Tribuna, octombrie 2007 (Anul 123, nr. 5060-5086)

2007-10-01 / nr. 5060

EVENIMENT' * ŞTIRI ■ ŞTIRI Vreme în răcire, la finele săptămânii în intervalul 1-4 octombrie, vremea va fi în general frumoasă, mai ales la deal şi la munte, în zonele joase noaptea şi dimineaţa semnalându-se local ceaţă. Cerul va fi variabil. Temperaturile maxime se vor încadra în general între 20 şi 23 grade C, Uşor mai scăzute în zonele unde ceaţa va persista, iar cele minime între 5 şi 8 grade C. în intervalul 4-7 octombrie, vremea va fi normală termic pentru această perioada, în primele zile, şi se va răci la sfârşit de săptămână, iar cerul va fi temporar noros. Local se vor semnala ploi ce vor avea caracter de aversă. Maximele se vor încadra între 19 şi 22 , grade C, în primele două zile, apoi vor scădea la 16-19 grade C. Minimele 5-9 grade C. La munte se va semnala ceaţă. Ploaia torenţială de vineri seara a adus pe pământ 15 l/mp de apă, la Sibiu, şi 16 l/mp, la Boita. Datele ne-au fost furnizate de meteorolog Udo Reckerth.___________ CARTELĂ 1 NOUĂ DE LA ROMTELECOM PENTRU Convorbiri mai ieftine cu românii din străinătate Romtelecom lansează o nouă cartelă telefonică preplătită. De la 1 octombrie, cu cartela "Convorbiri Internaţionale" puteţi suna atât în reţele de telefonie fixă, cât şi în cele de telefonie mobilă, beneficiind de tarife reduse către reţelele fixe din Italia, Spania, Israel, Turcia şi Ungaria. Noua cartelă poate fi utilizată de la orice telefon conectat în reţeaua Romtelecom, inclusiv de la posturi publice, iar pentru clienţii care efectuează frecvent apeluri în reţele fixe în ţările mai sus menţionate plătesc 0,08 euro pe minut, tarif căruia i se adaugă TVA. Pentru alte destinaţii, tarifele sunt cele internaţionale în vigoare, valabile pentru cartela Eviihard. Potrivit Biroului de Presă Romtelecom, cartela poate fi cumpărată în trei variante diferite de credit -1,5 Euro, 3 Euro şi 6 Euro (TVA inclus), iar perioada de valabilitate a creditului va fi diferită, în funcţie de valoarea acestuia. Cartela nu poate fi utilizată pentru convorbiri locale şi naţionale în reţeaua Romtelecom şi nici către alte reţele de telefonie fixă şi mobilă, ci doar pentru apelurile la serviciile de urgenţă 112 şi 930 (Serviciul Vânzări şi Relaţii Clienţi Romtelecom). "Această cartelă a fost concepută ca un instrument de comunicare avantajos, care oferă posibilitatea efectuării de convorbiri internaţionale, la preţuri reduse, către acele zone din Europa care au fost identificate ca fiind cel mai des apelate de către români", spun reprezentanţii Romtelecom. CR.BJ r* r, * +- •-P.J> ■- % ’ ' * ■ A gândit programul Capitală Culturală Europeană împreună cu sora sa, Melina Mercouris. A fost coordonatorul primei Capitale Culturale Europene - Atena 1985. Timp de câteva zile s-a aflat la Sibiu şi se declară impresionat de ceea ce a găsit aici: de frumuseţea oraşului, de interferenţele dintre culturi şi de modul în care cultura a reuşit să capteze totul. "Sibiul e una dintre cele mai reuşite Capitale Culturale pe care le-am văzut", declară Spyros Mercouris, preşedintele onorific al reţelei Capitalelor Culturale Europene. ■ Maria SPĂTARIU______ mariaspatariu@tribuna.ro Numele Spyros Mercouris spune poate prea puţine multora dintre noi. Pentru cei care lucrează în domeniul culturii, Spyros Mercouris este una din vocile cu autoritate atunci când vine vorba de ceea ce înseamnă Capitală Culturală Europeană. Reţeaua pe care a iniţiat-o - Reţeaua Capitalelor Culturale Europene - îşi propune să unească oraşele care au deţinut această titulatură şi să le promoveze potenţialul cultural şi după anul în care sunt Capitale Culturale. Cum se vede Sibiul cultural european din perspectiva unui specialist