Tribuna, iulie-septembrie 1994 (Anul 110, nr. 1181-1246)

1994-09-15 / nr. 1235

hiii Paradoxal, dar se poate spune că războaiele şi stările tensionate, conflictuale au dat ‘‘pâine albă” multor categorii de oameni. Să ne gândim la armate, să ne gândim la industria de armament...Câtă vreme cursa dintre Est şi Vest a îmbrăcat haine politice şi ideologice, industriile de armament din cele două părţi ale globului aveau caracter prioritar. După prăbuşirea comunismului şi adâncirea recesiunii economice, a devenit tot mai evident că industriile de armament sunt deopotrivă o povară economică şi un lux extrem de costisitor. Pe de altă parte, miza a scăzut considerabil o dată cu ieşirea practic din cursă a unuia din protagonişti: fosta Uniune Sovietică. Aceasta, sau ce a mai rămas din ea, are în prezent o pondere foarte modestă pe piaţa mondială de arme: 2 miliarde de dolari, faţă de concurentul ei tradiţional S.U.A. cu circa 36 miliarde dolari! Dacă Rusia a fost scoasă pe tuşă, lucrurile nu sunt mai roz nici în industria de armament occidentală. Cele mai mari schimbări au intervenit în anii 1993 și 1994, în această perioadă bugetul Pentagonului a fost drastic diminuat. La rândul lor, Marea Britanie și-a redus cheltuielile respective cu 12 la sută, iar Germania preconizează ca în acest an să aloce fonduri mai mici cu 800 milioane de dolari. De pildă, concernul german DASA - Daimler estimează că în perioada 1993-1998 comenzile mondiale de echipament militar se vor reduce la jumătate. Cu o situaţie dramatică sunt confruntate cohortele de angajaţi ai acestei industrii. Statisticile demonstrează că în anii 1983 -1991 numărul persoanelor ce munceau în industria de armament din ţările Uniunii Europene a scăzut de la 928.000 la 670.000. De atunci acest proces a fost şi mai accelerat, iar numărul disponibilizaţilor a sporit cu peste 300.000. Se prefigurează, deci, şomaj cronic şi faliment generalizat în industria de armament mondial. Va fi, probabil, singurul faliment liniştitor din această perioadă zbuciumată şi nesigură. Fiindcă el ar însemna, cu siguranţă, mai puţine războaie şi mai multe resurse pentru hrană şi un trai civilizat. Logica e simplă: mai puţine armate de hrănit înseamnă mai multă hrană pentru civili. Ceea ce, pe un glob suprapopulat şi sărăcit, nu e puţin... TRIBUNA MATH1884 DE KM SLAVICI COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CX, nr. 1235 serie nouă Joi, 15 septembrie 1994 8 pagini 100 lei (la abonați- 60 lei) Am aflat de la Serviciul Paşapoarte . Modificări ale amenzilor Conform unui comunicat primit de la Serviciul Paşapoarte Sibiu, începând de ieri, amenzile contravenţionale stabilite prin acte normative, aflate în vigoare, privind regimul paşapoartelor şi al călătoriilor în străinătate, se modifică astfel: ♦ De la 30.000 la 150.000 lei pentru: nerespectarea de către organele însărcinate cu emiterea paşaportului a termenului prevăzut de lege; reţinerea neautorizată a paşaportului sau transmiterea acestuia unor persoane neîndreptățite; pierderea, deteriorarea sau distrugerea paşaportului eliberat de autorităţile române, din culpa titularului; nepredarea paşapoartelor diplomatice şi oficiale (de serviciu) în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în ţară, către instituţiile în drept. ♦ De la 50.000 la 200.000 lei pentru efectuarea de modificări, adăugiri scrise sau ştampilate în paşaport, dacă fapta a fost săvârşită în condiţii încât, potrivit legii, să constituie infracţiune. Modificările s-au făcut în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 55 din 19.08.1994. Aşadar, nu vă jucaţi cu paşapoartele! R.M. M. STANESCU şi R. KILIN, LA GAZ METAN MEDIAŞ! Din surse autorizate aflăm că ieri, jucătorii Mihăiţă Stănescu şi Robert Kilin, puşi pe lista de transferări de dl. Halagian, au fost cedaţi divizionarei A. Gaz metan Mediaş. Primul definitiv, iar al doilea cu titlu de împrumut. Aflată în mare criză de efectiv, echipa medieşeană câştigă prin Stănescu şi Kilin doi titulari de nădejde. Ne bucură să constatăm că cele două cluburi, interist şi gazist, îşi dau mâna la greu, aşa cum e normal să se întâmple intre echipe conjudeţene. în ce-i priveşte pe Stănescu şi Kilin suntem siguri căei vor proba valoarea, iar noi vom privi cu un plus de interes parcursul spre adevărata performanţă al echipei fanion a municipiului de pe Târnave. Mircea BITU .