Trybuna Robotnicza, wrzesień 1951 (VII/233-257)

1951-09-01 / nr. 233

5fr' * - ______________ ____________________________________________ ________ TRYBUNA ROBOTNICZA__________________________________________ —■ 1—2 września 1951 fi ZAŁOGI KOLEJOWE PRZEWIOZĄ JESIENIA Gen. Wam-Ir 7 dni przed terminem bytomscy robotnicy przeprowadzili remont w. pieca huty „Szczecin" Zatrudnieni przy odbudowie huty „Szczecin“ robotnicy By tomskiego Przedsiębiorstwa Budowy Zakładów Przemysłu Ciężkiego skrócili o 7 dni generalny remont wielkiego pie* ca hutniczego. Podczas remontu pieca wiele starych, zużytych części, jak np, misę. dzwon i rurę centralna wymieniono na nowe. co pozwoli na uzyskanie większei kaloryczności gazu i zwiększy bezpieczeństwa pracy robotników. W związku z remontem pieca zastosowano kilka poważ» nych usprawnień. M. . jn. kadra techniczna huty „Szczecin“ opracowała nowy format cegieł do przewodów gorącego dmuchu. Ważnym usprawnieniem pra ey w hucie, związanym z remontem pieca, jest wybudowa nie wywrotki do wagonów, która zastąpiła prace 21 ludzi. Zapobiegła ona niszczeniu koksu przez dotychczas stosowa* ne czerpaki i pozwoliła uruchomić sortownię koksu. Przy pracach remontowych pracownicy Przeds. Bud. Zakł. Przem. Ciężkiego osiągnęli bar dzo wysoką wydajność pracy. Wyróżniy się zwłaszcza mistrz montażowy Rudolf Panicz, mistrz szamotowy Izydor Chro nik, ślusarz Karol Wrzeciono. niter Jan Oleś i pomocnik murarski Janina Pacek. Polska-Chiny 45 : 44 w koszykówce Rozegrany w Warszawie, międzypaństwowy mecz koszykówki męskiej CHJNY — POLSKA, zakończył się zwycięstwem reprezentacji Polski 45:44 (21:29). W reprezentacji Chin wyróżnili się Huan-Bo-Lin, który byt najlepszym na boisku oraz Wan-Wen-Aii. W drużynie polskiej najlepiej wypadli: Dąbrowski, Bartosiewicz oraz Markowski. Punkty dla Polski zdobyli: Dąbrowski 12, Pawlak 8, Kamiński 7, Wojtowicz 6, Bartosiewicz i Lelonkiewicz po 2 oraz Fęglerskl 1, dla Chin: Huan-Bo-Lln 18, oraz Wan- Juan Czl 11. więcej i szybciej oszczędzając setki tön drogocennego paliwa Na terenie wszystkich dyrekcji okręgowych kolei trwają intensywne przygotowania do przewozów jesiennych. Kolejarze poszczególnych węzłów i odcinków odbywają zebrania w czasie których omawiają sposoby zwiększenia «wydajności i usprawnienia pracy w okresie kampanii jesiennej. Wiele załóg ze wszystkich od cinków służby drogowej podej muje zobowiązania produkcyj ne, zmierzające do usprawnienia przewozów. Z szeregu dyrekcji kolejowych sygnalizują, że na odcin ku prac drogowych zakończono już, dzięki zobowiązaniom, roboty konserwacyjne. Na wie lu liniach kolejowych przedterminowo wykonane zostały prace przy wymianie szyn, podkładów, rozjazdów i budowie ramp. M. in. robotnicy dro gowi węzła gliwickiego wymienili ostatnio ponad 10 tys. podkładów i kilka km. bież. szyn. Załogi warsztatów kolejowych w całym kraju przeprowadzają intensywne naprawy wagonów towarowych. Wiele zobowiązań zmierzają cych do usprawnienia przewo zów podjęli w szeregu dyrekcji pracownicy służby ruchu. M. in. wszystkie drużyny parowozowe węzłów rybnickiego, bielskiego i zebrzydowskiego zobo wiązały się do przewożenia w okresie kampanii jesiennej pociągów