Tribuna, decembrie 1999 (Anul 115, nr. 2663-2686)

1999-12-02 / nr. 2663

Pagina 2 mmm m mmin Tribuna socială 2 decembrie 1999 , începând cu 1 decembrie xqqq " o ofer Cu ocazia Crăciunului şi a Anului Nou 2000, Banc Post a lansat, începând cu 1 decembrie, pentru clienţii persoane fizice, certificate de depozit nenominalizate, cu termen de maturizare opţional, cu plata integrală a dobânzii la scadenţă, având o dobândă atractivă. . Termen Dobândă 30 zile 54% 60 zile 56% COOPERATIVA DE CREDIT BANCA POPULARĂ inerva Practică următoarele dobânzi la depozitele constituite: w *1 lună-68% - 3 luni - 72 % - 6 luni - 67 % -12 luni-69% Certificate de depozit: ► -3 luni-74% Informaţii suplimentare la sediul agenţiei din Sibiu, str. Justiţiei nr. 10, tel. 069/21.69.97 de luni până vineri, între orele 97.. 1766. Inginerul Ilie Carabulea sau Generozitatea, ca certificat de nobleţe a sufletului Am primit la redacţie o scrisoare, prin care dr.med. primar Radu Munteanu, directorul Spitalului CFR dirn Sibiu, şi medic primar Mircea Sabău, şeful secţiei Chirurgie, ne roagă să facem publice mulţumirile domniilor lor adresate, în semn de recunoştinţă, inginerului Ilie Carabulea, patronul firmei SC Trans Car SRL din Sibiu, pentru “contribuţia sa substanţială şi esenţială la renovarea secţiei de Chirurgie care, acum, se încadrează în standardele criteriilor de acreditare”. Suntem onoraţi şi fericiţi să facem publică o astfel de mulţumire, mai ales că ea ne aminteşte de gesturi similare ale domnului Ilie Carabulea: acordarea unui premiu important la un mare festival internaţional de poezie şi sprijinul oferit satului său natal, Fântânele (Cacova), în dorinţa ca acesta să-şi dobândească speranţa şi încrederea în sine. Semn că generozitatea este şi un certificat de nobleţe a sufletului. Ion Onie NEMEŞ "Libertatea nu poate fi inţeleasă ca o eliberare «de la ceva», ci ca o eliberare «pentru ceva»” . Dialog cu dl.dr. D.H.C. Christoph KLEIN, episcopul Bisericii Evanghelice CA din România, membru al Comitetului Executiv al Consiliului Mondial al Bisericilor, cu sediul la Geneva, vicepreşedintele Asociaţiei Ecumenice a Bisericilor din România, profesor de dogmatică etică . - Domnule episcop, dacă ar fi să puteţi reface, miraculos, atmosfera Sibiului de altădată, cu ce aţi începe? - Mi-am propus să nu privesc atât de mult în trecut, ci să mă mulţumesc cu prezentul şi să meditez asupra viitorului. Datorită marilor schimbări, care nu se petrec doar la noi, ci şi în Europa, şi întreaga lume, nu prea mai poate fi întors “ceea ce a fost", ci trebuie pornit de la premisa că în noul secol şi mileniu totul va fi altfel decât în trecut. Dacă totuşi ar fi sa refacem în mod pur teoretic sau miraculos Sibiul de altădată, ar trebui început cu clădirile oraşului, cu centrul din Piaţa Mare, piaţă care ar fi trebuit să fie una medievală, fără monumente din timpuri moderne, cu case restaurate şi renovate, cu galeriile boltite din Piaţa Mică, cu numeroasele case, curţi şi străzi din întreg centrul care necesită reparaţii. Ar trebui să existe străzi bune, pe care să circule autovehicule nepoluante, magazine frumoase, parcuri îngrijite, mai ales parcul Sub arini. Ar trebui să existe o preocupare pentru cerşetori, iar pentru cei nevoiaşi, posibilitatea de a nu mai petrece nopţile pe străzi şi în gări, cocioabele şi adăposturile sărăcăcioase ale populaţiei de la marginea oraşului necesitând o înlocuire cu case cu lumea. In general vorbind, sărăcia şi decăderea ar trebui să dispară. Pe lângă acestea, ar trebui întemeiat un sistem sanitar care să asigure tratamente eficiente şi rapide pentru a evita situaţia actuală de supraaglomerare din spitalele oraşului. Fireşte că mi-aş dori - nu în cele din urmă - ca mulţi oameni să meargă la biserică - ortodocşi, catolici, protestanţi sau credincioşi ai altor culte şi să trăiască după poruncile Domnului nostru comun, Iisus Hristos, astfel existând