Trybuna Robotnicza, październik 1951 (VII/259-284)

1951-10-02 / nr. 259

Nowe radzieckie kombajny węglowe MOSKWA, poniedziałek W kopalniach Zagłębia Kafragandyjskiego przeprowadzono próby nowych radzieckich kombajnów węglowych. Kombajny te mech ani żują całkowicie proces wydobycia wpgi a w kopalniach o dużej grubości pokładów węgla. Nowe kombajny znajdą szerokie zastosowanie w kopalniach Zagłębia Karagandyjskiego. 1 Proletariusze wszystkich fSBSW mm* rn Km mm». KRAJÓW, ŁĄCZCIE SIĘ! Tł MjP K || jl ff M Bk B J|| Numer 259 (2348) fis Iff fi ĘĘflf M Ä ÉSÉfNÉf J1Í1É Wtorek, 2 października 1951 r. I HIuUIlHi __«a ^0 gr. [Łl ROBOTNICZA ORGAN KW POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Czynem preMcyjnyn nszeimf 34 rociEiicę Wiiikiegi Października Oddziały Armii Ludowej zniszczyły 30 czołgów amerykańskich Dowództwo naczelne koreańskiej Annii Ludowej w komunikacie ogłoszonym w poniedziałek wieczorem podało, że formacje Armii Ludowej w Ścisłym współdziałaniu z oddziałami ochotników chińskich pomyślnie odpierają na wszystkich frontach zaciekłe ataki wojsk interwentów amerykańsko-angiełskich i armii lisynmanowskiej, Dnia 30 września na środkowym odcinku frontu oddziały Armii Ludowej odparły na pół noc od Czwonhon zaciekłe ataki oddziałów 7 i 25 dywizji amerykańskiej oraz 2 dywizji lisynman owskie j. Nieprzyjaciel podjął ataki, wspierany przez przeszło 120 czołgów, wielką ilość samolotów i artylerii, w celu przerwania linii obronnych Armii Ludowej. W walce tej zniszczono przeszło 30 czołgów oraz zestrzelono 8 samolotów agresorów. Wezwanie budowniczych i załogi Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu do mas pracujących całego kraju Dnia 1 bm. na wielkim wiecu budowniczowie i załoga produkcyjna nowej budowli socjalizmu — Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu rzuciła wezwanie do ogólnokrajowego współzawodnictwa pracy dla uczczenia 34 rocznicy Wielkiej Rewolucji Październikowej-. Dla uczczenia wielkiej rewolucji, która zapoczątkowała nową erę — epokę Lenina i Stalina — załoga FSO zobowiązała się przyspieszyć budowę tej pierwszej w Polsce fabryki samochodów osobowych i dnia 7 listopada wypuścić pierwszy samochód ,,M-20 Warszawa”. Wielki wiec załogi zgromadził wszystkich robotników, pracowników technicznych i administracyjnych. Świeże, niewyschnięte jeszcze cegły no wowybudowanej hali i białe rusztowania murarskie stanowiły wspaniałe tło dla czerwonych flag, pomiędzy którymi ponad stołem prezydialnym widniały wielkie portrety Prezydenta RP Bolesława Bieruta i Generalissimusa Józefa Stalina. Liczne transparenty głoszą: „Niech żyje 34 rocznica Wielkiej Socjalistycznej Rewo lucji Październikowej“! „Niech żyje wielki przyjaciel Polski Ludowej — Józef Stalin“! Przewodniczący Rady Z a kła dowej otwiera wiec. W prezydium zajmują miejsca przedstawiciele KC PZPR, CRZZ, KW PZPR, przedstawiciele Mi nisterstwa Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwa Budownictwa Przemysłowego, przedstawiciele Wojska Polskiego oraz czołowi . przodownicy pracy i racjonalizatorzy FSO. Zabiera głos sekretarz Komitetu Fabrycznego PZPR — Zbroch, który mówi o znaczeniu Wielkiej Rewolucji Październikowej. Fabryka Samochodów Osobo wych, ta