Tribuna, mai 1998 (Anul 114, nr. 2174-2198)

1998-05-02 / nr. 2174

2 mai 1998 Tribuna tut&Utch I *zrc&u*ut ~zttteruCo* Internatele liceelor între splendoare şi decadenţă în municipiul Sibiu, aproape jumătate din instituţiile de învăţământ post-gimnaziale beneficiază de internate pentru liceenii veniţi de pe alte meleaguri. Dintre acestea, cele mai multe aparţin liceelor cu profil industrial. Condiţiile oferite celor care stau, în internare pe timpul trimestrelor, diferă de la un caz la altul, însă, cel puţin până acum, am auzit prea puţini elevi care sunt mulţumiţi de ceea ce li se oferă. Ne propunem să realizăm o serie de materiale sau, mai precis, un reportaj-anchetă structurat pe mai multe episoade, despre aceste internate, despre condiţiile existente, despre mulţumirile sau nemulţumirile elevilor care locuiesc în ele. * Fără apă caldă şi căldura Primul internat luat în vizor de reporterii noştri a fost cel al Grupului Şcolar Alimentar de pe Aleea Postăvarilor nr.18. “Durerea cea mai mare este lipsa apei calde şi a căldurii”, ne spunea d-na pedagog (nu vom folosi nume, doar dacă un caz mai special o va impune). Condiţiile oferite elevilor cazaţi aici sunt precare. Pe lângă lipsa apei calde şi a căldurii, majoritatea camerelor (50 din 60!) nu mai au prize, dulapurile şi paturile sunt stricate, geamuri sparte, şi multe altele. Probabil, lipsa prizelor este motivată de faptul că, dacă acestea ar exista, consumul de curent ar fi excesiv de mare. Credem, însă, că fiecare elevă, căci în internatul Grupului Şcolar Alimentar nui stau decât fete, ar accepta să plătească încă 500 sau 1000 lei în plus la cei 9.500 care le sunt încasaţi pentru cazare şi masă, pentru a beneficia măcar de curent electric, pentru a se putea încălzi cu reşouri sau pentru a-şi putea face un ceai. Datorită acestor condiţii vitrege, internatul nu este foarte populat, în cele 60 de camere fiind cazate doar 69 de fete... * Modernizări în valoare de peste 100 milioane lei Internatul Grupului Şcolar de Industrie Uşoară este cunoscut ca fiind unul dintre cele mai cochete, dacă nu cel mai cochet din Sibiu. Probabil, din acest motiv, Inspectoratul Şcolar Judeţean apelează, ori de câte ori e nevoie, la acest internat. La începutul anului şcolar 1997/1998 a fost zugrăvit exteriorul internatului, odată cu cel al şcolii, iar pe parcursul acestui trimestru a fost reparată baia (s-au montat duşuri noi şi s-a faianţat), s-au cumpărat perdele, noptiere şi s-au mochetat interioarele. Nici cantina nu a fost uitată. A fost cumpărat mobilier nou şi s-a schimbat vesela. Din cele 110 locuri sunt ocupate 98. Cazarea pentru o persoană este modică (5.000 lei/lună), în timp ce masa pentru o zi costă 10.000 lei Vom continua în numerele viitoare ale Tribunei tineriloră prezentarea situaţiei internatelor liceelor din Sibiu. O prezentare obiectivă, cu laude acolo unde e cazul şi cu semnale de alarmă unde sunt necesare. Grupaj realizat de Ovidiu BOICA, Bianca BOITOȘ, Veronica ASOLTANEI Grupul Şcolar de Industrie Alimentară va deveni Colegiu? Noul director al Grupului Şcolar de Industrie Alimentară, prof. Marilena Cucu, doreşte să schimbe liceul în colegiu. Din surse demne de încredere, am aflat că d-na prof. Marilena Cucu doreşte să schimbe şi denumirea instituţiei, între proiectele pe care noua conducere le are se găsesc şi următoarele planuri: • conectarea la reţeaua de INTERNET a calculatoarelor existente în dotarea şcolii • popularizarea liceului prin programele Phare (liceul este singura instituţie de învăţământ preuniversitar din Sibiu care beneficiază de un astfel de sprijin) • reproiectarea