Unirea, august 1968 (Anul 1, nr. 141-167)

1968-08-02 / nr. 142

\ Ț Organizarea științifică a producției și a muncii și cerințele ei actuale CAPACITATEA SPECIALIȘTILOR și rezervele existente—surse de îmbunătățire a activității de producție Recent, biroul Comitetului județean de partid a analizat modul cum se reflectă, în activitatea de producție a unităților industriale, aplicarea măsurilor stabilite în acțiunea de organizare științifică a producției și a muncii. In aprecierea rezultatelor obținute și a modului de desfășurare a acestei ample acțiuni inițiate și conduse de partid, s-a pornit de la prevederile plenarei C.C. al P.C.R. din decembrie 1966, care stabilesc necesitatea ridicării calitative a întregii activități economice la un nivel superior, și de la sarcinile stabilite de Conferința Națională a partidului, pentru perfecționarea organizării și planificării muncii în toate domeniile de activitate. In analiza făcută s-a avut în vedere receptivitatea, și operativitatea cu care au fost asimilate și aplicate elementele noi de organizare și conducere științifică a activității de producție, gradul de folosire și amplasare a noilor capacități de producție, nivelul de ocupare , pregătirea și forței de muncă, perfecționarea tehnologiilor de fabricație, raționalizarea circulației materiilor prime și produselor în interiorul întreprinderii, fundamentarea științifică a normelor de muncă, creșterea productivității corespunzător gradului de înzestrare tehnică a întreprinderii etc. O primă constatare ce se desprinde în urma studierii, analizării și interpretării critice a unui voluminos material documentar, este faptul că ideea punerii pe baze științifice a producției și a muncii este pe deplin viabilă și ea demonstrează, convingător maturitatea și înțelepciunea politicii economice a partidului, și statului nostru. Biroul .Comitetului județean de partid a desfășurat o largă și permanentă munca pentru mobilizarea colectivelor din întreprinderi la punerea în valoare a tuturor rezervelor și posibilităților existente. In acest sens a fost orientată și activitatea comitetelor orășenești de partid și din întreprinderi, care au urmărit sistematic direcția în care este îndreptată munca de cercetare și organizare științifică a producției și a muncii, finalizarea studiilor efectuate. In ședințele de activ, în plenare și ședințe de birou ale Comitetului județean de partid au fost dezbătute și analizate toate laturile organizării științifice a producției și a muncii și au fost stabilite măsuri eficiente pentru dinamizarea acestei valoroase acțiuni. In majoritatea unităților industriale ale județului a existat o preocupare continuă, un climat favorabil manifestării inițiativei și priceperii muncitorilor și specialiștilor în valorificarea cu maximum de eficiență a întregului potențial material și uman. Studiile efectuate, cercetările întreprinse, măsurile și soluțiile aplicate, poartă pecetea unei riguroase gîndiri tehnice și economice a colectivelor de lucru și a comisiilor pe probleme. Formarea în unele unități de colective care s-au ocupat exclusiv de organizarea științifică a producției și a muncii a înlesnit și ușurat constituirea unor nuclee de cercetare cu activitate organizată, permanentă. Strădaniile depuse în cadrul acestei acțiuni sunt exprimate sintetic în cele peste 1200 de studii și măsuri stabilite în prima jumătate a anului, în urma cărora munca și activitatea de producție au fost organizate pe principii și temeiuri științifice. Peste 77 la sută din aceste studii și măsuri și-au găsit finalizarea în îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, în creșterea eficienței economice a întreprinderilor. Spre deosebire de perioada de început, se remarcă o orientare și mutare vizibilă a centrului de greutate al muncii de cercetare și organizare științifică spre abordarea