wielka budowla.Planu 6-letniego jest symbolem przyjaźni polsko - radzieckiej, bo właśnie Związek Radziecki dostarcza nam dokumentacji technicznej, maszyn i urządzeń mechanicznych potrzebnych dla uruchomienia produk cji“. W hali rozlegają się okrzyki na cześć przyjaźni polsko-radzieckiej, na cześć potężnego obozu pokoju, na cześć narodów Związku Radzieckiego, które były i są przykładem ofiarności dla sprawy wolności narodów i pokoju. Zgromadzeni skandują długo: „Sta — lin, Bie — rat, Po — kój“. Entuzjazm załogi FSO wzrasta w momencie odczytywania apelu do ludu pracującego całej Polski o podjęcie wielkiego współzawodnictwa na cześć 34 rocznicy Rewolucji Październikowej. Wezwanie brzmi: Do wszystkich załóg robotniczych, do wszystkich ludzi pracy w Polsce! Jesteśmy w przededniu 34 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej, która na jednej szóstej części kuli ziemskiej zmiotła burżuazyjny porządek wyzysku i ucisku i odmieniła dolę ludu pracującego. Dzięki Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej, naród nasz odzyskał wolność. Związek Radziecki uratował ludzkość od zagłady w czasie ostatniej wojny światowej. 34 rocznicę Rewolucji Październikowej obchodzić będzie my w okresie, kiedy imperializm amerykański bezczelnie wskrzesza hitlerowski Wehrmacht, śmiertelnego wroga Polski, śmiertelnego wroga narodu polskiego. Wobec tych zbrodniczych knowań imperializmu amerykańskiego, naród nasz, skupiony w narodowym froncie walki o pokój i Plan 6-letni, manifestuje swoją gotowość obrony pokoju, wzmożenia wysiłków dla wykonania planów produkcyjnych, zwiększenia wydajności pracy i umocnienia naszego kraju, stojącego u boku Związku Radzieckiego w wielkim obozie pokoju. Klasa robotnicza i cały naród polski tym goręcej wyrażają swoje głębokie przywiązanie do Związku Radzieckiego i jego 'wodza — wielkiego Stalina. Naród nasz. ped przewodem klasy robotniczej i jej awangardy — Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej — buduje ofiarnie i nieugięcie zręby nowego gmachu silnej i przemysłowej, socjalistycznej Polski, która zapewni trwały dobrobyt mas pracujących i rozkwit kultury i nauki. Dziś w przededniu 34 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej — my, załoga budująca Fabrykę Samochodów Osobowych na Że raniu w Warszawie, zobowiązu jemy się uczcić tę wielką rocz nic? przedterminowym urucho mieniem produkcji. W dniu 7 listopada 1951 r. przez skrócenie o 54 dni termi nu uruchomienia wydziałów nadwoziowych i montażowego, wypuścimy z taśmy FSO pierwszy samochód osobowy M—20 „Warszawa“. Załoga zobowiązuje eię mię» dzy innymi przez przedterminowe wykonanie zadań dać oszczędność na sumę przeszło 6 milionów zł. Wzywamy wszystkich ludzi pracy w Polsce, ludzi pracy miast i wsi do uczczenia 34 rocznicy Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej zobowiązaniami produkcyjnymi, wzmożeniem tempa po kojowej pracy nad przebudową i rozbudowa naszego kraju, w walce o pokój i Plan 6-łetni, Wszyscy do współzawodnictwa na cześć rocznicy Wielkiego Października! Niech żyje 34 rocznica Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej! Niech żyje front narodowy walki o pokój i Plan 6-letni! Niech żyje i rozkwita nasza Ludowa