Tribuna, iulie-septembrie 1995 (Anul 111, nr. 1441-1506)

1995-09-15 / nr. 1495

r. Vinde  Societatea Română de Ra- Idiodifuziune vă mulţumeşte, ■ şi pe această cale, pentru I sprijinul acordat organizării şi I desfăşurării celei de a IV-a sesiuni a Seminarului Inter- I naţional “Limba română - Mij- I loc de comunicare şi informare radiofonică’ I Reprezentanţii celor 17 I posturi Internationale de radio I au fost unanimi in a aprecia această sesiune ca pe cea ■ mai reuşită, cu mult peste I toate aşteptările, mai ales că, anul trecut, la Durau şi Vatra Dornei, se considerase că acela era stadiul maxim la care poate ajunge o asemenea manifestare. Dincolo de I aspectele administrative, de I oportunităţile de a cunoaşte I România şi pe români la ei I acasă, acest seminar - şi în special această ediţie - a reuşit I să construiască o punte a I solidarităţii gazetarilor români. " Transmiteţi, domnule prefect, colaboratorilor dv. şi prietenilor | Societăţii Române de Radiodifuziune, gratitudinea noastră | pentru sprijin şi vă felicit din I nou pentru modul “transilvan” | in care ştiu să acponaţi. | Director general adjunct, Doru Vasile IONESCU. S-a ridicat o voce în parlament, o voce singuratică, acum, la început de “stagiune", care, fiind probabil cu “mâinile curate", a cerut, nici mai mult, nici mai puţin, decât o lege care să permită controlul îmbogăţiţilor de după decembrie 1989. Naţiunea n-a prea fost atentă la această voce, altminteri ar fi aplaudat. Nu atât pentru încă o lege, cât pentru a afla, cu ajutorul ei, deci cu forţa, secretele îmbogăţirii peste noapte a miliardarilor români, secrete pe care, nici americanii, nici nemţii, nici italienii şi nici alţi bogaţi ai MBB lumii, nu le cunosc. Ar mai afla românul, cu ajutorul unei asemena legi, cum i s-au extras din pungă, leu cu leu şi cum aceşti lei au ajuns în pungile miliardarilor fără ca el, românul, să se aleagă cu ceva. Va afla românul cum, pur şi simplu, a fost jefuit de unii fără mamă, fără tată, fără Dumnezeu şi fără scrupule, de unii care au profitat din plin de brambureala care domnea în ţară şi care încă mai domneşte, pe ici, pe colo, prin punctele esenţiale. Ar mai afla românul, de ce domnul X ţine neapărat să redevină deputat, sau senator, cum se schimbă o Dacie cu un Mercedes sau cu un Cielo, cum se dobândesc miliarde de lei în bani lichizi și bunuri, fără prea mari eforturi, unde se duc dijmele pe care ei le plătesc, lună de lună, ba pe fumărit, ba pe floarea-soarelui, ba pe sfecla de zahăr ba pe una, ba pe alta. Și-ar mai afla românul, cu prilejul promulgării une asemnea legi, că, în România, ar mai trebui construite încă vreo trei puşcării, pentru toţi cei care, făcând pe patronii, ajutaţi de legi şi datini, de inşi iluştri cărora le-au burduşit genţile “diplomat", au muls ţara asta şi neamul ăsta fără milă, îmbogăţindu-se peste noapte. Cum nu s-a întâmplat niciunde în lume. Ar mai afla, românul, amănunte despre mulţi funcţionari de stat, din toate sferele de activitate cu publicul, cu contribuabilul, despre inşi care furau zilnic din buzunarului lui zeci de mii de lei pentru a-i elibera o adeverinţă, sau cum îşi umpleau unii buzunarele cu sute de mii de lei pe zi pentru o punere în libertate din stare de arest. Aplicată la sânge, o astfel de lege ar scoate la lumină toate bubele, toţi strigoii acestei naţiuni. Dar, unde se află, Doamne, o astfel de lege care nu-i poate înspăimânta decât pe cei mai înveteraţi răufăcători ai ţării?! Şi-ar afla românul - şi nu numai el - cum au putut fi protejaţi de lege comiţătorii de fărădelegi. Căci, o să dăm doar un exemplu: toată lumea întreveda eşecul final al Caritasului lui Stoica, de la Cluj-Napoca. Şi guvernul, şi preşedinţia. Numai primarul Clujului, Gheorghe Funar, îi prevestea, la TV, în faţa milioanelor de telespectatori, o prosperitate continuă şi o viaţă matusalemică. Dar nici guvernul, nici preşedinţia şi nici alte instituţii abilitate s-o facă, n-au încercat să oprească avalanşa care a prejudiciat milioane de români. O voce s-a ridicat în parlament. De o astfel de lege e