unor probleme mai complexe, cu eficiență economică sporită, ca : folosirea rațională a capacităților și suprafețelor de producție, reducerea fondurilor fixe nefolosite, creșterea gradului de mecanizare și automatizare a operațiunilor grele și cu volum mare de muncă, utilizarea rațională a forței de muncă și timpului de lucru, gospodărirea și valorificarea superioară a materiilor prime și materialelor, îmbunătățirea calității ,și diversificării producției etc Modalitățile concrete de înfăptuire îmbracă desigur o di(Continuare în pag. a 3-a) Ing. NICODIM ROȘCA secretar al Comitetului județean Alba al P.C.R. U.C.M. Zlatna. De aici, din hala turbosuflantelor, se alimentează cu aer secția metalurgică. IN FOTO : Mecanicul Ioan Cîmpean, supraveghind agregatele. Posibilități necesare măști a le pune i Ca specialist cu vechime de peste 15 ani în unitățile agricole, socotesc binevenită și deosebit de necesară inițiativa ziarului „Unirea“ de a pune în discuția noastră a lucrătorilor din agricultură, problemele de bază din sectorul zootehnic. Ea este menită să contribuie la continua dezvoltare a zootehniei, ramură deosebit de importantă în economia județului nostru. In documentele Congresului al IX-lea al partidului nostru se precizează că „atenția principală trebuie îndreptată către ridicarea productivității animalelor, astfel ca veniturile din acest sector să crească, să aibă o pondere mai mare in contextul veniturilor generale ale unităților cooperatiste, contribuind astfel la creșterea bunăstării lucrătorilor de pe ogoare". Unitatea în care lucrez ' prezent, cooperativa agricolă de producție Rădești, are condiții deosebit de favorabile pentru creșterea animalelor. Aici există o valoroasă tradiție în creșterea bovinelor și, nu cu mulți ani în urmă, de la noi se livrau vaci de producție la întreprinderile agricole de stat și unitățile cooperatiste, chiar pentru rețeaua de montă. Acestea erau animale valoroase din punct de vedere biologic, din rasa Bălțată românească. Ne-am dat seama că această tradiție trebuie nu numai continuată, ci și amplificată, prin punerea în valoare a capacităților productive ale animalelor asigurîndu-se o producție marfă superioară, deci o eficiență sporită. Iată de ce la Rădești s-au dezvoltat toate ramurile sectorului zootehnic. E drept, această dezvoltare n-a fost egală, dar acesta-i un alt aspect al problemei, asupra căruia voi insista la timpul potrivit. Pentru a ilustra dezvoltarea sectorului zootehnic, aș preciza că în prezent unitatea dispune de 760 capete bovine, din care 320 sunt vaci și furinci, de peste 1200 ovine, 280 porcine, și circa 2300 păsări. Numai parcurgînd aceste cifre, ne putem face o imagine asupra preocupărilor noastre. Mergînd mai departe cu analiza acestui sector, aș putea spune că din totalul veniturilor prevăzute să le realizăm în anul acesta, peste 35 la sută ne-am propus să le obținem prin valorificarea produselor din sectorul zootehnic. Recunosc că este un procentaj mult sub posibilitățile existente la noi. Am întocmit un studiu, din care reiesem că el ar putea fi ridicat pînă la 50 la sută. Ce ne lipsește pentru a atinge această țintă ? In primul rînd, condițiile favorabile exploatării raționale a animalelor. Acestea pot fi create prin asigurarea bazei furajere. In unii ani, aceasta a fost neglijată , mă refer mai ales la creșterea suprafețelor cultivate cu plante furajere. Desigur, vorbind des Laurean STOICA, inginer zootehnist la C.A.P. Rădești (Continuare în pag. a 3-a) inuiitvmimite și laBeneficii peste plan De la Direcția Jeană de statistică judeaflăm că în primul semestru al anului, colectivele din unitățile industriale, comerț, cooperație și din celelalte ramuri de activitate din județul nostru, au obținut peste prevederile planului mai mult de 23.000.000 tei beneficii. Dezvoltarea parcului de tractoare . Pentru