Ojczyzna! Niech żyje Polska Zjednoczona Partia Robotnicza i jej przewodniczący towarzysz Bierut! Chwała wielkiemu Stalinowi wielkiemu przyjacielowi Polski Ludowej, chorążemu pokoju! Praco przy budowie taśmy dobiegają końca. Za kiika tygodni z tej właśnie taśmy zjedzie pierwszy samochód osobowy „Warszawa” M—20. Foto: Świat Naród chiński ramię w ramię z ZSRR i KRAJAMI DEMOKRACJI LUDOWEJ walczyć będzie o pokój do zwycięstwa Wspaniała defilada iv Pekinie PEKIN, poniedziałek Z okazji drugiej rocznicy proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej odbyła się dnia 1 października w Pekinie wspaniała defilada wojskowa, połączona z imponującym pochodem niezliczonych delegacji ludności pracującej, które zademonstrowały ogromny dorobek gospodarczo - kulturalny Chin Ludowych. O godz. 9 min, 50 przybył na plac przewodniczący Centralnego Rządu Ludowego Mao Tse-tung w otoczeniu członków rządu., powitany burzliwą owacją. 700-osobowa orkie stra wojskowa odegrała hymn „Czerwony jest Wschód“. Na centralnej trybunie, udekorowanej czerwonymi sztandarami, zajęli miejsca wraz z Mao Tse-tungiem wiceprzewodniczący Centralnego Rządu Ludowego: Czu Teh, Liu Szaotsi, Sung Czing-ling, Li Cziszen i Czang Lan oraz premier Rządowej Rady Administracyj nej i minister spraw zagranicz nych Czou En-lai, jak również inni najwybitniejsi przedstawiciele chińskiego życia politycznego. Na innych trybunach obecne były delegacje zagraniczne, m. in. członkowie delegacji radzieckiej jak również delegacje z krajów demokracji ludo wej. Wśród przeszło stu dyplo matów zagranicznych z ambasadorem radzieckim Roszczynem na czele, obecny był m. in. charge d'affaires ad interim Rzeczypospolitej Polskiej — Dodin. Sygnałem rozpoczęcia uroczystości było 28 salw artyleryjskich. Orkiestra odegrała hymn narodowy. Defiladę wojskową prowadził zastępca szefa sztabu generalnego Nieh Jungczen. Na czele kroczyły oddziały szkół oficerskich i kadetów, a za nimi — formacje piechoty, kawa lerii, czołgów i artylerii oraz oddziały marynarzy i lotników. Zgromadzone tłumy podziwiały ich wspaniałą postawę wojskową i nowoczesne uzbrojenie i owacyjnie witały każdy przeciągający oddział. Szczególny entuzjazm zapanował, gdy nad Pekinem przeleciały eskadry samolotów. Po defiladzie wojskowej wyruszył 400-tysięczny pochód ludności cywilnej. W chwili mijania trybuny rządowej uczestnicy pochodu wznosili entuzjastyczne okrzyki na cześć Mao Tse-tunga, na cześć Józefa Stalina, Związku Radzieckiego, krajów demokracji ludowej, krajów Azji. Niesiono też niezliczone portrety Mao Tse-tunga. Stalina, Kim Ir-sena, Bolesława Bieruta, Józefa Cyrankiewicza oraz innych szefów rządów zaprzyjaźnionych krajów i przywódców międzynarodowego ru chu robotniczego. R@militaryzacja Niemiec zach. jest wyzwaniem rzuconym miłującej pokój ludzkości Obrady Europejskiego Komitetu Robotniczego Przeciwko Remilitaryzacji Niemiec BERLIN poniedziałek W dniach od 26 do 29 wrześ nia odbywały się w Berlinie obrady Europejskiego Komite tu Robotniczego Przeciwko Re militaryzacji Niemiec. W obra dach wzięli również udział członkowie Niemieckiego Komitetu Robotniczego Przeciwko Remilitaryzacji. W toku obrad powzięto szereg uchwał w sprawie wzmożenia walki