implicat în acest program de mai bine de 20 de ani, aflăm în cadrul unui interviu acordat cotidianului Tribuna. Uimit de Sibiu, uimit de spectacol  Aţi venit la Sibiu pentru reuniunea Reţelei Capitalelor Culturale. Cum este Sibiu - Capitală Culturală Europeană?Am fost plăcut surprins, pot să zic chiar uimit, de frumuseţea oraşului, de modul în care diferite influenţe culturale se întrepătrund şi mai ales de politeţea oamenilor. Şi politeţea înseamnă cultură. Din păcate, nu am avut timp să vizitez prea multe, dar am văzut două spectacole extraordinare. Eu lucrez în domeniul teatrului de mult timp şi pot spune că cele două spectacole sunt extraordinare. Am fost la "Faust" şi fără să ştiu româneşte, dar cunoscând opera lui Goethe, am înţeles tot. Regia a fost prefectă, actorii au jucat excelent, muzica a fost de necrezut, a fost atâta energie pe scenă... O să încerc să duc acest spectacol în turneu în Grecia. Sâmbătă seara am văzut "Don’t Look Back". Spectacolul-tur prin clădirea Primăriei a fost, de asemenea, formidabil. Pot spune că aveți un primar remarcabil, căruia chiar îi pasă de cultură, iar Cristian Radu, cooordonatorul proiectului, este un tânăr care mi-a plăcut imens. Studiază managementul cultural, una dintre cele mai dificile profesii, pentru că nu e vorba doar de management, ci şi de a cunoaşte cultura şi de a şti să selectezi. "în Sibiu cultura a pătruns peste tot" - Aţi vizitat şi celelalte Capitale Culturale Europene. Dacă ar fi să alcătuim un top al acestora, pe ce loc s-ar plasa Sibiul din punctul dumneavoastră de vedere? - Nu plasez Sibiul nicăieri. Pentru mine e de necrezut că un oraş atât de mic ilm e una din cee mai Ce doresc pensionarii de "ziua lor"? Moto: "Atitudinea faţă de pensionari, organizarea sistemului de pensii constituie o oglindă a gradului de civilizaţie a unei societăţi, a unei naţiuni". (d. Paimé) "Pensionarii români respectă lumea din jur, sunt decenţi şi civilizaţi. Ei sunt, în acelaşi timp, cei mai buni platnici, mai întâi taxele, telefonul, curentul, impozitul şi apoi pâinea. După ce au plătit totul, răsuflă liniştiţi, se bucură, sunt fericiţi că şi-au făcut datoria...". Astfel caracterizează dring. Beniamino Faoro pensionarul român. Atunci, dacă este apreciat în străinătate, de ce statul nostru n-are grijă de ei? De ce nu le asigură un trai decent? Acestea sunt întrebările pe care şi le pun pensionarii din ţara noastra. PUBLICITATE Din titlul expus mai sus rezultă şi unele dorinţe şi cerinţe ale acestor vârstnici care au muncit şi creat bunuri (materiale şi spirituale) şi care astăzi abia îşi mai duc zilele. Care sunt aceste dorinţe? 1 -Creşterea pensiilor. Pentru acest considerent, va trebui anulată Legea nr. 19/2000, care reglementează sistemul public de pensii, fiind modificata de 4 ori, și înlocuită cu o lege mai omenească, mai europeană. Fonduri are țara și acest fapt s-a demonstrat recent. Noi, pensionarii români, cerem, așa cum s-a hotărât, recent, la Congresul Pensionarilor că nu dorim "pomeni electorale" sau "firimituri" de la masa "domnilor", ci pensii reale. Pentru aceasta, va trebui introdus, şi la noi, SISTEMUL UNIC de pensii (aşa cum prevede, formal, art. 2, alin. a, din lege), prin aplicarea aceluiaşi algoritm pentru toate categoriile socio-profesionale, indiferent de sectorul în care şi-au desfăşurat activitatea (armată, justiţie, diplomaţie, miliţie, securitate, parlament etc.).Aplicându-se acest sistem al UNICITĂŢII pensiilor, fără excepţie, se vor întrona, şi la noi, echitatea şi dreptatea mult aşteptate de pensionarul român, respectându-se, în acelaşi timp, art. 16 din CONSTITUŢIA ŢARII noastre. Ce-ar fi dacă,până la rezolvarea acestei probleme toţi aceşti "privilegiaţi" (sunt’ circa 