•" „ In exclusivitate pentru “Tribuna” N O o Jiul J-r ) îi G+ î1 O Sosită din Paris, d-na Georgeta Oţetea, soţia academicianului, declară: “Din toată inima vă mulţumesc la toţi pentru cinstirea memoriei soţului meu”. Centenarul naşterii academicianului Andrei Oţetea, fiu al satului Sibiel, a fost sărbătorit vineri, 9 septembrie, de către Academia Română printr-o sesiune solemnă. amănunte în pagina a ll-a  LI una ziua şcoala! Binecuvântate fie ziua şi ceasul care ne înalţă sufletele şi spiritul prin puterea, vraja şi miracolul cărţii. Bună ziua şi bine ai venit şcoală! Dosarul energiilor regenerabile Kolinde n-a murit in «Iminhrie MMM)! 1. După evenimentele din decembrie 1989 despre energiile regenerabile (neconvenţionale) nu s-a mai vorbit aproape deloc sau chiar deloc în mass-media românească, lată însă că suntem pe cale să redeschidem dosarul acestor energii graţie domnului prof. dr. Laurenţiu Fara, preşedintele Societăţii Române de Energie Solară (S.R.E.S.), secţie a Societăţii Internaţionale de Energie Solară, care ne-a pus la dispoziţie un set de materiale informative, elaborate special pentru presă, privind rezultatele Summit-ului ONG-urilor de Mediu care a avut loc la New York în luna mai a.c. Dl. profesor ne-a mai expediat şi Buletinul de informare, volum 2, număr 3-4, 1993, elaborat de S.R.E.S. Posedăm, aşadar, un vast material informativ din care vom încerca să spicuim şi să sintetizăm ceea ce ni se pare important şi interesant pentru cititorii noştri. Pentru a nu rămâne la spusele şi experienţa altora, rugăm specialiştii sibieni în domeniu şi, în general, pe toţi cei interesaţi să ne scrie. Până atunci să ne întoarcem la Summit-ul ONG-urilor privind energia regenerabilă continuare în pagina 2 Ion VONEMI RETORICA IMAGINILOR FOTOGRAFICE “6 th International Photographic Salon Sibiu’94", aflat sub aripa protectoare a Federaţiei Internaţionale de Artă Fotografică - F.I.A.P., a atras un număr mare de vizitatori încă din primele zile, profesionişti sau novici, impresionaţi de valoarea actualei ediţii propusă din start de “Fotoclub Orizont Sibiu", intr-o simbioză ce tinde spre perfecţiune, natura, omul, conciliază prin labirintul obiectivelor şi prin jocul luminilor şi umbrelor. Salonul Internaţional de Artă Fotografică Sibiu’94 lansează şi retorica imaginilor fotografice, evidenţiind măiestria şi arta creativităţii, ascunse în mintea, imaginaţia şi dexteritatea artiştilor fotografi. Chiar şi această imagine instantaneu surprinsă de fotoreporterul Fred MSS vine să confirme afirmaţiile noastre. Adrian POPESCU La Sibiu "UNDA VERDE" REALIZĂRII PRIMELOR HĂRŢI DIGITALE diN ROMÂNIA După cum am mai anunţat, la finele lunii trecute, între Consiliul Judeţean Sibiu, Filiala de Reţele Electrice, ROMTELECOM şi Agenţia de Apă-Canal din cadrul R.A.G.C.L. Sibiu a fost semnat un Protocol de înţelegere, în calitate de beneficiari ai Proiectului de hărţi digitale la scara 1:1000, elaborat de Societatea GEO STRATEGIES S.A. din Sibiu, care deţine şi operează cea mai mare şi performantă instalaţie de producţie cartografică digitală din estul Europei. La începutul acestei luni, între GSSA şi cei patru beneficiari a fost semnat un contract pentru producerea a 102 planuri (hărţi) digitale, într-o perioadă maximă de 18 luni. De menţionat că materializarea