klasy robotniczej krajów europejskich przeciwko niebezpieczeństwu nowej wojny światowej, przygotowy wanej przez imperialistów amerykańsko - angielskich. Na końcowym posiedzeniu Europejskiego Komitetu Robotniczego zabrał głos przewodniczący komitetu Henri Boudin. Wskazując na dalsze zaostrzenia sytuacji międzyna rodowej wywołane naradą waszyngtońską amerykańskoangielskich podżegaczy wojen nych, mówca wezwał robotników wszystkich krajów do wzmożenia czujności. Nawiązu jąc do mającej się odbyć sesji rady agresywnego bloku północno - atlantyckiego w Rzymie, w której ma wziąć również udział Adenauer, Boudin wezwał robotników krajów europejskich by nie dopuścili do tego, aby „Rzym stał się drugim Monachium“. Remilita ryzacja Niemiec zachodnich i wzrastająca aktywność generałów hitlerowskich są wyzwaniem rzuconym całej miłu jącej pokój ludzkości. Mówca stwierdził, że Europejski Komitet Robotniczy Przeciwko Remilitaryzacji Nie mieć w toku obrad w Berlinie powziął „nowe ważne uchwały i że należy wzmóc działalność komitetu szczególnie w Ameryce, we Włoszech i W. Brytanii“. W zakończeniu Boudin wyraził przekonanie, że uchwały Europejskiego Komitetu Robot niczego Przeciwko Remilitary zacji Niemiec będą zrealizowa ne bez względu na przeszkody stawiane, przez reakcję. Rezolucja CG7 w ebroitia pokoju PARYŻ, poniedziałek Egzekutywa Powszechnej Konfederacji Pracy (CGT) po dwudniowych obradach w Paryżu uchwaliła rezolucje, w obronie pokoju, która głosi m. in.: Ostatnie konferencje w Waszyng tonie i Ottawie świadczą o tym, że imperialiści przyspieszają tempo przygotowań wojennych w Europie i w Azji. Remilitaryzacja Niemiec za chodnich stanowi poważną groźbę dla bezpieczeństwa i niepodległości Francji. Powszechna Konfederacja Pracy wzywa wszystkich pracujących i wszystkie organizacje związkowe do wzmożenia walki w obronie pokoju przez: 1 Rozszerzenie akcji żhierani« podpisów pod apelem Światowej Rady Pokoju. <5popularyzację odezwy izby Ludowej Niemieckiej Republiki Demokratycznej w sprawie wolnych wyborów w całych Niemczech. 3 tworzenie we wszystkich za kia dach pracy komitetów obrony pokoju. 4 udział wszystkich pracujących w wielkim mchu protestacyjnym, przeciwko okupacji Francji przez wojska amerykańskie. Na Śląsku bawiła delegacja młodych hinduskich holowników o pokól. Goście z Indii zwiedzili Technikum w Bytomiu. Na zdjęciu widzimy znanego z przeprowadzania szybkościowych wytopów, wylaplacza huty „Pokój" Badurę (drugi z prawej) w rozmowi» z działaczem Hinduskiego Komitetu Obrońców Pokoju. Foto: Kału* Tfsiąc® młodzieży roisofniczo-chSepskieJ na wyższych studiach Inauguracja roku akademickiego na uczelniach śląskich Studenci wszystkich uczelni woj. katowickiego rozpoczęli uroczyście w dniu wczorajszym nowy rok akademicki. W uroczystościach tych wzięli udział: przedstawiciele Partii, Woj.RN, przodownicy pracy i delegacje młodzieży ze średnich zakładów naukowych. Na Politechnice Śląskiej uroczystości odbyły się w wielkiej auli wydziału mechanicznego uczelni, gdzie zgromadzoną młodzież, przedstawi cieli Partii i władz powitał rek tor uczelni tow. Kuczewski. W prezydium zasiedli: sekretarz KW PZPR tow. Waniołka, sekretarz KM PZPR tow. Zając, sekretarz Woj.RN