Unirea, mai 1971 (Anul 4, nr. 991-1016)

1971-05-05 / nr. 994

Pagina a 2-a UNIREA Urmare din pag 1. La aniversarea unei jumătăți de secol de la crearea Partidului Comunist Român, România se înfățișează ca o țară cu o economie dinamică și sănătoasă, în plin proces de modernizare, cu o agricultură socialistă ce a schimbat profund Viața și aspectul satului românesc, cu o știință și cultură in continuă înflorire. Se perfecționează neîntrerupt relațiile sociale, se asigură largi drepturi și libertăți democratice tuturor oamenilor muncii, se înregistrează noi rezultate In organizarea vieții sociale, se asigură creșterea sistematică și neîntreruptă a nivelului de trai al poporului. O importanță deosebită în dezvoltarea economico-socială a întregii țări, în ridicarea nivelului de trai al poporului, a avut-o realizarea cu succes a planului cincinal 1966—1970. Progresele considerabile realizate pe calea industrializării sunt grăitor ilustrate de faptul că producția întregului an 1938 a fost obținută în 1970 în numai 22 de zile, iar în industria chimică în 5 zile, energia electrică și termică in 6 zile, construcția de mașini — 8 zile, industria ușoară — 26 zile. Semnificativ este faptul că producția realizată în cincinalul trecut este aproape egală cu cea obținută în 15 ani anteriori. Ritmul înalt de creștere a producției industriei noastre socialiste, de 11,8 la sută în medie anual, situează România printre țările cu cele mai rapide ritmuri de dezvoltare economică. Ca urmare a eforturilor materiale făcute de către stat și a măsurilor adoptate pentru perfecționarea activității de organizare, planificare și conducere a agriculturii, de stimulare a membrilor cooperatori, producția globală agricolă, cu toate greutățile provocate de condițiile atmosferice nefavorabile din ultimii ani, a crescut în cincinalul 1966—1970 cu 24 la sută, față de cei cinci ani anteriori. Acest lucru demonstrează încă o dată superioritatea agriculturii socialiste, posibilitățile sale de a-și aduce partea de contribuție la dezvoltarea economiei noastre naționale. însemnate realizări au fost obținute și în alte ramuri ale economiei naționale — construcții, comerț, transporturi, în activitatea de cercetare științifică, în domeniul social-cultural și în alte domenii. Rezultatele obținute în dezvoltarea economică a țării au creat posibilitatea ridicării nivelului de trai al maselor, satisfacerea tot mai largă a cerințelor materiale și spirituale ale întregului popor. In intervalul 1966—1970 au fost majorate salariile tuturor categoriilor de angajați, îndeosebi cele mici, ceea ce a făcut ca veniturile din salarii ale populației să fie in 1970 cu peste 50 la sută mai mari ca in 1965, asigurîndu-se astfel o substanțială creștere a puterii de cumpărare a maselor. In aceeași perioadă au crescut veniturile țărănimii, s-a instituit sistemul de pensii pentru cooperatori și s-a trecut la asigurarea unui venit minim garantat acestora. O impetuoasă dezvoltare au cunoscut-o în cincinalul trecut învățămîntul, ocrotirea sănătății, activitatea cultural-artistică. Ca urmare a dezvoltării învățămîntului, economia națională a primit în anii cincinalului aproape 150 000 cadre cu pregătire medie și de specialitate, 116 000 cadre cu pregătire superioară, a crescut considerabil numărul muncitorilor calificați din școli profesionale și alte forme de calificare, ceea ce a contribuit la sporirea competenței în dirijarea proceselor de producție, la creșterea calității produselor. In cincinalul care a trecut s-au obținut importante succese și în dezvoltarea economică și socialculturală a județului Alba. Sub conducerea organizațiilor de partid, prin eforturi susținute, oamenii muncii au îndeplinit cu 70 de zile mai devreme prevederile cincinalului, dînd produse peste plan în valoare de 700 milioane lei. Este edificator faptul că în anul 1970, întreaga producție anului 1960 a fost realizată numai în 112 zile. Pe harta județului nostru au apărut în această perioadă noi obiective industriale, iar cele existente și-au mărit spațiul și capacitățile de producție, ceea ce a