a executa lucrările agricole în timpul optim și la un nivel agrotehnic corespunzător, în toate cooperativele din raza sa de activitate, Întreprinderea pentru mecanizarea agriculturii din Alba Iulia a fost dotată, de la un an la altul, cu un număr tot mai mare de tractoare. De la începutul anului și până acum, au fost primite 24 tractoare noi marca „Universal"-651, cu acestea parcul existent cuprinzînd 220 mașini. Plenara Comitetului județean al femeilor Ieri, a avut loc la Alba Iulia Plenara Comitetului județean al femeilor. Plenara a analizat preocuparea comitetul. v.1 eîe?n . a ,comitetelor și comisiilor femeilor din județ, pentru inițierea și buna desfășurare a unor acțiuni cultural-educative diferențiate, în scopul mobilizării mai active a femeilor la viața economică, politică și social-culturală. Au fost stabilite, de asemenea, măsuri pentru îmbunătățirea activității viitoare. Adunări generale ale salariaților La întreprinderea minieră Baia de Arieș a avut loc un eveniment deosebit de important — adunarea generală a reprezentanților Cum era și firesc, salariaților, neobosiții căutători ai metalelor prețioase și preparatorii acestei unități economice, s-au prezentat la adunarea generală cu un buchet de succese. După cum a reieșit din informarea prezentată de ing. Ion Giura, președintele comitetului de direcție și din cuvîntul participanților, în perioada celor șapte luni care au trecut de la începutul anului și pînă în prezent, s-au obținut depășiri la toți indicatorii. Din noianul de cifre prezentate reține în mod deosebit atenția depășirea planului la producția globală cu 4,2 la sută, la producția marfă cu 4,12 la sută, la minereu prelucrat cu 2,43 la sută ș.a. La acestea se mai poate adăuga sporirea productivității muncii valorice și fizice cu 8,8 la sută și respectiv 4,57 la sută față de plan, îndeplinirea în proporție de 116 la sută a planului de investiții și realizarea în primul semestru a 1.340.000 tei economii suplimentare la prețul de cost. De menționat că toate exploatările și uzinele de preparare aparținătoare întreprinderii, au obținut succese de seamă. Minerii din Zlatna, care în primele două luni ale anului aveau serioase rămîneri în urmă, au încheiat bilanțul primelor șapte luni cu depășiri la aproape toți indicatorii. Rezultatele consemnate mai sus sunt urmarea preocupării organizațiilor de partid, a comitetului de direcție și întregului colectiv de muncă, pentru aplicarea unor măsuri eficiente în procesul de producție. După cum au arătat o parte din participanții la adunarea generală a reprezentanților salariaților, printre care inginerii Ioan Giura, Iuliu Crăciun, Eliazar Dumitraș și minerul Adam Cheretean, s-a pus un accent mai mare pe modernizarea procesului de extracție, extinderea mecanizării lucrărilor și îmbunătățirea aprovizionării cu vagonete goale și materiale. Pentru creșterea randamentelor, în abatajele cu front lung din stocul 2 Baia de Arieș s-au mecanizat operațiile de încărcare și evacuare a minereului. In acest scop, întreprinderea a fost înzestrată cu transportoare blindate de mare capacitate. La abatajele cu front lJung din stocul 5, s-a introdus susținerea metalică* ș. ir.cărijlirea cu ajutorul screperelor, fapt ce a dus la creșterea randamentelor de extracție de la 3,2 tone pe post la 5,3 tone pe post. Tot la I. M. Baia de Arieș s-a trecut la înlocuirea treptată, începînd cu trimestrul II a.c., a metodei de exploatare cu abataje cameră și rambleu, prin metoda de exploatare cu abataje cameră și surpare. Măsuri eficiente au fost luate și la celelalte exploatări. Bunăoară, la E.M. Roșia Montană s-a extins mecanizarea încărcării minereului extras prin metoda abatajelor cameră. In prezent, din cantitatea de tipeW au exploatat 80,5 la sută se încarcă mecanic. La E.M. Zlatna s-a extins armarea metalică și mecanizarea • Depășiri