300.000) şi-ar oferi jumătate din câştigurile lor lunare pensionarilor cu pensii mici (s-ar îmbunătăţi pensiile acestora cu 200 lei lunar), spre a nu mai fi "compătimiţi" pensionarii adevăraţi, cu fel şi fel de "epitete" prost aşezate în frază. Aşteptăm!!! ! O altă necesitate a unor pensionari se referă la protejarea chiriaşilor din casele redobândite de către adevăraţii proprietari. Mulţi pensionări au îmbătrânit în aceste locuinţe în care stau de 40-50 de ani. Pe plan local, s-au întreprins unele măsuri, facându-se cunoscut organelor în drept, dar se "bate pasul pe loc", din lipsă de spaţii. 3 - Mărirea numărului de bilete de tratament pentru pensionari, ajutoare de încălzire, bani pentru tichetele CFR neutilizate, medicamente, cota parte din privatizări, creşterea ajutorului de deces etc. sunt tot atâtea aspecte cerute de pensionari de „ziua” lor, în încheiere, câteva vorbe despre însemnătatea acestei zile. Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU), apreciind contribuţia adusă de persoanele în vârstă la dezvoltarea societăţii, recunoscându-le drepturile umane, fundamentale, demnitatea şi programul social a stabilit prin REZOLUŢIA nr. 45/106 din anul 1991, ca în fiecare an, ziua de 1 octombrie să fie considerată Ziua Internaţională a Persoanelor Vârstnice. Aniversarea acestei zile este un prilej excelent de a sensibiliza opinia publică faţă de dramatismul situaţiei în care se află majoritatea pensionarilor din România. Mesajul de recunoştinţă pe care conducătorii statului nostru (Guvern, Parlament, Preşedinţie) îl datorează pensionarilor de ziua lor nădăjduiri să fie înlocuit cu reforma sistemului de pensii, aşa cum s-a arătat mai sus. Ing.ec. Şt. MUNTEAN, preşedintele Consiliului Judeţean al Persoanelor Vârstnice şi al Uniunii Pensionarilor Sibiu ribuna TALON DE PARTICIPARE nr.1 Nume, prenume....... Adresa: ....................... Actul de identitate: Câştigă un televizor color! Decupează 15 taloane din cele 27 pe care le publică TRIBUNApână la data de 31 octombrie 2007 şitrimite-le pe adresa redacţiei până la 5 noiembrie 2007, data poștei. Tragerea la sorți are loc în 8 noiembrie 2007. luni, 1 octombrie 2007 ■ Tribuna Pământul a luat-o la vale la Mediaş O familie de pe strada Oituz din Mediaş a trecut prin momente de groază ieri dimineaţă, atunci când un şopron şi bucătăria de vară s-au surpat în câteva secunde, din cauza terenului neconsolidat. Problema pe strada respectivă din Mediaş este una mai veche, oamenii reclamând de mai multe ori fragilitatea terenului şi pericolul iminent al unor alunecări. Spre marele noroc al familiei medieşene, nimeni nu a fost rănit, însă pagubele sunt însemnate. Pe lângă bucătărie şi şopron, oamenii şi-au pierdut mai multe obiecte electrocasnice, proprietarul casei afirmând că pagubele se ridică, la o evaluare sumară, la aproximativ 10.000 de lei. „Azi dimineaţă pe la 4.30 am auzit aşa o bubuitură puternică, iar când am ieşit, am văzut ce s-a întâmplat. Aici terenul nu este consolidat, tocmai de aceea s-a întâmplat acest lucru. Şopronul şi bucătăria de vară au fost distruse în totalitate, la fel şi obiectele care se aflau înăuntru. Pot să vă spun că am avut maşina de spălat, un aragaz şi alte obiecte destul de costisitoare, care s-au distrus. Am anunţat imediat pompierii, protecţia civilă, care au venit destul de repede aici”, ne-a spus proprietarul imobilului. La locul incidentului au ajuns şi reprezentanţii Inspectoratului de Stat în Construcţii, care au început evaluarea pagubelor. De asemenea, o echipă de la distribuţia de gaze a efectuat unele verificări, pentru a preveni alte incidente. Spre norocul său, proprietarul avea locuința asigurată, astfel încât va fi despăgubit pentru paguba suferită. 2