dus la diversificarea producției, la sporirea volumului și a calității produselor. Finalizarea în județ a unui important volum de investiții, precum și aplicarea unor măsuri complexe de sporire a productivității muncii s-au materializat în dinamica creșterii producției globale industriale de peste 48 la sută, în 1970, față de 1965, cu un ritm mediu anual de 8,1 la sută. Aceste ritmuri au determinat o schimbare a structurii producției industriale a județului, crescînd ponderea marii construcțiilor de mașini Iași de prelucrare a metalelor de la 27 la sută, în 1965, la 34,7 la sută în 1970, a ramurii materialelor de construcții de la 2 la sută la peste 7 la sută, iar a industriei ușoare de la 7 la peste 10 la sută. Paralel cu rezultatele obținute în industrie, o dezvoltare continuă a cunoscut agricultura județului. Au fost alocate însemnate fonduri de investiții, au fost construite complexe zootehnice, extinse capacitățile de producție în zootehnie, au sporit efectivele de animale, s-au executat ample lucrări de irigații și desecări. In perioada cincinalului trecut a fost dezvoltată rețeaua comercială, s-a îmbogățit zestrea edilitară și urbanistică a tuturor localităților, au fost construite ansambluri și cartiere noi de locuințe, edificii social-culturale. In acest interval au fost date în folosința oamenilor muncii din județ de aproape două ori mai multe apartamente față de cincinalul anterior și au fost electrificate 150 de sate. Cincinalul încheiat a marcat importante succese pe linia dezvoltării continue a învățămîntului și culturii din județul nostru. Au fost date în folosință 42 de școli, cu peste 300 săli de clasă, 3 săli de sport și un internat; s-au înființat două licee agricole, un liceu pedagogic și unul economic. De asemenea, s-au alocat importante fonduri de investiții pentru dezvoltarea bazei materiale necesare ocrotirii sănătății populației. In prezent, eforturile întregului nostru popor sunt îndreptate spre realizarea noului program elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului — program ce va ridica pe noi trepte de dezvoltare orînduirea noastră socialistă. Tinînd seama de cerințele revoluției tehnico-științifice contemporane, în actualul cincinal se va continua într-un ritm susținut procesul de industrializare, acordîndu-se o atenție deosebită ramurilor moderne — electronicii și electrotehnicii, mecanicii fine, petrochimiei și altora. In agricultură, eforturile principale sunt îndreptate spre asigurarea, pînă în 1975, a mecanizării complete a lucrărilor agricole, creșterea substanțială a gradului de chimizare a producției și realizarea sarcinilor reieșite din cele două programe naționale privind gospodărirea rațională a resurselor de apă, extinderea lucrărilor de irigații, îndiguiri, desecări și de combatere a eroziunii solului, precum și dezvoltarea zootehniei și creșterea producției animaliere. Partidul nostru acordă o atenție deosebită îmbunătățirii continue a condițiilor de viață ale tuturor oamenilor muncii. Este demn de reținut că în actualul cincinal salariul real al angajaților va crește cu circa 20 la sută față de 1970, accentul principal punîndu-se, in continuare, pe sporirea salariilor mici, astfel ca în 1975, minimum de salariu va fi de 1 100 lei. In același interval, vor crește simțitor veniturile țărănimii cooperatiste și se va îmbunătăți nivelul de trai al acesteia. Recenta hotărîre a Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la îmbunătățirea condițiilor de viață ale membrilor cooperativelor agricole de producție, în care se prevăd asigurarea în mod gratuit a asistenței medicale, medicamente, tratamente în stațiunile balneo-climaterice, acordarea concedii plătite pentru sarcină de și lehuzie, precum și acordarea unui ajutor lunar de 50 lei pentru fiecare copil pînă la vîrsta de 16 ani și alte măsuri, exprimă profundul umanism al politicii partidului nostru, grija ce se acordă tuturor categoriilor de oameni ai muncii. Acționînd în direcția perfecționării întregii vieți sociale, partidul nostru se preocupă de dezvoltarea continuă a democrației