Tribuna, august 2004 (Anul 120, nr. 4090-4115)

2004-08-02 / nr. 4090

COTIDIAN INDEPENDENT. A*“■—----- Anul CXX, serie nouă, nr.4090 Luni, 2 august 2004 8 pagini (cu supliment), 5000 lei (la abonați - 2000 lei) II LA SIBIU Varianta în limba română pe INTERNET http://www.tribuna.ro E-mailtred® tribunal(t,publicitate® tribunaxo Când aulicul întâlneşte tradiţia Pentru câteva ore, aulicul şi tradiţionalul au trăit, aşa cum era şi firesc, în deplină armonie, ieri la Sala Thalia. Casa teatrului, simbol al culturii şi civilizaţiei moderne, Thalia a fost gazdă primitoare pentru cei peste 300 de participanţi la cea de-a treia ediţie a Festivalului Naţional al Tradiţiilor Populare. Armoniile ruşilor lipoveni, cântecele specifice cununii de la secerat au trăit în maiestuoasa sală. Pără-I sindu-şi casa de suflet, Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale ASTRA, creatorii populari s-au îndreptat spre inima Sibiului. Aici, sub pavăza unui veritabil simbol al culturii, oaspeţii din Bacău, Brăila, Hunedoara şi Cantemir (Republica Moldova) au primit Diplome de excelenţă, în semn de recunoaştere a valorii prestaţiilor din cele şase zile ale Festivalului, din partea directorului CNM ASTRA, Corneliu Bucur. Primirea în Academia Artelor Tradiţionale a recompensat eforturile depuse de mulţi dintre ei în slujba conservării şi promovării culturii tradiţionale. Chiar dacă vremea nu a ţinut sibieni de a se familiariza cu întotdeauna cu organizatorii străvechi obiceiuri din diverse (CNM ASTRA), Festivalul zone etnografice. Mai mult, rămâne o ocazie prielnică Festivalul Naţional al Artelor schimbului cultural între graniţele Tradiţionale readuce în metării, este un prilej de sudare a morne tradiţia şi îi elogiază pe legăturilor între cele trei provincii păstrătorii ei. istorice şi o oportunitate pentru Maria SPĂTARIU Festivalul Naţional al Tradiţionale Vernisaj la Galeria de Artă Contemporană 11 metamorfoze Ioana Filipescu, studentă în anul trei la Facultatea de Arte Plastice şi Decorative "Ion Andreescu" din Cluj- Napoca - clasa profesorului Florin Maxa, va expune în această săptămână la sala Galeriei de Artă Contemporană. Vernisajul expoziţiei are loc marţi, 3 august, ora 17, la etajul galeriei din clădirea Direcţiei pentru Cultură, str. Tribunei nr. 6. Despre autoare şi exponatele sale vor vorbi critici de arta de la Muzeul Naţional Brukenthal, custodele Galeriei de Artă Contemporană, artistul plastic Petru Ov. Dumbrăveanu şi poetul Andrei Ileni. (M.B.) Acţiune umanitară era la sediul pe strada S. ta.c., între orele nu doar două luni Două TIR-uri în sufragerie * casa preotului din Apoldu de Sus a fost din nou zguduită din temelii de un TIR ce a luat curba cu viteză * locuința de-abia fusese renovată după ce, în urmă cu două luni, un TIR încărcat cu grâu a avariat-o serios * IPROCES pentru amenajări interimare PARCHET LAMINAU 142.000 FOLIE GRATUITĂ , str. E. Bitu bl. 27 tel:235.629 Probabil lucrul pe care preotul din Apoldu de Sus îl regretă cel mai mult din viaţa sa este amplasamentul casei în care locuieşte. Imobilul este situat in centrul localităţii Apoldu de Sus, chiar în capătul unei curbe destul de strânse, de care nu toţi şoferii trec cu bine. Acum două luni de zile, o maşină de mare tonaj, încărcată cu grâu, a intrat în curba cu pricina cu viteză destul de mare. Şoferul nu a reuşit să redreseze la timp maşina şi a intrat în plin în casa din faţa sa. Peretele şi structura de rezistenţă a casei au fost avariate destul de serios, însă casa a fost refăcută în câteva săptămâni. Nu a apucat bine să se usuce tencuiala proaspăt aplicată, că un alt TIR a lovit casa cu pricina. Singura, diferenţa dintre cele două accidente este încărcătura TIR-urilor. în timp ce primul dintre ele era plin cu grâu, acesta din urma era încărcat cu pet-uri de bere, iar o mare parte a încărcăturii s-a răsturnat pe șosea. Imobilul intră astfel din nou în renovare. Șansele ca un