acestui contract va oferi un număr notabil de locuri de muncă în înalta tehnologie şi va poziţiona benefic locul firmei GEO STRATEGIES S.A. ca principal furnizor de hărţi digitale în România, tehnologia utilizată fiind similară celei folosite în marile agenţii naţionale cartografice de pe Mapamond, iar atuul garantării succesului continuare în pagina 2 Lucian JIMAN Marţi, la Cercul Militar Sibiu Lansarea lucrării PRIMUL INTRE EGALI Pentru marcarea “Zilei Armatei Române” - împlinirea unei jumătăţi de veac de la eliberarea ultimei palme de pământ românesc de sub ocupaţia armatei hitleristo-hortyste, înfăptuită la 25 octombrie 1944 - Cercul Militar Sibiu a elaborat un amplu şi complex program de manifestări ştiinţifice şi cultural - artistice. Derularea programului debutează marţi, 20 septembrie, ora 12, în sala mică a Cercului Militar Sibiu, cu lansarea lucrării PRIMUL ÎNTRE EGALI, scrisă de col. (r.) Gheorghe Muntean şi col. (r) Constantin Jugulescu şi apărută la Editura Cercului Militar Sibiu. Inedita şi valoroasa lucrare este consacrată eminentului ofiţer gri. mr.(r) Virgil Rusu, care s-a distins prin glorioase acte de vitejie la comanda unor unităţi ale armiei române în cel de-al ll-lea război mondial. Sunt invitaţi a participa veterani de război, ofiţeri şi subofiţeri activi, istorici, studenţi din institutele de învăţământ militar din Garnizoana Sibiu, iubitorii de carte memorialistică. Dl. col. (r.) Gheorghe Muntean, cavaler al “Ordinului Mihai Viteazul”, va acorda autografe. Kaidiin1. Prin punerea în funcţiune a noii centrale digitale Noi servicii puse la dispoziţia abonaţilor Serviciile pe care le-am enumerat în articolul anterior se vor aproba numai pe baza opţiunii abonaţilor în scris, printr-o cerere depusă la Oficiul comercial central de pe str. N. Bălcescu, de unde se vor primi şi instrucţiuni de folosire şi activare a acestor servicii. Prin instalarea centralei digitale vor putea derara lucrările din reţea care vor fi finalizate până la sfârşitul anului viitor, astfel ca abonaţii din această zonă să poată fi preluaţi de această centrală. Cu această ocazie, toţi abonaţii cuplaţi din zonele menţionate vor fi decuplaţi. Pentru a putea beneficia de serviciile anunţate este necesar ca abonaţii să-şi procure telefoane multifrecvenţă, cu taste. Aparatele - ne-a precizat dl. director Dumitru Hanea - se asigură de către RomTelecom prin ghişeul din str. N. Bălcescu şi, ulterior, printr-un magazin de prezentare şi vânzare ce va fi amenajat în oficiul P.T.T.R. Ștrand, continuare în pagina 2 Ion VOIt KMI "Dorim accentuarea stricteţii în privinţa verificării agenţilor economici bugetari la capitolul cheltuieli" afirmă dl. Dumitru BARA, directorul Administraţiei Financiare Sibiu , începând cu data de 1 octombrie vor intra în funcţiune, ca urmare a reorganizării sectorului public privind încasarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor bugetare, trezoreriile în cadrul Direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, administraţiilor financiare şi circumscripţiilor fiscale. Prin urmare, toţi agenţii economici bugetari sau nu, vor trebui ca până la data de 1 octombrie să-şi mute conturile deschise la băncile comerciale în cadrul trezoreriilor, care vor efectua toate operaţiile privind încasarea veniturilor bugetelor de stat, bugetelor asigurărilor sociale de stat şi ale bugetelor consiliilor locale, judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale, de asemenea plăţile efectuate din aceste bugete şi disponibilităţile din mijloacele speciale extrabugetare cu destinaţie specială, precum şi unele fonduri cu afectaţie specială. Societăţile comerciale private, aşa cum menţionam mai sus, vor trebui să colaboreze cu trezoreriile, în primul rând datorită faptului că de la data intrării în funcţie continuare în pagina 8 Dan TOMOZEI