cięższych o 5 proc. od przewożonych dotychczas. Zwiększone zadania kolejnictwa w okresie przewozów wy maga ją przygotowania dużej liczby wykwalifikowanych kadr. W tym celu zorganizowa no całą sieć kursów fachowych. Na terenie jednego tylko węzła gliwickiego przeszko łono 465 pracowników na stanowisko manewrowego, hamui cowego, zwrotniczego, nastawniczego i dyżurnego ruchu, a 81 pracowników — na stanowisko maszynisty, pomocnika ma szynisty i palacza parowozowe go. Jednym z najważniejszych czynników, umożliwiających wydatne zwiększenie wykorzy stania taboru i zapewniającym sprawne wykonanie przewozów jesiennych, jest wzrost dyscypliny parowozowej użytkowników kolei i jak najdalsza ich współpraca z zawiadowcami — naczelnikami oddziałów eksploatacyjnych i dyrekcjami kolei. Prace PKP w tym zakresie usprawnią 5-dniowe pla nowanie przewozów ze wskazaniem ich kierunku i stacji przeznaczenia. Opracowywanie tego rodzaju planów 5-dniowych obowiązuje klientów PKP od 1 sierpnia. Plany te da ją kolejom możność wydatnego usprawnienia pracy poprzez formowanie pociągów bezpośredniego przeznaczenia, znacznie szybszą dostawę towarów do stacji docelowej i szyb kie zwolnienie wagonów pod nowe ładunki. Zadam spekulant me ujdzie zasłużonej karze Wyroki na handlarzy mięsem Organa wymiaru sprawiedliwości Polski Ludowej z całą surowością'ścigają przestęp ców winnych dezorganizacji planowego zaopatrywania lud ności pracującej w artykuły spożywcze, a szczególnie w mięso. Szczególnie pomocne w wykrywaniu tych przestępstw są społeczne komisje do walki ze spekulacją. Sąd Powiatowy w Wałbrzychu rozpatrzył ostatnio sprawę przeciwko zorganizowanej szajce byłych właścicieli sklepów masarskich, a ostatnio pracowników wałbrzyskich za kładów mięsnych: Kazimierzowi Kuflewskiemu, Janowi Pawlikowskiemu oraz Franciszkowi Matuszczakowi, którzy systematycznie dokonywali kradzieży mięsa i tłuszczów przeznaczonych dla ludzi pracy. O bezczelności oskarżonych mówi fakt, że ostatnio skradli oni ponad 60 kg sadła wieprzowego oraz połowę świni, rozprzedając je następnie po niezwykle wygórowanych cenach. Sąd Powiatowy w Wałbrzytchu skaza! wszystkich trzech szkodników gospodarczych na kary. po 4 lata więzienia i pozbawienie praw obywatelskich na okres 4 lat. Orzeczeniem delegatury Komisji Specjalnej w Warszawie skierowany został do obozu pracy na okres 24, miesięcy Jan Stonia zamieszkały w Rokitnie Starej, gm. Stężyce, trudniący się zawodowo nielegalnym ubojem bydła i rozprzedażą mięsa po cenach wyższych od ustalonych. Delegatura Komisji Specjał nej w Szczecinie skazała na 6 miesięcy obozu pracy Adama Marchlewskiego, zamieszkałego we wsi Umbusz w pow. Kamień Pomorski, właściciela dużego gospodarstwa, który trudnił się potajemnym ubojem i paskarskim handlem mięsem niepoddanym badaniom lekarskim. Wspólnik Marchlewskiego, Adam Cichy skazany został na 6 miesięcy obozu pracy. Komisja Specjalna w Bydgoszczy skierowała na 8 miesięcy do obozu pracy Leona Borzędę, właściciel. . sklepu rzeźnickiego, który trudnił się notorycznie spekulanckim han dlem mięsem pochodzącym z nielegalnego uboju, co pozwalało mu na prowadzenie hulaszczego trybu życia. W czasie rewizji w mieszkaniu