socialiste, de atragerea în măsură tot mai mare a maselor de oameni ai muncii la elaborarea și aplicarea în viață a politicii partidului, utilizând tot mai mult dialogul deschis, promovînd necontenit calea legăturii permanente cu poporul. In noul cincinal, o dezvoltare rapidă va cunoaște industria județului Alba. In acest sens, din cele aproape 7 miliarde lei pe care statul ni le acordă în această perioadă, 77,1 la sută sunt destinate dezvoltării acestui important sector al economiei. Vor fi construite în acești ani in județul nostru numeroase obiective industriale- Vor fi puse în funcțiune fabrica de porțelan, uzina de utilaje unicate pentru industria materialelor de construcții, fabrica de geamuri și fabrica de pîine la Alba Iulia, fabrica de accesorii pentru mașini-unelte la Blaj, se vor dezvolta capacitățile de producție la unitățile industriale din Ocna ,Mureș, Sebeș, Aiud, Blaj și vor lua ființă noi secții în majoritatea întreprinderilor din județ. Vor începe în acest timp lucrările la grupul hidroenergetic de pe rîul Sebeș. In municipiul Alba Iulia se va construi un spital modern, cu 700 de locuri, iar populația județului va primi circa 8 000 de apartamente. In actualul cincinal, agricultura va fi înzestrată cu noi mașini și tractoare, ceea ce va ridica în mod considerabil gradul de mecanizare a lucrărilor agricole. Vor fi investite în această perioadă, în agricultură, peste 800 milioane lei. Avîntul pe care-l va înregistra economia județului va fi însoțit de dezvoltarea învățămîntului, culturii și artei, a ocrotirii sănătății populației, care, toate la un loc, vor ridica pe noi trepte nivelul de trai, material și spiritual al maselor de oameni ai muncii din orașele și satele noastre. Cinstind mărețul jubileu al semicentenarului Partidului Comunist Român, colectivele de oameni ai muncii din unitățile economice ale județului, în frunte cu comuniștii, au desfășurat o bogată activitate creatoare, îndeplinind și depășind cu 5 zile mai devreme sarcinile de plan pe cele 4 luni ale acestui an, precum și angajamentele pe care și le-au luat. Astfel, s-a obținut o producție suplimentară de peste 61 milioane lei, o depășire la producția marfă vindută și încasată de aproape 65 milioane lei, la livrările la export 5,7 milioane lei valută, s-au dat produse suplimentare la fondul pieței de aproape 32 milioane lei, precum și importante beneficii peste plan. Alături de oamenii muncii din întreprinderile industriale, torii din agricultura județului lucrău mecanizatorii, țăranii din cooperativele agricole de producție, lucrătorii din întreprinderile agricole de stat, prin hărnicia lor au reușit ca, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, să termine la 26 aprilie însămînțarea porumbului, situînd județul Alba printre județele fruntașe pe țară în această campanie agricolă. Profund atașată politicii partidului nostru, intelectualitatea din județ își aduce întreaga ei contribuție la formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste, la pregătirea tinerei generații, la difuzarea largă a științei și culturii în rîndul maselor largi de oameni ai muncii. In continuare, tovarășul George Homoștean s-a referit pe larg la activitatea ce o desfășoară partidul și statul nostru pe plan internațional, subliniind principiile pe care Partidul Comunist Român le promovează cu fermitate în politica sa externă. că la încheiere, vorbitorul a spus județului nostru îi revin sarcini deosebit de mari atît în acest an, cit și pe întregul cincinal, înfăptuirea acestora cere din partea organelor și organizațiilor de partid, a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii, români, maghiari, germani, mobilizarea întregii lor capacități creatoare, spirit de inițiativă și răspundere în muncă. Este necesar să depunem toată străduința și priceperea pentru realizarea ritmică și de calitate a tuturor indicatorilor de plan, pentru creșterea eficienței muncii în fiecare întreprindere, în toate unitățile agricole. Numai ridicînd și sporind sfera producției materiale, printr-o mai bună organizare a muncii, prin valorificarea