolului s-a hotărât să-i ucidă. Şi, sub pretextul de a merge să culeagă împreună plante de leac, pe un munte, i-a despărţit pe cei doi fraţi şi i-a ucis. Şi aşa s-au învrednicit cei doi de cununile muceniciei, în anul 284. Gh. DOBRIN