Borzędy znaleziono 20 kg kiełbasy wędzonej, 13 kg mięsa, 16 kg słoniny solonej oraz 4 kg smalcu. Za uprawianie tego procederu Borzęda skazany był już w r. 1949 na grzywnę w wysokości 25 tys. zł. Na zaproszenie Komitetu Wspóipracy Kulturalnej z Zagranicą, przybył do Warszawy na- gościnne występy, zespól pieśni i tańca młodzieży koreańskiej, odznaczony 111 nagrodą na Festiwalu Młodzieżowym w Berlinie — Na zdjęciu: Przedstawicielka ZG ZMP H. Krzyw dzianka bawiąca ostatnio i delegacją polską w Korei, wśród swoich przyjaciół koreańskich na Dw. Gdańskim w Warszawie. Foto CAF Ze> sportu* DZISIAJ — O GODZ. 15,30... Więc to już dzisiaj... A tak: o godz. 15,30, na stadionie katowickiej Stali. Oba zespoły, tak Prasy jak i Cyrku, przeprowadziły sumienne a ostre treningi, i znajdują się w pełni formy. Byt nawet projekt wyjechania na specjalny obóz przygotowawczo - kondycyjny, ale ktoś wspomniał o Jelitkowie i o piłkarzach Ogniwa Bytom i projekt, rzecz jasna, zarzucono.. A skoro obyło się bez obozów kondycyjnych, należy spodziewa! się tym lepszej gry! Mecz Prasa — Cyrk będzie niewątpliwie gwoździem tegorocznego sezonu piłkarskiego, i w porównaniu z nim jakże mizerny wyda nam się niedzielny pojedynek Budowlanych z Unią... Całkowity dochód z meczu dzień nikarzy z cyrkowcami przeznaczony jest na odbudowę Warszawy. KTO Z KIM W I LIDZE? Nadchodząca niedziela będzie dniem derbów ligowych. Największe zainteresowanie wzbudza spotkanie rywali śląskich — Budowlanych i Unii, oraz pojedynek krakowski — Gwardia — Ogniwo. W Warszawie tamtejszy Kolejarz gra z CWKS-em, w Radlinie — Górnik z Włókniarzem Kraków, w Poznaniu — Kolejarz z Gwardią Szczecin. W Łodzi walczą kandydaci do spadku: Włókniarz z Ogniwem Bytom. złożył kategoryczny protest przeciwko nowym amerykańskim prowokacjom A gencja Nowych Chin ogłosiła pełny tekst protestu 'wystosowanego przez gen. Nam-lra do gen. Joy'a w związku z ponownym pogwałceniem w nocy ze środy na czwartek neutralnej strefy Kaesongu przez amerykański samolot wojskowy Protest stwierdza m.in.: BERLIN 113 RZYM MADRYT po raz drugi PARYŻ, piątek Dziennik ,,L’ Humanite“ za mieszczą korespondencję z Bonn pt: „Odrodzenie osi Ber lin — Rzym — Madryt pod protektoratem amerykańskim.“ W kołach dziennikarskich w Bonn — pisze dziennik — zwracają uwagę na odrodzenie się pod- protektoratem amerykańskim osławionej osi Berlin — Rzym — Madryt. W czerwcu br. wysoki komisarz USA w Trizonii Mac Cioy polecił Adenauerowi „nawiązać“ bliższy kontakt z rządami Włoch i Hiszpanii frankistowskiej. Adenauer udał się natychmiast do Rzymu, — były ambasador hitlerowski w Madrycie von Stohrer został wysłany do Franco. Rozmowy Adenauera z de Gaspsrim zakończyły się nawiązaniem bliższej współpracy między obu rządami, przede wszystkim w dziedzinie wy miany sprzętu wojennego i in struktorów wojskowych oraz informacji w sprawie wynalazków, mających znaczenie wojskowe. Rozmowy von Stohrera zakończyły się analogicznym po rozumieniem z rządem franki stowskim. Systematyczne naruszanie neutralności strefy Kaesongu przez lotnictwo amerykańskie dowodzi niezbicie, że strona amerykańska gwałci bez żadnych skrupułów obowiązujące porozumienia. Zrzucenie rakiety