Tribuna, ianuarie-martie 1990 (Anul 106, nr. 10-83)

1990-01-06 / nr. 10

Anul CVI, nr. 1 TRIBUNA AVEŢI CUVÎNTUL! » Tulburătorul proces de înnoire ce are Ioc acum în ţara noastră suscită încă multe opinii, păreri controversate, creează unele confuzii sau neînţelegeri. Şi e firesc, pentru că este un proces in marş, în care învăţăm să gindim liberi, să ne învingem frica şi să ne cîştigăm curajul. Fină ieri, noţiunile de libertate, democraţie, demnitate erau doar simple rostiri lexicale, golite de orice conţinut concret. Ca ele să devină viaţă, este nevoie să învăţăm legea dialogului, singura lege prin care adevărul iese la lumină şi prin care putem aspira la progres. Dedicăm această rubrică opiniei tuturor cititorilor, colaboratorilor şi oamenilor de bine care cred că prin ideile, gîndurile, sugestiile, propunerile lor pot contribui la reconstrucţia ţârii, la instaurarea binelui în noi înşine şi nu tot ceea ce ne înconjoară. PENTRU ACEASTA, ZILNIC ÎNTRE ORELE 8—16, UN REDACTOR AL ZIARULUI NOSTRU SE VA AFLA IN SERVICIUL OPINIEI DV., LA SEDIUL REDACŢIEI SAU LA TELEFON 13183. luptăm pentru formarea conştiinţei lucrului bine făcut. 6. Să nu aşteptăm ca toate problemele, de detaliu, să fie rezolvate de Consiliul Frontului Salvării Naţionale. Să înlăturăm din practica noastră obiceiul de a aştepta mereu „indicaţii de la centru“. Dacă nu vom pune în aplicare platforma Frontului Salvării Naţionale vom rămîne, în continuare, nişte demagogi şi birocraţi. CÎTEVA PROPUNERI 1. Articolele din ziar să aibă mai multă substanţă şi concreteţe, să explice sensul şi conţinutul decretelor şi hotărîrilor Consiliului Frontului Salvării Naţionale. Ziarul să facă cunoscute măsurile luate pe plan local pentru intrarea în normal a vieţii social-economice a judeţului, în conformitate cu actele normative elaborate de Consiliul Frontului Salvării Naţionale. 2. Să ne fie prezentaţi, pe scurt, principalii membri ai Consiliului Judeţean al Frontului Salvării Naţionale, pentru a-i cunoaşte pe cei care ne conduc. 3. Să se facă apel la populaţie, la instituţii şi întreprinderi ca să nu se treacă de la regimul draconic de economii impus de dictatura ceauşistă, la risipă. 4. Să se dea dispoziţii ferme şi clare conducătorilor de întreprinderi şi instituţii pentru a raporta situaţia reală din unitatea lor. Să înceteze minciuna, dezinformareaşi automulţumirea. 5. Să încetăm să mai producem surogate şi tot felul de aşa-zisecalităţi noi“. Să Col. ing. Haralambie PETRISCU U.M. 01606 Sibiu Şi străzile să vorbească! Mai mulţi cetăţeni sibieni care locuiesc pe str. Gheorghe Gheorghiu-Dej — stradă care a fost teatrul unor lupte grele în timpul Revoluţiei, ca urmare a rezistenţei sălbatice depuse de un grup de terorişti — propun ca strada lor să devină bulevardul care să poarte numele generalului erou Vasile Milea, victimă a celui ce se autoproclamase „comandant suprem al forţelor armate". Intrucît, aşa cum reiese şi din medalionul fotografic, cetăţenii au împlinit in fapt ceea ce şi-au propus, urmează ca autorităţile locale să consfinţească legal această a dorinţă prin care se omagiază memoria bravului erou. Morţi de două ori! In demenţa urii şi a furiei oarbe cu care crîncena şi nemiloasa dictatură s-a năpustit asupra noastră, pînă şi morţii au trebuit să moară de două ori. încercînd să opună o ultimă rezistenţă, apostolii morţii s-au refugiat printre morminte şi în cavourile cimitirului municipal, răscolindu-le. Deasupra morţii, împrăştiau moarte, la adăpostul sfintelor cruci. Nu-i rabde pămîntul, în veci AMIN! FOTO-DOCUMENT pag. 3 Precizări din partea Agenţiei române de presă ROMPRES în legătură cu unele informaţii apărute în presa internaţională, Rompres este autorizată să precizeze următoarele: 1. Dintre membrii fostului Comitet Politic Executiv al P.C.R. au fost arestaţi şi sunt în prezent cercetaţi numai acei membri care au fost legaţi in mod direct de măsurile represive şi abuzurile de putere privind visteria statului, comise de foştii dictatori ai României. 