tow. BabczVk, przewodniczący ' MRN tow. Kowalski; obok przedsta wicieli grona profesorskiego Po litechniki Śląskiej zasiadł w prezydium przodownik z kop. gen. Zawadzki — Władysław Matys. Rektor tow. Kuczewski złożył sprawozdanie o dorobku naukowym Politechniki, która w ciągu 6 lat wydała 1.368 dyplomów magisterskich. Następnie tow. Kuczewski przekazał godność rektora Politechniki nowemu rektorowi, którym został prof. dr. inż. Michał Śmiałowski, profesor Politechniki Śląskiej i dyrektor Instytutu Metalurgii w Gli wicach. Po przemówieniach nastąpiła uroczysta immatrykulacja stu dentów I roku. Pierwszy wykład wygłosił prof. Tadeusz Barański na temat — „Elektry fikaćj a kopalń przemysłu węglowego“. Uroczystość otwarcia roku akademiekiego w Śląskiej Aka demii Lekarskiej im. Ludwika Waryńskiego odbyła się w sali klubu fabrycznego huty „Zabrze“. W uroczystości .wzięli udział sekretarz KW PZPR tow. Lamuzga, wiceprzewodni czący Woj.RN tow. Lewecka oraz przodownicy pracy z kopru ń Zaorskich. Prorektor Akademii prof. dr Chorążak omówił 3-letn.i doro bek akademii oraz jej perspek ty wy rozwojowe. W roku bieżącym na I rok studiów przyję to 530 osób, zaś mury uczelni opuściło 120 obsolwentów. Entuzjastycznie witali zebra ni studenci przemówienie przo downika z kop. „Pstrowski“ tow. Wójcika. * • • Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Katowicach obchodziła uroczystość otwarcia roku akademickiego szczególnie radośnie, gdyż od nowego roku akademickiego, jak to podkreślił w przemówieniu inauguracyjnym rektor dr Z. Izdebski, WSE w Katowicach uzyskała prawo nadawania dyplomów akademickich II stopnia. W uroczystości tej wzięli udział z ramienia władz partyjnych tow. Pawlakowa — I sekretarz KM PZPR. członek Prezydium Woj. RŃ tow. Lasocki, wiceprzewodnicząca MRN tow. Lubandy i racjonalizator z kop. „Katowice“ tow.1 Baran. Inauguracyjny w?,’■kład prof. dr inż. Śladowskiego pt. „Zagadnienia ekonomiki energetyki polskiej“ zakończył uroczystość. Równie uroczyście zainaugurowano rok akademicki w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych i Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach oraz w pozostałych uczelniach woj. katowickiego. * r Dla podkreślenia więzi pomiędzy studiującą młodzieżą a klasą robotnicza młodzież Wyższej Szkoły Inżynierskiej i Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Częstochowie zainaugurowała rok akademicki w świetlicach robotniczych huty „Częstochow^“ i fabryki „Warta“. Rektor WSI dr Kołakowski w swoim przemówieniu przedstawił rozwój tej uczelni. która w roku. 1949 posiadała tylko 2 wydziały, a obec^ nie ma ich 4. na których studiuje ponad 1.009 studentów. Milion ion cukru otrzyma kraj w tegorocznej kampanii cukrowniczej W dniu 29 września cukrownia Przeworsk, pierwsza w Polsce rozpoczęła kampanię cukrowniczą roku 1951/52. W związku z tym wiceminister przemysłu rolnego i spożywczego inż. Krzyżanowski udzielił redaktorowi gospodarczemu PAP wywiadu, w którym omówił najważniejsze zadania oraz możliwości tegorocznej kampanii cukrowniczej. Druga kampania cukrownicza Planu 6-letniego —• mówi wiceminister Krzyżanowski została rozpoczęta. Stawia ona poważne zadania zarówno przed robotnikami przemysłu cukrowniczego