Tribuna, septembrie 2002 (Anul 118, nr. 3505-3529)

2002-09-02 / nr. 3505

Pagina 2 — Tribuna eveniment == 2 septembrie 2002 Staţiunea Păltiniş - supusă terapiei intensive urmare din pag. 1 - Robert, cum a fost posibilă implicarea ta în conceptul strategic-managerial din staţiunea “Păltiniş"? - De curând am luat parte la un seminar pe teme de management, organizat de BMFMS USAID şi WORD LEARNING. Am aflat multe lucruri interesante despre istoria Păltinişului şi a zonei. Sincer să fiu, mi-a plăcut şi zona, peisajul fiind mirific, în cursul seminarului dar şi după, în cadrul unei întrevederi cu dl. Ancuţa, aveam să punem bazele colaborării noastre. Dumnealui avea nevoie de soluţii pentru societate. Eu eram atras de legendele româneşti, plus că exista, în sinea mea o curiozitate privind mediul de afaceri în România. Acest mediu este o provocare pentru un consultant. Poate fi şi un test pentru profesionalismul lui. Ce a urmat? Dl. Ancuţa mi-a oferit cu promptitudine ocazia de a demonstra ce pot în calitate de voluntar. Apoi, conform spiritului american, am trecut la lucru, adică 12-13 ore/zi, în cooperare cu colectivul existent. - Ai avut probleme privind experienţa în domeniu, mai ales din cauza tinereţii tale? - Până să fi acceptat oferta de la Păltiniş, am lucrat în domeniul calculatoarelor, al resurselor umane, şi în calitate de consultant de afaceri. Toate calităţile le revalorific aici, la Păltiniş. - Mai precis, cum poţi rentabiliza staţiunea? - Doresc să impun o atitudine constructivă în scopul reabilitării staţiunii. In funcţie de feed-back-ul primit, vom trece la următorii paşi. Trebuie să înţelegeţi că nu totul depinde doar de mine, ci şi de mentalitatea oamenilor care se află în contact direct cu mine, o mentalitate pe care este greu să o schimbăm, dar o putem "modela”. Aspectul mentalităţii este o meteahnă românescă de 12 ani... - Personal cred că România îşi va depăşi dificultăţile dacă se apropie de spiritul american sau de cel chinezesc. Tot miracolul constă în esenţă în muncă, cinste şi corectitudine. Cum stăm cu cele trei elemente enunţate, la altitudinea staţiunii? Angajaţii cer salarii mari în condiţii în care li se oferă un salariu decent, peste cel al unui asistent universitar (!?) plus cazare şi masă. Aş accepta şi pretenţiile salariale, dar pentru asta ei trebuie să-mi demonstreze că lucrează cel puţin la fel de mult şi la fel de bine cât aş lucra eu în locul lor. - Este staţiunea un “barometru" pentru mediul de afaceri din România? - România, din nefericire, încă nu oferă un mediu de afaceri prielnic pentru investitori fie autohtoni, fie străini. Poate este vorba de un moment accidental, dar atâta timp cât legislaţia şi impozitele vor fi frânele dezvoltării, nu văd un alt orizont. A, era să uit... tot ca un impediment investiţional menţionez pofta de muncă şi mentalitatea muncii la români. Tot nu am primit răspunsul dorit. Care este reculul disfuncţionalităţilor în Păltiniş? * Nu va fi o noutate ce vă spun. Timp de 12 ani economia a stagnat, şi asta o ştiţi şi voi, românii. Se poate constata asta şi în Păltiniş unde, din 700 locuri de cazare, au mai rămas doar 400 din care 300 le deţine S.C. Păltiniş S.A. în aceşti ani au fost diminuate nu numai capacitatea de cazare ci şi confortul şi serviciile. Acum staţiunea este într-o stare de somnolenţă. Eu doresc să o trezesc la viaţă. Turiştii nu aveau ce face aici. Nu tu distracţie, nu tu o ofertă sau alta pentru a atrage turişti. Ei nu au pe ce să-şi cheltuiască banii... Rişti să fii criticat pentru lecţiile pe care le dai în postura străinului care nu are toate datele din teritoriu... - Când m-am apucat de lucru m-am informat, mi-am creat o bază de date şi abia după aceea am conceput proiecte, o strategie. în cele patru săptămâni de când mă aflu în Păltiniş, am creat deja un