nevoie, acum. Mâine, va fi prea târziu. TRIBUNA ! PNL la poarta “Unirii” Sâmbătă, 16 septembrie a.c., începând cu ora 9, membrii PNL se vor întâlni la Alba lulia, motiv prielnic de a avea un contact direct cu mass-media. Gazda acţiunii este Casa de Cultură-Cetate din Alba lulia, în program este anunţată o conferinţă de presă, începând cu ora 11, urmată, în jurul orei 12, de dezvelirea statuii realizate de sculptorul Paul Vasilescu, din Bucureşti, care imortalizează o mare personalitate politică şi nu numai. Este vorba de I.C. Brătianu. între orele 14,30 - 19,30, gazdele au în program desfăşurarea unei serbări câmjaenești^^ A. POPESCU Premierul Nicolae Vacaroiu soseşte la Sibiu Aflăm, din surse sigure, că premierul Nicolae Văcăroiu va sosi astăzi la Sibiu. Primul ministru va participa la festivitatea de închidere a exerciţiului “Cooperative Determination 2 ’95 Sibiu ". Aceleaşi surse ne indică drept sigură participarea domniei sale şi la festivitatea deschiderii noului an şcolar, la Colegiul “Gheorghe Lazăr” din Sibiu. V. Ioan ♦ 1521 A murit Neagoe Basarab, domn al Ţării Româneşti (1512- 1521), autor al “învăţăturilor” către fiul său Teodosie, ctitor al bisericii episcopale de la Curtea de Argeş ♦ 1864 Se introduce, prin lege, în România, sistemul de măsuri şi greutăţi metrice ♦ 1895 A apărut, la Bucureşti, revista lunară “Gazeta matematică", prima revistă specială de matematici în limba română (100 de ani) ♦ 1920 Stabilirea de relaţii diplomatice între România ,şi Cehoslovacia . O urare pentru RADIO VOCEA EVANGHELIEI Colegii noştri de la Radio “Vocea Evangheliei” vor sărbătorii mâine, 16 septembrie, împlinirea unui an de la prima emisie a staţiei din Sibiu. Cu acest prilej, la Casa de Cultură a Sindicatelor, ora 19, va avea loc un concert, sub genericul sugestiv “Cu braţele deschise”, îi îmbrăţişăm şi noi, cei de la “TRIBUNA”, la vârsta lor fragedă, dorindu-le ani mulţi şi rodnici într-o misiune nobilă pe care, din fericire, dovedesc că şi-o iau în serios! !wr*! IT RA." Conferinţă de presă Sâmbătă, 16.09.1995, ora 10, Organizaţia Regională a PAC Sibiu va susţine, la sediul din Parcul Tineretului, bl.9, o conferinţă de presă având ca temă“Iniţiativa RETCOM”.Cu această ocazie, vor fi prezente personalităţi de marcă ale partidului (conf. univ. Costea Munteanu, vicepreşedinte al PAC, dr.ing. Ion Mohan, vicepreşedinte PAC şi Eugen Mailat, şef Birou Senatorial), care vor conferenţia despre modul de utilizare a reţelei de preschimbare eficientă a certificatelor de proprietate şi a cupoanelor nominative de privatizare. La Cercul Militar Sibiu Trei vernisaje cu tematică militară în nota de maxim interes cultural cu care ne-a obişnuit, Cercul Militar din Sibiu a vernisat, miercuri, trei expoziţii cu tematică militară: Salonul Internaţional de Fotografie Militară, la care ne referim pe larg în pagina tematică “Tribuna culturală”, o expoziţie de uniforme militare, începând cu perioada dacoromână şi până în zilele noastre, precum şi producţia editorială recentă de carte militară. La aceste vernisaje au fost prezenţi oficialităţi judeţene şi locale, ofiţeri superiori participanţi la exerciţiul militar “Parteneriat pentru Pace” care se desfăşoară la Sibiu. i.e.n. Foto: Fred MSS şi Andrei BUTA r • Cooperative Determination 2 '95 Sibiu "Nu suntem in competiţie, ci într-o relaţie de prietenie” consideră co-directorul aplicaţiei, grai mr. Nicolae CORDUNEANU • Profitând de prezenţa co-directorului aplicaţiei “Cooperative Determination 2 ’95", dl. general maior Nicolae Corduneanu la exerciţiul din standul 4, din 13 septembrie a.c., i-am solicitat un scurt interviu, derulat sub forma simbolului ideatic, din care am reţinut următoarele: “«Cooperative Determination 2 ’95» este o experienţă utilă, atât pentru trupele Ministerului Apărării Naţionale, cât şi pentru A. POPESCU continuare la poligonul de pe Calea Poplăciiun adevarat "spectacol mitor" Cu ocazia prezenţei în standul 4 a mai multor oficialităţi militare multinaţionale şi a unor observatori militari, miercuri, începând cu ora 13:30, la poligonul de pe Calea