clădirii vechi • schimbarea mentalităţii profesorilor şi a elevilor • pe lângă bibliotecă să se introducă un centru de documentare pentru diferite specializări* de asemenea, pe viitor se va urmări trecerea la o altă formă de predare, în sensul că elevul va fi nevoit să-şi alcătuiască singur planul de notiţe, profesorul având menirea de a verifica cunoştinţele acumulate de elevi • să se realizeze legături cu alte licee din ţară şi străinătate, în vederea obţinerii schimbului de experienţă • soluţionarea problemelor centralei termice • reorganizarea spaţiilor de clase şi laboratoare. Este interesant de urmărit câte din proiectele mai sus amintite se vor concretiza. Şi vom urmări! Bianca BOITOŞ Concursuri pentru studenţi . Săptămâna Artei şi Culturii Studenţeşti în perioada 4 -10 mai 1998 va avea loc la Iaşi “Săptămâna Artei şi Culturii Studenţeşti”. T Salonul Naţional Universitar de Artă Fotografică Se va desfăşura la Casa de Cultură Petroşani, în perioada 8 - 24 mai a.c. ▼ Festivalul Naţional Studenţesc de Muzică Folk - Flori de Măr Va avea loc în perioada 6 - 7 mai a.c., la Casa de Cultură , Galaţi Y Festivalul Studenţesc de Muzică Uşoară “Gaudeamus” în perioada 22 - 24 mai a.c. va avea loc cea de a VI-a ediţie a “Festivalului Studenţesc de Muzică Uşoară GAUDEAMUS”, la Casa de Cultură Braşov. Veronica ASOLTANEI Duelul TVR PRO TV KAAS vs. CUTUGNO Duelul dintre postul public de televiziune şi cel mai puternic studio privat a înregistrat, a doua zi de Paşti, un nou episod. TVR l-a avut ca invitat al serii pe italianul Toto Cutugno, iar PRO TV-ul a transmis în direct concertul franţuzoaicei Patricia Kaas. Cel care a câştigat din această concurenţă a fost, desigur, telespectatorul, care a optat în funcţie de dorinţele din seara “de stropit”... Florin S. Jurnalistica sibiană la Radio Cluj Studenţii anului I de jurnalistică de la facultatea din Sibiu au vizitat, la sfârşitul acestei săptămâni, postul public Radio Cluj. Facultatea de Jurnalistică din oraşul nostru beneficiază, dea câţiva ani buni, de aportul la doi dintre cei mai buni profesionişti în radiofonie, Doina Jalea şi Florin Zaharescu. Ultimul dintre ei este directorul postului public teritorial Radio Cluj şi pentru iniţierea în domeniul radiofonic a studenţilor sibieni şi-a susţinut cursurile din această săptămână în studiourile postului pe care îl conduce. De remarcat că şeful Catedrei de Jurnalistică, prof.univ.dr. Alexandru Grad, a făcut eforturi deosebite pentru a le asigura celor aproape 40 de studenţi cazarea gratuită, pentru o noapte, la Cluj-Napoca. Florin STAICU | , un meniu printic ţiecane (A) * Ediţie jubiliară, premii adevărate * Sponsor principal: “Adam & Eva”, un magazin de primă mână (B-dul Victoriei, bl. 29, parter), comercializează cămăşi bărbăteşti, costume “Casa Wanda” Iaşi, cămăşi bărbăteşti Anglia, lenjerie intimă import Italia. Sponsori: Redacţia Tineret Tribuna, SC Cilis - Conf SRL, Româniafilm RA, magazinul TIM. Câştigătorii celei de-a XLVII-a ediţii: Mioara B. (Sibiu), Maria Moise (Sibiu), Cristinel Boar (Sălişte), Mihaela Jitariu (Jina) - câte un set de produse de papetărie; Oana Ramona Pavelescu, Diana Andreea Mânzat, Liliana Şoiman (toate trei Sibiu), Mioara şi Adina Zeic (ambele Mediaş) - câte un exemplar de carte; Alex Şteţ (Sibiu) - o casetă audio înregistrată; Camelia Aurora Arhip, Cristina Voicu, Mircea Gligor (toţi Sibiu) - câte o mascotă din pluş. Premiu special şi, totodată, surpriză: dr. Nicolae Ivan. Câştigătorii celei de-a XLIX-a ediţi: Victoria M. (Sibiu), Alex. Şteţ (Sibiu), Mioara şi Adina Zeic (ambele Mediaş) - câte un set de produse