club. Există mese de biliard, jocuri mecanice. Urmează să introducem Internetul, în sfera spaţiilor de cazare Vila 17 este reconstruită în totalitate. Vilele 16,20,3 şi 13 sunt reparate. Casa de Piatră este şi ea adusă la stadiul de performanţă. Eu le vei dovedi domnului Ancuţa şi celor sceptici că staţiunea o să devină neîncăpătoare pentru turişti. Va fi ostaţiune de elită, cu un alt confort şi alte servicii. Pentru că tot am ajuns la finalul dialogului nostru, mi-a rămas în minte expresia “lucrez voluntar”. Chiar lucrezi fără bani? - Ar trebui să răspund citându-l pe dl. Ancuţa: “Nu numai românii muncesc pentru americani gratuit, ci şi invers”. Sigur, colaborarea noastră va avea o nouă turnură, dar asta după ce voi aduce rezultate. - Aş zice că îţi place în România... - îmi plac românii.Sunt deschişi, prietenoşi, chiar dacă nu înţeleg munca de voluntariat prestată de un american în România. Mă mai surprinde ceva la ei. Aproape toţi mă întreabă de ce nu vin mai mulţi americani în România. Cred că nu îşi dau seama că răspunsul se află la îndemâna lor. OFERTĂ DE STUDII SUPERIOARE ÎNVĂŢĂMÂNT LA DISTANŢĂ 2002 - 2003 UNIVERSITATEA “LUCIAN BLAGA” din SIBIU, universitate de stat, acreditată, membră titulară a Asociaţiei Europene pentru învăţământ la Distanţă (EDEN), în colaborare cu UNIVERSITATEA de stat “VALAHIA” din TARGOVIŞTE, în conformitate cu Legea învăţământului nr. 84/1995 şi Hotărârea Guvernului României nr. 1011/2001, desfăşoară învăţământ la distanţă (ID)/frecvenţă redusă (FR), ca învăţământ de stat, nesubvenţionat, prin Centrul de învăţământ la Distanţă, la specializările ISTORIE - GEOGRAFIE GEOGRAFIE Primirea dosarelor pentru înscrierea la concursul de admitere se face până la 1 oct.2002 TAXA DE ŞCOLARIZARE 250$ ÎN 10 (zece) RATE LUNARE (septembrie - iunie) Diplomele obţinute de absolvenţii cursurilor IDFR sunt eliberate în acelaşi regim ca şi pentru absolvenţii cursurilor de zi de la învăţământul de stat. Se pot înscrie: □ Absolvenţi de liceu cu diplomă de bacalaureat, precum şi absolvenţi ai altor facultăţi care doresc să urmeze o a doua specializare; O La cerere, se aprobă transferul studenţilor de la alte specializări înrudite din oricare centru universitar, urmând a se susţine examene de diferenţă . Studenţii veniţi prin transfer de la alte instituţii de învăţământ superior autorizate/acreditate sunt scutiţi de taxa de înscriere şi de înmatriculare beneficiind şi de o reducere de 25% din taxă pentru primul an de studiu la ULB Sibiu □ Admiterea se face prin concurs, prin selecţia dosarelor pe baza mediei obţinute la bacalaureat şi media anilor de liceu, în funcţie de numărul de locuri la fiecare specializare □ Studenţii altor facultăţi de stat sau particulare cu profil asemănător, care au obţinut diploma de licenţă, se pot înscrie pentru RECONVERSIE PROFESIONALĂ urmând a susţine examene de diferenţă în două semestre finalizate cu examenul de licenţă şi eliberarea diplomei de stat. Taxa pentru fiecare examen de diferenţă în cazul reconversiei profesionale este contravaloarea a 15 USD. Informaţii şi înscrieri: Centrul de învăţământ la Distanţă al ULB Sibiu, str.Oituz nr.31, tel. 0269/ 21.64.90, 0269/42.40.44, 0269/42.22.50, 0269/42.22.26, 0722/88.39.11, 0744/ 70.95.98, 0269/21.23.83 De la octombrie Călătorii CFR cu reduceri numai cu foi de drum Ca şi când în România birocraţia nici n-ar exista, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării au emis, de curând, un ordin care reglementează modul în care elevii şi studenţii vor beneficia de reduceri la călătoriile cu trenul. Noutatea absolută o constituie introducerea foilor de drum. Aceste foi vor fi distribuite elevilor prin intermediul şcolilor şi facultăţilor. Fără foaia de drum, nici un elev sau student nu va primi biletul cu reducere de 50°/o. Altfel spus, directorii de şcoli