la toți indicatorii • Reviriment la S M. Zlatna • „Secretul“ succeselor-modernizarea procesului de extracție lucrărilor miniere și a existat o preocupare mai mare pentru îmbunătățirea organizării muncii. In adunarea reprezentanților salariaților de la I. M. Baia de Arieș s-a insistat în mod deosebit asupra creșterii preocupării p pentru înlăturarea deficiențelor, descoperirea și valorificarea unor noi rezerve care să ducă la sporirea producției și îmbunătățirea calității minereului. „Exploatarea noastră — a spus inginerul Iuliu Crăciun de la E.M. Zlatna — nu și-a realizat ani la rînd planul. Cauzele sînt cunoscute. Am dus lipsă de brațe de muncă, nu am asigurat întotdeauna un front de lucru corespunzător, nu ne-am preocupat îndeajuns de organizarea judicioasă a muncii și întărirea disciplinei. Pentru înlăturarea lor au fost luate măsuri și primim un sprijin substanțial din partea conducerii întreprinderii. In trimestrul II am fost ajutați cu forțe de muncă și procurarea diferitelor materiale, cu asistență tehnică de calitate. Rezultatele sînt evidente. Am recuperat rămînerea în urmă. De aceea, consider că este bun sistemul aplicare de conducerea întreprinderii de a ajuta unitățile de sub tutelă..." Reluînd această idee alți vorbitori printre care amintim pe Traian Borza, Alexandru Macavei, Ioan Pavel și Adam Cheretean, au apreciat activitatea bună a comitetului de direcție și practica de a acorda sprijin concret minerilor. „Inginerul Giura, președintele comitetului de direcție — a spus minerul Adam Cheretean — ne-a făcut să înțelegem ce înseamnă să fim disciplinați, ne-a imprimat ideea potrivit căreia o brigadă, un sector sau o exploatare, poate obține rezultate bune cu oameni puțini, dar disciplinați, harnici și capabili de lucruri mari. Cred că în toate formațiile de lucru trebuie să fie luate măsuri de întărire a disciplinei muncii. Cei care absentează, nu respectă procesul tehnologic, trag chiulul, ne încurcă, fac ca realizările să fie diminuate, să fie trași la răspundere“. O problemă mult discutată în adunarea minerilor și preparatorilor de pe valea Arieșului și Ampoiului, a fost aceea privind asigurarea și îmbunătățirea condițiilor de viață. După ce au apreciat unele măsuri bine luate în această direcție, o parte din vorbitori au arătat că,la sectorul Haneș — E.M. Zlatna — nu au fost create condiții corespunzătoare pentru cazarea minerilor cu familie. Apoi, aprovizionarea minerilor din Baia de Arieș cu pîine, legume, fructe și cu diferite produse alimentare este defectuoasă. Orarul unor magazine, de exemplu cel de la alimentara din Baia de Arieș, nu este judicios stabilit. Vorbitorii au făcut recomandări și propuneri, au cerut rezolvarea acestor probleme, care vor trebui să stea în atenția organelor și unităților O.L.F. și O . L Alimentara Nu de alta, dar se observă de mai multă vreme o slabă preocupare în îmbunătățirea aprovizionării minerilor din Baia de Arieș, Roșia Montană și Zlatna cu produse agro-alimentare variate și de calitate. In încheierea adunării a luat cuvîntul tovarășul Ioan Pipoș, membru al biroului Comitetului județean de partid. Vorbitorul a apreciat ca pozitivă activitatea comitetului de direcție și a întregului colectiv de la I.M. Baia de Arieș, a dat indicații și a făcut recomandări prețioase pentru îmbunătățirea procesului de producție. Tovarășul Pipoș a insistat asupra necesității organizării științifice a producției, reducerii consumurilor specifice și a cheltuielilor, utilizării raționale a fondului de timp, folosirii mașinilor la capacitate, întăririi disciplinei, perfecționării metodelor de extracție ș.a., căi principale care duc la îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. Pînă acum au mai avut loc adunări generale ale salariaților la T.C.F.T. Ocna Mureș, I.P.B. Aiud, T.G.C.L. Alba Iulia, Iprodcoop Alba Iulia și la