alt TIR să se oprească în casa de la capătul curbei sunt însă destul de mari. (B.B.) La lumina zilei, în văzul lumii Puşlamale domneşti inhalează fum otrăvitor de chibrit! De când cu vacanţa de vară, o "haită" de copii de toate vârstele şi-a făcut veacul în spatele blocului P18 de pe Aleea Taberei - Hipodrom, Sibiu. Se adună acolo pe-nserat şi ce vorbesc în gura mare aproape nu poate fi redat în cuvinte. Destul de spus că majoritatea cuvintelor folosite derivă din verbul "a suge", folosite deopotrivă de băieţi şi fete. Locatarii din zonă i-au mai alungat, dar copiii s-au întors şi mai că oamenii s-au obişnuit cu gălăgia şi cu cuvintele scabroase. Ceva, însă, a umplut paharul. Dragile noastre puşlamale, bine hrănite şi îmbrăcate şi zero educate, se... "droghează" cu neruşinare, în văzul lumii. Fete şi băieţi, cu ceva peste 10 ani, aprind chibrite şi trag fumul otrăvitor, cu fosfor, în piept! Lasă în urma lor zeci şi sute de beţe de chibrit pe asfaltul aleii, îşi periclitează sănătatea, la lumina zilei, dând un "bun" exemplu celor mai mici care se joacă în preajmă. în tot acest timp, părinţii lor zac în faţa televizoarelor cu ochii lipiţi de telenovelă şi cu mâna lipită de pahar. Când se vor trezi, va fi prea târziu. Treaba lor. Treaba noastră e să-i avertizăm pe toţi părinţii domiciliaţi în preajma Aleii Taberei. Dacă se vor sesiza şi alte... organe, ar fi şi mai bine. Sorin I. Mici probleme S-a întâmplat că între sondajele de opinie şi rezultatele alegerilor să apară nişte diferenţe mult peste marja de eroare admisă de autorii sondajului, de unde şi reculul de încredere al sondajelor comandate. Ultimul sondaj IMAS, comandat de partidul de guvernământ, pentru uz intern, a fost ţinut la secret, în aşa fel încât să afle toată lumea rezultatul. Şi s-a aflat că PSD a pierdut din încrederea populaţiei, cedând şefia Alianţei D.A. cu aproape patru procente. Scăderea ''’autorităţii" sondajelor lasă populaţia să se întrebe daca nu cumva sunt comandate şi rezultatele. în acest caz s-ar naşte, în mod firesc, întrebarea: de ce şi-ar comanda PSD un sondaj cu rezultate nefavorabile? întrebarea are două răspunsuri. Mai întâi, pentru că o mică diferenţă în minus i-ar mobiliza şi mai tare pe susţinătorii PSD, mai apoi, pentru că diferenţa în plus ar putea să inducă în rândurile Alianţei o atmosferă de suficienţă. După ce rezultatul sondajului pentru uz intern a fost "scapat" sub ochii populaţiei, partidul de guvernământ s-a declarat "un partid nou", cu conducere nouă. S-a ivit şi propunerea ca partidul să facă o ofertă oficială domnului Ion Iliescu, ca să preia conducerea "noului partid", iar noul partid să preia capitalul de imagine al actualului președinte al țării, în felul acesta, electoratul, când va vota cu PSD, nu va mai vota cu domnii Cozmâncă, Hrebenciuc, Mihăilescu, Popescu, Talpeş etc., ci va vota cu domnul Iliescu în persoană. Se ştie că o parte din electorat a declarat, la referendumul pentru Constituţie, că votează cu Ion Iliescu, deşi era vorba de cu totul altceva. Cu atât mai degrabă va vota cu partidul girat de actualul preşedinte echidistant al României. De ce s-ar pierde această mică parte a electoratului? Odată rezolvată această mică problemă, odată înființat şi Consiliul de Integritate Morală, PSD se poate concentra asupra "convieţuirii generaţiilor în interiorul partidului", cum a spus domnul Năstase, semnalând "o lipsă de comunicare" provocată de mecanismul alegerilor interne propus de un specialist în comunicație, domnul Dan Nica, și neagreat de tineretul pesedist. De altfel, domnul Ponta a și fost "certat", în lipsă, după tipic, pentru pacatele sale de tinerețe, care ar fi făcut organizaţia de tineret "să se comporte ca un partid în partid". Aceasta ar fi o altă mică problemă, pe care "matuţii” partidului, desigur, o vor rezolva. Până atunci, să aşteptăm şi sondajele comandate de alte partide, că şi ele au micile lor probleme. Mihai BRATU