Poplăcii, cei prezenţi au participat la un adevărat “spectacol militar”. După o scurtă informare asupra zonei de aplicaţie, oficialităţile au fost invitate într-un cort de protocol, de unde au vizionat un adevărat spectacol de dresaj cu câini. Au fost executate dispoziţii de mişcare şi aşteptare, misiuni speciale cu infractori, misiuni de pază, recunoaştere, de miros, dar şi misiuni cu în pag. 8 Adrian P. MATCHIM DE IM SLAVICI î V. una COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXI, nr. 1495 serie nouăVineri, 15 septembrie 1995 8 pagini - 150 lei (la abonaţi- 80 lei) 15 septembrie - sărbătoarea şcolii Noul an şcolar care începe astăzi are o semnificare deosebită, atât pentru elevi, cât şi pentru dascăli. El debutează sub auspiciile Legii învăţământului, promulgată de preşedintele României, la 24 iulie 1995, una dintre cele mai moderne şi democratice legi din istoria României. O lege menită să asigure mediul propice acţiunii de formare umană prin şcoală. O lege fundamentală pentru reforma învăţământului românesc, racordat definitiv la cele mai înalte standarde şi exigenţe ale învăţământului european, în acest an şcolar, regulamentele care vor fi aplicate vor contribui din plin la îmbunătăţirea organizării sistemului de învăţământ. Avem în vedere noul Regulament de funcţonare a şcolii, Regulamentul elevului, precum şi unele reglementări şi metodologii care vizează alegerea directorilor, activitatea inspectoratelor şcolare, îmbunătăţirea bazei materiale a învăţământului etc. Spaţiu al educaţiei şi cunoaşterii, şcoala îi cheamă azi, sub cupola ei de lumină, adevăr şi iubire, pe toţi cei vrăjiţi de tainele şi mirajul cărţii. Elevi şi dascăli, deopotrivă, îi răspund cu emoţie şi pasiune, cu dragoste şi competenţă. Această săpătoare a şcolii s-a mutat definitiv în sufletele, noastre. Rezonanţa ei ne face fericiţi şi ne conectează cu toate fibrele la pulsul zilei de mâine. Pentru că sărbătoarea şcolii ne caută în fiecare an şi ne însoţeşte apoi toată viaţa. Dorim tuturor elevilor şi slujitorilor şcolii mult succes în acest an şcolar! Prof. Constantin CATRINA,Inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Sibiu. CE VA SĂ Aşa opoziţie, aşa moţiune! Aşadar, a căzut şi moţiunea grâului. Aşa cum au păţit şi cele anterioare: cea din iunie (pe probleme de politică externă), cea denumită “Reşiţa”, din decembrie anul trecut ş.a.m.d. Guvernul Văcăroiu supravieţuieşte astfel, celei de a noua moţiuni, din care patru de cenzură şi cinci simple, stabilind, contrar tuturor previziunilor iniţiale, recordul de longevitate al cabinetelor post-decembriste. Scorul aproape că nu mai are importanţă. El a fost, oricum, confortabil, atât în Camera Deputaţilor, cât şi în Senat. Aşa cum au fost şi rezultatele votului asupra celorlalte moţiuni, vădind neputinţa cronică a opoziţiei. Ea este normală doar până la un punct. Limitele puterii opoziţiei le dă aritmetica parlamentară. Prin definiţie, opoziţia este minoritară în parlament, în raport cu o majoritate, şi anume cea care formează guvernul. Dar, chiar şi în aceste condiţii, sunt şanse teoretice ca o moţiune să treacă. Măcar una simplă, care nu antrenează negreşit continuare in pag. 8 VASAS Ferenc Corespondenţa noastră din Bucureşti COMUNICAT Sâmbătă, 9 septembrie, a avut loc şedinţa Comitetului Judeţean al Partidului Naţional Ţărănesc Creştin Democrat Sibiu. A fost analizată situaţia organizaţiilor în teritoriu şi s-au adoptat măsuri pentru extinderea şi întărirea acestora. A fost discutat stadiul pregătirii electorale şi s-au adoptat măsuri pentru intensificarea şi finalizarea, în timp util, a acţiunilor necesare în vederea unei bune pregătiri şi desfăşurări a campaniei electorale, pentru alegerile locale. A fost, de asemenea, analizată situaţia la zi în agricultură, la nivelul judeţului nostru, şi s-au cristalizat câteva idei despre susţinerea Moţiunii pe tema agriculturii depusă la Parlament. în final, s-a hotărât să se facă demersuri la forurile competente în vederea punerii grabnice în libertate a marelui patriot român Ilie Ilaşcu. Preşedinte, Gavril DEJEU