întreprinderea de valorificare a produselor agricole. Lazăr DEMETER NICI UN BOB PIERDUT DIN AURUL *HOLDELOR. Lucrări de primă urgență pe agenda zilelor următoare Recoltatul orzului s-a încheiat de aproape trei săptămâni. Cu toate acestea, treieratul nu este încă terminația C.A.P. Cugir și Vinerea. Griul a fost adunat de pe 81 la sută din suprafața cultivată, dar timpul nefavorabil a determinat ca această lucrare să se execute, în ultimele 10 zile, într-un ritm foarte scăzut. Folosind integral zilele prielnice din prima jumătate a acestei luni, numeroase unități agricole, cum ar fi cele din Ighiu, Bucerdea, Stremț, Șibot, Cugir, Băcăinți, Balomir, Tărtăria, Cîlnic, Fărău și altele, au efectuat, în termenul prevăzut, această importantă lucrare. Ca urmare a slabei organizări, a folosirii neraționale a mașinilor și brațelor de muncă, la C.A.P. Benic, Berghin, Ciugud, Mirăslău, Deal, Cergăul Mare, Sîncel și Ghirbom, recoltarea griului a avansat într-o măsură cu totul necorespunzătoare. Cine va răspunde de pierderile ce se vor înregistra ? Avînd în vedere stadiul recoltărilor, ar fi fost normal ca și treierișul ,să fie mai avansat. Pînă în prezent, acesta nu a fost realizat decît pe 63 la sută din suprafața recoltată. Situația se datorește neorganizării ariilor și a treieratului cu batoza. Să dăm cîteva exemple. La C.A.P. Beta, din 260 hectare recoltate s-a treierat ,griul de pe 63 hectare; la C.A.P. Hopîrta, din 300 hectare au fost treierate cerealele de pe numai 65 hectare , la C.A.P. Cugir, din 150 hectare recoltate s-a treierat recolta de pe 50 hectare, iar la C.A.P. Roșia de Secaș din 360 hectare, 105 hectare. Este necesar ca, pentru a se ieși din această situație, să se ia măsuri de mobilizare a tuturor cooperatorilor la recoltarea manuală, în orice zi și oră bună de lucru și, în funcție de starea recoltei, aceasta să fie transportată fără întîrziere la arie. De asemenea, într-un timp foarte scurt, și batozele existente, peste 200 la număr, să fie puse în funcție. Griul aflat în snopi trebuie uscat la soare și vînt, și apoi transportat și depozitat în stoguri. Cantitățile rezultate la treier, vor avea desigur o umiditate mai mare, de aceea se vor depozita în strat subțire și lopăta zilnic. Bazele de recepție de la Sîntimbru și Sebeș primesc produsele și cu umiditate mai mare, întrucît dispun de instalații de uscare rapidă. Foarte mare grijă trebuie să existe în vederea asigurării un-rx ~ „X.--1 ~ 4 .X TX---1 J.UUUU1U1 etc. caniiu^a. tAf Și toate cunoscut acest lucru, totuși subliniem că nu trebuie reținut grîtu de sămînță din cantitățile prea umede sau încolțite și care ridică unele probleme privind îndeplinirea calităților cerute pentru acest scop. De aceea, cadrele tehnice trebuie să organizeze condiționatul semințelor și verificarea calității lor prin analize de laborator. Arăturile de vară, efectuate pe abia 30 la sută din suprafața planificată, mereu animate din cauza secetei, s-au tergiversat din nou, din cauza ploilor. Verificările făcute în ambele situații arată că motivările sunt nejustificate și că au fost și sunt condiții de executare a acestei lucrări. Conducerile I.M.A. se ocupă slab de folosirea parcului de tractoare, de îndeplinirea planului, de organizare a unei recolte bune pentru anul viitor. Considerăm necesar a fi analizată cu spirit de răspundere activitatea pe care o desfășoară în aceste zile mecanizatorii de la I.M.A. Blaj, Aiud și Alba și a se lua măsuri în consecință. Ritmul, în care se muncește e departe de a corespunde gradului de dotare din I.M.A. A trecut și luna iulie și sintem aproape de însămînțările de toamnă. Acestea cînd vor fi executate ? Recent au fost întocmite la Ing. loan GIOSAN director adjunct al Direcției agricole județene (Continuare In pag. a 3-a) Imagini de la C.A.P. Rahau La seceriș Cultul snopilor în șire Troto Ion LICIU