pace şi reconciliere între oameni. Care sunt perspectivele ecumenismului în planul Europei Centrale şi de Est? A devenit România un spaţiu al reconcilierii? Ecumenismul înseamnă o convieţuire reconciliantă între bisericile individuale, între creştini. El este viitorul, singura şansă, pe care noi, toţi creştinii, o avem şi toate bisericile o au. Doar împreună bisericile devin credibile în lumea noului mileniu, doar împreună vor putea avea puterea să învingă secularismul, provocările noilor mişcări religioase sau ale indiferenţei religioase cu care se confruntă deja masiv Occidentul. In prezent, în Europa Centrală şi de Est există alte probleme specifice, date de numeroasele etnii şi confesiuni, care trăiesc în aceste ţări. Reconcilierea nu este “o stare”, ci un proces permanent; astfel, totuşi, putându-se vorbi despre “un spaţiu al reconcilierii”, dar care nu poate fi considerat niciodată o realitate definitiv încheiată sau nu, ci ca pe o posibilitate veşnic nouă... în această privinţă, cred că România - mai ales Transilvania, cu numeroasele ei etnii şi confesiuni - este un spaţiu în care a fost cultivată - în mod tradiţional şi prin experienţa câştigată de-a lungul multor secole - toleranţa şi reconcilierea. în acest context îmi place să o numesc “o diversitate reconciliată”, aceasta însemnând conceptul după care fiecare etnie şi confesiune îşi poate păstra propria ei identitate şi totodată să respecte identitatea celuilalt. Astfel, tocmai această diversitate poate fi “reconciliată”, ceea ce ar duce la o convieţuire paşnică. Ecumenismul şi identitatea confesională nu se exclud, ci, dimpotrivă, se condiţionează reciproc. Care consideraţi că sunt principalele câştiguri ale actului din decembrie 1989? Evenimentele din decembrie 1989 ne-au adus maiales libertatea, ceea ce nu trebuie uitat nicicând. Pentru noi, creştinii, şi pentru biserici este, într-adevăr, o mare schimbare şi înnoire, pe care nu o putem aprecia suficient. Dar şi pentru toţi oamenii şi toate sferele vieţii personale şi sociale, libertatea este bunul cel mai de preţ. Faptul că prin schimbare problemele sociale şi economice nu se rezolvă automat, ci, dimpotrivă, pe alocuri se şi complică, a fost ştiut. Dar este dificil să se accepte o perioadă atât de lungă de aşteptare. Cu toate acestea, să nu se treacă cu vederea şi eforturile economice şi sociale de după 1989, iar acest aspect să fie privit cu recunoştinţă. - De ce ateism, la acest sfârşit de mileniu? - De fapt, ateismul a existat pe lângă religie de la începutul omenirii. Din fericire, la noi doar o foarte mică parte a populaţiei nu aparţine nici unei comunităţi religioase. Dumnezeu ne-a dat libertatea de a ne decide pentru El sau împotriva Lui, motiv pentru care va exista întotdeauna şi ateism. - Care credeţi că sunt marile probleme ale României, în etapa actuală? - Marea problemă o constituie consensul politic şi aici aş pleda pentru “o diversitate reconciliantă”. Trebuie să existe păreri şi concepte diferite, însă doar în sensul unei “diversităţi reconciliate” poate fi guvernat un popor şi asigurat progresul unui stat. De-abia după aceea se rezolvă celelalte: privatizarea economiei, soluţionarea problemelor sociale (şomajul, sărăcia, deficienţele din sistemul sanitar), întemeierea unui nou sistem educaţional, crearea de noi valori morale. - Ce speraţi să aducă mileniul III credincioşilor dv.? Dar clerului căruia îi aparţineţi? - Pentru credincioşii noştri îmi doresc unitate, credinţa că Dumnezeu îi va ocroti şi însoţi şi în mileniul care începe, şi anume, ca toate grijile şi problemele (sufleteşti, materiale şi obşteşti) să găsească rezolvare. De la preoţi îmi doresc să aibă puterea spirituală şi fizică pentru a putea rezista provocărilor timpurilor noastre, să împartă bucuriile şi tristeţile comunităţilor lor şi să ofere ajutor cu toate puterile cu care au fost dotaţi. - Are tineretul de astăzi opţiuni