jak i przed plantatorami buraka cukrowego. Po cukrowni Przeworsk, która rozpoczęła kampanię 29 września, w dniu 1 października br. ruszyła cukrownia Rejowiec, następnie ruszy Klemensów w okręgu lubelskim, a później Kraśnik, Mała Wieś. W końcu miesiąca rozpocznie pracę nowowybudowana cukrownia Sokołów. Tegoroczna kampania cukrownicza zakończyć się winna około 20 grudnia. Plan kampanii przewiduje dalsze podwyższenie produkcji w stosunku do roku ub. Cukrownictwo da krajowi w bieżącej kampanii ponad milion ton produkcji. Załogi cukrowni są przygotowane właściwie do kampanii. Ruch współzawodnictwa rozwija się coraz lepiej. Będzie prowadzona walka o jak najniższe straty przerobowe cukru, czego gwarancją jest podjęcie szeregu zobowiązań przez poszczególne załogi robotnicze. Cukrownictwo jest organicznie związane z rolnictwem, kończy wiceminister Krzyżanowski i tylko ścisła współpraca robotników i chłopów-plantatorów zapewni sprawne i oszczędne przeprowadzenie kampanii. Ta współpraca, będąca wyrazem pogłębiającego się sojuszu robotniczo-chłopskiego, jeśli będzie dobrze pojęta i należycie zrealizowana, przyniesie krajowi dalszą zwyżkę produkcji cukru, a tym samym- podniesie roczną konsumeję cukru na jednego mieszańca, która w r. ub, wynosiła 25 kg, Przemówienie min. Rapackiego t dniu inauguracji nowego roku akademickiego W dniu inauguracji roku akademickiego minister szkół wyższych i nauki Rapacki wygłosił przemówienie, w którym podkreślił na wstępie, że nowy rok akademicki, rozpoczynający się w okresie wzmożonej, wciąż wzmagającej się walki o pokój całego postępowego świata, skupionego dokoła Związku Radzieckiego, w okresie gdy naród polski zwiera swe szeregi dokoła klasy robotniczej i -władzy ludowej w walce o pokój i Plan 6-letni — stawia przed wyższymi uczelniami poważne i niełatwe zadania. „Wyższe uczelnie — mówi m. in. min. Rapacki — są kuźnią świadomości przyszłych kadr, które decydują o rozwoju gospodarki, siły i kultury narodowej. Plan 6-letni domaga się od wyższych uczelni wykształcenia 140-tysięcznej rzeszy młodych specjalistów, nowej, ludowej inteligencji. 6-letni plan kształcenia kadr musi być w terminie, w pełni, sumiennie wykonany. Nie wszystkie jeszcze zadania szkolnictwa wyższego ujęte są w cyfry Planu 6-letniego. Dopiero w tym roku rozpocznie się na szerszą skalę planowanie pracy naukowobadawczej. Trzeba będzie dokonywać tego V/ stałej walce o pogłębienie i coraz szersze stosowanie naukowej metody materializmu dialektycznego — przeciwko burżuazyjnemu idealizmowi we wszelkich jego formach. Rok, który się rozpoczyna — musi przynieść przełom w tem pie i jakości kształcenia młodych kadr naukowych. Zadanie to jest przede wszystkim zadaniem wyższego szkol nictwa. Zwracając się do podstawowej kadry uczelni polskich— rektorów, dziekanów, profesorów i młodych pracowników nauki, min. Rapacki wskazuje na ich zadania: zorganizować, zaplanować, rozwijać pracę na ukowo - badawczą w wyższych uczelniach, coraz lepiej uczyć i wychowywać młodzież oraz kształcić nowe młode kadry naukowe. Min. Rapacki zakończył swe przemówienie słowami: „Niech będą w naszych myślach obecni ci, którzy Was z zaufaniem i niecierpliwością czekają na froncie walki o