świetlnej przez samolot amerykański w dniu 29 sierpnia w pobliżu gmachu konferencyjnego, jest bezczelną prowokacją i dowo dzi raz jeszcze, że strona ame rykańska nie zaniechała polityki umyślnego stwarzania incydentów. W związku z tą prowokacją oraz systematycznym narusza niem neutralności strefy Kae songu przez amerykańskie lot nictwo wojskowe, składam sta nowczy protest, żądam surowego ukarania winowajców oraz domagam się zapewnienia, że naruszanie strefy neutralnej przez stronę amerykańską więcej się nie powtórzy. Terror policyjny nie osłabi walki narody hawajskiego NOWY JORK, jptqtek 7 komunistów hawajskich aresztowanych prze* agentów FBI zostało zwolnionych do rozprawy sądowej za kaucją w wysokości 3 ty sięcy dolarów za każdą osobą. Prasa podkreśla, że Jeden * aresztowanych komunistów — przywódca miejscowego Związku Zawodowego Robotników Portowych Jack Hall aresztowany został w okresie walki tego związku o nowy układ zbiorowy. Kierownictwo tego związku oświadczyło, że aresztowanie Halla było obliczone na storpedowanie rokowań o zawarcie nowego układu zbiorowego. To nikczemne posunięcie władz nie tylko nie osłabi walki związku o swe prawa, lecz z całych sił wszyscy związkowcy udzielą poparcia aresztowanemu przywódcy. W i *w. armii atlantyckiej czołówką ma być odrodzony hitlerowski „Wehrmacht”. íz prasy) ADENAUER? Nasza nowa armia stoi na starych, mocnych podstawach, mister Eisenhower... W szóstą rocznicę kapitulacji imperialistycznej Japonii 2 WRZEŚNIA 194S r. podpisany został akt bezwarunkowej kapitulacji imperialistycznej Japonii. Dzień ten na długo zachowa się w pamięci narodów. Militaryści japońscy uważali wojnę na Pacyfiku jedynie za pierwszy krok do wielkiej woj ny— do wojny przeciw Związkowa Radzieckiemu. Koła rządzące Japonii, które działały w sojuszu z Niemcami hitlerowskimi, miały przygotowane plany zagarnięcia radzieckiego Dalekiego Wschodu i Syberii. Na granicach ZSRR utrzymywały one milionową armię, która czekała tylko na rozkaz napaści na Związek Radziecki. Ale żołnierze radzieccy przekreślili te zbójeckie plany japońskiej kliki rządzącej. Jak wiadomo, Japonia nie miała zamiaru kapitulować nawet wówczas, kiedy marynarka jej prawie całkowicie została rozbita. Nie miała zamiaru kapitulować nawet wtedy, kiedy na Hiroszimę i Nagasaki spadły amerykańskie bomby atomowe. Stwierdzić należy, że akty te nie miały znaczenia militarnego, ponieważ bomby rzucono na ludność cywilną. O wyniku wojny na Wschodzie zadecydowała walka na polach Mandżurii 1 Korei. Woj ska radzieckie w ciągu krótkiego czasu rozgromiły milionową armię kwantuńską, podstawową siłę szturmową japońskiej potęgi militarnej. Po tej klęsce imperialistyczna Japonia zmuszona była skapitulować. W rezultacie rozgromienia sił zbrojnych japońskiego imperializmu przez Armię Radziecką otrzymała wolność Ko rea, która od 40 lat uginała się pod jarzmem japońskim. W październiku 1948 r. Korea stała się Republiką Ludowo- Demokratyczną. Klęska imperialistycznej Japonii utorowała również drogę do wolności i niezawisłości wielkiemu narodowi chińskiemu. 