de papetărie; Diana Andreea Mânzat, Oana Ramona Pavelescu şi Elena Drăgoi (toate trei Sibiu) - câte un exemplar de carte Mihaela Jitariu (Jina) - o invitaţie la cinema “Pacea” pentru două persoane; Alina S. (Sibiu) - o mascotă din pluş. Pentru felicitări şi ridicarea premiilor sunteţi aşteptaţi la sediul redacţiei vineri, 8 mai a.c., ora 14. Iată, acum, şi întrebările pentru cea de-a L-a ediţie: 1. (literatură): Căror poeţi sau scriitori le aparţin următoarele opere: “O scrisoare de la Muselim-Selo”, “Sultănica”, “Tănase Scatiu”, “Ţara de dincolo de negură”, “Odă în metru antic”, “A unsprezecea elegie”, “Bacalaureat”, “Doamna Chiajna”, “Germinal”, “Mizerabilii”? 2. (perspicacitate): Suma a două numere formate din cifrele pare 2,4,6 şi 8 este egală cu suma a două numere formate din cifrele impare 1,3, 5, 7 şi 9. Găsiţi numerele. 3. (geografie): Ce oraş este supranumit “Parisul nordului”? 4. (biologie): Care sunt cele mai cunoscute mamifere oceanice? 5. (sport): Ce tenisment au alcătuit team-ul României pentru partida de Cupa Davis contra echipei Norvegiei? 6. (divertisment): Câţi membri are formaţia “Divertis”? îi puteţi numi? Care dintre ei este cel mai popular? 7. (toponimie): De unde provine numele Munţilor Carpaţi? 8. (astronomie): Cine a afirmat, pentru prima oară, că Pământul se roteşte în jurul Soarelui? 9. (cinema): Câte premii Oscar a primit filmul “Titanic”? Pentru ce le-a primit? 10. (Sibiu): în ce an a fost atestat documentar Sibiul? Multă baftă! Colectivul de redacţie: Lucian Sălcudean; Pali Vecsei; Ovidiu Boica; Călin Blaga; Cosmin Geamănu; Marius Zoltán; Dan Frâncu; Răzvan Opriş Adresa redacţiei: Redacţia Tineret Tribuna, Sibiu, str. Oituz nr.31, parter tel/fax 069/238662 E-mail - tribunal @ rogon.ro. mobilă pentru oameni mobilă mobilă în rate şi de bună calitate esi jaluzele orizontale şi verticale preţuri cele mai mici din oraş. Toate acestea pentru locuinţa ta şi instituţia în care lucrezi_______ I Sibiu“str.Avram Iticu nr. 15,tel.21.51.79,str.Sibiel, bl. 30, parter, Valea Aurie, tel. 23.36.69. Invrig ■ str. Gheorghe Lazăr nr. 77, tel. 62.31.65. Pagina 3 Admitere ’98 Facultatea de Inginerie Sibiu A. • Ingineri (cursuri de zi, 5 ani) Modul de desfășurare cu teste de tip grilă Probele de concurs cuprind: • Algebră și elemente de analiză matematică • Geometrie plană și Trigonometrie sau Fizică sau Economie (numai pentru profilul inginerieeconomică) • Media examenului de bacalaureat O treime din media de admitere o constituie şi media obţinută la examenul de bacalaureat. Profiluri şi specializări • Inginerie economică - afaceri industriale - managementul sistemelor de producţie Acest profil este susţinut până în 1999 de College of Business and Public Administration, University of Missouri, Columbia, SUA. • Inginerie Managerială şi Tehnologică - inginerie managerială şi tehnologică - sisteme de maşini şi roboţi industriali - tehnologii şi echipamente neconvenţionale • Mecanic - sisteme de maşini textile • Ştiinţa sistemelor şi a calculatoarelor - calculatoare • Electromecanic - electromecanică B. • Subingineri (cursuri de zi, 3 ani) Modul de desfăşurare: cu teste de tip grilă Probele de concurs: • Algebră şi elemente de analiză matematică • Fizică O treime din media de admitere o constituie şi media obţinută la examenul de bacalaureat. Profiluri şi specializări • Mecanică - tehnologia prelucrării metalelor • Electronic - electrică • Petrol - exploatarea şi valorificarea gazelor naturale Noutăţi: • Informatică - informatică aplicată • Metalurgie - metalurgia și recuperarea metalelor neferoase Vom reveni. Veronica ASOLTANEI