pokój, o Plan 6-letni, o przyszłość Oiczyzny i Waszą przyszłość— cała polska klasa robotnicza, chłopi pracujący, nauczyciele, inżynierowie, uczeni, pracowni cy umysłowi, Wasi rodzice i Wasi bracia. TELEGRAM J. Stalina do Przewodniczącego Centr. Rządu Ludowego Chińskiej Republiki Ludowej Mao Tse-tunga Agencja TASS podaje tekst telegramu wystosowanego przez Józefa Stalina do przewodniczącego Centralnego Rządu Ludowego Chińskiej Republiki Ludowej Mao Tsetunga: Telegram brzmi: W dniu II rocznicy proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej proszę Was Towarzyszu Przewód niczący o przyjęcie mych przyjacielskich pozdrowień. " Przesyłam wielkiemu na rodowi chińskiemu, Rządowi Chińskiej Republiki Ludowej i Wam osobiście serdeczne życzenia dalszych sukcesów w budów nictwie Ludowo - Demokratycznych Chin. Niech i nadal krzepnie wielka przyjaźń Chińskiej Republiki Ludowej i Zwiąż ku Radzieckiego, trwała gwarancja pokoju i bezpieczeństwa na Dalekim Wschodzie. (—) J. STALIN UROCZYSTE OTWARCIE nowego roku szkolenia partyjnego w Warszawie WARSZAWA, poniedziałek W sali Teatru Narodowego odbyła się uroczystość otwarcia nowego roku szkolenia partyjnego. Na otwarcie przybyli licznie wykładowcy kursów szkolenia partyjnego stolicy oraz aktywiści szkolenia. W prezydium zasiedli: członek Biura Politycznego KC PZPR — tow. Roman Zambrowski, kierownik wydziału szkoleniowego KC PZPR — tow. Kozłowska I-szy sekretarz Komitetu Warszawskiego — tow. Wicha oraz czołowi wy kładowcy szkolenia partyjnego. Uroczystość zagaił I-szy sekretarz Komitetu Warszawskiego — tow. Wicha. Z kolei członek Biura Politycznego KC PZPR — tow. Roman Zambrowski wygłosił przemówienie poświęcone zadaniom szkolenia partyjnego. Mówca wskazał na konieczność stałego podnoszenia pozio mu ideologicznego wszystkich członków Partii oraz powiązania szkolenia partyjnego z praktycznymi zadaniami budo wy podstaw socjalizmu w Polsce. Przemówienie tow. Romana Zambrowskiego zebrani przyjęli długotrwałymi oklaskami. Oświadczeni© rządu irańskiego w sprawie wyjazdu delegacji na posiedzenia Rady Bezpieczeństwa TEHERAN, poniedziałek Agencja TASS donosi z Teheranu: Dziennik „Journal de Teheran“ zamieścił następującą no tatkę noszącą charakter oficjalnej wiadomości: „W związku z doniesieniami zagranicznych agencji prasowych, że 1 lub 2 października odbędzie się posiedzenie Rady Bezpieczeństwa ONZ, przypuszczano w niektórych kołach, że delegacja irańska z pre mierem Mossadikiem na czele uda się 30 września do Nowego Jorku. Po zosięgnięeiu informacji w kołach rządowych wyjaśniło się, że delegacja uda się do Nowego Jorku po zło żeniu przez rząd angielski skar gi w Radzie Bezpieczeństwa. Po powzięciu przez Radę decyzji w sprawie tei skargi i zakomunikowaniu decyzji rzą* dowi irańskiemu sekretariat ONZ ma poinformować rząd irański o skardze angielskiej. Sprawa zostanie rozważona przez Radę Ministrów Iranu, a w razie konieczności również przez mieszaną komisję dla spraw nacjonalizacji przed siębiorstw naftowych jak również przez komisję spraw za* granicznych Izby Niższej i Senatu, które określą stanowisko, jakie ma zaiać w tej spra wie delegacja irańska w ONZ. Potem dopiero delegacja Iranu uda się do Nowego Jorku",