continuă a rezervelor de care dispunem, prin reducerea costurilor de producție și ridicarea calității fiecărui produs pe care-l realizăm, vom putea să contribuim la sporirea avuției naționale și, în mod implicit, la creșterea nivelului de trai al fiecăruia dintre noi. In toate sectoarele de activitate va trebui să întărim spiritul de disciplină și răspundere față de sarcinile încredințate, să sporim sportul județului nostru la creșterea continuă a avuției noastre naționale Complexitatea și amploarea sarcinilor pe care noul cincinal le pune în faza noastră solicită din partea fiecăruia o preocupare asiduă și o ridicare a pregătirii sale politice și profesionale pentru cunoașterea și aplicarea cuceririlor știnței și culturii, pentru a putea rezolva operativ și competent problemele majore de la fiecare loc de muncă Consacrîndu-și eforturile înfăptuirii sarcinilor trasate de partid, oamenii muncii din județul nostru, alături de întregul popor, cinstesc cea de a 50-a aniversare a partidului prin hotărîrea fermă de a da viață programului stabilit de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, prin mobilizarea lor și mai activă la îndeplinirea sarcinilor ce ne stau în față, contribuind astfel la întărirea și dezvoltarea continuă a patriei, la înflorirea națiunii noastre socialiste. ADUNAREA FESTIVĂ DIN ALBA IULIA CU VAIOAREA TOVARĂȘULUI GEORGE HO .21mi Fabrica de porțelan din Alba Iulia — unul dintre cele mai tinere obiective care au îmbogățit peisajul industrial al județului. Creatorii „Irisului de Alba“ și-au înscris deja în palmares primele succese, concretizate în depășirea planului cu peste 200 000 articole de porțelan. Alături de scurtarea termenului de punere în funcțiune, aceste rezultate atestă un început de bun augur. Secvențe aiudene ACȚIUNE DE ÎNFRUMUSEȚARE . La ampla acțiune de înfrumusețare a Aiudului, declanșată în cinstea gloriosului jubileu, aniversarea semicentenarului partidului, participă cu însuflețire colectivele de muncă din întreprinderile și instituțiile aiudene. Numai într-o zi, ne informează Consiliul popular orășenesc din localitate, pe străzile : „Muncii", „Ion Creangă" și „Tudor Vladimirescu", au fost executați peste 100 mp trotuare din beton, cu o lățime de 1,50 m. ARTICOLE NOI DE ÎMBRĂCĂMINTE . Preocupată pentru lărgirea gamei de sortimente în cinstea măreței sărbători de la 8 Mai, conducerea cooperativei meșteșugărești „Record" din Aiud a introdus în fabricație la secțiile de croitorie în serie, pardesie de damă executate în pas cu moda , mini și maxi. Noile modele au fost contractate cu marile magazine bucureștene „Romarta" și „Victoria". CU O LUNA ÎNAINTE DE TERMEN . Intensificîndu-și zile, harnicii constructori eforturtudeni au terminat lucrările la un nou bloc de locuințe, B 3, care totalizează 20 de apartamente. In curînd, cheile acestor apartamente vor fi înmînate noilor locatari. De remarcat faptul că în cinstea semicentenarului, constructorii au devansat termenul de dare în folosință a blocului C. 10, cu o lună de zile. MIERCURI, 5 MAI 1971 (Urmare din pag. I) C.A.P. Șard, Cornel Medrea, muncitor fruntaș la Fabrica de produse refractare Alba Iulia. Minute în șir, participanții la adunare au scandat lozinci închinate glorioasei aniversări : „Trăiască Partidul Comunist Român — inspiratorul și organizatorul tuturor victoriilor noastre !", „Trăiască Comitetul Central al P.C.R., în frunte cu tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU !", „Ceaușescu - PC.R !", „Trăiască scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România !". Adunarea festivă a fost deschisă de către tovarășul Nicolae Roșu. Despre însemnătatea memorabilului eveniment a vorbit tovarășul George Homoștean. Cuvîntarea rostită a fost, in repetate rînduri, subliniată de îndelungi și puternice aplauze și ovații pentru gloriosul nostru partid, pentru conducerea sa. Ca o expresie a profundului devotament și a atașamentului nemărginit față de Partidul Comunist Român, față de înțeleaptă sa politică internă și externă, adunarea a adoptat, cu o deosebită însuflețire, textul telegramei