şi decanii facultăţilor vor mai avea o grijă în plus: cum împărţim foile de drum şi la câte are dreptul fiecare. Parcă-i văd pe elevi cum merg la directorul şcolii şi cer o foaie de drum ca să meargă la bunici... IS.FJ Studioul ASTRA-Film “în braţele lui Buddha şi în sunetul tobei” (Finlanda, 1997,50 minute, regia Youko Aaltonen) Filmul din această săptămână prezintă familia Kagai-col, din Tuva, o regiune siberiană din Asia Centrală, în apropiere de graniţa cu Mongolia. Mama şi tatăl trăiesc singuri într-o iurtă. Viaţa lor de păstori nomazi pendulează între stepă şi pădure, într-un proces al transhumanţei care are loc de mai multe ori pe an. Câteva zeci de oi, capre, vite şi un cal reprezintă toată averea lor şi speranţa familiei de a ieşi cu bine din iarnă. Fiul lor, Alexei, este pietrar şi lucrează în oraşul Kyzye, dar legătura cu satul este încă puternică. Alexei este un nomad modern. El nu şi-a pierdut puterea de a auzi vocile spiritelor din pietrele pe care le ciopleşte. Şamanismul şi budismul au rezistat în regiune. Comuniştii nu au reuşit să distrugă vechile tradiţii şi credinţe. Buddha şi Şamanul sunt omniprezenţi, chiar dacă lumea modernă se insinuează în viaţa tradiţională. Filmul a fost inclus în selecţia ASTRA-Film Fest, ediţia 1998. Proiecţiile au loc la Studioul ASTRA-Film, Piaţa Huet nr.12, de luni până vineri, între orele 8-16. Daniela SALCĂIAN /4yeetcaz vieţii atuniUcene • Suntem în săptămâna a 10-a după Rusalii. Pericopa evanghelică a săptămânii (Mt 17, 14-23) ne înfăţişează tabloul zguduitor al unui tată care şi-a adus fiul bolnav, chinuit de un duh rău, la Iisus, rugându-l să-l vindece. “Doamne mântuieşte pe fiul meu că este lunatic şi pătimeşte rău”- îl roagă nefericitul tată, adăugând: “l-am adus la ucenicii Tăi şi n-au putut să-l tămăduiască”. Iisus a poruncit să fie adus copilul la El şi, certând demonul care-l chinuia l-a vindecat “din ceasul acela”. La întrebarea directă a Apostolilor, de ce ei n-au putut izgoni demonul, lisus le reproşează lipsa credinţei. Căci, într-adevăr, lisus le dăduse şi lor putere asupra duhurilor necurate (Mt 10, 1; Mc 6,7;Lc 9,1) dar se pare că îndoiala era încă stăpână pe minţile lor. Mântuitorul le mai spune că sufletele celor care au credinţă sunt puternice în faţa ispitelor diavoleşti: “De veţi avea credinţă cât un grăunte de muştar, veţi zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo; şi se va muta; şi nimic nu va fi vouă cu neputinţă". (Mt 17,20). Iar arma cea mai eficientă împotriva demonilor este postul şi rugăciunea: “acest neam de demoni nu iese numai cu rugăciune şi post". • Astăzi, 2 septembrie, Biserica ortodoxă face pomenirea Sf.Ioan Postitorul, patriarhul Constantinopolului. Acest cuvios s-a născut la Constantinopol, în sec.VI d.Hr şi a trăit sub împăraţii: Iustin, Tiberiu şi Mauriciu. Era un om evlavios, iubitor de săraci şi temător de Dumnezeu. De profesie era bijutier. Pentru multele lui fapte bune, la sfatul patriarhului de atunci, Eutihie cel învăţat, a intrat în tagma călugărească, iar după puţin timp, a fost sfinţit diacon. Trecând la cele veşnice patriarhul Eutihie, Cuviosul Ioan a fost silit a primi scaunul patriarhiei Constantinopolului. Dar şi acum nu s-a lepădat de nevoinţele duhovniceşti, căci postea, mâncând doar o dată pe săptămână, priveghea nopţi întregi petrecând în rugăciune, dormind puţin, şi era foarte milostiv, tatăl sărmanilor şi izbăvitorul celor năpăstuiţi. Pentru toate aceste nevoinţe Dumnezeu l-a dăruit şi cu darul facerii de minuni, vindecând pe cei aflaţi în suferinţă. Sf. Ioan Postitorul este şi cel dintâi patriarh de Constantinopol care a luat numele de patriarh ecumenic, adică primul patriarh din împărăţia Bizanţului. Cuviosul Ioan s-a mutat la Domnul în anul 595, după o viaţă cinstită închinată lui Dumnezeu şi aproapelui. Gheorghe DOBRIN