1 paździer nika 1949 r. proklamowano w Chinach republikę ludową. Było to wielkie, historyczne zwycięstwo narodu chińskiego. Rozgromienie Japońskiego Imperializmu wywołało we wszystkich krajach Azji potężny wzrost ruchu narodowowyzwoleńczego. ' Przez rozgromienie imperializmu japońskiego Związek Ra dziecki utorował drogę do wolności również i narodowi Japonii. Związek Radziecki domagał się i domaga się kategorycznie realizacji uchwał poczdamskich i innych układów międzynarodowych, przewidujących demokratyzację Japonii. ZSRR żąda jak najszybszego zawarcia z Japonią wszechstronnego traktatu pokojowego, który by zapewni! narodowi japońskiemu pokojo wy, demokratyczny rozwój i niezawisłość. Walcząc o trwały pokój 1 bezpieczeństwo na Dalekim Wschodzie, Związek Radziecki stale i konsekwentnie demaskuje agresywną politykę imperialistów USA, którzy wy korzystają Japonię w charakterze arsenału wojskowego i przyczółka dla wojny przeciw Korei i innym krajom Azji. W najbliższych dniach w San Francisco rozpocznie się konferencja w sprawie zawarcia traktatu pokojowego z Japonią. Amerykańscy imperialiści sądzili, że konferencja w San Francisco będzie czystą formalnością, polegającą na złożeniu przez państwa satelickie podpisów pod amerykańskim projektem traktatu. Spotkał ich jednak zawód. W obradach w San Francisco weźmie udział Związek Radziecki, weź ,mie udział Polska i Czechosłowacja. Stanowisko narodów pragnących pokojowego, demokratycznego uregulowania problemu japońskiego będzie więc reprezentowane na tej konferencji. Równolegle do realizowanej przez Amerykanów polityki przekształcenia Japonii w bazę agresji idzie polityka faszyzacji kraju. Przedmiotem szczególnie ostrych prześladowań jest Komunistyczna Partia Japonii, która kieruje walką wszystkich sił demokratycznych kraju o pokój, wolność i niezawisłość. Przywódców Partii Komunistycznej wyjęto spod prawa; w więzieniach japońskich przebywa obecnie nie mniej komunistów, aniżeli w okresie faszystowsko-militarystycznego reżimu Tanaki- Tojo. Jednakże mimo terroru faszystowsko-policyjnego siły de mokratyczne w Japonii rosną i krzepną, jednocząc się wokół Partii Komunistycznej w jednolity front ludowo-demokratyczny. Organizacje demokratyczne z Komunistyczną Partią Japonii na czele walczą niestrudzenie o wolność i niezawisłość swego kraju, przeciwstawiają się jego rernilitaryzacji i kolonizowaniu przez amerykańskich imperialistów. Coraz większą popularność wśród ludności zyskuje hasło „Jankesi, wynoście się z Japonii!“ Około 7 milionów Japończyków złożyło podpisy pod apelem sztokholmskim. W całym kraju rozwinęła się obecnie akcja zbierania podpisów pod apelem o zawarcie paktu pokoju. Do połowy sierpnia podpisało apel około 2 miliony osób. Przeszło 3 miliony Japończyków podpisało petycję o jak najszybsze zawarcie trak tatu pokojowego z udziałem wszystkich stron zainteresowanych. Narody Azji wespół z japońskimi masami pracującymi, wypowiadają się kategorycznie przeciw remilitaryzacji Japonii, przeciw jej przeistoczeniu w amerykańską bazę agresji. Ponad 343 miliony Chińczyków .zażądało zaprzestania remilitaryzacji Japonii. We wszystkich krajach Azji przebiega potężna kampania na rzecz zawarcia traktatu pokojowego z Japonią na bazia uchwał poczdamskich przy udziale ZSRR i Chińskiej Republiki