2. în legătură cu numărul victimelor înregistrate la Timişoara, Bucureşti şi în alte părţi ale ţării, primele cifre date publicităţii au fost exagerate. în prezent se fac cercetări riguroase pentru a se stabili cu exactitate numărul morţilor şi răniţilor, atît din rîndul forţelor armate, cît şi al civililor. Niciuna din cifrele care circulă în prezent nu este definitivă şi nu este confirmată de forurile competente 3. In legătură cu Frontul Salvării Naţionale sîntem in măsură să precizăm că el nu este şi nu se va constitui în partid. Frontul se va prezenta la alegerile din aprilie ca o largă organizaţie politică ce reuneşte toate personalităţile şi grupările care s-au ridicat cu curaj în apărarea libertății şi demnității în anii tiraniei totalitare. în boxa acuzaţilor. FALSUL ŞI MISTIFICAREA S-a rupt lanţul minciunilor şi nu agricultură! Este de acum un lucru recunoscut că agricuultura a fost sectorul in care neadevărurile au fost mijloacele curente pentru a ascunde o realitate dintre cele mai tragice, pe care, de altfel, o ştiau practic toţi cetăţenii ţării: distrugerea din temelii a unei ramuri care a făcut odată faima României. Mecanismul minciunii care a generat această stare de fapt a fost, trebuie să recunoaştem, atît de bine pus la punct, incit orice încercare de a ieşi din el era din start sortită eşecului. Pentru ca cititorii să înţeleagă cît mai bine acest lucru, vom face apel doar la un singur element şi anume la aşa-zisele „evaluări“ care se efectuau înainte de recoltare. Se cerea, deci, unităţilor agricole să comunice o situaţie cantitativă a viitoarei recolte. Trimise „la judeţ“ acestea erau returnate de 3—4 ori celor în cauză pentru a fi „refăcute“, cu alte cuvinte aliniate — mai ales în vara anului trecut — rigorilor „noii revoluţii agrare“. După exercitarea unor presiuni incredibile asupra unităţilor, acestea sfîrşeau prin a accepta nivelele impuse. Sarabanda cifrelor nu se sfîrşea însă aici: evaluările „efectuate“ la nivel judeţean erau trimise spre aprobare „Eroilor Noii Revoluţii Agrare“ de la G.C. al P.C.R., de unde se mai întorceau de cîteva ori ca fiind necorespunzătoare (!) Fiecare „întoarcere“ însemna o nouă plusare, dar care nu reuşea să satisfacă dorinţa de „Erou ...“ a dictatorului, astfel că, în final, „nivelul“ recoltelor obţinute cu sudoarea frunţii de lucrătorii ogoarelor erau transmise judeţelor care trebuiau să şi le însuşească. La toate acestea se adaugă şi faptul că, mai ales anul trecut, „indicaţiile preţioase“ au mers pînă la a stabili şi cantităţile ce trebuiau obţinute de pe unitatea de suprafaţă (hectar), fără a se mai ţine seama de împărţirea ţării în zone agricole, în funcţie de condiţiile concrete de sol şi climă. Aceasta este, succint, calea care a condus, şi în judeţul nostru, la raportarea unor producţii medii total rupte de realitate, care frizau ridicolul. Iată cîteva exemple, aşa cum ne-au fost comunicate de Direcţia Generală pentru Agricultură Sibiu: Realizat Raportat grîu 3 333 kg ha 8 065 kg/ha orz 3 786 kg ha 7 055 kg/ha porumb ştiuleţi 1 990 kg ha 22 350 kg/ha sfeclă de zahăr 24 990 kg ha 125 550 kg/ha cartofi 13 528 kg ha 68 968 kg/ha fructe (prod. totală) 24 509 1 68 064 ! Vom reveni. R. KAMLA NU penuriei, dar şi risipei! Cumpliţii ani ai „epocii de aur“ au fost înainte de toate anii celor mai cumplite privaţiuni, ai celor mai inimaginabile lipsuri. Sub masca economisirii ni s-au luat aproape toate cele necesare traiului. Am fost lăsaţi în frig şi întuneric. Ne-au fost cartelate alimentele de bază. Au dispărut pînă şi chibriturile. în întreprinderi s-a instituit un sever şi absurd regim de economisire. Nu tu aluminiu, nu tu bronz, nu tu oţel de scule, nu tu motorină, nu tu energie electrică. Lista penuriei este imensă. Nu întîmplător între primele măsuri luate de organele noii puteri la loc de cinste se situează cele îndreptate spre curmarea acestor privaţiuni. Măsuri concrete, cu efect imediat, palpabil. Jertfa de sînge a poporului a fost răsplătită. In casele oamenilor a intrat o rază de soare. Să ne bucurăm că viaţa reintră în normal. Dar să nu uităm că toţi trebuie să contribuim la reuşita acestui proces. Concret, trebuie să fim atenţi să nu cădem dintr-o extremă în alta: de la economisire absurdă şi penurie, la risipă. S-au desfiinţat cotele şi repartiţiile de energie electrică şi gaze naturale, s-au redus tarifele de consum. S-a desfiinţat cota de benzină. Sîntem liberi să consumăm oricît Dar nu oricum Căci este limpede că ţara nu este pregătită pentru a face faţă, pe moment, unei creşteri bruşte a consumului. Facem pe această cale un sincer apel la înţelegere, tuturor cetățenilor Vă mulțumim.