total diferite faţă de cele ale generaţiei dv.? - Nu în totalitate, însă parţial, da. Mulţi tineri nu au cunoscut anumite griji şi nevoi ale generaţiei noastre. Privit din exterioriei duc o viaţă mai uşoară decât noi. Problemele lor sunt mai degrabă de natură interioară, sufletească, legate de personalitate, de sens, de teamă pentru viitor. Sunt probleme pe care noi nu le-am avut, aşa cum ar fi teama de şomaj sau lipsa de perspective în viaţa profesională, grija pentru viitorul pământului pe care trăim, al găsirii sensului vieţii într-o lume globalizată, depersonalizată, secularizată, în care individul se pierde mai uşor decât înainte. Era previzibilă încetineala cu care se realizează reforma în România? - Da, a fost previzibilă, însă nu chiar atât de mult. - Care sunt principalele tentaţii împotriva cărora trebuie să lupte omul într-o lume supertehnicizată? - Tentaţile vieţii într-o lume supertehnicizată sunt pericolul apariţiei individualismului, egoismului, superficialităţii şi, prin urmare, şi a lipsei de credinţă, a lipsei unei vieţi comunitare obşteşti, la care se mai adaugă şi lipsa religiozităţii şi a ecumenismului. - Ce înseamnă să fii liber într-o lume liberă? - Libertatea nu poate fi înţeleasă ca o eliberare “de la ceva” - de la dictatură, de la comunism, de la exploatare -, ci ca o eliberare “pentru ceva”, pentru serviciu, dedicare, poate chiar şi renunţare. Libertatea cunoaşte şi o limitare, care nu vine din exterior, ci care trebuie impusă personal. Apostolul Pavel scrie către corinteni: “Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de ceva”. (Corinteni 6,12). Adevărata libertate nu are voie să afecteze libertatea celuilalt, nu are voie să afecteze dreptul la viaţă al celuilalt. Din cauza faptului că acest aspect nu este bine înţeles, noua libertate duce datorită interpretării ei greşite la noi probleme. Avem libertatea de a face ceva din viaţa noastră sau nu. De aceea, libertatea fără răspundere este o falsă libertate. Viorel ANDRIESCU Dumitru MANIŢIU TURSIB riscă să rămână “pe jantă Confederaţia “Frăţia” a receptat hotărârea Consiliului Local al municipiului Sibiu de a susţine pe consilierul Mihai Florin Zavat pe funcţia de manager al SC Tursib SA. Confederaţia susţine şi poziţia sindicatului de la Tursib, a liderului Alexandru Virghinaş, pe motiv că dl. Zavat ar fi fost înlăturat din funcţie prin decizia nr. 17/21.03.96, decizie contestată ulterior prin Curtea de Apel de la Alba lulia, care a reintegrat pe post persoana amintită. Sindicatele consideră că proiectul discutat şi aprobat în şedinţa Consiliului local din 25.11.1999 a încălcat prevederile legale imperative din Legea 69/1999 privind atribuţiile Consiliului Local. în altă ordine de idei, în opinia contestatarilor doar Adunarea Generală a Acţionarilor în şedinţă extraordinară poate să decidă astfel de numiri. “Angajarea abuzivă a persoanei în cadrul SC Tursib SA este de natură să genereze stări conflictuale”, ne preciza dl. Dan Grovu, preşedintele Frăţia, filiala Sibiu. A. POPESCU 99 • • • Tălmaciu S-au adoptat impozitele şi taxele locale pentru anul 2000 în urmă cu câteva zile, cu ocazia unei şedinţe ordinare a Consiliului Local al oraşului Tălmaciu, s-a adoptat şi hotărârea privind nivelul impozitelor şi taxelor datorate bugetului local pentru anul 2000. Astfel, în temeiul Legii nr. 27/1994, republicată,modificată şi completată prin O.U.G. nr. 62/1998 şi nr. 15/1999, consilierii tălmăceni au hotărât ca singura modificare adusă impozitelor şi taxelor locale pentru anul viitor să fie “corectarea” acestora cu indicele de inflaţie (1,5 %). ■ Trebuie amintit că, începând de anul trecut, Consiliul Local Tălmaciu a decis ca, pentru persoanele fizice, nivelul impozitelor şi taxelor locale să fie minim, în timp ce pentru persoanele juridice, valoarea acestora a fost majorată cu 50 %.Valoarea de bază fiind cea stabilită de legile în vigoare). Dan FRÂNCU