Ludowej oraz innych krajów, które przyczyniły się do rozgromienia imperialistycznej Japonii. E. KRAJNO W, W demonstracji studentów zorganizowanej w Tokio na znak protestu przeciwko zwolnieniu postępowych profesorów I wykładowców wyższych uczelni, wzięło udział 4 tysiące młodzieży. SIB W rocznicę wyzwolenia kraju rząd duński uniewinnił zbrodniarza wojennego KP U rugwaju wzywa naród do walki o pokój NOWY JORK. piątek Komitet Narodowy Komun! stycznej Partii Urugwaju przy jął rezolucję, demaskującą spisek partii reakcyjnych, dą żących do wprowadzenia zmian w konstytucji urugwajskiej. Rezolucja stwierdza, że reforma konstytucji ma na celu odwrócenie uwagi mas pracujących od aktualnych za gadnień oraz ma ułatwić rządowi prowadzenie polityki wo jennej. Komunistyczna Partia Urug waju wzywa klasę robotniczą 1 naród , do walki o pokój 1 w obronie suwerenności narodowej. KOPENHAGA, piątek Dnia 29 sierpnia naród duń skl uroczyście obchodził ósmą rocznicę zerwania z oficjalną polityką Danii i przejścia do czynnego oporu przeciwko okupantom hitlerowskim. W Kopenhadze odsłonięty został pomnik marynarzy poległych podczas wojny. Na mogiłach poległych patriotów złożono liczne wieńce. W tym samym dniu duńskie Ministerstwo Sprawiedliwości zwolniło z więzienia zbrodnia rza wojennego Besta, b. wielkorządcę hitlerowskiego w Danii. Wiadomość o wypuszczeniu na wolność kata narodu duńskiego, wywołała powszechne oburzenie wśród ludności. Na wiecu uczestników ruchu oporu na jednym z przed mieść Kopenhagi uchwalono rezolucję, podkreślającą, że zwolnienie głównego zbrodniarza wojennego Besta w dniu 29 sierpnia jest naigrawaniem się z poległych bohaterów w powstaniu ludowym z 1943 r. Rezolucja protestujące przeciwko haniebnej decyzji rządu napływają ze wszystkich stron kraju. U NICH LONDYN. Prasa angielska, omayflając bilans płatniczy Anglii w handlu z krajami zachodnio-europejski ml, stwierdza, że w lipcu br. deficyt ten wyniósł olbrzymią sumę 43 mii. funtów szterlingów. Prasa stwier dza, ża ten „nagły, znaczny wzrost deficytu bilansu płatniczego, który nastąpił bez wyjaśnienia jego przy czyn ze strony rządu, wywołuje głębokie zaniepokojenie w kołach przemysłowych i handlowych Wielkiej Brytanii". HAGA. Dziennik „De Waarheid" donosi z Dżakarty, że wśród robotników indonezyjskich panuje straszliwa nędza. Koszty utrzymania rodziny posiadającej dwoje dzieci, wynoszą przeciętnie 730 rupii miesięcznie, podczas gdy przeciętny zarobek robotnika Indonezyjskiego, będącego z reguły jedynym żywicie lem rodziny, nie przekracza 250 rupii. Tak więc płaca robotnika indonezyjskiego pokrywa niewiele ponad 30 proc. minimalnych kosztów utrzymania. RZYM. W końcu 1950 roku liczba bezrobotnych wy nosiła we Włoszech 2.500 tys. 03Ób. W związku z trwającą, wskutek konkurencji amerykańskiej, likwi dacją fabryk państwowych, liczba ta wzrosła w ostat nich sześciu miesiącach o dalszych 500 tys. osób i sięga obecnie trzech milionów. Do tej liczby całkowicie bezrobotnych należy dodać co najmniej dwa miliony robotników zatrudnionych tylko częściowo —• po kilka aodzin dzienni«. ...i U NAS MOSKWA. Coraz więcej radzieckich robotników i urzędników nabywa na własny użytek samochody