adresate Comitetului Central al partidului, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu. După adunarea festivă, formația artistică a Liceului din Sebeș a prezentat montajul literar închinat semicentenarului partidului, iar formațiile artistice ale Căminului cultural din Vinerea, Casei orășenești de cultură Ocna Mureș, Cooperativei „Record" Aiud, Casei municipale de cultură Alba Iulia și Ansamblului „Țarina" au prezentat un bogat program de cîntece și dansuri dedicat semicentenarului Partidului Comunist Român. Aspect din timpul desfășurării adunării festive consacrate aniversării semicentenarului creării Partidului Comunist Român. 0 PRIMA ETAPĂ ÎNCHEIATĂ CU SUCCESE DEOSEBITE Antrenați într-o însuflețitoare întrecere pentru înfrumusețarea și cit mai buna gospodărire a tuturor localităților județului, cetățenii români, maghiari, germani, ce trăiesc muncesc înfrățiți pe meleagușirile Albei, se mîndresc ln pragul gloriosului semicentenar al partidului cu înfăptuiri de seamă, a căror pregnantă amprentă poate fi văzută în fiecare oraș, comună și sat. In timpul trecut din acest an, adică în prima etapă a întrecerii dintre consiliile populare, ei raportează cu Îndreptățită mîndrie realizarea unor lucrări voluntar-patriotice în valoare de 22 062 000 lei, cu aproape 3 milioane lei peste prevederile la zi ale angajamentelor asumate. Această valoare crește dacă ținem seama că s-a obținut prin aportul conștient al cetățenilor, după orele de muncă din uzine, fabrici, pe ogoare, din dorința lor fierbinte de a-și face tot mai înfloritoare și prospere plaiurile natale, de a-și spori contribuția la înfăptuirea programului jalonat cu Înțelepciune de partid, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate pe întreg cuprinsul patriei. Semnificative apar în acest context realizările fizice, intrucît edifică faptul că organele locale de partid și de stat au știut să îndrepte entuziasmul și vrednicia cetățenilor înspre realizarea unor obiective esențiale, de folos obștesc, construirea unor drumuri și străzi noi, cerință firească ce provine din dezvoltarea și modernizarea localităților județului. In municipiul Alba Iulia, în orașele Aiud, Blaj, Ocna Mureș ca și în multe sate, mii de cetățeni au lucrat la amenajarea, petruirea, pavarea, asfaltarea CONSILIILE POPULARE ÎN ÎNTRECERE unor drumuri, șosele, străzi și trotuare. Astfel, pe județ s-au executat 575 800 m.p. drumuri, străzi și trotuare noi, iar cele extinse au fost reparate pe o lungime de 787,5 km. Totodată, s-au construit, cu aportul cetățenilor, 210 poduri și podețe noi, spațiile verzi s-au mărit cu încă 22 hectare, s-au plantat 533 145 pomi și arbuști ornamentali, 6,8 km de garduri vii. La o bună parte dintre acestea, cetățenii localităților rurale au contribuit entuziast. Amintim doar pe cei din comunele Cetatea de Baltă, Intregalde, Lupșa, care și-au îndeplinit și depășit în această perioadă angajamentele asumate pe întregul an. In multe alte sate și comune, comuniștii și deputații, mobilizînd pe toți ceilalți locuitori, au efectuat ample lucrări de hidroameliorații. Bunăoară, la Ighiu s-au săpat canale pentru desecări și s-au desfundat anumite văi pe o lungime de peste 37 km, taluzîndu-se concomitent și 8 000 m.p. maluri. De asemenea, la Teiuș s-au construit diguri pentru evitarea revărsării apelor pe o distanță de 4,5 km și s-au taluzat 32 500 m.p. maluri. Lucrări asemănătoare au fost recent terminate și în comunele Rădești, Săsciori, Mirăslău. Toate succesele, pe această linie dintre care am relatat succint doar cîteva, spre exemplificare, Întregesc îndeplinirea angajamentelor luate de lucrătorii, din întreprinderile și de pe ogoarele județului nostru în întîmpinarea semicentenarului Partidului Comunist Român. Ele creează premisa sigură a Îndeplinirii și depășirii angajamentelor asumate de Consiliul popular al județului la chemarea Consiliului popular al județului Neamț, sînt chezășia unor metamorfozări înnoitoare tot mai evidente ale tuturor localităților Albei, spre binele și în folosul cetățenilor. QaaaBĂ SĂ saoacăirzäeza estezgeza t 1 I