osobowe. W tych dniach grupa robotników zakładów Im. Kirowa w Leningradzie udała się samochodami na zwiedzenie kraju. Trasa wycieczki przebiega przez miasta Federacji Rosyjskiej i Estonii. TIRANA. Albańska Partia Pracy 1 rząd udzielają wiele uwagi rozwojowi budownictwa mieszkaniowego. W br. na budownictwo mieszkaniowe w miastach i osiedlach robotniczych wyasygnowano 4-krotnle więcej funduszów niż w roku 1948. BUDAPESZT. Rada Ministrów Węgierskiej Republi ki Ludowej wydała dekret, w myśl którego ludzie pracy, pragnący zbudować domy dla własnego użytku, otrzymują bezpłatnie parcele. W myśl dekretu, domy zbudowane ną tych parcelach są własnością osoby, która dom zbudowała. Po śmierci tej osoby prawo własności przechodzi na spadkobierców. SOFTA. Szybko rozwija się bibliotekarstwo w Bułgarii. Przy każdej fabryce, zakładzie przemysłowym, szkołę, na wsi czy w ośrodku maszynowo-traktorowym Istnieją biblioteki. W roku bieżącym liczba bibliotek związkowych sięga 3.294. Dysponują one ponad 4.000.000 książek. Ponadto w Bułgarii Istnieje 4.000 bibliotek publicznych w miastach i wsiach. „RZYMIANIN" Dr. Liithe, przywódca taszy stowakłe], zachodnio - niemieckiej organizacji B. D. J. oświadczył: „Amerykanie są Rzymianami naszego stulecia...’’ Neron pożarem Rzymu przed latysię chwalił. Truman z tą samą pasją Koreą dziś pali. — Uwzględniając zaś przy tym postępu wyniki Opiewa swoje „czyny”... „Głosem Ámeryki'.'l € &£§ . HONOR ŻOŁNIERSKI P ismo amerykańskie „New York Herald Tribune“ zamieszcza interesujący wywiad, przeprowadzony przez korespondentkę dziennika Marguerite Higgins z b. szefem sztabu armii hitlerowskiej gen. Haiderem. Miss Higgins przypomina dawniejsze wypowiedzi Haidera i porównuje je z obecnymi poglądami zasłużonego wiarusa. Chodzi tu prawdopodobnie o zilustrowanie na przykładzie, dobroczynnego wpływu wychowawczego ja ki wywiera na swych pupilków hitlerowskich amerykański wielkorządca Trizonii gen. Mac Cloy. 1 tak. np. dowiadujemy się z artykułu, że w 191,9 roku I-lalder sprzeciwiał się stanowczo, by oficerowie niemieccy pełnili służbę w szeregach anglosaskich. Sze roko rozwodził się wówczas nad spraioą „honoru“ żołnierza niemieckiego. „Ameryka■ jest bogatym krajem. Może sobie ona pozwolić na szczodre wynagradzanie swych żołnierzy. Niemcy nie posiadają takich zasobów materialnych. Dlatego też musieliśmy wynagradzać naszych żołnierzy honorami. Niestety alianci narzucili nam upokorzenia, kary więzienne, wyroki na podstawie oszczerczych oskarżeń — wszystko iv celu złamania naszego głębokiego poczucia honoru. Jalcże można przypuszczać, iż kiedykolwiek zapomnimy o tym?“ Ale jak wiadomo — czas leczy rany. Rany honoru również. Skaleczona „duma żołnierska“ pana generała Haidera zagoiła się raptem na wiadomość, iż Amerykanie nie tylko chcą wskrzesić stary Wehrmacht,, ale w dodatku są gotowi zapewnić dobre utrzymanie jego organizatorom. „Byli oficerowie niemieccy są gotowi do służby w armii europejskiej, ale oczywiście na zasadzie równouprawnienia“ — oświadczył pannie Higgins ,,honorowy“ generał Haider. I nie mamy powodu wątpić w jego szczerość. Zawszeć to lepsze te parę dolarów, niż pozłacane „Ritterkreuze“ nieboszczyka Adolfa. KIWI